Przestrzeń Kreatywności w Szkole Małgorzata Taraszkiewicz Instytut Nowoczesnej Edukacji
EUROSTAT podaje że pod względem wyników na polu innowacyjności można wyróżnić w Europie cztery grupy państw: “Leading Countries” (Kraje-liderzy), “Average Performance Countries” (kraje osiągające średnie wyniki), “Catching-up Countries” (kraje, które nadrabiają dystans) i wreszcie “Loosing ground countries” (kraje "tracące grunt"). Polska znajduje się wśród krajów "tracących grunt". EUROSTAT szacuje, że niektóre z krajów należących do grupy “Catching up countries” mogą osiągnąć średnią UE25 w przeciągu 20 lat, ale dla tych, które dziś "tracą grunt", konwergencja może potrwać nawet dłużej. Czy powinniśmy być zaniepokojeni o Polskę?
Jak wynika z międzynarodowych badań (np. PISA, PIRLS) polscy uczniowie dobrze wypadają w zadaniach wymagających prostych umiejętności, np. odtwarzania informacji, a znacznie gorzej w rozwiązywaniu problemów, formułowaniu wniosków i sądów, myśleniu krytycznym, twórczym czy naukowym.
Wszystko co możemy sobie wyobrazić jest realne Pablo Picasso
„Lubię szkołę. Tam nie trzeba myśleć – wszystko powiedzą ci sami”. Z wypowiedzi ucznia „Lubię szkołę. Tam nie trzeba myśleć – wszystko powiedzą ci sami”.
Gdzie jest przestrzeń na kreatywność w szkole? PYTANIE podstawowe Gdzie jest przestrzeń na kreatywność w szkole?
Kreatywność to działanie nie-rutynowe
Kreatywność uczniów: przykład 1
przykład 2
przykład 3
przykład 4
PYTANIA podstawowe Czy uczeń musi być (nie) kreatywny?
Przykłady dziwnych zadań Z podręczników szkolnych
Oblicz i napisz różnicę W jaki sposób spójnik „i” ma sugerować odejmowanie?
Kto składa jaja w ulu? Większość (nie tylko dzieci) odpowiadała w pierwszym odruchu: PSZCZELARZ Słowo KTO sugeruje osobę…
połącz kropki i narysuj krzyż! Kropki w ćwiczeniach były narysowane tak gęsto, że nie dało się nic innego narysować! A swoją drogą czy 8-latek nie potrafi sam narysować krzyża?
Test na czytanie ze zrozumieniem wybierz właściwą odpowiedź (tekst o tym jak babcia z wnuczką wybrały się do miasteczka po zakupy) Chodzili po rynku po budynku Właściwa odpowiedź: po rynku Dziecko (z Warszawy) podkreśliło „po budynku” – bo z tych dwóch odpowiedzi tylko ta jedna pasowała jako-tako. Jak wiadomo na rynku (czyli Starówce) jest Syrenka i fontanna, nie ma tam sklepów. A po zakupy chodzi się do supermarketów albo na bazarek.
Dla wytrwałych zadanie „kreatywne” … z podręcznika dla klasy III szkoły podstawowej: Co sobie wyobrażasz, kiedy przeglądasz czyste kartki papieru?
Uczeń zna daty i związane z tym wydarzenia…
uff
Elastyczność jest bardzo potrzebna! nie tylko ślimakom…
Amerykańskie organizacje, Partnerstwo na rzecz Umiejętności XXI Wieku i Narodowa Rada ds. Studiów Społecznych przygotowały mapę kompetencji społecznych, na miarę wyzwań XXI wieku. Rezultaty wielomiesięcznych badań, w których uczestniczyli przedstawiciele świata nauki, biznesu, organizacji pozarządowych oraz ostateczną propozycję mapy zaprezentowano w połowie br. w Waszyngtonie. Opracowanie to uwzględnia również uwagi i oczekiwania amerykańskich pracodawców względem uczniów.
Mapa zawiera katalog umiejętności społecznych które zostały uznane za niezbędne do pełnego funkcjonowania w społeczeństwach XXI wieku. Ujęto w niej następujące obszary kompetencji: - kreatywność i innowacyjność, - krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów, - komunikowanie, - kolaboracja - współpraca w ramach grupy/społeczności, - alfabetyzm informacyjny (umiejętność wyszukiwania, analizowania i zarządzania informacją), - alfabetyzm medialny (umiejętność korzystania z cyfrowych mediów), - sprawność posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej (czyli ICT), - elastyczność i adaptacyjność (umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków), - inicjatywa i samodecydowanie o swoim życiu, - umiejętność funkcjonowania w zróżnicowanym i wielokulturowym środowisku, - produktywność, - umiejętności liderskie i odpowiedzialność. Pełny tekst