Zajęcia nr 4 Tematyka: Sposoby kupowania usług przez konsumentów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marketing usług transportowych
Advertisements

POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
PROPONOWANE ZMIANY W STRATEGII MARKETINGOWEJ GM - OPEL W POLSCE (na podstawie przeprowadzonej ankiety) Praca zaliczeniowa z przedmiotu „Analiza rynkowa.
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Warsztat z pomysłem, cz. III
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Podstawy wiedzy ekonomicznej
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
P O P Y T , P O D A Ż.
MARKETING STRATEGICZNY
Katedra Marketingu Usług
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
ROZMOWY SPRZEDAŻOWE W HANDLU DETALICZNYM
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Lokalizacja Opisy lokalizacji. Lokalizacja Opisy lokalizacji.
Wprowadzanie do podstaw marketingu-mix
Wprowadzenie do roku czwartego Konkurencja, reklama krajowa, segmentacja.
Popyt i podaż jako regulatory rynku
Analiza kluczowych czynników sukcesu
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Marketing usług agroturystycznych
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
TECHNIK HANDLOWIEC.
PRODUKT.
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.
MARKETING MIX mgr Agata Wiznerowicz.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Sprzedaż bezpośrednia jako instytucja handlu Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof.UEK.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Firmy globalne.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Prezentacja biznesplanu
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Publiczne prawo konkurencji
Marketing w Firmie.
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Zajęcia nr 4 Tematyka: Sposoby kupowania usług przez konsumentów Marketing-mix w usługach

Jak konsumenci nabywają usługi? Aby osiągnąć sukces rynkowy, firmy muszą wiedzieć, jak klient podejmuje decyzje zakupu usługi i jak ocenia jej jakość. Ponadto konieczna jest także znajomość sposobu przedstawienia swojej oferty, która umożliwi skuteczne konkurowanie na rynku. Specyficzne cechy usług (4N) mają wpływ na ocenę zakupu przez klienta. Ponieważ usługi nie można np. zaprezentować na wystawie, czy pokazać, klienci nie mogą dokonać jej oceny przed zakupem. Dodatkowo ze względu na jednocześność produkcji i konsumpcji usługi nabywca jest często zmuszony do uczestnictwa w procesie usługowym, co może mieć duży wpływ na końcową ocenę jakości obsługi.

Specyficzne właściwości towarów i usług wpływające na ocenę przez konsumentów: właściwości poszukiwania: charakterystyczne głównie dla towarów materialnych (dóbr trwałych); to np. kolor, rozmiar, zapach; można je określić przed zakupem; właściwości doświadczalne: specyficzne dla wielu usług; mogą być określone tylko po zakupie, lub w trakcie trwania konsumpcji; cechy zaufania: dotyczą usług świadczonych przez wyspecjalizowanych fachowców (np. diagnozy, czy usługi medyczne), których konsument nie może ocenić nawet po zakupie;

Ocena jakości usług: Nabywcy usług, aby zmniejszyć ryzyko związane z jakością świadczonej oferty, kierują się przy podejmowaniu decyzji kupna w stronę osobistych źródeł informacji, tj. wcześniejszych nabywców, osób opiniotwórczych lub grup odniesienia. Przy ocenie klienci przede wszystkim porównują oczekiwania z posiadanym doświadczeniem. Istotny wpływ na oczekiwania mają poczta pantoflowa, przekaz ustny, osobiste potrzeby oraz działania promocyjne, natomiast bieżące doświadczenia zależą od sposobu dostarczania usługi przez konkretną firmę. Aby ulepszyć jakość usług, przedsiębiorstwa decydują się na np. tele-infolinie, czy audyt kontaktu z klientem.

Marketing – mix w usługach Ze względu na fakt, że w marketingu usług pracownik odgrywa kluczową rolę przy przyciąganiu klientów i utrzymaniu z nimi więzi, powstała koncepcja marketingu wewnętrznego. Marketing wewnętrzny – oznacza, że firma zanim zacznie kierować skuteczne programy do klientów, koncentruje się na swoich pracownikach. Idea marketingu wewnętrznego zakłada, że pracownicy będą przedmiotem oddziaływania przypominającego działania marketingowe, co przejawia się w systemie rekrutacji, szkoleń, komunikacji wewnętrznej. Istnieje tu podejście, że głównym czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa usługowego są jej pracownicy.

Produkt (usługa): W przypadku usług należy zwrócić uwagę na następujące elementy marketingu-mix: Wyłączność – usług nie można opatentować, a więc pomysły firm odnoszących sukces są natychmiast kopiowane. Marka – ze względu na niematerialny charakter usług i trudność ich opisu, bardzo ważną rolę podczas podejmowania decyzji konsumenckich ma marka lub logo usługodawcy. Zarządzanie potencjałem – w przypadku usług traci się potencjał, jeśli się ich nie świadczy, podczas, gdy mamy odpowiednie ku temu środki. Dlatego należy dążyć do takiego kierowania popytem i podażą, aby zasoby wykorzystywano w sposób umożliwiający maksymalny zwrot inwestycji, oraz aby popyt pokrywał się z potencjałem w czasie danego cyklu zapotrzebowania (doba, miesiąc, sezon, rok).

Cena: Znaczenie ceny w usługach przejawia się w: Oddziaływaniu na postrzeganie jej przez klienta – jeśli nie ma wielu elementów według których można ocenić dany produkt, konsumenci biorą pod uwagę głównie cenę (występuje tu przeświadczenie, że im wyższa cena tym lepsza jakość). Wykorzystaniu jej w zarządzaniu potencjałem – stosowanie dyskryminacji cenowej (różny poziom cen za ten sam produkt dla różnych klientów), oraz cen posezonowych, czy rabatów.

Dystrybucja: Wybór miejsca świadczenia usługi i jej dystrybucji są istotnymi składowymi strategii marketingowych. W przypadku usług rzadko występują pośrednicy, a miejsce świadczonych usług i usługodawca to materialne składowe usługi. Firmy, aby poszerzyć grono klientów tworzą sieć swoich punktów w różnych lokalizacjach (np. sektor bankowy – banki, punkty przyjmowania opłat, jednostki ajencyjne, tworzenie sieci bankomatów), albo szukają współpracy z podobnymi jednostkami i tworzą specjalne programy marketingowe, aby zachęcić większą liczbę klientów do zakupów tych usług (hotele).

Promocja: W przypadku usług niezwykle istotny jest wizerunek przedsiębiorstw je świadczących. Wartość promocji, a zwłaszcza reklamy, związana jest z podkreśleniem korzyści związanych z nabyciem danej usługi, jej dostępności, lokalizacji, czy jakości. Ponadto działania te umożliwiają nadanie materialnego charakteru usługom. Formy promocji: Sprzedaż bezpośrednia (nie chodzi tutaj o akwizycję! ale o fakt, że na efekty sprzedażowe usług wpływ ma osobowość pracownika, który kontaktuje się bezpośrednio z klientem i wytworzenie atmosfery wzajemnej empatii zwiększa sprzedaż i zadowolenia konsumenta) Reklama Ogłoszenia publiczne (tzw. „publicity”, szczególnie wykorzystywane przez organizacje typu non – profit)

Projekt zaliczeniowy Przygotuj marketing-mix ze szczególnym uwzględnieniem następujących kwestii: Określenie działalności usługowej (z podaniem definicji świadczonej usługi marketingowo i technologicznie, oraz określenie szerokości i głębokości oferty). Określenie segmentu konsumentów potencjalnych do których będą kierowane usługi. Zaprojektowanie logo, folderu i hasła reklamowego. Podanie ceny jednostkowej, określając, czy będą stosowane ceny sezonowe (kiedy?), lub dyskryminacja cenowa (dla kogo jaka oferta i dlaczego?). Prezentacja wielkości sprzedaży, sposoby kierowania popytem i podażą, zestawienie ogólne kosztów i przychodów. Jak będzie wyglądała dystrybucja usług (lokalizacja, ilość punktów, sposób dotarcia usługi do klienta).