DZIAŁANIA SZKOŁY WOBEC PRZEMOCY I AGRESJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Advertisements

JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Wychowanie Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży
SZKOŁA jest miejscem, w którym powinny być stwarzane warunki do wszechstronnego rozwoju oraz harmonijnego kształtowania zdrowej osobowości wszystkich.
Szkoła jest miejscem, w którym wszystkim uczniom winny być stwarzane warunki do wszechstronnego rozwoju oraz harmonijnego kształtowania zdrowej osobowości.
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Ujęcie i zatrzymanie nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka
Policja została uprawniona przez przepisy Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich do samodzielnego (tj. bez zlecenia sędziego rodzinnego) dokonywania.
Odpowiedzialność nieletnich sprawców czynów karalnych wg
Dziecko jako świadek w postępowaniu karnym.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
Rola i zadania koordynatora bezpieczeństwa
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982r
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Odpowiedzialność karna nieletnich
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
Działalność szkoły w świetle prawa
osoba, która nie ukończyła 18 lat i przejawia zachowanie świadczące o demoralizacji, osoba, która ukończyła 13 lat, ale nie ukończyła 17 lat i dopuściła.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA I MATERIALNA OSOBY NIEPEŁNOLETNIEJ
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982
KOMENDA WOJEWÓDZKA POLICJI
PRZEMOC I AGRESJA.
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Temat 3: Pojęcie nieletniego i jego trzy desygnaty
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI i MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ i DEMORALIZACJĄ DZIAŁDOWO PAŹDZIERNIK 2013 R.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
ZROZUMIEĆ SZKOŁĘ Samorządowe Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kożuchowie r.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym jest agresja i przemoc?
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI I METODY WSPÓŁPRACY Z POLICJĄ W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ I DEMORALIZACJĄ nadkom.
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zapis prezentacji:

DZIAŁANIA SZKOŁY WOBEC PRZEMOCY I AGRESJI

INTERWENCJE BEZPOŚREDNIE DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE KONSEKWENCJE PRAWNE ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH

Przemoc w szkole pojawia się W relacjach pomiędzy: uczniami nauczycielami i uczniami nauczycielami nauczycielami i rodzicami

Formy przemocy szkolnej Bezpośrednia przemoc fizyczna – bicie, kopanie, popychanie, wymuszenie pieniędzy, zabieranie bądź niszczenie przedmiotów Bezpośrednia przemoc słowna : przezywanie, obrażanie, grożenie, ośmieszanie, rozpowszechnianie plotek, pokazywanie nieprzyzwoitych gestów Pośrednie formy przemocy – namawianie innych do napaści fizycznej lub słownej, izolowanie z grupy

Konsekwencje przemocy ponoszą wszyscy uczestnicy takich sytuacji: OFIARY SPRAWCY ŚWIADKOWIE

OFIARY przeżywają upokorzenie, lęk, rozpacz i smutek czują się osamotnione, bezradne i bezsilne obniża się poczucie ich własnej wartości wzrasta ich izolacja od grupy w sytuacjach ekstremalnych pojawiają się myśli i próby samobójcze

SPRAWCY utrwalenie się modelu agresywnych zachowań na przyszłość obniżenie poczucia odpowiedzialności za własne działania popadanie w konflikty z prawem

ŚWIADKOWIE długotrwałe przeżywanie poczucia winy pretensje do siebie wyuczenie się bezradności i nie reagowanie w trudnych sytuacjach

INTERWENCJE BEZPOŚREDNIE Ofiara Sprawca Świadek

ROZMOWA WSTĘPNA spokojne miejsce na rozmowę czas na rozmowę precyzyjne określenie tematu i celu rozmowy

Czego warto unikać podczas rozmów z dzieckiem - ofiarą? Przypisywania dziecku winy za zaistniałą sytuację Bagatelizowania problemu dziecka Dawania „dobrych" rad

O Czym warto powiedzieć dziecku, które znalazło się w sytuacji ofiary? że nie jest winne temu co się stało jeżeli nie powiedziało o tym co mu się przydarzyło od razu, to również nie ponosi za to winy że pomożemy mu w tej sytuacji Budować poczucie własnej wartości

Czego warto unikać podczas rozmów z dzieckiem - agresorem? Oceniania sprawcy Łagodzenia sytuacji, obracania w żart Długich wypowiedzi Moralizowania Agresji fizycznej Straszenia, grożenia Wchodzenia w rolę sprawcy

O Czym warto powiedzieć dziecku, które znalazło się w sytuacji sprawcy? Nazwij to co widzisz Używaj krótkich, jasnych komunikatów Powołuj się na zasady i normy Powiedz o konsekwencjach Powiedz sprawcy co czuje druga osoba

Świadek Świadek często też jest ofiarą Świadek to osoba, która w sposób bezpośredni (np. widzi, słyszy) lub pośredni (wie, dowiaduje się lub się domyśla) uczestniczy w procesie przemocy.

Czego warto unikać podczas rozmów z dzieckiem - świadkiem? Naciskania – typu „Musisz mi o tym powiedzieć” Oskarżania typu: Dlaczego nie przyszedłeś z tym wcześniej, jak mi nie powiesz będziesz tak samo winny Namawiania do konfrontacji Namawiania do wskazywania winnych w obecności innych uczniów

O Czym warto powiedzieć dziecku, które znalazło się w sytuacji świadka? To samo co powiedzieliśmy ofierze Zapewnienie ochrony Zapewnienie o dyskrecji Pochwała i nagroda

Interwencja w sytuacji "gorącej agresji" Sytuacje "gorącej agresji" to te, w których uczniowie biją się, okładają pięściami, kopią itp. Zdarzenia te mają często miejsce podczas przerw na korytarzu szkolnym. Rzadziej zdarzają się podczas lekcji. Istnieje wtedy niebezpieczeństwo, że dzieci zrobią sobie krzywdę.

Wskazówki dla nauczycieli reagujących w takich sytuacjach: Wkrocz w sytuację, kiedy uznasz, że zachowanie uczniów nie jest zabawą, lecz poważna sytuacją. Rozważ czy samodzielnie poradzisz sobie w tej sytuacji Reaguj zdecydowanie i stanowczo Rozdziel strony Nie dopuszczaj do przejawów przemocy czy gróźb wobec siebie

Dokonaj osobistej oceny sytuacji podejmij decyzję o dalszym sposobie rozwiązania sytuacji Nie pozwól na rozwiązanie sytuacji przez agresora Agresję traktuj poważnie i dosłownie Jeśli ty o tym zdecydujesz, wyznacz konsekwencje i dotrzymaj słowa Nie trać kontaktu z uczestnikami sytuacji, dopóki nie masz pewności, że uczestnicy pojęli, co się stało

Rozwiązanie sytuacji "gorącej agresji" wymaga często przeprowadzenia rozmów -równo z agresorem jak i z ofiarą. W zależności od sytuacji rozmowy te mogą być prowadzone indywidualnie lub w obecności obu uczniów

PRZEMOC SAMA SIĘ NIE KOŃCZY PRZEMOC SAMA SIĘ NIE KOŃCZY! BRAK INTERWENCJI Z ZEWNĄTRZ PROWADZI DO JEJ ESKALACJI….

DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE DZIAŁANIA ZAPOBIEGAJĄCE AGRESJI I PRZEMOCY POWINNY BYĆ REALIZOWANE JEDNOCZEŚNIE NA POZIOMIE: CAŁEJ SZKOŁY CAŁEJ KLASY JEDNOSTKI

SZKOLNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY POWINIEN OBEJMOWAĆ CAŁY SYSTEM SZKOLNY DYREKTOR PSYCHOLOG PEDAGOG WYCHOWAWCA

DZIAŁANIA NA POZIOMIE SZKOŁY rada pedagogiczna – uświadomienie problemu, tworzenie programu zaradczego, doskonalenie umiejętności przeprowadzenie ankiety w śród uczniów stworzenie jednego systemu norm i zasad dzień poświęcony problemom agresji i przemocy lepszy nadzór nad uczniami w czasie przerw ogólnoszkolne zebranie rodziców i zaangażowanie ich do pracy

STRUKTURA KLASY zwykły członek grupy ofiara przemocy prowodyr satelita

KLASA OPANOWANA PRZEZ PRZEMOC OSOBY NIE AKCEPTUJĄCE PRZEMOCY PROWODYR PRZEMOCY satelita ofiara przemocy norma grupowa: RZĄDZI SILNIEJSZY

DZIAŁANIA NA POZIOMIE KLASY EDUKACJA DOTYCZĄCA PRZEMOCY I UMIEJĘTNOŚCI REAGOWANIA NA NIĄ STWORZENIE KLASOWEGO REGULAMINU ZAPOBIEGANIA PRZEMOCY ZAJĘCIA INTEGRUJĄCE KLASĘ DIAGNOZA ATMOSFERY W KLASIE REGULARNE ROZMOWY Z UCZNIAMI NA TEMAT PROBLEMÓW KLASOWYCH NAGRADZANIE DOBRYCH ZACHOWAŃ DZIECI

REGULAMIN GRUPOWY PRZECIWKO PRZEMOCY POWINIEN ZAWIERAĆ TAKIE ZASADY JAK: NIE ZNĘCAMY SIĘ NAD INNYMI STARAMY SIĘ POMÓC DZIECIOM, NAD KTÓRYMI KTOŚ SIĘ ZNĘCA INFORMUJEMY DOROSŁYCH O PRZYPADKACH ZNĘCANIA SIĘ WŁĄCZAMY DO ZABAWY, ROZMÓW I WSPÓLNEGO SPĘDZANIA CZASU DZIECI, KTÓRE POZOSTAJĄ NA UBOCZU KONSEKWENCJE ZNĘCANIA SIĘ NAD INNYMI SĄ W NASZEJ GRUPIE NASTĘPUJĄCE…

Wychowawca może z grupą co jakiś czas analizować stopień przestrzegania zasad Warto przypominać dzieciom, że informowanie o przypadkach przemocy jest wyrazem odwagi i chęci pomocy słabszemu Ważna jest praca nad integrowaniem grupy i poprawą pozycji najsłabszych dzieci Ważna jest obserwacja zachowań sprawców i ofiar oraz pozytywne wzmacnianie konkretnych przejawów konstruktywnych zachowań np.. współpracy, pomocy

DZIAŁANIA NA POZIOMIE JEDNOSTKI rozmowy ze sprawcami przemocy rozmowy z ofiarami przemocy rozmowy ze świadkami przemocy rozmowy z rodzicami

KONSEKWENCJE PRAWNE ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109 ze zm.).

Przepisy ustawy określają i precyzują trzy kategorie nieletnich w zależności od przedziału wieku i rodzaju podejmowanych przez nich czynności

W zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji – w stosunku do osób nieletnich o nieoznaczonej dolnej granicy wieku do lat 18. W zakresie postępowania w sprawach o czyny karalne – w stosunku do osób nieletnich, które dopuściły się takiego czynu po ukończeniu 13 lat, ale nie ukończyły lat 17 W zakresie wykonywania środków wychowawczych lub poprawczych – w stosunku osób nieletnich o nieoznaczonej dolnej granicy wieku do lat 21, względem których środki te zostały orzeczone.

Realizując wymienione we wstępie zadania szkoły szczególną uwagę należy zwrócić na art. 4 u.p.n. Przepis ten wskazuje na podmioty odpowiedzialne za podejmowanie działań zapobiegawczych i interwencyjnych. Określa, że „każdy, kto stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, w szczególności naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub kształcenia zawodowego, używanie alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawianie nierządu, włóczęgostwo, udział w grupach przestępczych, ma społeczny obowiązek odpowiedniego przeciwdziałania temu, a przede wszystkim zawiadomienia o tym rodziców lub opiekuna nieletniego, szkoły, sądu rodzinnego, Policji lub innego właściwego organu.”

Natomiast instytucje państwowe i organizacje społeczne, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przez nieletniego czynu karalnego ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym sąd rodzinny lub Policję oraz przedsięwziąć czynności niecierpiące zwłoki, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów popełnienia czynu - art. 4 §3 u.p.n. Wymieniony zapis ma istotne znaczenie dla praktyki szkolnej i powinien znaleźć odzwierciedlenie w szkolnych procedurach interwencyjnych. Obowiązek prawny dokonania czynności przewidzianych przez ustawę obciąża zarówno osoby kierujące instytucją lub organizacją jak i każdego, kto zobowiązany jest do czuwania nad prawidłowością ich działania. Jego niedopełnienie może spowodować odpowiedzialność karną, gdy dotyczy to funkcjonariusza publicznego (art.231 k.k.), a dyscyplinarną, jeżeli chodzi o inne osoby pracujące w instytucjach państwowych lub działające w organizacjach społecznych.

Ponadto, z punktu widzenia działalności szkoły, ważne są zapisy art Ponadto, z punktu widzenia działalności szkoły, ważne są zapisy art. 37 i 39 u.p.n. Policja lub działający na podstawie szczególnego upoważnienia organ administracji państwowej są upoważnieni do podejmowania określonych czynności, w tym, w razie potrzeby, do zatrzymania nieletniego. Taka sytuacja może mieć miejsce na terenie szkoły. Przy przesłuchaniu nieletniego przez Policję ustawodawca wymaga obecności rodziców nieletniego, opiekuna lub obrońcy. Gdy zapewnienie wymienionych osób jest niemożliwe, należy bezwzględnie wezwać do obecności przy przesłuchaniu nieletniego nauczyciela lub przedstawiciela powiatowego centrum pomocy rodzinie albo przedstawiciela organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy oddziaływanie wychowawcze na nieletnich lub wspomaganie procesu resocjalizacji.

WNOSKI KOŃCOWE Przemoc w szkole należy traktować jako dysfunkcję systemu, a nie problem jednostek Jednostka (nauczyciel, rodzic, uczeń) nie jest w stanie rozwiązać problemu przemocy w szkole – potrzebne są działania systemowe

DZIAŁANIA SYSTEMOWE SĄ: zaplanowane i prowadzenie w oparciu o diagnozę sytuacji w szkole prowadzone na wszystkich poziomach systemu szkolnego (środowisko nauczycieli, uczniów, rodziców) realizowane konsekwentnie i monitorowane

TEORETYCZNIE TO JUŻ KONIEC….. ….a może dopiero początek …. DZIĘKUJĘ! mgr Renata Wiśmierska