INNOWACJE W MŚP Welcome to the seminar on Best Innovation Practices.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

dr Joanna Kurowska-Pysz
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Systemy dla przedsiębiorstw
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Warszawa 20 stycznia 2003 Sieć Doskonałości: Budownictwo, Materiały i Technologie Dzień informacyjny Nanotechnologie, materiały wielofunkcyjne i procesy.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
OFFSET DEFINICJE I DOŚWIADCZENIA Witold Wiśniowski Warszawa.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PL Marketing Sp. z o.o. Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak Władysława.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Kłos Jarosław Piszczek
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa P. P. H. U
Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PW NAGLAK
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Stypendia transferu wiedzy – Marie Curie ToK
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Zarządzanie projektami
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Rola strategii w planowaniu rozwoju gminy
Patrycja Kabiesz i Sylwia Gremlik 2005 rok.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Szkolenia, Coaching, PR.
Anioły biznesu – kluczowy
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Wolsztynie
Plan biznesowy. Cele planu biznesowego: zmusza biznesmena do przemyślenia kwestii związanych z przedsiębiorstwem, rozważyć wszystkie kwestie związane.
Kluczowe czynniki sukcesu
Jak robić to efektywnie?
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Rozpoczęcie projektu: 1 września 2005 Czas trwania: 30 miesięcy Priorytet 6PR: 6.1 Zrównoważone Systemy Energetyczne Główny cel: Zwiększenie uczestnictwa.
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
1 STRATEGIA INNOWACJI Ewa Postolska Akcelerator i Inkubator Technologii Uniwersytetu Łódzkiego Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 CZY FIRMA KREISEL JEST INNOWACYJNA? INNOWACYJNOŚĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA SUKCESU.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
PROJEKT X OPISAĆ PROJEKT J EDNYM Z DANIEM Fundusz StartMoney.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ] [Imię i nazwisko os. prezentującej] [Nazwa start-upu/przedsiębiorstwa] Warsztat.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Nazwa, logo i motto firmy
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Zapis prezentacji:

INNOWACJE W MŚP Welcome to the seminar on Best Innovation Practices. The objective of this seminar is to show you the importance and the possibility for you to innovate within your company. In order to this, different elements will help you to understand the fundaments of Innovation inside a small company through theoretic explanations and visual examples, followed by a discussion around these topics.

Dlaczego innowacje ?

PRZEGONIĆ BEZ DOGANIANIA na podstawie opracowania McKinsey “Nie można wynaleźć elektryczności próbując ulepszyć świeczkę” Limit nowej technologii Działanie technologii Limit starej technologii Potencjał gotowa technologia technologiczny Technologia substytucyjna Całkowite koszty B+R Adapted from Bullinger, „Technologiemanagement“

Czy moja firma może być innowacyjna ?

Czy moja firma może być innowacyjna ? PIĘĆ ZŁYCH ARGUMENTÓW PRZECIWKO INNOWACJOM 1) Moja firma jest za mała 2) Pracuję w sektorze tradycyjnym 3) Nie mam wykwalifikowanej kadry 4) Nie mam pieniędzy 5) Jestem tylko podwykonawcą This scheme illustrates the traditional complexes of SMEs when they are asked why they don’t innovate: 1) I’m too small, I think my company doesn’t have the minimum capacity level to be able to innovate. 2) I’m working in a traditional sector and it doesn’t fit the idea of innovation. 3) I have no qualified personal: I don’t have the required human resources to get into an innovation process. 4) I have no money: How could I spend more money in order to get more later when I don’t have any financial support. 5) I’m only a subcontractor. I am not independent enough in the production process to take the initiative to innovate myself. We are going to see in the next schemes that these reasons are all bad reasons.

MOJA FIRMA JEST ZA MAŁA Ź L E!! KAŻDA DUŻA FIRMA ZACZYNAŁA JAKO MAŁA : Intel, SAP, Mc Donald... PRZEZ INTERNET NIKT NIE WIDZI KIM JESTEŚ Dzięki technologiom informacyjnym zanikają bariery geograficzne. Duża skala i dalekie rynki są osiągalne także dla MŚP !! MAŁE JEST PIĘKNE !! Małe firmy maja przewagę elastyczności i szybkiego reagowania WSPÓŁPRACUJ Z INNYMI FIRMAMI ! Zjednoczenie to siła It is not a question of how big you are but only a question of will. At the beginning Intel was an emerging company of a very small size in Silicon Valley. Now they are worth billions of dollars. Internet is one major cheap opportunity for anyone to expand his activities far abroad. Even from his little town far from a international complex you can reach companies from all around the world. Distance is no longer an obstacle. Many companies have to manage their heavy structure which means loss of time and money: you have to use your chance to adapt your structure very fast to any changes. Don’t hesitate to partner yourself with others. If you lack some intelligence in a certain field you could unit your forces with some other SME. In this film you are going to see very small companies. For example, Hemma hos Julia concerned only a few people at the beginning which didn’t prevent them from innovation. You’ll see also Barriquand who associated with others because he thought he was too small. To any problem there is a solution... But there are many more examples like the Belgian Soudal in chemical engineering who succeeded in the challenge the biggest European companies like Dow corning, Hüls, Rhône-Poulenc, Bayer, Hoechst or General Electric.

PRACUJĘ W TRADYCYJNYM SEKTORZE Ź L E !!  POŁĄCZ TRADYCYJNE KNOW-HOW Z NOWYMI POMYSŁAMI / NOWYMI TECHNOLOGIAMI,  POŁĄCZ DWA ODRBNE ŚWIATY, Zła droga Inne regiony Inne regiony Uniwesytety Dobra droga Uniwersytety FIRMA FIRMA Inne firmy Inne firmy  POSZUKAJ OKAZJI DO WPROWADZANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNYCH DO PRODUKTU I PROCESU PRODUKCYJNEGO

NIE MAM POTRZEBNYCH UMIEJĘTNOŚCI ŹLE! KWESTIE KLUCZOWE SZKOLENIE PERSONELU ZATRUDNIANIE WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW (inżynierów magistrów) WSPÓŁPRACUJ Z KLIENTAMI I DOSTAWCAMI SKORZYSTAJ Z ZEWNĘTRZNYCH ZASOBÓW (konsultanci, uniwersytety...) wewnątrz zewnątrz

NIE MAM PIENIĘDZY ŹLE! Innowacyjny produkt może zapewnić dodatkowy wzrost Innowacyjny proces pozwoli oszczędzić pieniądze Innowacyjna organizacja może ulepszać produkty i procesy DOBRE POMYSŁY ZNAJDUJĄ PIENIĄDZE

JESTEM TYLKO CZĘŚCIOWYM DOSTAWCĄ / PODWYKONAWCĄ !!! ŹLE! MUSISZ STAC SIĘ NIEZASTĄPIONYM DLA TWOJEGO KLIENTA !!! KWESTIE KLUCZOWE : obniżka ceny dzięki usprawnieniu procesu produkcyjnego Weź czynny udział w definiowaniu produktu Dodaj usługi PRZEJMIJ INICJATYWĘ

KIEDY JEST WŁAŚCIWY CZAS NA INNOWACJE ?

KIEDY JEST WŁAŚCIWY CZAS NA INNOWACJE ? ODPOWIEDŹ ZNAJDZIESZ W SWOJEJ STRATEGII ...JAKA JEST STRATEGIA TWOJEJ FIRMY ? Actually, there is no wonder solution, you have to build a strategy. In your strategy you have to integrate your innovation policy. This strategy depends on your company and your decision: to order actions on a time scale

JAK ROZPOZNAĆ WŁAŚCIWĄ STRATEGIĘ ? ANALIZA SWOT Jak mam rozpoznać swoją strategię ? WYCIĄGAJ WNIOSKI Z PRZESZŁOŚCI ORIENTUJ SIĘ W TERAŹNIEJSZOŚCI WYOBRAŹ SOBIE PRZYSZŁOŚĆ Mocne strony Słabe strony Zagrożenia Wzloty Upadki Szanse Trendy Doświadczenia Prognozy WIZJA STRATEGIA

OSIĄGNIJ POZYCJĘ PIONIERA !! Krótszy cykl życia: tylko pionier osiągnie zysk Wielkość sprzedaży Przeszłość Wielkość sprzedaży Przyszłość pionier pionier naśladowca naśladowca Czas Czas

W których dziedzinach trzeba wprowadzać innowacje?

CZY MOJE INNOWACJE SĄ ZGODNE Z MOJĄ STRATEGIĄ ? Trzeba rozwijać innowacje, które są zgodne ze strategią firmy !!! Zapomnij o innych innowacjach !! POLE DZIAŁANIA innowacja innowacja innowacja STRATEGIA CEL

GDZIE MAM WPROWADZAĆ INNOWACJE ? PRODUKT PROCES ZARZĄDZANIE 1 2 3 Relacje pomiędzy trzema siłami wpływającymi na innowacje Zarządzanie Proces Produkt

JAK OSIĄGAĆ SUKCES POPRZEZ INNOWACJE ?

KLUCZ DO SUKCESU: POSTEPUJ ZGODNIE Z PONIŻSZĄ PROCEDURĄ Źródła finanso-wania Wdrożenie i kontrola Przygotowanie projektu, planowanie Obserwacja i pomysł Ochrona i eksploatacja 1 2 3 4 5

JAK WPAŚĆ NA NOWY POMYSŁ ? Poprawić komunikację pomiędzy pracownikami WEWNĄTRZ FIRMY Wynagradzanie pracowników mających dobre pomysły Organizowanie warsztatów kreatywności Regularne szkolenie kadry kierowniczej STWÓRZ ATMOSFERĘ INNOWACJI W FIRMIE Od klienta Od dostawcy NA ZEWNĄTRZ FIRMY Od konkurentów Od instytutów badawczych i uniwersytetów OBSERWUJ RYNEK I POJAWIAJĄCE SIĘ TECHNOLOGIE 1 2 3 4 5

SPRAWDZAJ SWOJE INNOWACJE POD KĄTEM CELÓW FIRMY “Zadanie filtra : hierarchia różnych projektów innowacyjnych pod kątem ich zgodności z celami firmy i wybór najlepszego.” OBSZAR DZIAŁALNOŚCI FILTR innowacja innowacja innowacja STRATEGIA CEL 2 3 4 1 5

ZAPEWNIJ FINANSOWANIE PROJEKTU: PROCES DWUETAPOWY 1. PLANOWANIE BUDŻETU 2. ZNALEZIENIE PARTNERÓW 3 2 4 5 1

WŁAŚCIWY PARNER FINANSOWY DO ODPOWIEDNIEGO PROJEKTU WKŁAD FINANSOWY Współpraca z innymi firmami Joint-venture DOFINANSOWANIE regionalne lub krajowe fundusze fundusze europejskie INSTYTUCJE FINANSOWE Banki, instytucje kredytujące “Business Angels”

WDROŻENIE I KONTROLA REALIZACJI PROJEKTU Moduł ZADANIA A1. Analiza SWOT strategii A2. Analiza SWOT rozwoju produktu A3. Analiza SWOT rozwoju procesu A4. Przygotowanie ulepszeń B1. Wybór pilotów projektu i promotorów B2. Utworzenie planu działania B3. Określenie kryteriów sukcesu B4. Przeszkolenie promotorów C1. Kontrola wdrażania projektu C2. Kontrola korzystania z opracowanych metod C3. Wymiana doświadczeń A. Diagno- styka B. Trening C. Kontrola 4 1 2 3 5

5 3 4 1 2 JAK WYPROMOWAĆ MOJĄ INNOWACJĘ NA RYNKU? Wewnętrzny marketing czy transfer technologii ? ZALETY Wewnętrzny marketing Transfer technologii Know-How pozostaje w firmie Wyłączne prawa do znaku towarowego Lepsza kontrola nad procesem marketingu W dłuższym terminie wyższa stopa zwrotu z inwestycji wyraźniejsza obecność na rynkach międzynarodowych Większa konkurencyjność dalszy rozwój mniej kosztowny szersze rozpropagowanie naszej technologii szybsza amortyzacja kosztów B+R 5 3 4 1 2

BĄDŹ FIRMĄ INNOWACYJNĄ Teraz wiesz: dlaczego Twoja firma musi być innowacyjna że Twoja firma może być innowacyjna kiedy należy wprowadzać innowacje w jakich dziedzinach należy wprowadzać innowacje w jaki sposób wprowadzać innowacje