W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
innowacyjna wielkopolska
KLASTRY SZANSĄ ROZWOJU REGIONU ?
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
Budowa więzi instytucjonalnych w klastrach
Inicjatywa Klaster Medycyna Polska Pd - Wsch.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
Michał Górzyński CASE – Doradcy Sp. z o.o.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Klaster konkurujemy ze sobą i działamy razem
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Charakterystyka klastra
1.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Centrum Inwestora i Eksportera
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
KLASTER WSPIERAJĄCY TURYSTYKĘ MEDYCZNĄ I UZDROWISKOWĄ W WOJ. K UJAWSKO -P OMORSKIM.
Dariusz Szewczyk Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 19 czerwca 2006 r. 1.SPO WKP – Podsumowanie Programy pilotażowe.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Programowanie perspektywy finansowej
Stowarzyszenie Klaster ICT Pomorze Zachodnie DROGA DO WSPÓLNEGO SUKCESU.
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Wsparcie współpracy ze szczególnym uwzględnieniem klastrów w programach operacyjnych na lata Zofia Giersz Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Co PGL LP robią w klastrze?
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
1 NAUKA DLA BIZNESU – WSPARCIE ROZWOJU KLASTRÓW W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM dr Katarzyna Cheba.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
IDEA Klaster ICT Pomorze Zachodnie to stowarzyszenie najdynamiczniej rozwijających się firm informatycznych województwa zachodniopomorskiego. Klaster powstał,
Zasady budowania oferty inwestycyjnej przez jst
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NAUKA DLA BIZNESU – WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM KLASTRY autor: Bogdan Kępka Opracowanie graficzne: Aneta Ganeczko EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA CZYM SĄ KLASTRY? Klastry są to geograficzne skupiska wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących Porter EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

Sektor przedsiębiorstw UCZESTNICY KLASTRA 3H Czynnik publiczny władze (samorządowe) Sektor przedsiębiorstw Klaster (inicjatywa klastrowa) Sektor badawczo-rozwojowy EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

INICJATYWA KLASTROWA A KLASTER Inicjatywa służąca rozwojowi już istniejącego klastra Ogólnie klaster to stan docelowy W ramach klastra mogą funkcjonować inicjatywy klastrowe mające np. wzmocnić jego potencjał konkurencyjny, zwalczać bariery dalszego rozwoju etc. Działania są często bardzo pragmatyczne – np. w ramach Silicon Valley – inicjatywy Joint Venture zajmuje się kwestią lokalizacji nowych parkingów wzdłuż głównej szosy – osi rozwoju klastra Inicjatywy dążące do powstania do drugi typ – ich celem jest „stworzenie klastra”: inicjatywa oddolna czy inicjatywa odgórna - Praktyka wskazuje, że powstanie i rozwój klastra może by wynikiem działań inicjowanych zarówno przez sektor biznesu (inicjatywa oddolna, bottom-up) jak i przez czynnik publiczny np. władze samorządowe czy wyższego szczebla zainteresowane rozwojem konkretnej koncentracji (inicjatywa odgórna, top-down). Zasadnicza różnica między podejściami polega w dużym skrócie na roli czynnika publicznego we wczesnej fazie rozwoju. W średnim i długim okresie sugerowanym przez ekspertów rozwiązaniem uprawdopodobniającym osiągnięcie sukcesu jest dominacja – kluczowa rola czynnika biznesowego. Nie oznacza to jednak zalecenia wyeliminowania z inicjatywy czynnika publicznego – zgodnie z koncepcją potrójnej helisy czynnik ten powinien być jej integralną – istotną częścią. W polskich uwarunkowaniach silne zaangażowanie władz samorządowych zwłaszcza we wczesnych fazach rozwoju inicjatywy wydaje się być szczególnie istotne. Kolejne slajdy – zadanie dla uczestników (ćwiczenie) na temat potencjalnych korzyści z działania w ramach klastra!!! Zaczynamy od burzy mózgów – następnie dzielimy z punktu widzenia różnych aktorów w tym zwłaszcza przedsiębiorcy (również regionu) – przechodzimy do omówienia Inicjatywa dążąca do powstania klastra EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA PRZEDSIĘBIORCÓW WOBEC SAMORZĄDÓW WSPÓŁPRACA MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW WOBEC SAMORZĄDÓW Wsparcie dla klastrów w zakresie inwestycji i promocji Promowanie regionu poprzez współorganizowanie na targów branżowych Pomoc dla firm-członków klastra przy aplikowaniu o środki pomocowe z UE EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA PRZEDSIĘBIORCÓW WOBEC SAMORZĄDÓW WSPÓŁPRACA MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW WOBEC SAMORZĄDÓW Kreowanie właściwej polityki zatrudnienia Kreowanie stabilnej polityki podatkowej Umożliwienie udziału w tworzeniu planu zagospodarowania przestrzennego i strategii rozwoju regionu EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA WSPÓŁPRACA MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW WOBEC JEDNOSTEK B+R Pomoc w kształceniu zawodowym Opracowanie programów inwestycyjnych Wydawanie certyfikatów na towary wyprodukowane Pomoc w podwyższaniu jakości wyrobów Analizy rynku EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA WSPÓŁPRACA MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW WOBEC JEDNOSTEK B+R Współpraca w zakresie analizy potrzeb przedsiębiorstw w klastrze Udostępnianie wiedzy na temat nowoczesnych trendów i nowatorskich rozwiązań wzorniczych, technologicznych i rynkowych EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA CO PRZEDSIĘBIORCY OFERUJĄ WSPÓŁPRACA MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA CO PRZEDSIĘBIORCY OFERUJĄ SAMORZĄDOM? Nowe miejsca pracy dla absolwentów z regionu Aktywny udział w realizacji strategii rozwoju Uczciwe i terminowe płacenie podatków Sponsoring imprez organizowanych przez władze samorządowe Promocje regionu w kontaktach biznesowych EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA CO PRZEDSIĘBIORCY OFERUJĄ WSPÓŁPRACA MIĘDZY UCZESTNIKAMI KLASTRA CO PRZEDSIĘBIORCY OFERUJĄ JEDNOSTOK B+R? Zlecenia na wykonywanie badań Współfinansowanie zleceń Udział w we wspólnych projektach badawczo-rozwojowych Udostępnianie swojego potencjału praktycznego przy testowaniu nowatorskich rozwiązań EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

SCHEMAT BLOKOWY KLASTRA W BRANŻY ROLNO-SPOŻYWCZEJ Otoczenie dalsze Otoczenie bliższe Rdzeń klastra BIURO Firmy produkcyjne branży rolno-spożywczej: B+R, JST, dostawcy znajdujący się na terenie granicy klastra Dostawcy, firmy świadczące usługi dla klastra spoza jego granic i firmy współpracujące np. banki EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA DZIAŁANIA W KLASTRZE Tworzenie sieci międzyludzkich Tworzenie sieci przedsiębiorstw Promowanie innowacji, nowych technologii Tworzenie marki regionu Pomoc w prowadzeniu biznesu Analiza trendów technologicznych Promowanie tworzenia firm „odpryskowych” Lobbowanie za subsydiami Koordynowanie zakupów Określanie standardów technicznych EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA DZIAŁANIA W KLASTRZE Inkubacja przedsiębiorstw Monitoring funkcjonowania klastra Promowanie rozwoju istniejących firm Wspieranie innowacyjności Przyciąganie nowych firm i talentów Prowadzenie wywiadu gospodarczego Budowanie świadomości przedsiębiorców Szkolenia techniczne EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA DZIAŁANIA W KLASTRZE Szkolenia dla kadry zarządzającej klastrem Ulepszanie procesów produkcyjnych Zachęcanie inwestorów do podejmowania działalności w regionie Dyfuzja nowych technologii Lobbowanie za rozwojem infrastruktury technicznej Poprawa regulacji prawnych EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA

EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ BOGDAN KĘPKA EKO MARKETING BOGDAN KĘPKA