Program eTwinning w warsztacie nauczyciela przedmiotów ścisłych Warszawa, 4 listopada 2009 r.
Europejska współpraca Program eTwinning Europejska współpraca szkół i przedszkoli
Plan prezentacji -> Program eTwinning: - kto może w nim uczestniczyć, - z kim i jakie projekty można realizować, - zalety eTwinningu. -> Polski portal www.etwinning.pl - działy portalu, - przykłady projektów, - konkursy eTwinning, - doskonalenie nauczycieli.
Struktura programu „Uczenie się przez całe życie” Comenius eTwinning Edukacja szkolna Erasmus Szkoły wyższe Leonardo da Vinci Szkolnictwo i doskonalenie zawodowe Grundtvig Edukacja dorosłych Program międzysektorowy 4 rodzaje aktywności – rozwój polityki edukacyjnej; kształcenie językowe; rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych; rozpowszechnianie przykładów najlepszej praktyki Program Jean Monnet 3 rodzaje aktywności – Akcja Jean Monnet; europejskie instytucje; stowarzyszenia europejskie
Program eTwinning Współpraca bliźniaczych przedszkoli, szkół podstawowych i średnich w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.
Kto może wziąć udział? Nauczyciele wszystkich przedmiotów, uczniowie, dyrektorzy szkół, bibliotekarze, logopedzi i inni pracownicy szkoły; Szkoły krajów Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii, Turcji, a także Chorwacji i Macedonii; Przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne (przedział wiekowy uczniów 3-19 lat).
Przykładowe formy projektów Krótki miesięczny projekt może skupić się na konkretnym temacie z programu nauczania; Projekt trzymiesięczny, podczas którego uczniowie nauczą się np. tworzyć podstawową stronę internetową lub zebrać informacje na określony temat i przedstawić je w języku obcym; Projekt roczny dotyczący np. historii Europy, matematyki, sztuki, który stanowi część programu nauczania; Projekt wieloletni, który zakłada współpracę z jednym lub większą ilością partnerów.
Szczegółowe aspekty dotyczące uczestnictwa w Programie eTwinning Działania oparte na motywacji i entuzjazmie nauczycieli i uczniów (brak finansowania z KE); Pedagogiczne wykorzystanie istniejącej już bazy technicznej ICT; Szukanie partnera do długotrwałej współpracy; ale na początek wystarczy wymiana informacji o sobie i wspólne zainteresowania; Odniesienie do innych programów unijnych; Wkomponowanie w realizowany program nauczania; Tworzenie zespołów nauczycieli: przedmiotowiec, językowiec, informatyk.
3 najważniejsze cechy projektów eTwinning Wykorzystywanie komputera, Internetu, oprogramowania, aparatu cyfrowego, kamery czyli narzędzi akceptowanych przez uczniów i wzbudzających ich entuzjazm; Języki obce są konieczne do bezpośredniej komunikacji ze szkołą partnerską, a natychmiastowe korzystanie z wiadomości ‘lekcyjnych’ wywołuje radość uczniów i zwiększa ich motywację do nauki; Temat projektu związany z podstawami programowymi.
Nauka przez: zabawę, aktywność, działanie.
Zalety projektów eTwinning: entuzjazm uczestników uczniów i nauczycieli, motywacja do nauki, poznawania świata, kreatywność nauczycieli i uczniów, dostosowanie zadań do możliwości każdego ucznia, bezpieczny Internet, wykorzystanie istniejącej bazy komputerowej, elastyczność projektu – możliwość dostosowania tematu i czasu trwania projektu do potrzeb uczniów, nieograniczony czas rejestracji, możliwość wprowadzania modyfikacji w każdej chwili.
Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning (NSS): Prowadzi działania informacyjno-promocyjne; Organizuje konferencje regionalne i warsztaty szkoleniowe; Prowadzi portal eTwinning www.etwinning.pl; Prowadzi helpdesk pod adresem etwinning@frse.org.pl; Wspomaga działania szkół; Sprawdza jakość zgłaszanych projektów przez szkoły; Zbieranie przykładów dobrej praktyki, ich publikacja i dystrybucja Współpraca z istniejącymi już sieciami i inicjatywami oraz instytucjami: MEN, MSWiA, CODN, OEIiZK, Ambasada Francji, Interklasa, Scholaris etc.
Polski portal www.etwinning.pl
Działy portalu: eTwinning: Rejestracja „krok po kroku” Nasi przedstawiciele W mediach Dla prasy Publikacje Logo Aktualności Konkursy: Konkursy polskie Konkursy europejskie Odznaka Jakości eTwinning Ciekawe projekty Wywiady Doskonalenie nauczycieli: Konferencje promocyjne Warsztaty europejskie Szkolenia wirtualne Seminaria kontaktowe Rady dla nauczycieli: Narzędzia online Porady metodyczne Dobre rady Statystyki Archiwum
Rejestracja krok po kroku
Konkursy
Ciekawe projekty Możliwości grupowania: - według przedmiotów - według poziomu szkoły
1, 2 Buckle my shoe… Przedszkole Publiczne nr 5 w Głogowie koordynator Ewa Kurzak
Matematyka wokół nas Szkoła Podstawowa nr 6 w Myszkowie Koordynator: Wiesława Masłoń Uczniowie układają zadania matematyczne i nawzajem je sobie przesyłają. Lekcje matematyki stają się przez to dużo ciekawsze, a treści matematyczne lepiej przyswajalne. Trudne pojęcia w „niebolesny” sposób „wchodzą do głowy”.
What's Maths. A new life style What's Maths? A new life style! Szkoła Podstawowa nr 1 w Choszcznie Koordynator: Bożena Koronowicz Cel: kształtowanie i doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, wyrabianie i doskonalenie umiejętności analizowania i wyciągania wniosków, aby w efekcie zadania logiczne, które rozwijają sprawność umysłową uczeń mógł traktować w kategoriach rozrywki. Każda szkoła partnerska przygotowywała w ustalonej kolejności planszę Sudoku, którą rozwiązywali uczniowie ze wszystkich szkół. Uczniowie przygotowywali się do konkursu „Cyfry muszą pozostać samotne”, który odbył się w ostatnim tygodniu maja we wszystkich szkołach uczestniczących w projekcie. W każdej szkole został wyłoniony „Mistrz Logicznego Myślenia”, a uczeń, który uzyskał największą liczbę punktów otrzymał tytuł „Europejski Mistrz Logiki”. Miło było słyszeć, że rodzice prosili dziecko o skserowanie dodatkowej planszy dla nich. Wspólne rozwiązywanie łamigłówek w domu rodzinnym motywowało dzieci do jeszcze większego wysiłku umysłowego.
Tajemnice liczb Zespół Szkół nr 3 im Tajemnice liczb Zespół Szkół nr 3 im. Lotników Polskich w Pile Koordynator: Beata Krutel Liczby naturalne i ich własności stanowią ważną część treści nauczania realizowanych w szkole podstawowej. Uczniowie szkół podstawowych z Polski i Grecji poznawali własności liczb naturalnych oraz tworzyli zbiór zadań ułatwiających zrozumienie własności działań. Przygotowywali zadania, łamigłówki, krzyżówki i problemy matematyczne, którymi wymieniały się szkoły partnerskie. Powstał polsko-grecko-angielski słownik pojęć matematycznych i zwrotów używanych na co dzień. Wprowadzenie elementów teorii liczb musiało się odbywać w sposób przystępny dla uczniów; konieczne było powiązanie treści i form pracy z tym, co jest uczniom znane, z czym stykają się na co dzień. Niezwykle mobilizujący okazał się fakt, że z tym samym tematem zmagali się ich rówieśnicy w Grecji.
The Entertaining Physics Class Publiczne Gimnazjum w Kadzidle (woj The Entertaining Physics Class Publiczne Gimnazjum w Kadzidle (woj. mazowieckie) Koordynatorzy projektu: Iwona Puławska (fizyka), Janina Ptak (j. angielski) Przygotowanie zadań dla partnerów: rebusy i krzyżówki związane ze zjawiskami fizycznymi i prawami nimi rządzącymi, przygotowywanie i przeprowadzanie prezentacji prostych, a zarazem efektownych doświadczeń z wybranych działów fizyki, przygotowywanie zagadek fizycznych w postaci filmów video. Poszukiwanie odpowiedzi do rebusów, krzyżówek, zagadek filmowych - w bibliotece, w pracowni komputerowej, a także w życiu codziennym i umieszczanie odpowiedzi na stronie projektu. Dostrzeganie fizyki w życiu codziennym np. fizyka sportu - tworzenie śmiesznych filmów video. Pogłębianie zainteresowań fizyką - przygotowywanie „na wesoło” prezentacji o „podróżach” naukowych. Zgromadzenie wypracowanych materiałów na CD, DVD i na stronie internetowej projektu.
Nie tylko sól kuchenna Gimnazjum nr 6 im Nie tylko sól kuchenna Gimnazjum nr 6 im. Karola Goduli w Bytomiu Koordynator: Bożena Jaksik Uczniowie dowiedzieli się, że sole to związki chemiczne występujące powszechnie w środowisku naturalnym, poszerzali wiedzę o występowaniu soli jako minerałów i czynników glebotwórczych, o solach jako substancjach tworzących nasz organizm, nawozach sztucznych, a także wykorzystywanych w farmakologii, przemyśle pirotechnicznym. Uczniowie poznali również metody pozyskiwania soli oraz dyskutowali nad ekologicznymi aspektami wykorzystania różnych soli. Uczniowie zdobywali informacje o substancjach wykorzystywanych w życiu codziennym i występujących w środowisku naturalnym Polski i Litwy; poszerzali wiedzę o geografii swoich krajów, dzielili się wiadomościami na temat ekologii i przemysłu tych związków chemicznych w swoich ojczyznach. Powstawały prezentacje PowerPoint, wykorzystywano TwinSpace - uczniowie mogli śledzić postępy prac i dzielić się wiedzą. Uczniowie komunikowali się poprzez czat na eTwinning, skype i wysyłając e-maile.
Maths and Earth Gimnazjum w Krempachach (woj Maths and Earth Gimnazjum w Krempachach (woj. małopolskie) Koordynator projektu: Urszula Utnicka Cel: wykazanie przydatności matematyki i jej zastosowania w badaniu Ziemi, innych gałęziach nauki i codziennym życiu. Wybrano 12 punktów Europie, określono ich współrzędnych i potraktowano jako punkty w przestrzeni trójwymiarowej lub na płaszczyźnie (dla 3 punktów). Trzy punkty w projekcie to trzy szkoły partnerskie, których współrzędne wyznaczono odbiornikami GPS. Trzy następne punkty były wybrane przez nauczycieli, a kolejne 6 przez uczniów z Listy UNESCO (dzięki temu uczniowie zebrali informacje o wspaniałych i cennych miejscach Europy). Po znalezieniu współrzędnych, uczniowie, na podstawie GoogleEarth, przygotowali mapy z zaznaczeniem wszystkich 12 punktów. W wyniku konkursu wybrano najlepszą mapę; zwycięzca otrzymał słodycze ze szkół partnerskich. Zadaniem uczniów z Hiszpanii było zaplanowanie wycieczki do tych 12 miejsc w Europie. Matematyczne zadania uczniów to przeliczanie współrzędnych z układu geograficznego na kartezjański, obliczenie odległości między punktami, znalezienie najkrótszej linii łączącej punkty (problem komiwojażera), konstrukcje w programie Geogebra: trójkąt o danych długościach boków, okrąg opisany i wpisany w trójkąt, środek ciężkości; porównywanie geometrii na kuli i płaszczyźnie, kolorowanie mapy (twierdzenie o czterech barwach), analiza kształtu Ziemi jako bryły, obliczenie promienia kuli.
Learn the Word of professions Zespół Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini koordynator: Maria Mendela Zespoły: przynajmniej jedna osoba z Turcji, jedna osoba z Bułgarii i jedna osoba z Polski, Każdy zespół zbiera i opracowuje informacje o wybranym zawodzie, Uczniowie spotykają się na czacie, korzystają z forum i tablicy informacyjnej w TwinSpace, Na forum uczniowie zamieszczają informacje o sobie, Powstaje zbiór informacji o zawodach.
Doskonalenie nauczycieli Konferencje promocyjne, warsztaty i szkolenia regionalne, w tym dla nauczycieli – bibliotekarzy ;)) Kurs eLearning dla nauczycieli „Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?” prowadzony na platformie Moodle, Warsztaty europejskie, Seminaria kontaktowe.
Biuletyn
Forum
Nasi przedstawiciele: Koordynatorzy regionalni Ambasadorzy Promotorzy Trenerzy kursu dla nauczycieli
Konkursy eTwinning: polskie europejskie
Ogólnopolskie konkursy eTwinning w roku szkolnym 2009/2010 Konkurs „Nasz projekt eTwinning – VI edycja 2010”; Konkurs dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (matematyka, fizyka, chemia, przyroda, biologia, geografia) – współpraca z CODN; Konkurs „eTwinning w szkolnej bibliotece” – współpraca z OEIiZK; Konkurs językowy eTwinning - współpraca z Goethe-Institut, Ambasadą Francji, British Council, CODN; Konkurs „Dyrektorzy szkół w eTwinning” – współpraca z CODN.
Tablica interaktywna SMART BoardTM – nagroda główna
Nagrody w roku 2009: 2 tablice interaktywne SMART BoardTM ufundowane przez Image Recording Solutions Sp. z o.o. dwutygodniowe stypendium w Paryżu i e-beam ufundowane przez Ambasadę Francji, wyjazd laureatów do Sewilli w 2010 r. na konferencję eTwinning ufundowane przez FRSE, udział w tygodniowym szkoleniu dla nauczycieli bibliotekarzy ufundowane przez FRSE, udział w tygodniowym szkoleniu dla nauczycieli fizyki w CERN ufundowane przez FRSE, nagrody finansowe ufundowane przez MSWiA, udział w warsztatach dla nauczycieli podczas Festiwalu filmowego we Wrocławiu ufundowane przez Stowarzyszenie NOWE HORYZONTY nagrody rzeczowe FRSE: tablet, cyfrowy aparat fotograficzny, pamięć USB, ramka cyfrowa, kamera internetowa, hub.
Konkursy europejskie eTwinning
Laureat 2006 Projekt „Zabawa i nauka” (Playing and Learning) realizowany przez Publiczne Przedszkole nr 5 w Głogowie zdobył pierwsze miejsce w kategorii zasoby cyfrowe dla dzieci w wieku 5 - 12 lat; Koordynatorem projektu jest dyrektorka przedszkola Ewa Kurzak; Partner to hiszpańskie przedszkole Escuela Infantil Gloria Fuertes; Gijón, Hiszpania; koordynator Maria Piedad Avello; Nagrodą był czterodniowy obóz na wyspie Lanzarote.
Laureat 2007 Projekt „Poszukiwanie tożsamości przez młodych ludzi – od psychologicznej do kulturowej” (Young people’s search for personal identity) realizowany w I Liceum Ogólnokształcącym w Mysłowicach zdobył I miejsce w kategorii 16 – 19 lat; Koordynatorem projektu była Pani Ewa Groszek; Partnerem projektu była włoska szkoła ITIS "A. Monaco" Informatica-Elettronica-Elearning-Meccanica, Cosenza, w której koordynatorem jest Paola Lico; Nagrodą był 5 dniowy pobyt na obozie na Sycylii.
Laureat 2008 Projekt „Fizyka ważna i ciekawa” realizowany w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie w kategorii matematyka i nauki ścisłe; Koordynatorem projektu była Pani Ela Gawron; Partnerem projektu była Kauno Statybininkų Rengimo Centras z Litwy; Nagrodą był 5 dniowy obóz w Portugalii.
Laureat 2009 - kategoria wiekowa 16-19 lat Projekt „The Pizza Business across Europe” realizowany w Zespole Szkół Agroprzedsiębiorczości im. M. Rataja w Mieczysławowie; Koordynatorem projektu był Pan Andrzej Pogorzelski; Partnerem projektu były szkoły z Portugalii, Węgier, Rumunii, Włoch, Łotwy; Nagrodą był 5 dniowy obóz w Grecji.
Laureat 2009 - kategoria język francuski Projekt „ Mythes, légendes et contes de fées – moyens d’enrichir le langage des jeunes et la connaissance de l’autre” realizowany w Niepublicznym Gimnazjum nr 9 im. Roberta Schumana w Warszawie; Koordynatorem projektu był Pan Tomasz Perzyna; Partnerzy projektu to szkoły z Rumunii i Republiki Czeskiej; Nagrodę ufundowała prezydencja francuska UE.
Odznaki Jakości eTwinning Krajowe Odznaki Jakości – przyznano 482 Europejskie Odznaki Jakości – przyznano 305 Odznaki Jakości przyznawane są nauczycielom koordynatorom projektów dwa razy w roku: w marcu i we wrześniu; Nauczyciele, którzy otrzymali Krajowe Odznaki Jakości mogą otrzymać Europejską Odznakę Jakości; jeśli przynajmniej dwóch nauczycieli otrzyma Krajową Odznakę za dany projekt, wówczas otrzymają oni automatycznie Europejską Odznakę Jakości.
Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji ul. Mokotowska 43 00-551 Warszawa tel: +48 22 46 31 400 fax: +48 22 46 31 021 etwinning@frse.org.pl
Dziękuję za uwagę gracjana.wieckowska@frse.org.pl