JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
SUKCES.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Kierowanie twórczością w organizacji
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Jak motywować dziecko do nauki?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
MOTYWACJA DO NAUKI ,,Prędzej czy później okazuje się,
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Jak motywować dziecko do nauki
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Recepta na sukces nauczyciela
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Zasady dobrej komunikacji
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Psychologia w zarządzaniu
PROFILAKTYKA.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
O korzeniach i skrzydłach…
w praktyce pedagogicznej
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
8 zasad postępowania lidera
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
PLAN DALTOŃSKI.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Jak motywować dziecko do nauki ?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Psychologia w zarządzaniu
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?

Motywacja to proces pośredniczący lub wewnętrzny stan organizmu, pobudzający lub dający napęd do działania. Motywację do uczenia się można rozpatrywać jako zespół zewnętrznych i wewnętrznych czynników (motywów) pobudzających dzieci do uczenia się.

Przez motywację wewnętrzną rozumie się zwykle tendencję osoby do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na samą treść tej aktywności. Źródłem motywacji wewnętrznej jest zwykle poczucie zadowolenia lub spełnienia, a nie nagroda zewnętrzna. Uczniowie motywowani wewnętrznie przystępują do zadania, ponieważ związane z nim aktywności kojarzą się im z satysfakcjonującymi przeżyciami

 musi ono postrzegać siebie jako kompetentnego Aktywność uczenia się dziecko podejmuje z własnej woli, ponieważ jest ona odczuwana jako ekscytująca, stawiająca ciekawe wyzwania. Wykonywanie czynności sprawia dziecku zadowolenie. Dziecko podlega motywacji wewnętrznej, kiedy zostają spełnione dwa warunki:  musi ono postrzegać siebie jako kompetentnego  mieć poczucie, że może sprawować kontrolę nad sobą.

O motywacji zewnętrznej mówimy wówczas, kiedy osiąganie wyników podlega kontroli z zewnątrz. Tak motywowane dziecko czyni coś, ponieważ inni obiecują mu za to nagrodę lub grożą nieprzyjemnymi konsekwencjami.   Nie istnieje motywacja do uczenia się, która trwa lub powstaje we wszystkich możliwych uwarunkowaniach szkolnych, tak samo nie ma ludzi, którzy posiadają wewnętrzną motywację do zmagania się z zadaniami ze wszystkich dziedzin. W takich wypadkach trzeba dostarczyć bodźców z zewnątrz w formie motywowania zewnętrznego.

Badania wykazały, że wewnętrzna motywacja do nauki idzie w parze z: wysokim poziomem przyjemności czerpanym z nauki, większą ciekawością świata, niższym poziomem lęku przed szkołą, lepszymi osiągnięciami w nauce, skłonnością do podejmowania zadań stanowiących „wyzwanie” dla jednostki;

W myśl przedstawionej teorii zadaniem rodzica jest: Kształtowanie w młodym człowieku postawy osobistej odpowiedzialności za konsekwencje realizowanych, bądź nierealizowanych zadań. Wzbudzanie motywacji wewnętrznej poprzez własny przykład, rozwijanie pasji i zainteresowań młodego człowieka. Kształtowanie w dziecku przekonania, że może ono wywierać wpływ na istotne zdarzenia (jak sukces lub niepowodzenie w szkolnych sytuacjach zadaniowych), wtedy znowu zacznie ono postrzegać siebie jako sprawcę. Pomóc dziecku w skonstruowaniu planu działania. Plany działania są instrumentem realizacji wyznaczonego celu. Odpowiadają na pytanie, kiedy i jak wykonać określone czynności, aby zrealizować zamierzony cel.

W myśl przedstawionej teorii zadaniem rodzica jest: Pomóc dziecku odnaleźć możliwości, dzięki którym nauka sprawi mu więcej przyjemności. Podkreślać znaczenie nauki jako celu do samorealizacji- realizacji własnych potencjalnych możliwości. Usunięcie alternatywnych bodźców, które mogą odciągać uwagę od nauki (telewizor, komputer, telefon). Namawiać dziecko do samooceny. Oczekiwać od dziecka deklaracji zmiany stosunku do nauki szkolnej. Kształtowanie bliskich, pozytywnych relacji z dzieckiem, opartych na akceptacji, wsparciu, zrozumieniu.

Dzieciom są potrzebne jasne i przejrzyste reguły Dzieciom są potrzebne jasne i przejrzyste reguły. Rodzice powinni przedstawić dziecku swoje oczekiwania i wymagania. Nie wywiązanie się z obowiązku nauki, obowiązku szkolnego powoduje, że dziecko ponosi ustalone przez rodzica konsekwencje.

Rodzice zainteresowani wynikami pracy dziecka, umożliwiają mu w domu naukę, współdziałają z nauczycielem, odgrywają pozytywną rolę w utrwalaniu motywacji uczenia się.

Przykłady rozmów Jak nie chwalić? Dziecko: Tato, dostałem czwórkę z tego sprawdzianu z chemii. Rodzic: To wspaniale! Wiedziałem, że sobie poradzisz. Chemię masz we krwi! Dziecko (w myślach): Ech, gdybym nie ściągnął od Karola, to pewnie bym oblał.

Przykłady rozmów Jak chwalić? Dziecko: Tato, dostałem czwórkę z tego sprawdzianu z chemii. Rodzic: O! To znaczy, że poprawiłeś ocenę. Z poprzedniego sprawdzianu dostałeś trójkę, o ile dobrze pamiętam. Widać, że solidnie popracowałeś, przygotowując się do tej klasówki. Pewnie jesteś z siebie zadowolony? Dziecko: Mhm, jak się przyłożę to z kolejnej klasówki też mogę dostać czwórkę. Nie taka straszna ta chemia.

Przykłady rozmów Dziecko: Skończyłem prezentację na język polski. Jak nie chwalić? Dziecko: Skończyłem prezentację na język polski. Rodzic: Pokaż, chętnie zobaczę. Wygląda świetnie, widać, że jesteś specjalistą w robieniu prezentacji.

Przykłady rozmów Jak chwalić? Dziecko: Skończyłem prezentację na język polski. Rodzic: Pokaż, chętnie zobaczę. Mhm. Slajdy są przejrzyste, zawarłeś w nich główne punkty prezentacji i zilustrowałeś wszystko odpowiednio dobranymi zdjęciami. Wygląda na to, że włożyłeś w to sporo pracy. Dziecko (w myślach): Potrafię zrobić niezłą prezentację. (na głos): Też mi się podoba, dobrze wyszło, choć musiałem nad tym trochę posiedzieć.

Dziękujemy za uwagę mgr Katarzyna Mosiej mgr Małgorzata Wiska-Koszykowska