Organizacja wycieczek górskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NARCIARSKIE I TURYSTYCZNE
Advertisements

KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Przygotowała sam. Zuzanna Reif
KONFERENCJA n.t. „Projekt CALYPSO w Polsce
Praktyczna nauka zawodu
WYPOCZYNEK DZIECI i MŁODZIEŻY
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
st. wizytator Beata Stachowiak
Kuratorium Oświaty w Warszawie. Pani Katarzyna Hall, Minister Edukacji Narodowej podpisała 9 grudnia 2009 r. rozporządzenie zmieniające w sprawie warunków,
Wypoczynek dzieci i młodzieży
SPECJALNOŚĆ ARTSTYCZNA
SPECJALNOŚĆ TURYSTYCZNA
SPECJALNOŚĆ RATOWNICZA I POŻARNICZA
BEZPIECZEŃSTWO PLACU ZABAW I GIER
Poradnik dla wychowawcy
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ORGANIZATORZY IMPREZ wprowadzenie do regulaminów obiektów zapisów uniemożliwiających wejście na imprezy osobom, które w trakcie imprezy lub w trakcie zorganizowanego.
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
„Turystyka Edukacyjna na Dolnym Śląskim”
Turystyka szkolna w świetle przepisów oświatowych.
Organizacja lodowisk przyszkolnych na terenach gmin
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
KLASYFIKACJA RUCHU TURYSTYCZNEGO Iwona Barć, Ewelina Turoń
Organizacja wycieczek szkolnych
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz ze zm.) Art. 92a ust 1. W czasie wolnym od zajęć szkolnych.
Bezpieczeństwo dzieci w czasie ferii zimowych
ZMIANY W KSZTAŁCENIU Przeczytaj, a dowiesz się o najważniejszych zmianach w kształceniu kadry w ZHP – ważnych dla Ciebie.
Indywidualne nauczanie
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Włóczykije”. W celu zapewnienia uczniom właściwego zagospodarowania czasu wolnego od nauki oraz rozbudzenia w nich zamiłowania do turystyki pieszej w.
Wypoczynek 2014 ogólne zasady. Dokumenty niezbędne do rejestracji W CHORĄGWI: * oryginały zawartych umów podpisane obustronnie: wolontariackich, o dzieło,
Bezpieczne zachowanie w szkole
RADA NACZELNA SYSTEM STOPNI INSTRUKTORSKICH MARCA 2009.
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
HARCERSKA AKCJA LETNIA. „ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 stycznia 1997 roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy.
Książki naszych marzeń
ORGANIZACJA WYPOCZYNKU
BEZPIECZNY WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY LATO 2015 JAK WYBRAĆ DOBRĄ I BEZPIECZNĄ OFERTĘ DLA SWOJEGO DZIECKA ?
ZJAZD HUFCA Zgodnie z Uchwałą Rady Naczelnej ZHP
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 8 stycznia 2016 r. Rekrutacja do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego na rok szkolny 2016/2017.
Warsztaty z zatwierdzania i rozliczania HAL Prowadząca: pwd. Karolina Liczberska Hufiec ZHP Radomsko.
Joanna Król Kuratorium Oświaty we Wrocławiu ZMIANY W PROCEDURACH ZGŁASZANIA WYPOCZYNKU I WYCIECZEK VI Dolnośląska Konferencja Promocji Turystyki „Bezpieczne.
ORGANIZACJA WYPOCZYNKU DZIECI I MŁODZIEŻY WAKACJE 2016 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Jak pracuje drużyna. Warunkami utworzenia drużyny próbnej są: 1) uzyskanie zgody komendanta hufca; 2) spełnienie przez drużynowego określonych dalej warunków;
KARTA PŁYWACKA Instruktor WOPR Rodzaje Kart Pływackich 1. Karta „Już pływam” 2. KP - Karta pływacka 3. SKP - Specjalna karta pływacka.
Śląska Federacja Sportu Spotkanie z trenerami ds
Krajoznawstwo i turystyka dzieci i młodzieży szkolnej w świetle przepisów oświatowych. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2017 r.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
HARCERSKA AKCJA LETNIA 2016
ROLA OPIEKUNA STAŻU Urszula Martyka-Wiecha
Zatwierdzania BIWAKÓW/RAJDÓW…
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Krajoznawstwo i turystyka dzieci i młodzieży szkolnej w świetle przepisów oświatowych. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2017 r.
Centra kształcenia ustawicznego
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Zasady bezpieczeństwa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Książki naszych marzeń
Zapis prezentacji:

Organizacja wycieczek górskich

Jak zorganizować i przeprowadzić dobry trekking?   Bliskość gór sprawia, że coraz częściej decydujemy się na organizację trekkingu zamiast zwyczajnego biwaku czy obozu na bazie harcerskiej. Trekking stanowi świetny sposób oderwania się od szarej, miejskiej rzeczywistości i pozwala na wyciszenie się oraz spróbowanie swoich sił w nowej sytuacji. Organizowanie tej formy wypoczynku to całkiem co innego niż organizowanie biwaku lub obozu, ale o tym w dalszej części. Na wstępie należy odpowiedzieć sobie na pytanie : „ Czym jest trekking”? Jest to nic innego jak wędrówka górska czy też bardziej fachowo turystyka kwalifikowana w obszarze górskim. Trekking to nazwa zaczerpnięta z obcego języka, a zjawisku temu nie można się w dzisiejszych czasach w ogóle dziwić.

Przepisy Dokumenty określające sasady organizacji trekkingów : - uchwała Głównej Kwatery ZHP nr 98/2007 z dnia 11.06.2007 r. w sprawie zasad organizacji wycieczek górskich , - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływają-cych, kąpiących się i uprawiających sporty wodne - w odniesieniu do wycieczek organizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, - rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania, - instrukcja organizacyjna Harcerskiej Akcji Letniej i Zimowej, - instrukcja finansowa obozu, - regulaminy parków narodowych.

Organizator trekkingu Organizatorem trekkingu może być: -Podstawowa jednostka organizacyjna ZHP, harcerski klub specjalnościowy, szczep, związek drużyn, hufiec, chorągiew oraz Główna Kwatera ZHP. Pełnoletni opiekunowie : - W skład kadry wycieczki górskiej muszą wchodzić co najmniej 2 osoby pełnoletnie. Jedna osoba pełnoletnia może sprawować opiekę maksymalnie nad 20 niepełnoletnimi uczestnikami powyżej 10 roku życia lub 15 osobami do 10 roku życia. Komendantem wycieczki górskiej może być: - w przypadku form organizowanych w okresie ferii letnich i zimowych, w ramach harcerskiej akcji letniej i zimowej: instruktor ZHP w stopniu co najmniej podharcmistrzyni / podharcmistrza, który ukończył kursu dla kierowników placówek wypoczynku, - w przypadku form organizowanych w innym czasie: pełnoletni instruktor ZHP. Do obowiązków komendanta wycieczki górskiej należy: - terminowe zatwierdzenie, przeprowadzenie i rozliczenie wycieczki, zgodne z obowiązującymi przepisami, - dbanie o bezpieczeństwo zdrowia i życia uczestników wycieczki, - zabezpieczenie opieki osoby posiadającej umiejętność udzielenia pierwszej pomocy, - zapoznanie uczestników wycieczki z obowiązującymi regulaminami przed jej rozpoczęciem. Przepisy dotyczące wysokości: -w przypadku wycieczki na terenach górskich Rzeczypospolitej Polskiej, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m n.p.m., grupę prowadzić mogą tylko górscy przewodnicy turystyczni. Jeżeli wycieczka górska odbywa się w ramach imprezy organizowanej przez inną jednostkę ZHP lub podmiot spoza ZHP, organizator wycieczki zobowiązany jest zapewnić górskiego przewodnika turystycznego, chyba że przewodnika zapewnia organizator imprezy. Organizator trekkingu

Uczestnicy trekkingu Uczestnikami trekkingu mogą być członkowie ZHP oraz osoby nie będące członkami ZHP w wieku powyżej 6 lat. Decyzję w sprawie zakwalifikowania uczestnika do udziału w trekkingu podejmuje komendant wycieczki w konsultacji z kadrą trekkingu. Czynniki wpływające na decyzję dotyczącą zakwalifikowania uczestnika do udziału w trekkingu: •Stan zdrowia uczestnika: - kondycja fizyczna – nie można dopuścić do sytuacji, w której uczestnik nie jest w stanie przejść wyznaczonej trasy trekkingu z powodów od niego w danej chwili nie zależnych. - choroby przewlekłe – dla przykładu astma, która może znaczenie utrudnić lub całkowicie uniemożliwić pokonanie wyznaczonej trasy.W skrajnych przypadkach może stanowić zagrożenie życia lub nawet zdrowia. - kontuzje. Jako, że trekking jest organizowany dla całej drużyny nie można wybierać uczestników pod ustaloną wcześniej trasę. Prawidłowym rozwiązaniem jest wybieranie trasy, mając na uwadze możliwości członków drużyny.

Zasady organizacyjne Obowiązkowy ekwipunek: - sprawny sprzęt komunikacyjny umożliwiający szybkie skontaktowanie się ze służbami ratowniczymi (telefon komórkowy, CB, itp.), - aktualna mapa okolicy, - odpowiednio wyposażona apteczka pierwszej pomocy, - polisa ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków, - wymagana dokumentacja, w zależności od formy, określona w Instrukcji organizacyjnej Harcerskiej Akcji Letniej i Zimowej oraz Instrukcji finansowej obozu. Trasa trekkingu : - trasa trekkingu powinna być tak zaplanowana, by wycieczka mogła dojść do punktu docelowego przed zapadnięciem zmroku. Poruszanie się w górach po zmroku i w nocy powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Planowanie trasy powinno być poprzedzone rozeznaniem w możliwościach uczestników. Zagrożenia : - w przypadku ogłoszenia przez GOPR lub TOPR 3, 4 lub 5 stopnia zagrożenia lawinowego na terenie, przez który przebiega wycieczka górska, komendant wycieczki zobowiązany jest do jej przerwania i opuszczenia terenu zagrożenia lawinowego.

Program PROGRAM: - Program trekkingu jako imprezy specjalistycznej powinien służyć dalszemu rozwijaniu zainteresowań uczestników, zdobywaniu przez nich nowych wiadomości o zwiedzanym regionie, a także specjalistycznej wiedzy turystycznej. Program obozu wędrownego powinien być ponadto kontynuacją śródrocznego programu pracy jednostki organizującej. - Program trekkingu powinien uwzględniać zdobywanie przez uczestników sprawności harcerskich, odznak turystycznych i krajoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem Górskiej Odznaki Turystycznej PTTK, oraz umożliwiać realizację zadań na stopnie harcerskie. - Zatwierdzenie trekkingu we właściwej komendzie odbywa się, w zależności od formy, na zasadach określonych w Instrukcji organizacyjnej biwaku, Harcerskiej Akcji Letniej i Zimowej oraz Instrukcji finansowej obozu. - Wskazane jest uzyskanie przez organizatora wycieczki opinii Przodownika Turystyki Górskiej PTTK lub górskiego przewodnika turystycznego posiadającego uprawnienia na dany obszar, w którym odbywa się wycieczka, na temat programu wycieczki. - Program trekkingu jako imprezy specjalistycznej powinien służyć dalszemu rozwijaniu zainteresowań uczestników, zdobywaniu przez nich nowych wiadomości o zwiedzanym regionie, a także specjalistycznej wiedzy turystycznej. Program obozu wędrownego powinien być ponadto kontynuacją śródrocznego programu pracy jednostki organizującej. - Program trekkingu powinien uwzględniać zdobywanie przez uczestników sprawności harcerskich, odznak turystycznych i krajoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem Górskiej Odznaki Turystycznej PTTK, oraz umożliwiać realizację zadań na stopnie harcerskie. - Zatwierdzenie trekkingu we właściwej komendzie odbywa się, w zależności od formy, na zasadach określonych w Instrukcji organizacyjnej biwaku, Harcerskiej Akcji Letniej i Zimowej oraz Instrukcji finansowej obozu. - Wskazane jest uzyskanie przez organizatora wycieczki opinii Przodownika Turystyki Górskiej PTTK lub górskiego przewodnika turystycznego posiadającego uprawnienia na dany obszar, w którym odbywa się wycieczka, na temat programu wycieczki.

Powodzenia dfdf

ŹRÓDŁA: - uchwałę Głównej Kwatery ZHP nr 98/2007 z dnia 11. 06. 2007 r ŹRÓDŁA: - uchwałę Głównej Kwatery ZHP nr 98/2007 z dnia 11.06.2007 r. w sprawie zasad organizacji wycieczek górskich, - rozporządzenie opolskiego kuratora oświaty, - materiały Polskiego Towarzystwa Turystyczo-Krajoznawczego, - zdjęcia z trekkingu 16 DW Katharsis, - własne doświadczenie.