Konferencja Razem dla przyszłości Suwalszczyzny Perspektywy rozwoju ośrodków subregionalnych w kontekście aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Perspektywy rozwoju Suwalszczyzny Daniel Górski Suwałki, marzec 2013 r. Konferencja Razem dla przyszłości Suwalszczyzny.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 ze szczególnym uwzględnieniem Ełku, Gołdapi i Olecka Suwałki,
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Konferencja podsumowująca projekt
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Potencjał i trendy rozwojowe miast Małopolski
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Plan działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Współpraca transgraniczna na pograniczu czesko-polsko-słowackim
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Turystyka, sport i rekreacja.
1 Jacek Szlachta Założenia Strategii Rozwoju Polski Zachodniej Zielona Góra 6 lipiec 2012r.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Znaczenie strategii rozwoju i ich umiejscowienia w systemie prawnym kraju dr hab. Wojciech Dziemianowicz, prof. UW I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Tarnowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. - narzędzie polityki mieszkaniowej Miasta Tarnowa Katowice, 14 stycznia 2016 r. Wojciech Daniel.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Strateg jako innowacyjne narzędzie monitorowania rozwoju Renata Bielak Dyrektor Departamentu Analiz i Opracowań Zbiorczych GUS Zielona Góra, 10 maja 2016.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Przedsiębiorczość akademicka w województwie lubelskim
Podejście terytorialne w RPO Województwa Mazowieckiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Zapis prezentacji:

Konferencja Razem dla przyszłości Suwalszczyzny Perspektywy rozwoju ośrodków subregionalnych w kontekście aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 Jacek Szlachta Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Suwałki, marzec 2013 r.

Struktura prezentacji I.Pozycja strategiczna Suwałk II.Tendencje zmian PKB na mieszkańca III.Zapisy Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku

Pozycja strategiczna Suwałk (1) Jeden z ośrodków spełniających wszystkie kryteria ośrodka subregionalnego obok: Białej Podlaskiej, Bielska-Białej, Chełma, Częstochowy, Kalisza, Konina, Koszalina, Legnicy, Łomży, Nowego Sącza, Ostrołęki, Płocka, Przemyśla, Radomia, Siedlec, Słupska, Tarnowa, Wałbrzycha, Włocławka, Zamościa. W sumie jest to 21 miast. Są one naturalnym benchmarkingiem dla Suwałk (Dziemianowicz, Szlachta, Szmigiel- Rawska, subregionalne bieguny wzrostu, UW Warszawa, 2011) 3

Pozycja strategiczna Suwałk (2) Według klasyfikacji ośrodków miejskich Europy wynikających z badań programu ESPON prowadzonych na zlecenie Komisji Europejskiej wyróżnia się trzy typy ośrodków miejskich: (1) Metropolitan European Growth Areas, (2) Transnational/national Functional Urban Areas (3) Regional/local Functional Urban Areas Klasyfikacja ta została dokonana dla 27 krajów UE plus Norwegia, Szwajcaria. W Polsce wyróżniono: w grupie (1) 8 ośrodków, w grupie (2) 11 ośrodków, a w grupie (3) 29 ośrodków. 4

Pozycja strategiczna Suwałk (3) Suwałki są klasyfikowane w tej trzeciej grupie obok: Białej Podlaskiej, Chełma, Elbląga, Gorzowa Wlkp., Grudziądza, Jeleniej Góry, Kalisza, Konina, Koszalina, Krosna, Legnicy, Leszna, Łomży, Nowego Sącza, Ostrołęki, Piotrkowa Tryb., Płocka, Przemyśla, Radomia, Rybnika, Siedlec, Skierniewic, Słupska, Świnoujścia, Tarnowa, Wałbrzycha, Włocławka, oraz Zamościa. Oznacza to że wśród miast Europy klasyfikowanych w grupie (3) znalazły się także Suwałki. 5

Pozycja strategiczna Suwałk (4) W Unii Europejskiej obowiązuje regionalizacja na obszary typu NUTS (Nomenclature of Units for Territorial Statistics) zwane w Polsce NTS (Nomenklatura Terytorialna Statystyki). W Polsce mamy 16 jednostek typu NUTS 2 (w tym województwo podlaskie) oraz 66 jednostek typu NUTS 3 (w tym podregion białostocki, łomżyński, suwalski). Od 1 stycznia 2015 roku następuje modyfikacja siatki NUTS, prezes GUS zgłosił propozycję zwiększenia liczby jednostek typu NUTS 3 do 72, w tym powołanie podregionu Bielsk Podlaski. 6

Pozycja strategiczna Suwałk (5) Najskuteczniej jeśli budowana jest na unikalnych potencjałach i zasobach rozwojowych. Jakie unikalności cechują Suwałki: wśród ośrodków subregionalnych Polski i Europy najbliżej położone w relacji do trzech sąsiadujących krajów (Białoruś, Litwa i Rosja); nie ma takiego drugiego ośrodka w Unii Europejskiej; unikalna transgraniczność; prognoza pogody Suwałki są wymieniane w każdej prognozie pogody, skutecznie promując miasto w Polsce. 7

Pozycja strategiczna Suwałk (6) Najskuteczniej jeśli budowana jest na unikalnych potencjałach i zasobach rozwojowych. Jakie unikalności cechują Suwałki: - brama do krajów bałtyckich: Litwy, Łotwy, Estonii, otyczy zarówno towarów jak i usług, - unikalny potencjał Suwalszczyzny (jak na warunki Polski) dla rozwoju turystyki. Czy są jeszcze inne potencjały z najwyższej półki? 8

PKB na mieszkańca w odniesieniu do UE27=100 w latach (1) Województwo Zmiana Mazowieckie62,989,9102,5+39,6 Śląskie49,961,667,4+17,5 Wielkopolskie46,359,565,6+19,3 Dolnośląskie46,061,370,9+24,9 Zachodniopomorskie44,351,754,8+10,5 Pomorskie43,554,160,5+17,0 Lubuskie40,548,953,2+12,7 Opolskie40,148,350,1+10,0 9

PKB na mieszkańca w odniesieniu do UE27=100 w latach (2) Województwo Zmiana Kujawsko-pomorskie39,049,252,9+13,9 Łódzkie39,053,158,0+19,0 Małopolskie39,049,253,5+14,5 Podlaskie35,441,645,8+10,4 Warmińsko-mazurskie35,242,346,2+11,0 Lubelskie33,663,0+18,8+9,0 Podkarpackie33,439,342,4+9,0 Świętokrzyskie33,345,647,8+14,5 Polska44,257,063,0+ 18,8 10

PKB według parytetu siły nabywczej na mieszkańca w podregionach, UE27 = 100 Podregion Białostocki47,549,353,2+5,7 Łomżyński34,735,640,3+5,6 Suwalski37,736,240,5+2,8 11

Zapisy Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 (1) - Diagnoza Suwałki, Łomża i Bielsk Podlaski stanowią równomiernie rozłożoną sieć ośrodków subregionalnych. Dwa pierwsze miasta jako byłe ośrodki wojewódzkie dysponują znaczącym potencjałem społeczno-gospodarczym i już pełnią istotną rolę subregionalnych ośrodków wzrostu. Istotne jest, że zmiany zachodzące w otoczeniu tych miast dają podstawy do pozytywnego myślenia o budowaniu ponadlokalnego potencjału społeczno-gospodarczego. 12

Zapisy Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 (2) - OSI Subregionalne ośrodki wzrostu – miasta Łomża i Suwałki, jako byłe stolic województw są naturalnymi subregionalnymi ośrodkami wzrostu, które mają wykształcony zasięg swojego oddziaływania. Pomimo trudności z jakimi borykały się te ośrodki w początkowym okresie po wprowadzeniu reformy terytorialnej organizacji kraju, dziś są one ważnymi centrami rozwoju wypełniającymi przestrzeń społeczno-gospodarczą województwa podlaskiego. 13

Zapisy Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 (3) - OSI cd. W przypadku ośrodków subregionalnych istotne będzie koncentrowanie działań na rzecz pobudzania przedsiębiorczości i wzmacniania atrakcyjności inwestycyjnej. Z uwagi na pełnione funkcje ponadlokalne miasta te powinny być wspierane w rozwoju usług publicznych, które w sytuacji ograniczonej dostępności wewnętrznej w regionie mają szansę poprawić standard życia mieszkańców nie tylko w ramach ośrodków subregionalnych i ich obszarów funkcjonalnych, ale także dalszego otoczenia. 14

Zapisy Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 (4) - OSI cd. Bardzo istotne jest, aby ośrodki te dążyły do wykształcenia indywidualnych specjalizacji opartych o endogeniczne potencjały, a cele polityki rozwojowej koncentrowane były wokół tych specjalizacji. 15

Zapisy Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 (5) – ponadregionalne Należy dążyć do pogłębiania kooperacji społeczno- gospodarczej, jaką już dziś obserwujemy między północną częścią województwa podlaskiego oraz wschodnią częścią Warmii i Mazur (Suwałki, Augustów, Ełk, Gołdap, Olecko). Tu możliwe są dalsze prace nad produktami turystycznymi, włączając możliwości partnerstwa i zainteresowania ze strony zagranicznych sąsiadów obu województw. Ponadto sferą zaniedbaną są powiązania komunikacyjne, które są obecnie barierą rozwoju. 16

Zapisy Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 (6) – międzynarodowe Obydwa województwa (Warmińsko Mazurskie i Podlaskie) charakteryzują się podobnymi problemami wynikającymi ze specyfiki granicy zewnętrznej UE. Bezpośrednie sąsiedztwo Białorusi, Litwy, Federacji Rosyjskiej tworzy bardzo sprzyjającą płaszczyznę do nawiązywania na obszarze wschodniego pogranicza kontaktów między samorządami lokalnymi. 17

Zapisy Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 (7) – infrastrukturalne Konsekwentne adresowanie kwestii paneuropejskiego korytarza transportowego TEN-T Via Baltica i Rail Baltica, kluczowego dla eliminowania deficytów dostępności terytorialnej Suwałk i subregionu suwalskiego. 18

Zapisy Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 (8) – wnioski W Strategii ma miejsce pełne otwarcie przestrzeni dla wykorzystania unikalnego potencjału podregionu suwalskiego i miasta Suwałki. 19

Dziękuję za uwagę. 20