eTwinning a 12 dylematów nauczycieli przedmiotów ścisłych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Podziwu godna liczba Pi trzy koma jeden cztery jeden.
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
Liczba π.
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Metoda projektu w praktyce szkolnej Dorota Kulesza
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
ETwinning naturalny program zmieniającej się edukacji Aleksandra Bek.
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
LICZBA Alicja Pawłowska 1B.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Innowacja pedagogiczna
„Kompetencje zawodowe”
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Zadziwiająca liczba .
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Idea oceniania kształtującego
SZKOŁA PODSTAWOWA W TEMPLEWIE. TEMPLEWO- wieś w gminie Bledzew, w powiecie międzyrzeckim, w województwie lubuskim. To wieś sołecka położona 8 km na pd.
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
BRYŁY Gimnazjum nr 60 Ul. F.Joliot-Curie 14 O2-646 Warszawa
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
System edukacji w Polsce
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.

Klasa matematyczna – I C Fascynuje Cię świat nowoczesnych technologii? Masz otwarty, ścisły umysł? Chcesz jeszcze lepiej zrozumieć prawa rządzące naszym.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Dlaczego liczba Π ma swoje święto?
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
CLIL… !? A co to? Content and Language Integrated Learning (CLIL) to zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów. Jest to nowoczesna metoda nauczania,
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

eTwinning a 12 dylematów nauczycieli przedmiotów ścisłych Dr inż. Elżbieta Gajek 04 listopada 2009 http://www.ils.uw.edu.pl/~egajek

Znane wcześniej niż powstała idea uczenia się przez całe życie Zmiana w edukacji Istotą edukacji jest zmiana: Uczniowie zmieniają się przyswajając wiedzę i umiejętności Nauczyciele uczą się nieustannie, zmieniają: metody, techniki, dostosują je do uczniów Władze edukacyjne zapewniają ciągłe zmiany: podstawy programowe, kompetencje kluczowe, ideologia Zmiana wymaga ogromnego wysiłku Znane wcześniej niż powstała idea uczenia się przez całe życie

Nauczyciel – urzędnik, filozof, aktor Dylemat 1 Nauczyciel – urzędnik, filozof, aktor Frederick Nietzsche twierdził prawie 130 lat temu: Nauczyciel nie może być tylko najętym, opłacanym przez rząd urzędnikiem, który ma przyuczyć młodego człowieka do konformistycznej akceptacji otaczającej rzeczywistości. Nauczyciel ma być filozofem, którego wywód ma być organizowany wewnętrzną integralnością myśli i przekonań. Nie może być jednak aktorem – sukces sceniczny w klasie kusi i uwodzi zaspokaja próżność i poprawia samopoczucie. (Axer)

Wolność i nonkonformizm Dylemat 2 Wolność i nonkonformizm Rodzice z żądaniami sukcesu komercyjnego dla dzieci Urzędnicy, władze, inspektorzy z dokumentami i wymaganiami Uczymy tego, czego warto się od nas nauczyć i pójść dalej Uczniowie - pragmatyczni, chcą tylko tego, co będzie im wkrótce potrzebne Koledzy i koleżanki - zachowawczy

Podstawy programowe Dylemat 3 Brak: Podkreśla się związek treści kształcenia z otaczającą rzeczywistością Eksperymenty Metoda projektów i „przeżywanie” zjawisk – tylko w chemii Program matematyki może wykraczać poza podstawę programową Przedmiot Przyroda na IV etapie edukacyjnym Uczeń: opisuje, wyjaśnia, podaje, wymienia, stosuje, oblicza, analizuje, interpretuje. Brak: Współpracy, terminologii w językach obcych, Uczeń: zadaje pytania, formułuje problemy, modeluje zjawiska, wykorzystuje TIK do nauki….

Kompetencje kluczowe a eTwinning Rada i Parlament Europejski przyjęły w 2006 roku dokument Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie. Są to następujące kompetencje: Porozumiewanie się w języku ojczystym Porozumiewanie się w językach obcych Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne Kompetencje informatyczne Umiejętność uczenia się Kompetencje społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczość Świadoma ekspresja kulturowa.

Dylemat 4 Dylemat Czy kształcić podstawowe kompetencje przedmiotowe? Czy kształcić kompetencje kluczowe?

Nauczanie i uczenie się Dylemat 5 Nauczanie i uczenie się Uczenie istoczy (dzieje) się dramatem. Jest próbą zwracania się ku temu „co niewiadome”. Budzi napięcie. Każda próba redukcji napięcia, czyli udzielenia odpowiedzi … ma znamiona obsesji. (Tischner, Hegel) „Jeśli chcesz osiągnąć to i to w warunkach takich i takich, to powinieneś podjąć działania takie i takie”. (Hejnicka-Bezwińska 1995) „Metodą, która blokuje możliwość uczenia się zgodnie z własnym stylem jest nauczanie dyrektywne, silnie sterowane, dyktujące uczniom krok po kroku, co mają robić w każdej chwili” (Walat 2007)

Uczenie się i myślenie 1 Dialog nauczyciela z uczniem „Nie mogę nikogo niczego nauczyć, mogę tylko sprawić, by zaczęli myśleć” (Socrates) „Większość ludzi raczej umrze niż pomyśli; i rzeczywiście, oni to robią” (Bertrand Russell)

Uczenie się i myślenie 2 Dylemat 6 „Jako nauczyciel stale staję przed problemami, które nie mają nic wspólnego z matematyką. To co próbuję robić, to sprzedawanie matematyki dzieciakom pod hasłem, że to frajda. I tak mija mi tydzień”(Davies Świat matematyki 2001). „Prawdziwe myślenie wymaga zaangażowania i medytacji, a na to potrzeba czasu. Nie jest ono możliwe, gdy głównym celem jest szybkie podanie jedynej właściwej odpowiedzi, a następnie zajęcie się czymś przyjemniejszym. Nie ma wtedy czasu, by przeżyć głęboką i trwałą satysfakcję, jaką daje zrozumienie problemu!” (Mason et al. Matematyczne myślenie 2005:147-148). Nauczyciel cytowany przez Daviesa)

Związek nauk ścisłych z kulturą Dylemat 7 Związek nauk ścisłych z kulturą Sztuka Muzyka Literatura „Niedostrzeganie elementu estetycznego w matematyce jest szeroko rozpowszechnione i może rodzić wrażenie, że matematyka jest sucha jak pieprz, ekscytująca jak książka telefoniczna, odległa jak prawa XV-wiecznej Szkocji przeciwko nieletnim złodziejom. Na odwrót zaś, uznanie tego elementu sprawia, że przedmiot cudownie ożywa i rozkwita jak żadne inne dzieło ludzkiego umysłu” (Davies 2001)

Zjawiska fizyczne np. Iryzacja to zjawisko optyczne polegające na powstawaniu tęczowych barw w wyniku interferencji światła białego odbitego od przeźroczystych lub półprzeźroczystych ciał składających się z wielu warstw substancji o różnych własnościach optycznych

Matematyka i muzyka Boards Of Canada: "Music Is Math" (z Geogaddi) "Triangles & Rhombuses", geometria Two Lone Swordsmen: "You Are..." (z Tiny Reminders) "Algebra, du bist Liebe! Algebra, du bist Musik!" Radiohead: "2+2=5" (z Hail To The Thief) Polvo: "Fast Canoe" (z Exploded Drawing) Math-rock Kaliber 44: "+ i –" (z Księga Tajemnicza. Prolog) Oval: "Line Extension" (z 94 Diskont) Kate Bush: "Pi" (z Aerial) "Oh he love, he love, he love / He does love his numbers / And they run, they run, they run him / In a great big circle / In a circle of infinity"

Precyzja języka Terminologia w językach: ojczystym i obcym Inspiracje do rozwoju języka: logika - symbolika

Matematyka i literatura Wisława Szymborska Liczba Pi O, jak krótki, wprost mysi, jest warkocz komety! Jak wątły promień gwiazdy, że zakrzywia się w lada przestrzeni! A tu dwa trzy piętnaście trzysta dziewiętnaście mój numer telefonu twój numer koszuli rok tysiąc dziewięćset siedemdziesiąty trzeci szóste piętro ilość mieszkańców sześćdziesiąt pięć groszy obwód w biodrach dwa palce szarada i szyfr, w którym słowiczku mój a leć, a piej oraz uprasza się zachować spokój, a także ziemia i niebo przeminą, ale nie liczba Pi, co to to nie, ona wciąż swoje niezłe jeszcze pięć, nie byle jakie osiem, nieostatnie siedem, przynaglając, ach, przynaglając gnuśną wieczność do trwania.

Przyroda w literaturze Wrażliwość na ludzi, kultury i przyrodę Kapuściński: „W Algierze po raz pierwszy zobaczyłem Morze Śródziemne. … Nigdy nie byłem w miejscu, w którym natura jest tak życzliwa człowiekowi. Było w nim wszystko jednocześnie – i słońce, i chłodzący wiatr, i jasność powietrze, i srebro morza. … W jego gładkich falach była pogoda, spokój i coś jak zaproszenie do podróży i poznania.” Podróże z Herodotem 2006:216

Filozofowanie - miejsce człowieka w świecie Dylemat 8 Filozofowanie - miejsce człowieka w świecie Konflikt / symbioza: człowiek - przyroda Uleganie – ujarzmianie Eksploatacja - ochrona Zachowanie przyrody – ingerencja w przyrodę Zachwyt - groza Reakcja na stan przyrody, wrażliwość, dbałość - to jest także KULTURA

Co ja mogę zrobić aby …… ? - dostrzec i odczuć piękno przyrody własnej i odległej - poznać przyrodę - ją opisać i zrozumieć zjawiska - chronić przyrodę - ją zachować dla przyszłych pokoleń

Filozofowanie - fizyka w cywilizacji i kulturze 1 Dylemat 9 Filozofowanie - fizyka w cywilizacji i kulturze 1 Etyczny wymiar zastosowań fizyki Nauki techniczne fundamentem naszej cywilizacji Nauki przyrodnicze, w szczególności medycyna, jako działy fizyki Fizyka a filozofia „Wiem, że nic nie wiem” (Sokrates) Filozofia przyrody. Rola matematyki w opisie i rozumieniu przyrody

Filozofowanie - fizyka w cywilizacji i kulturze 2 Fizyka (nauka) a wiara (religia) „Nauka bez religii jest ułomna, religia zaś bez nauki ślepa.” (Albert Einstein), Zastosowania aparatu myślowego fizyki w innych dziedzinach Na przykład w socjologii, ekonomii (ekonofizyka), grach rynkowych

Współpraca Dylemat 10 Nauczanie: przedmiotowe – modułowe, zintegrowane Z nauczycielami innych przedmiotów: artystycznych, języków, informatyki. Z nauczycielami ze szkół zagranicznych

Międzykulturowe poznawanie matematyki i nauk ścisłych Dylemat 11 Międzykulturowe poznawanie matematyki i nauk ścisłych Nauczanie i uczenie się matematyki i treści przedmiotów ścisłych jest częścią kultury. Można je poznawać wysiłkiem fizycznym i mentalnym stania pod tablicą z kredą w rękach, ale można też inaczej. Nie można dobrze zobaczyć własnej kultury (edukacyjnej) dopóki nie spojrzy się na nią oczami innych Ewaluacja i krytyczne spojrzenie na metody i treści pracy nauczyiela.

Wizja tworzy rzeczywistość Dylemat 12 Wizja tworzy rzeczywistość „Nie widzimy rzeczy jakimi one są. Widzimy je takimi jacy jesteśmy.” Anais Nin „Nie jesteś jednak tak bezwolny, a choćbyś był jak kamień polny, lawina bieg od tego zmienia” Czesław Miłosz Efekt Pygmaliona Eksperyment więzienny Zimbardo

Wnioski Przedstawionych dylematów nie da się rozwiązać ogólnie i systemowo, ale można wychylać ich treści, jak wahadło, w kierunku odpowiednim do konkretnych sytuacjach – które stanowią naszą codzienność Warto zobaczyć na ile uda się wychylić to wahadło w kierunku emocji, współpracy, frajdy, rozwiązywania problemów w projektach eTwinning unikając nudy, rutyny, bezowocnych zmagań, bezmyślności.