Biofeedback, biologiczne sprzężenie zwrotne – dostarczanie człowiekowi informacji zwrotnej („feedback”) o zmianach jego stanu fizjologicznego. Zmiany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

O co tak naprawdę chodzi?
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
NeuroDevelopmental Treatment
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Dojrzałość szkolna dziecka
KANONY DOGOTERAPII.
Obecna sytuacja wychowawcza w gimnazjum
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Konferencja „TACY SAMI”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Uzależnienia a rozwój dziecka
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
EEG Biofeedback.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
BIOFEEDBACK EEG.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
- Znaczenie wody w organizmie człowieka
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
BIOLOGICZNE SPRZĘŻENIE ZWROTNE
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
EEG Biofeedback.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
z Oddziałami Integracyjnymi
Dzieciństwo jest snem rozumu
Od 2006 roku w poradniach psychologiczno- pedagogicznych, w szkołach integracyjnych, specjalnych, w ośrodkach szkolno- wychowawczych pojawia się sprzęt.
Dydaktyka ogólna.
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Prezentacja multimedialna
Lekcja 1 Temat:.
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
RUCH TO ZDROWIE.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Co to jest neurofeedback?
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
T ERMINY SPRAWDZIANU TERMIN SPRAWDZIANU Sprawdzian odbędzie się 5 kwietnia 2016 r. i składa się z dwóch części. Część 1 Język polski i matematyka zaczyna.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Prezentacja Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Szymanowie.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Szkodliwość hałasu w szkole
Czytanie wspiera rozwój dziecka
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Szachy są jak morze, w którym komar może się napić,
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Biofeedback, biologiczne sprzężenie zwrotne – dostarczanie człowiekowi informacji zwrotnej („feedback”) o zmianach jego stanu fizjologicznego. Zmiany fizjologiczne organizmu monitorowane są przez odpowiednie urządzenie, w tym przypadku komputer i wyświetlane na ekranie ćwiczącego i terapeuty.

Jest to metoda terapii, polegająca na podawaniu pacjentowi sygnałów zwrotnych o zmianach stanu fizjologicznego jego organizmu, dzięki czemu może on nauczyć się świadomie modyfikować funkcje, które normalnie nie są kontrolowane świadomie, np. fale mózgowe, napięcie mięśni itp.

Biofeedback jest to metoda całkowicie bezpieczna, bez skutków ubocznych. Motorem skuteczności terapii jest silna wola i motywacja pacjenta. Uczeń gra bez użycia myszki i joystika. Steruje grą za pomocą swych myśli. Biofeedback ma bardzo szerokie zastosowanie u dzieci od 4 roku życia aż do późnego wieku dojrzałego u dorosłych.

zaburzenia w przyjmowaniu pokarmów ( bulimia, anoreksja )‏ problemy szkolne (złe wyniki w nauce, dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia itp.)‏ ADHD i ADD ( nadruchliwość, impulsywność, zaburzenia koncentracji uwagi)‏ uzależnienia ( alkoholizm, narkomania, uzależnienie od gier komputerowych itp.)‏ zaburzenia w przyjmowaniu pokarmów ( bulimia, anoreksja )‏ zła samoocena depresje, nerwice agresja zaburzenia mowy, jąkanie, przewlekłe bóle głowy, migreny rehabilitacja po urazach i udarach mózgowe porażenie dziecięce I wiele innych schorzeń

zwiększa możliwości umysłu o 30% - przyspiesza proces uczenia się poprawia pamięć, szybkość myślenia, co w efekcie prowadzi do uzyskiwania lepszych wyników : w nauce (w szkole, na studiach, w opanowaniu języków obcych), w biznesie, w sporcie, w muzyce i sztuce oraz w kontaktach międzyludzkich. Zwiększa koncentrację uwagi zmniejsza tremę w czasie egzaminów uczy jak obniżyć stres, podwyższa odporność na stres związany z nauką pracą i otaczającymi nas problemami wspomaga leczenie ADHD

Treningi prowadzi certyfikowany terapeuta z długoletnim doświadczeniem. Terapeuta wyjaśnia oraz zapoznaje rodziców i ucznia z metodą BFB.  Treningi prowadzone są w systemie 1raz na tydzień po 30-40 minut. Przeciętnie dla osoby zdrowej do polepszenia funkcji poznawczych prowadzimy minimum 20 treningów podstawowych na C3 i C4. Osoby z zaburzeniami psychologicznymi i mikrozaburzeniami OUN uczęszczają na minimum 20 treningów po 2 serie.

komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem dwa monitory głowica głośniki 2 elektrody miseczkowe zakładane na czaszkę – głowę 3 elektrody nauszne zakładane na uszy

Pasma częstotliwości fal mózgowych są prezentowane liczbowo i graficznie na monitorze terapeuty.

1 2 3

1 2 3

Zadania ćwiczącego: GRA „JABŁOŃ”. Ćwicząc uczeń musi tak skupić uwagę na grze by kwiaty na drzewie się rozwijały. Jeśli przestanie się koncentrować – kwiaty będą zwijać się w pąki. GRA „RZEKA”. Ćwicząc uczeń musi tak skupić uwagę i myśleć np.: o grze by w rzece pokazała się woda i by skakały ryby. Jeśli przestanie się koncentrować woda i ryby znikną.

Chłopiec (S.P. klasa 4) ze zdiagnozowanym ADHD. Uczęszczał na treningi przez cały rok szkolny. Efekty: zwiększyła się koncentracja uwagi, zmniejszyła się trema w czasie klasówek, podczas pytania Uczennica (S.P. klasa 3) w orzeczeniu zdiagnozowano zaburzenia koncentracji, pamięci, dysgrafię. Objęta terapią przez 6 miesięcy. Podczas badań pedagogiczno – psychologicznych stwierdzono znaczny przyrost wiadomości i umiejętności. Uczennica (Gim. Klasa 1) z problemami emocjonalnymi oraz zaburzeniami w zachowaniu. Na treningi uczęszczała przez cały rok szkolny. Po treningach uzyskano : poprawę koncentracji uwagi, większą odporność na stres, chęć szukania rozwiązań własnych problemów, a więc podniesienie własnej wartości. Uczennica (S.P. klasa 3) – zaburzenia uwagi, koncentracji, grafomotoryka poniżej normy, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. Uczęszczała na terapię przez 7 miesięcy. Uzyskany efekt: dłuższa koncentracja uwagi, pracuje długo i wytrwale. Pisze łącznie trzymając się liniatury. Składa pojedyncze sylaby i wyrazy.

Informacje końcowe Uwaga prezentacja jest chroniona prawami autorskimi. Kopiowanie jej w części lub całości jest zabronione. Prezentacja ma wartość informacyjną, nie naukową. Prezentację przygotowały: mgr Monika Kępska, mgr Anita Trzeciecka.

Informacje dla rodziców Na treningi EEG-BFB mogą uczęszczać prawie wszystkie dzieci i młodzież. Przed rozpoczęciem treningu należy zgłosić się do lekarza po zaświadczenie o braku przeciwskazań do treningów EEG-BFB. Rodzic powinien dostarczyć aktualne EEG głowy. Należy wypełnić formularz zgody rodzica na treningi. Należy poinformować terapeutę o chorobach dziecka i przyjmowanych lekach. Zapraszam na treningi – mgr Monika Kępska (sala 39)