INNOWACJE W MŚP Welcome to the seminar on Best Innovation Practices. The objective of this seminar is to show you the importance and the possibility for you to innovate within your company. In order to this, different elements will help you to understand the fundaments of Innovation inside a small company through theoretic explanations and visual examples, followed by a discussion around these topics.
Dlaczego innowacje ?
PRZEGONIĆ BEZ DOGANIANIA na podstawie opracowania McKinsey “Nie można wynaleźć elektryczności próbując ulepszyć świeczkę” Limit nowej technologii Działanie technologii Limit starej technologii Potencjał gotowa technologia technologiczny Technologia substytucyjna Całkowite koszty B+R Adapted from Bullinger, „Technologiemanagement“
Czy moja firma może być innowacyjna ?
Czy moja firma może być innowacyjna ? PIĘĆ ZŁYCH ARGUMENTÓW PRZECIWKO INNOWACJOM 1) Moja firma jest za mała 2) Pracuję w sektorze tradycyjnym 3) Nie mam wykwalifikowanej kadry 4) Nie mam pieniędzy 5) Jestem tylko podwykonawcą This scheme illustrates the traditional complexes of SMEs when they are asked why they don’t innovate: 1) I’m too small, I think my company doesn’t have the minimum capacity level to be able to innovate. 2) I’m working in a traditional sector and it doesn’t fit the idea of innovation. 3) I have no qualified personal: I don’t have the required human resources to get into an innovation process. 4) I have no money: How could I spend more money in order to get more later when I don’t have any financial support. 5) I’m only a subcontractor. I am not independent enough in the production process to take the initiative to innovate myself. We are going to see in the next schemes that these reasons are all bad reasons.
MOJA FIRMA JEST ZA MAŁA Ź L E!! KAŻDA DUŻA FIRMA ZACZYNAŁA JAKO MAŁA : Intel, SAP, Mc Donald... PRZEZ INTERNET NIKT NIE WIDZI KIM JESTEŚ Dzięki technologiom informacyjnym zanikają bariery geograficzne. Duża skala i dalekie rynki są osiągalne także dla MŚP !! MAŁE JEST PIĘKNE !! Małe firmy maja przewagę elastyczności i szybkiego reagowania WSPÓŁPRACUJ Z INNYMI FIRMAMI ! Zjednoczenie to siła It is not a question of how big you are but only a question of will. At the beginning Intel was an emerging company of a very small size in Silicon Valley. Now they are worth billions of dollars. Internet is one major cheap opportunity for anyone to expand his activities far abroad. Even from his little town far from a international complex you can reach companies from all around the world. Distance is no longer an obstacle. Many companies have to manage their heavy structure which means loss of time and money: you have to use your chance to adapt your structure very fast to any changes. Don’t hesitate to partner yourself with others. If you lack some intelligence in a certain field you could unit your forces with some other SME. In this film you are going to see very small companies. For example, Hemma hos Julia concerned only a few people at the beginning which didn’t prevent them from innovation. You’ll see also Barriquand who associated with others because he thought he was too small. To any problem there is a solution... But there are many more examples like the Belgian Soudal in chemical engineering who succeeded in the challenge the biggest European companies like Dow corning, Hüls, Rhône-Poulenc, Bayer, Hoechst or General Electric.
PRACUJĘ W TRADYCYJNYM SEKTORZE Ź L E !! POŁĄCZ TRADYCYJNE KNOW-HOW Z NOWYMI POMYSŁAMI / NOWYMI TECHNOLOGIAMI, POŁĄCZ DWA ODRBNE ŚWIATY, Zła droga Inne regiony Inne regiony Uniwesytety Dobra droga Uniwersytety FIRMA FIRMA Inne firmy Inne firmy POSZUKAJ OKAZJI DO WPROWADZANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNYCH DO PRODUKTU I PROCESU PRODUKCYJNEGO
NIE MAM POTRZEBNYCH UMIEJĘTNOŚCI ŹLE! KWESTIE KLUCZOWE SZKOLENIE PERSONELU ZATRUDNIANIE WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW (inżynierów magistrów) WSPÓŁPRACUJ Z KLIENTAMI I DOSTAWCAMI SKORZYSTAJ Z ZEWNĘTRZNYCH ZASOBÓW (konsultanci, uniwersytety...) wewnątrz zewnątrz
NIE MAM PIENIĘDZY ŹLE! Innowacyjny produkt może zapewnić dodatkowy wzrost Innowacyjny proces pozwoli oszczędzić pieniądze Innowacyjna organizacja może ulepszać produkty i procesy DOBRE POMYSŁY ZNAJDUJĄ PIENIĄDZE
JESTEM TYLKO CZĘŚCIOWYM DOSTAWCĄ / PODWYKONAWCĄ !!! ŹLE! MUSISZ STAC SIĘ NIEZASTĄPIONYM DLA TWOJEGO KLIENTA !!! KWESTIE KLUCZOWE : obniżka ceny dzięki usprawnieniu procesu produkcyjnego Weź czynny udział w definiowaniu produktu Dodaj usługi PRZEJMIJ INICJATYWĘ
KIEDY JEST WŁAŚCIWY CZAS NA INNOWACJE ?
KIEDY JEST WŁAŚCIWY CZAS NA INNOWACJE ? ODPOWIEDŹ ZNAJDZIESZ W SWOJEJ STRATEGII ...JAKA JEST STRATEGIA TWOJEJ FIRMY ? Actually, there is no wonder solution, you have to build a strategy. In your strategy you have to integrate your innovation policy. This strategy depends on your company and your decision: to order actions on a time scale
JAK ROZPOZNAĆ WŁAŚCIWĄ STRATEGIĘ ? ANALIZA SWOT Jak mam rozpoznać swoją strategię ? WYCIĄGAJ WNIOSKI Z PRZESZŁOŚCI ORIENTUJ SIĘ W TERAŹNIEJSZOŚCI WYOBRAŹ SOBIE PRZYSZŁOŚĆ Mocne strony Słabe strony Zagrożenia Wzloty Upadki Szanse Trendy Doświadczenia Prognozy WIZJA STRATEGIA
OSIĄGNIJ POZYCJĘ PIONIERA !! Krótszy cykl życia: tylko pionier osiągnie zysk Wielkość sprzedaży Przeszłość Wielkość sprzedaży Przyszłość pionier pionier naśladowca naśladowca Czas Czas
W których dziedzinach trzeba wprowadzać innowacje?
CZY MOJE INNOWACJE SĄ ZGODNE Z MOJĄ STRATEGIĄ ? Trzeba rozwijać innowacje, które są zgodne ze strategią firmy !!! Zapomnij o innych innowacjach !! POLE DZIAŁANIA innowacja innowacja innowacja STRATEGIA CEL
GDZIE MAM WPROWADZAĆ INNOWACJE ? PRODUKT PROCES ZARZĄDZANIE 1 2 3 Relacje pomiędzy trzema siłami wpływającymi na innowacje Zarządzanie Proces Produkt
JAK OSIĄGAĆ SUKCES POPRZEZ INNOWACJE ?
KLUCZ DO SUKCESU: POSTEPUJ ZGODNIE Z PONIŻSZĄ PROCEDURĄ Źródła finanso-wania Wdrożenie i kontrola Przygotowanie projektu, planowanie Obserwacja i pomysł Ochrona i eksploatacja 1 2 3 4 5
JAK WPAŚĆ NA NOWY POMYSŁ ? Poprawić komunikację pomiędzy pracownikami WEWNĄTRZ FIRMY Wynagradzanie pracowników mających dobre pomysły Organizowanie warsztatów kreatywności Regularne szkolenie kadry kierowniczej STWÓRZ ATMOSFERĘ INNOWACJI W FIRMIE Od klienta Od dostawcy NA ZEWNĄTRZ FIRMY Od konkurentów Od instytutów badawczych i uniwersytetów OBSERWUJ RYNEK I POJAWIAJĄCE SIĘ TECHNOLOGIE 1 2 3 4 5
SPRAWDZAJ SWOJE INNOWACJE POD KĄTEM CELÓW FIRMY “Zadanie filtra : hierarchia różnych projektów innowacyjnych pod kątem ich zgodności z celami firmy i wybór najlepszego.” OBSZAR DZIAŁALNOŚCI FILTR innowacja innowacja innowacja STRATEGIA CEL 2 3 4 1 5
ZAPEWNIJ FINANSOWANIE PROJEKTU: PROCES DWUETAPOWY 1. PLANOWANIE BUDŻETU 2. ZNALEZIENIE PARTNERÓW 3 2 4 5 1
WŁAŚCIWY PARNER FINANSOWY DO ODPOWIEDNIEGO PROJEKTU WKŁAD FINANSOWY Współpraca z innymi firmami Joint-venture DOFINANSOWANIE regionalne lub krajowe fundusze fundusze europejskie INSTYTUCJE FINANSOWE Banki, instytucje kredytujące “Business Angels”
WDROŻENIE I KONTROLA REALIZACJI PROJEKTU Moduł ZADANIA A1. Analiza SWOT strategii A2. Analiza SWOT rozwoju produktu A3. Analiza SWOT rozwoju procesu A4. Przygotowanie ulepszeń B1. Wybór pilotów projektu i promotorów B2. Utworzenie planu działania B3. Określenie kryteriów sukcesu B4. Przeszkolenie promotorów C1. Kontrola wdrażania projektu C2. Kontrola korzystania z opracowanych metod C3. Wymiana doświadczeń A. Diagno- styka B. Trening C. Kontrola 4 1 2 3 5
5 3 4 1 2 JAK WYPROMOWAĆ MOJĄ INNOWACJĘ NA RYNKU? Wewnętrzny marketing czy transfer technologii ? ZALETY Wewnętrzny marketing Transfer technologii Know-How pozostaje w firmie Wyłączne prawa do znaku towarowego Lepsza kontrola nad procesem marketingu W dłuższym terminie wyższa stopa zwrotu z inwestycji wyraźniejsza obecność na rynkach międzynarodowych Większa konkurencyjność dalszy rozwój mniej kosztowny szersze rozpropagowanie naszej technologii szybsza amortyzacja kosztów B+R 5 3 4 1 2
BĄDŹ FIRMĄ INNOWACYJNĄ Teraz wiesz: dlaczego Twoja firma musi być innowacyjna że Twoja firma może być innowacyjna kiedy należy wprowadzać innowacje w jakich dziedzinach należy wprowadzać innowacje w jaki sposób wprowadzać innowacje