Rodzice - Szkoła Wspieranie przez szkołę wychowawczej funkcji rodziny, ze zwróceniem uwagi na udział rodziców w planowaniu i realizacji zadań statutowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzice w szkole Andrzej Pery Kielce, grudzień 2011.
Advertisements

Dlaczego nie należy się bać rodziców?
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Rady Rodziców i Rady Szkoły w polskim systemie oświaty
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Rada Rodziców jako organ szkoły
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Prawa i obowiązki rodziców względem dzieci
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
ROLA RODZICÓW W SZKOLE Szkoła jest instytucją, która wspiera rodziców w ich funkcji wychowawczej. Umożliwia także rodzicom ich udział w planowaniu i realizacji.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Rodzice - Szkoła Wspieranie przez szkołę wychowawczej funkcji rodziny, ze zwróceniem uwagi na udział rodziców w planowaniu i realizacji zadań statutowych szkoły.

Rodzice - Szkoła Za to, jaki jest świat uczenia się i życia dziecka odpowiedzialne są dzisiaj głównie dwie, uważające się za względnie autonomiczne, instytucje: rodzina i szkoła. Podstawowym problemem rodziców i wychowawców jest kształtowanie właściwych wzorców zachowań dzieci i młodzieży, co jest warunkiem prawidłowego rozwoju społecznego młodych ludzi. Wywieranie wpływu na kształtowanie nawyków jest rzeczą tym trudniejszą, że dzieci i młodzież podlegają wielu niekorzystnym wpływom począwszy od okresu życia płodowego (kiedy to mogą działać szkodliwe czynniki zaburzające ich późniejszy rozwój społeczny), aż po cały proces wychowawczy.

Zadania rodziców To rodzice zapewniają dziecku zaspokojenie podstawowych potrzeb i umożliwiają nabywanie różnorodnych doświadczeń, będących podstawą życia i rozwoju. Od charakteru ich oddziaływań, stosowanych przez nich metod oraz form zależy w dużej mierze, to jak będzie przebiegał rozwój dziecka.

Rodzice a szkoła Właściwa współpraca z rodzicami może okazać się wielką pomocą w likwidowaniu trudności w nauce i zachowaniu własnego dziecka. Ich udział jest niezbędny, ponieważ nauczyciele nie mogą być jednymi wychowawcami i nauczycielami dziecka. „Współdziałanie i uzgadnianie postępowania rodziców i nauczycieli, wzajemne „utwierdzenie autorytetów” jest jedną z lepszych metod wychowawczych.

Status rodzica w aktach prawnych Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej Art. 47, Art.48, Art.53, ART.70, ART.71, Art.72, Art.48. 1. Rodzice mają prawo do wychowania swoich dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania

Status rodzica w aktach prawnych Art.61. 1.Obywatel ma prawo do pozyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. 2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów .....

Akty prawne o zasięgu europejskim i globalnym Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności Deklaracja Praw Dziecka ONZ Uchwała Parlamentu Europejskiego o Wolności Wychowania we Wspólnocie Europejskiej Konwencja o Prawach Dziecka ONZ

Prawo rodziców do wyboru szkoły dla dziecka. Wpływ rodziców na proces edukacji inicjowany przez szkołę i dotyczący ich dzieci Prawo rodziców do określania wychowania i rodzaju nauczania ich małoletnich dzieci. Prawo rodziców do wyboru szkoły dla dziecka. Prawo rodziców do wychowania dzieci zgodnie z ich przekonaniami religijnymi ( w związku z tym do wyboru odpowiedniej szkoły ) , przy czym dziecko musi mieć zapewniony dostęp do szkoły, w której nie jest uprzywilejowana żadna religia i żaden światopogląd.

Europejskie Stowarzyszenie Rodziców EPA Karta Praw i Obowiązków Rodziców w Europie Społeczne Towarzystwo Oświatowe 1. Rodzice mają prawo do uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci. Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich. 2. Rodzice mają prawo do pełnego dostępu do formalnego systemu edukacji dla swoich dzieci..... Rodzice mają obowiązek zaangażowania się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole. 3. Rodzice mają prawo do dostępu do wszelkich informacji o instytucjach oświatowych, które mogą dotyczyć ich dzieci. Rodzice mają obowiązek przekazywania wszelkich informacji szkołom, dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych celów edukacyjnych. 4. Rodzice mają prawo wpływać na politykę oświatową realizowaną w szkołach ich dzieci. Rodzice mają obowiązek osobiście włączać się w życie szkół ich dzieci i stanowić istotną część społeczności lokalnej. 5. Rodzice mają prawo wydawania opinii i konsultacji z władzami odpowiedzialnymi za edukację. Rodzice mają obowiązek tworzyć demokratyczne, reprezentatywne organizacje

Ustawa o systemie oświaty Prawo wyboru szkoły dla dziecka Prawo do określania wychowania i rodzaju nauczania ich małoletnich dzieci Prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z ich przekonaniami i światopoglądem Obowiązek szkolny

Organizacje rodziców Deklaracja Obywatelskiego Ruchu Rodziców Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców Śląskie Porozumienie Międzyszkolnych Rad Rodziców Śląska Społeczna Rada Oświatowa Międzyszkolne rady rodziców Czasopismo "Rodzice w Szkole" Krajowy Konwent Rodziców Andrychowskie Forum Rad Rodziców - program działania Bielskie Forum Oświatowe Szczecińskie Forum Rad Rodziców - program działania Zielonogórskie Forum Rodziców i Rad Rodziców www.rodzicielska.pl Warszawskie Oświatowe Porozumienie Rodziców www.wopr.pl

Rada Rodziców Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

Do kompetencji rady rodziców należy 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a. programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli, b. programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców; 2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły; 3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

Do kompetencji rady rodziców należy W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin

Wewnętrzne dokumenty szkolne Statut szkoły Szkolny Program Wychowawczy Szkolny Program Profilaktyki Regulaminy wewnętrzne

Zadania pedagoga Nawiązanie współpracy z rodzicami klas pierwszych w celu: trafnej diagnozy potrzeb (edukacyjnych, socjalnych, materialnych), wspieranie rodzin korzystających z pomocy OPS oraz rodzin o trudnej sytuacji materialnej,

Zadania pedagoga Współorganizowanie pomocy specjalistycznej wewnątrz i zewnątrzszkolnej Pomoc w organizowaniu pomocy socjalnej i materialnej (współpraca z OPS, pomoc we wnioskowaniu o stypendium szkolne, zapewnienie dożywiania) Szczególna praca z rodzinami, które są pod opieką kuratora (wspólne spotkania w celu ustalenia szczegółowego planu działań) „nadzór” nad rodzinami z problemem alkoholowym (monitorowanie podjętych działań wyznaczonych przez sąd odnośnie funkcjonowania na terenie szkoły)

Rodzice Uchwalają Szkolny Program Wychowawczy Szkolny Program Profilaktyki Regulamin swojej działalności

Rodzice decydują O udostępnieniu szkole opinii lub orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej O uczestnictwie dziecka w zajęciach pozalekcyjnych, religii O uczestnictwie dziecka w zajęciach specjalistycznych O badaniach specjalistycznych dziecka

Rodzice Wnioskują O badanie dziecka w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej O zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego, informatyki O nauczanie indywidualne O odroczenie obowiązku szkolnego O przyśpieszenie obowiązku szkolnego O indywidualny tok lub program nauczania O realizację obowiązku szkolnego poza szkołą O egzamin klasyfikacyjny O uzasadnienie oceny zachowania i zajęć edukacyjnych O udostępnienie prac kontrolnych i sprawdzianów O możliwość uzasadnienia oceny rocznej O specjalne warunki sprawdzianu w klasie szóstej dla uczniów z deficytami

ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY