Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

Założenia Umowy Partnerstwa
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Perspektywa Finansowa
Wytyczne dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Katowice, 10.
System ewaluacji NPR i NSRO
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
EFS w nowym okresie programowania
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
i inne dokumenty dotyczące perspektywy finansowej
Włocławski Obszar funkcjonalny
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Perspektywa Umowa partnerstwa Toruń, październik 2012 r. Dep. Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Zapis prezentacji:

Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012 r.

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) Korzyści: Sprzyjanie rozwoju współpracy i integracji, Realizacja zintegrowanych projektów, Zwiększenie udziału miast w zarządzaniu. Wstępna propozycja funkcjonowania ZIT w Polsce: ZIT realizowane na: obszarach funkcjonalnych 18 miast wojewódzkich, dodatkowo na terenie innych miast (ewentualnie ich obszarów funkcjonalnych) o charakterze regionalnym i subregionalnym – decyzja w gestii samorządów województw.

Kierunki interwencji ZIT: Koncentracja na zintegrowanych projektach (wiązki powiązanych projektów), ścisła koordynacja działań w ramach ZIT z komplementarnymi działaniami realizowanymi w programach krajowych i RPO nie objętymi ZIT - poprzez realizację kontraktu terytorialnego. Wsparcie ZIT z wykorzystaniem środków WRS Zrównoważony, sprawny transport łączący miasto i jego obszar funkcjonalny (cele tematyczne nr 4 i 7), Kompleksowa rewitalizacja realizowana na wybranych (zdegradowanych) obszarach miejskiego obszaru funkcjonalnego, rozumiana w sposób zintegrowany (cele tematyczne nr 6, 8, 9), Ochrona środowiska – głównie małe projekty (cel tematyczny nr 6), Wspieranie efektywności energetycznej (cel tematyczny nr 4), Wzmacnianie rozwoju funkcji symbolicznych budujących międzynarodowy charakter i ponadregionalną rangę miasta (cele tematyczne nr 6, 8, 9), Poprawa dostępu i jakości usług publicznych – realizacja miejskich programów aktywizacji społeczno-zawodowej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem (cel tematyczny 9). Ostateczne ustalenia w zakresie doboru celów tematycznych i priorytetów inwestycyjnych na etapie negocjacji kontraktu terytorialnego oraz ustalania zawartości programów operacyjnych.

Warunki realizacji ZIT Warunki obligatoryjne: Przygotowanie Programu działań ZIT; Zawiązanie zinstytucjonalizowanej formy partnerstwa (powołanie Związku ZIT); Posiadanie odpowiedniej zdolności instytucjonalnej; Podpisanie porozumienia do realizacji ZIT w województwie. Warunki fakultatywne: Przygotowanie strategii rozwoju obszaru funkcjonalnego miasta.

System realizacji ZIT Realizacja ZIT wyłącznie w ramach RPO (EFRR, EFS). Warianty wdrażania: Opcja A: specjalne osie priorytetowe ZIT, Opcja B: dedykowane ZIT działania/poddziałania w ramach „zwykłych” osi priorytetowych. Delegacja zadań: Opcja A: minimalne powierzenie zarządzania ZIT na poziom lokalny, Opcja B: pełne powierzenie zarządzania ZIT na poziom lokalny, Opcja C: częściowe powierzenie zarządzania na poziom lokalny. Tworzenie partnerstw: Związek komunalny, Porozumienie, stowarzyszenie.

Ramy finansowe rezerwa programowa (10% funduszy strukturalnych dla Polski po odjęciu rezerwy wykonania) ustanowiona na poziomie UP. dodatkowa alokacja RPO rozdysponowana na końcowym etapie programowania UP i programów operacyjnych. tylko dla województw, które spełniły warunki. proponuje się dokonanie podziału środków zgodnie z algorytmem bazującym na ludności zamieszkującej w funkcjonalnych obszarach miejskich.

Wsparcie instytucjonalne jednostek zaangażowanych we wdrażanie ZIT Wsparcie Związków ZIT z POPT może rozpocząć się jeszcze w ramach programu z obecnej perspektywy w zakresie przygotowania Programu działań ZIT. W przypadku miast wojewódzkich Koszty operacyjne funkcjonowania Związków ZIT mogą być współfinansowane ze środków POPT. Na etapie realizacji ZIT wsparcie mogą otrzymać instytucje odpowiedzialne za wdrażanie ZIT – traktowane jak inne instytucje w systemie realizacji instrumentów strukturalnych (np. instytucje wdrażające. W przypadku miast regionalnych i subregionalnych koszty operacyjne funkcjonowania ZIT mogłyby być finansowane ze środków pomocy technicznej RPO.

Harmonogram dalszych prac

Dziękuję za uwagę