PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Konferencja dla Dyrektorów - Bydgoszcz 29. marca 2012r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty systemowe Program Operacyjny Kapitał Ludzki Nazwa szko, adres, województwo Ul. Brandta – 820 Piastów woj. mazowieckie

PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Pilotaż obejmuje wdrożenie rozporządzenia MEN z dnia r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach tj. Tworzenie nowej dokumentacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Nową organizację pracy rady pedagogicznej Formy współpracy z rodzicami

Krótka charakterystyka szkoły Szkoła Podstawowa nr 1 jest szkołą, która w naturalny sposób ma zniesione bariery architektoniczne. Posiada: Klasy integracyjne na każdym poziomie Pedagogów wspierających w każdej klasie integracyjnej pracujących w pełnym wymiarze godzin Specjalistów i dobrze wyposażone gabinety specjalistyczne z zakresu: terapii polisensorycznej, terapii logopedycznej, terapii pedagogicznej, terapii korekcyjno – kompensacyjnej, gimnastyki korekcyjnej oraz terapii psychologicznej Pełne zaplecze sportowe i rekreacyjne PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Organizacja zespołów Praca w 21 zespołach klasowych W większości przypadków w zebraniach uczestniczyli również rodzice Czas pracy zespołu dotyczący działań wspierających dla jednego dziecka wynosi minimum 30 min. Przewodniczącym zespołu nauczycieli w klasach integracyjnych jest pedagog wspierający W pozostałych klasach przewodniczącym jest nauczyciel – wychowawca Formy pomocy obejmują wszystkie zalecenia zawarte w orzeczeniach, opiniach i wynikające z przeprowadzonych badań przesiewowych Liczba przyznanych godzin wspierania ucznia wynosi od 1 do 4 tygodniowo

Wsparcie ze strony organu prowadzącego szkołę PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W organizacji pracy szkoły na rok szkolny 2011/2012 uwzględniono wszystkie potrzeby szkoły. W tym roku nie było potrzeby zwiększania wymiaru godzin zatrudnienia specjalistów. W majowym spotkaniu w kuratorium oświaty uczestniczyli przedstawiciele organu prowadzącego tj. wiceburmistrz i dyrektor ZOPO.

Współpraca szkoły z instytucjami 1. Współpraca z MEN Szkolenia dwóch liderów zmian Literatura dotycząca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i informacje zawarte na stronie www. men.gov.pl Wsparcie eksperta 2. Współpraca z Kuratorium Oświaty Cykl spotkań dotyczących przebiegu pilotażu 3. Instytut Badań Edukacyjnych (badania na temat wprowadzonych przez MEN zmian; zebranie doświadczeń na temat jak działają w praktyce zaproponowane rozwiązania) PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

Przykłady dobrych praktyk w szkole 1. Wczesna diagnoza pedagogiczno – psychologiczno – logopedyczna 2. Postępowanie z uczniem zdolnym Indywidualne programy nauczania dla uczniów kierunkowo zdolnych z matematyki, języka polskiego i przyrody. 3. Roczny program adaptacyjny dla uczniów klas pierwszych Przyjazna szkoła 4. Program profilaktyczno – wychowawczy dla dzieci z zaburzeniami zachowania W ogrodzie własnych emocji 5. Program minimalizujący stres związany z przejściem z pierwszego do drugiego etapu edukacyjnego 6. Projekt Matematyka innego wymiaru 7. Projekty realizowane wspólnie z Centrum Edukacji Obywatelskiej np. Opowiem ci o wolnej Polsce 8. Udział nauczycieli w Nauczycielskiej Akademii Internetowej - bogacenie form i metod 9. Udział nauczycieli w projekcie prowadzonym przez ORE, UJ I Erę Ewaluacji Nauczyciel – badacz Cykl szkoleń dla nauczycieli związanych ze stopniowym wprowadzaniem zmian wynikających z rozporządzenia Elektroniczna baza wypracowanych w szkole nowych dokumentów - negocjowalność wypracowanych dokumentów pod kątem ich praktycznego zastosowania w szkole Mailowy sposób kontaktowania się członków poszczególnych zespołów z psychologiem szkolnym – doradcą merytorycznym PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

Efekty zespołowej pracy nauczycieli Wypracowano: 87 Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia 28 Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych Plan Działań Wspierających dla każdego ucznia, który jest objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną, uwzględniono również uczniów przewlekle chorych zasady pracy w zespołach – praca systemowa i doraźna tradycyjny i elektroniczny sposób komunikowania się w zespołach jasny i precyzyjny podział kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych członków zespołu psycholog – doradca merytoryczny, pedagog - doradca organizacyjny zniesienie poczucia osamotnienia – autentyczna praca zespołowa PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

Uwagi, refleksje, spostrzeżenia dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z pilotażu Dalsze wspieranie liderów zmian Ustawiczna potrzeba wspierania nauczycieli przez liderów Zobowiązanie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych do przeprowadzenia szkoleń dotyczących interpretacji orzeczeń i opinii - dokumentacji psychologicznej W szkole gdzie nie ma zatrudnionych specjalistów trudno będzie prawidłowo i profesjonalnie zabezpieczyć potrzeby uczniów Prawidłowym kierunkiem zmian w edukacji jest profesjonalne pochylenie się nad uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI