Witajcie w świecie książek…
Witamy w bibliotece Kiedy Ci smutno będzie, Kiedyś samotny, chory, bez przyjaciela – ja z tobą pójdę wszędzie poprzez zimowe wieczory w kraje wesela. Będziesz wraz ze mną oglądać baśnie i cuda i dziwy na końcu świata. Po niebie, po morzach i lądach jako te ptaki szczęśliwe będziemy latać. (Edward Szamański – Książka)
Biblioteka jest miejscem zaczarowanym Biblioteka jest miejscem zaczarowanym. Blisko tu do bajki i prawdy, do uśmiechu i do wzruszeń. (Barbara Lewandowska)
miejscem, w którym możecie wypożyczyć książki. Witajcie w gronie czytelników biblioteki Szkoły Podstawowej nr4 im. dr Emila Kowalczyka Biblioteka jest miejscem, w którym możecie wypożyczyć książki. Wypożyczyć, to znaczy zabrać je do domu, przeczytać i zwrócić do biblioteki.
Godziny otwarcia biblioteki Poniedziałek 11.30 – 12.30 Wtorek 7.40 – 9.50 Środa 8.45 – 9.40 12.35 – 13.35 Czwartek 7.40 – 9.50 Piątek 11.30 – 13.15
Pracownicy biblioteki pani Beata Rudnicka
W bibliotece możesz sam wybierać i wypożyczać książki, możesz się uśmiechać, przeglądać ciekawe książki, możesz myśleć, i mieć spokój, tutaj chętnie Cię witamy
Udostępnianie zbiorów Zbiory są udostępniane w wypożyczalni, W wypożyczalni uczniowie mają wolny dostęp do półek, to znaczy, że mogą sami wybierać książki, W bibliotece możemy skorzystać z encyklopedii, słowników, leksykonów, przewodników, poradników, atlasów, a także z czasopism.
Regulamin wypożyczalni Z wypożyczalni może korzystać każdy uczeń i pracownik szkoły. Korzystanie z wypożyczalni jest bezpłatne. Czytelnik może wypożyczać w klasach I-III jednorazowo 3 książki na okres 2 tygodni, a w klasach IV-VI na miesiąc. Okres wypożyczenia może być przedłużony przez bibliotekarza. Czytelnik może wypożyczyć książki wyłącznie na swoje nazwisko. Czytelnicy powinni zachować ciszę i dbać o porządek w lokalu biblioteki, szanować książki, czasopisma, katalogi, kartoteki. W razie zagubienia lub zniszczenia książki, czytelnik musi odkupić taką samą książkę lub inną tej samej wartości. O wartości książki decyduje bibliotekarz. W wypożyczalni obowiązuje wolny dostęp do półek. Czytelnicy mogą samodzielnie wybierać książki z poszczególnych dziedzin wiedzy, które następnie zgłaszają do nauczyciela w wypożyczalni.
Podział literatury pięknej Bw – bajeczki, wierszyki B – baśnie Ob – powieści obyczajowe P – powieści przygodowe Prz – powieści przyrodnicze H – powieści historyczne Pd- poezja, dramat
Prośby książki Nie zaginaj rogów, używaj zakładki, na półce mnie stawiaj. Nie czytaj, gdy jadasz, nie brudź mnie rękami, to ci będę służyć całymi latami.
Prośby książki Nie pisz i nie rysuj tuszem na mych kartkach, bowiem będę nic nie warta. Kiedy moje kartki wyrwiesz i wyrzucisz, wiedz, że wtedy nigdy do nich nie powrócisz.
Lektury pierwszoklasisty • BRZECHWA DZIECIOM • PILOT I JA - A. Bahdaj • LOKOMOTYWA - J. Tuwim • WIERSZE DLA DZIECI - J. Tuwim • KUKURYKU NA RĘCZNIKU - M. Kownacka • KOPCIUSZEK - H. Januszewska • JACEK, WACEK I PANKRACEK - M. Jaworczakowa • CZARNA OWIECZKA - J. Grabowski • NASZA MAMA CZARODZIEJKA - J. Papuzińska • JAK WOJTEK ZOSTAŁ STRAŻAKIEM - Cz. Janczarski • NA JAGODY - M. Konopnicka • PLASTUSIOWY PAMIĘTNIK - M. Konopnicka • CUDACZEK WYŚMIEWACZEK - J. Duszyńska
Lektury drugoklasisty • DZIECIĘ ELFÓW - H. Ch. Andersen • ZACZAROWANA ZAGRODA - A. i Cz. Centkiwiczowie • PUC, BURSZTYN I GOŚCIE - J. Grabowski • PRZYGODY FILONKA BEZOGONKA - G. Knutsson • KAROLCIA - M. Krüger • DOKTOR DOLITTLE I JEGO ZWIERZĘTA - H. Loftig • KUBUŚ PUCHATEK - A. A. Milen • BAJKI - Ch. Perrault • SZEWCZYK DRATEWKA - J. Porazińska • WIERSZE DLA DZIECI - J. Tuwim
Lektury trzecioklasisty • BAŚNIE - H. Ch. Andersen • OTO JEST KASIA - M. Jaworczakowa • KLECHDY DOMOWE - M. Konopnicka • KAJTKOWE PRZYGODY - M. Kownacka • DZIECI Z BULLERBYN - A. Lindgren • AWANTURA O BASIĘ - K. Makuszyński • ZIARENKA MAKU - J. Ratajczak • PSIE, KTÓRY JEŹDZIŁ KOLEJĄ - R. Pisarski
Lektury czwartoklasisty • AKADEMIA PANA KLEKSA - Brzechwa J. • PINOKIO - Collodi C. • SPOTKANIE NAD MORZEM – Korczakowska J. • ROGAŚ Z DOLINY ROZTOKI - Kownacka M. • ANTEK - Prus B. • JANKO MUZYKANT - Sienkiewicz H. • O KRASNOLUDKACH I SIEROTCE ... - Kownacka M. • FERDYNAND WSPANIAŁY - Kern L.J. • WYBÓR BAŚNI - Grimm J., W. • BIAŁY MUSTANG - Sat - Okh
Lektury piątoklasisty • W PUSTYNI I W PUSZCZY - Sienkiewicz H. • PRZYGODY TOMKA SAWYERA - Twain M. • A ... B ... C ...; DOBRA PANI - Orzeszkowa E. • DYM; NASZA SZKAPA - Konopnicka M. • KATARYNKA - Prus B. • ŁYSEK Z POKŁADU IDY - Morcinek G. • PIERŚCIEŃ I RÓŻA - Thackeray • CHŁOPCY Z PLACU BRONI -Molnar F. • LEGENDY WARSZAWSKIE - Oppman A. • JUTRO NIEDZIELA - Żurakowska Z. • CYRYL, GDZIE JESTEŚ? - Woroszylski W. • PIĘCIORO DZIECI I "COŚ" - Nesbit E. • HISTORIA ŻÓŁTEJ CIŻEMKI - Domańska A. • UCZNIOWIE SPARTAKUSA - Rudnicka H. • KRÓL MACIUŚ PIERWSZY - Korczak J. • PRZYGODY ODYSEUSZA - Parandowski J.
Lektury szóstoklasisty • ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA-Montgomery L.M. • ANIELKA - Prus B. • ATLANTYDA, WYPA OGNIA - Kuczyński M. • BROMBA I INNI - Wojtyszko M. • DYWIZJON 303 - Fiedler A. • LASSIE, WRÓĆ! - Knight E. • MARCIN KOZERA - Dąbrowska M. • PRZYGODY HUCKA - Twain M. • PRZYGODY SHERLOCKA HOLMESA - Doyle A.C. • PRZYPADKI ROBINSONA CRUSOE - Defoe D. • ŚLADAMI STASIA I NEL - Brandys M. • TAJEMNICZA WYSPA - Verne J. • TAJEMNICZY OGRÓD - Burnett F. H. • WAKACJE Z DUCHAMI - Bahdaj A. • WYSPA SKARBÓW - Stevenson R. L. • ZEW KRWI - London J.
Imprezy zorganizowane przez bibliotekę szkolną Międzynarodowy Dzień Bibliotek Szkolnych pasowanie pierwszaków na czytelników konkursy literackie konkursy poetyckie konkurs na najlepszego czytelnika i najlepiej czytającą klasę spotkanie z poetą
Biblioteka też ma swoje święto! W1999 roku zainaugurowano obchody nowego święta: Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych.
„Pozostaw po sobie ślad” Akcja ma na celu wzbogacenie zbiorów bibliotecznych. Każda klasa może podarować bibliotece prezent w postaci książki.
Plan pracy biblioteki szkolnej na szkolny 2008/2009 1. Udostępnianie książek i innych materiałów informacyjnych: wypożyczanie indywidualne do domu dla uczniów, nauczycieli i rodziców, udostępnianie księgozbioru podręcznego w czytelni, udostępnianie materiałów z Internetu, wypożyczanie materiałów do pracowni i klasopracowni, wypożyczanie materiałów bibliotecznych na różnego rodzaju zajęcia edukacyjne.
2. Dbałość o jakość i aktualność zbiorów oraz wzbogacanie ich: melioracja zbiorów (selekcjonowanie materiałów zaczytanych i zdezaktualizowanych), zakup nowych materiałów informacyjnych zgodnie z potrzebami czytelników, poszukiwanie i korzystanie z różnych form sponsoringu (dyrekcja szkoły, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski, darczyńcy), orientacja w ofercie księgarni (również internetowych), przedstawianie propozycji wydawniczej, konsultowanie potrzeb czytelników, gromadzenie różnorodnych materiałów informacyjnych zgodnych z potrzebami czytelników i planem pracy szkoły.
3. Tworzenie warunków do samodzielnego wyszukiwania informacji i korzystania z nich: rozwój edukacji i kultury czytelniczej poprzez doradztwo i kompetentną konsultację, wdrażanie uczniów do pracy z książką i innymi dokumentami, tworzenie efektywnego i wydajnego warsztatu informacyjnego, inspiracje czytelnicze przekazywane w treściach przysposobienia czytelniczego (lekcje biblioteczne).
4. Wdrażanie uczniów do aktywnego korzystania z biblioteki szkolnej: prowadzenia lekcji bibliotecznych, kreatywna opieka nauczycieli bibliotekarzy nad korzystającymi z czytelni (porada, rozmowa, fachowa pomoc i inspiracja), redagowanie inspirujących wystawek, gazetek, imprez czytelniczych itp.
5. Udział biblioteki szkolnej w podnoszeniu jakości pracy szkoły: gromadzenie i udostępnianie materiałów oświatowych, orientacja i realizowanie potrzeb nauczycieli w zakresie metodyki, systematyczne wzbogacanie zbiorów bibliotecznych w celu podwyższania jakości jej pracy, współtworzenie wizerunku szkoły na forum regionu.
6. Biblioteka szkolna miejscem cichej pracy, realizacja zainteresowań i odpoczynku
7. Organizacja różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczna: zajęcia pozalekcyjne (głośne czytanie ) z zaangażowaniem dobór odpowiedniej tematyki.
8. Rzetelne prowadzenie dokumentacji bibliotecznej i stała troska o estetykę biblioteki szkolnej i jej zbiory.
9. Współpraca z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekarzami: wspomaganie nauczycieli w procesie dydaktyczno – wychowawczym, proponowanie nowatorskich rozwiązań dydaktycznych, wychowawczych lub organizacyjnych, wspieranie nauczycieli w doskonaleniu zawodowym, podejmowanie inicjatyw wspierających rodziców w procesie wychowania dzieci.
10. Utrzymanie ciągłego procesu komunikacji z innymi agendami funkcjonującymi na terenie szkoły (dyrekcja, księgowość, Komitet Rodzicielski) oraz wszystkimi klientami biblioteki w celu najskuteczniejszego zaspakajania ich potrzeb i dążeń edukacyjno – wychowawczych.
Opracowała: mgr Beata Rudnicka