SPONSORING W BIBLIOTECE – Z CZYM TO SIĘ JE?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
SPORT PR PREZENTACJA AGENCJI, ZAKRES USŁUG.
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
O czym należy pamiętać przy budowaniu partnerstwa typu LEADER? Urszula Budzich-Szukała Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich oraz PREPARE.
Zdobądź przewagę nad konkurencją ! Bądź społecznie odpowiedzialny!
Filantropia korporacyjna w Polsce W Polsce 80% firm deklaruje zaangażowaniew działalność społeczną W 2008 roku firmy odliczyły od podatku darowizny na.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Normy praktyki zawodowej
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Gdańsk miastem wolności.
Zarządzanie projektami
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA klucz do skutecznego partnerstwa
Marketing elektroniczny w turystyce
FASHION I.T. Biznes zaczyna się od stworzenia potrzeby.
Z Wiekiem na Plus - szkolenia dla przedsiębiorstw
NA TLE PUBLIC RELATIONS
Agata Blady, Komunikado PR,
Wsparcie na wdrożenie CSR
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Szkolenia, Coaching, PR.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prof. Aleksander Surdej
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
 Chciałbym również zaznaczyć iż w celu propagowania dziedziny sportu jaką jest piłka nożna, daliśmy możliwość brania udziału w zajęciach zmniejszając.
Rozwijaj firmę z Biznes Multimedia
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Wspieramy budowanie marki
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
To nasza pasja którą się dzielimy z wszystkimi Olympic2014 Szkółka PiłkarskaOlympic2014 Szkółka Piłkarska.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
droga do sukcesu imprezy biegowej
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
RODZINA 3+ PARTNER PROGRAMU.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
Zatrudnianie nauczycieli
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Dualne kształcenie zawodowe
MARKETING INTERNETOWY
Firma Bit&Bajt została założona w listopadzie 2014 roku.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Opracowanie: Dagmara Lustyk
Zapis prezentacji:

SPONSORING W BIBLIOTECE – Z CZYM TO SIĘ JE? Natalia Gromow Natalia Hładyk

CELE SZKOLENIA Poznanie specyfiki sponsoringu kultury Zapoznanie się z: metodami poszukiwań sponsora zasadami konstruowania umów sponsorskich warunkami realizacji umów sponsorskich

Co to jest sponsoring?

DEFINICJA SPONSORINGU Umowa między dwiema stronami, sponsorem i sponsorowanym, na wzajemną wymianę świadczeń. Sponsor dostarcza pieniędzy, usług lub produkty, sponsorowany oferuje w zamian prawo do wykorzystywania swojego wizerunku, sukcesu bądź umiejętności do promocji czy reklamy sponsora.

CELE SPONSORINGU Działania sponsoringowe koncentrują się na: -upowszechnianiu stopnia znajomości firmy -powstawaniu i utrwalaniu pozytywnej opinii o sponsorze -tworzeniu atmosfery do wprowadzenia nowego towaru -precyzyjnym dotarciu do grup opiniotwórczych -zwiększeniu stopnia identyfikacji pracowników z organizacją oraz ominięciu zakazów reklamowych

SPONSORING A MECENAT Mecenat – bezinteresowne wsparcie finansowe lub rzeczowe podmiotów prowadzących działalność kulturalną w celu umożliwienia im dalszego rozwoju. Uregulowaniem prawnym tego rodzaju finansowania w Polsce jest darowizna. Mecenas, w odróżnieniu od sponsora, nie oczekuje od beneficjenta żadnego świadczenia wzajemnego. (Kodeks sponsoringu kultury)

SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU Koncepcja, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. To filozofia prowadzenia (zarządzania) biznesu, uwzględniająca budowanie przejrzystych i trwałych relacji ze wszystkimi odbiorcami, jest reakcją biznesu na zmiany w otoczeniu firmy. Firmy przywiązują coraz większą wagę do wartości pozaekonomicznych, które w dalszej perspektywie czasu przekładają się na zysk.

SPONSORING KULTURY Kodeks sponsoringu kultury – zbiór mający regulować zasady sponsoringu kultury w Polsce. Kodeks nie jest wiążący, ma raczej wymiar symboliczny, podkreśla konieczność partnerstwa i działań fair play we współpracy sponsora i sponsorowanego.

W STRONĘ PARTNERSTWA – ROZWÓJ SPONSORINGU KULTURY Cechy „sponsoringu partnerskiego” zangażowanie obu stron w pracę nad projektem stała i pełna komunikacja oraz przepływ wiedzy między sponsorem a sponsorowanym możliwość rozwijania nowych kompetencji zawodowych Zasadniczą cechą partnerstwa jest angażowanie sponsora w proces twórczy przez instytucje kultury i budowanie relacji, a nie jak w przypadku sponsoringu klasycznego wyłożenie środków na gotowy program, eksponowanie znaków towarowych i pozycjonowanie marki.

CO KULTURA MOŻE DAĆ BIZNESOWI? nowe i kreatywne formy promocji możliwość zdobycia nowych doświadczeń zawodowych – pobudzanie kreatywności pracowników korzystanie z marki instytucji kultury nowe podejście do budowania wizerunku możliwość pozytywnego wpływu na rozwój lokalnych społeczności

ĆWICZENIE Cel ćwiczenia: Zdiagnozuj swojego sponsora i wymień korzyści jakie uzyska sponsor wspierając Twoje działania Pytania pomocnicze: Jaki jest obszar działania sponsora? Czy ma jasno określoną strategię sponsoringową? Czy znajdziemy wspólny cel? Co atrakcyjnego możemy mu zproponować?

CZEGO CHCE SPONSOR?

Przerwa 

Sponsoring w bibliotece

DLACZEGO SPONSORZY (NIE) INWESTUJĄ W KULTURĘ

SPONSORING BIBLIOTECZNY Wsparcie majątkowe dla biblioteki, wyrażające się w rzeczach, usłudze, środkach finansowych, udzielone jej przez sponsora, obliczone na wzajemność, tj. zbudowane na zasadzie świadczenia i udzielonej za nie rekompensaty, mające postać umowy prawnej. (Zdzisław Gębołyś, Sponsoring i fundraising biblioteczny – między teorią i praktyką, EBIB 8/2009)

ĆWICZENIE Co biblioteka może dać sponsorowi? Pytania pomocnicze: Jakimi zasobami dysponujesz? Co możesz zaproponować sponsorowi? Postaw się w sytuacji sponsora – czego on może oczekiwać i czy możesz mu to dać?

SPECYFIKA BIBLIOTEKI JAKO POTENCJALNEGO BENEFICJENTA dotarcie do społeczności lokalnej dobre skojarzenia z marką „biblioteka” poparcie społeczne dla instytucji duże zasoby rzeczowe do wykorzystania w promocji różnorodność projektów kreatywność pracowników i …

A JAKIE SĄ NASZE POTRZEBY????

SZUKAMY SPONSORA DLA BIBLIOTEKI Szukając sponsora musimy: znać swoje potrzeby i możliwości zastanowić się nad korzyściami jakie nasz projekt może przynieść sponsorowi zapoznać się z zakresem działalności potencjalnego sponsora spróbować poznać jego preferencje i oczekiwania, postawić się w jego sytuacji, spróbować przewidzieć jego pytania i wątpliwości znaleźć wspólny cel budować relacje z potencjalnym sponsorem i starać się zaangażować go nie tylko finansowo w realizowany projekt – dążyć do długotrwałego partnerstwa, które najczęściej jest wynikiem zbieżnej wizji naszej i sponsora oraz dobrej komunikacji między nami.

TROCHĘ PRAKTYKI Oferty i pakiety sponsorskie - co my możemy zaproponować sponsorowi Określenie statutu sponsora, Sponsor może być: -wyłączny (jedyny sponsor wydarzenia) -główny (najważniejszy sponsor wydarzenia, ale niekoniecznie jedyny) -tytularny (nazwa sponsora lub jego marki stanowi element nazwy imprezy) -zwykły W ofercie, którą będziemy kierować do Sponsora proponujemy tytuły oraz pakiety świadczonych usług dostosowanych do proponowanych statutów. Od tego zależeć będzie zarówno wysokość świadczenia sponsorskiego jak i wielkość korzyści dla nas.

O CZYM PAMIĘTAĆ I CO ZAWRZEĆ W UMOWIE UMOWY SPONSORSKIE – O CZYM PAMIĘTAĆ I CO ZAWRZEĆ W UMOWIE -dokładne sprecyzowanie obu stron: nazwa, nip, … -nadanie tytułu Sponsora -dokładne uzgodnienie zakresu wykorzystania loga czy info o Firmie w określonym czasie - Sprecyzowanie zobowiązań i korzyści stron -w Umowie możemy zawrzeć wszelkie aspekty techniczne wynikające z realizacji zobowiązań

ETAPY REALIZACJI UMOWY SPONSORSKIEJ etap negocjacji ze sponsorem zakresu świadczonych usług oraz kwoty wsparcia naszego wydarzenia - przygotowanie umowy akceptowane przez strony realizacja przyjętych zobowiązań wobec sponsora (w przypadku dużych firm wszelkie informacje oraz wykorzystanie loga przed publikacją powinno się konsultować)

PRZYGOTOWANIE RAPORTU KOŃCOWEGO Sporządzenie raportu wg zobowiązań wynikających z umowy

NA KONIEC – PRZYKŁADY DZIAŁAŃ PARTNERSKO-SPONSORSKICH www.chodzedobiblioteki.pl Sztuka Czytania – Literacka Podróż po Gdańsku

Dziękujemy za uwagę Natalia Gromow Natalia Hładyk