MARKETING W HANDLU Zajęcia nr 6 Tematyka:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marketing usług transportowych
Advertisements

ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Marketing Usług - WYKŁAD
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Kielce na rynku od 2001 r.. Minisaloniki Prasowe - wyspecjalizowane punkty sprzedaży prasy i produktów FMCG Powierzchnia: 6 – 18 m2 Saloniki Prasowe.
Wiktor Cegła Dawid vs Goliat – czym wygrywają sklepy internetowe?
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
DYSTRYBUCJA Przygotowali: .....
Zastosowania Internetu
P O P Y T , P O D A Ż.
STRATEGIA MARKETINGOWA BANKU
MARKETING STRATEGICZNY
Katedra Marketingu Usług
Katedra Marketingu Usług
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
ISTOTA PRODUKTÓW Plan wykładu
Rynki konkurencji niedoskonałej
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Zajęcia nr 4 Tematyka: Sposoby kupowania usług przez konsumentów
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Rynek: popyt, podaż, cena
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Etykiety Energetyczne jako narzędzie marketingowe: Etykiety energetyczne jako elementy marketingu-mix: - Cena – choć ceny urządzeń z najwyższej klasy są
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
obsługuje klientów w miejscu sprzedaży, służy im radą co do marki produktu, jego typu i jakości, udziela na prośbę klienta dokładnych i wyczerpujących.
czego się spodziewasz”.
TECHNIK LOGISTYK "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić.
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
OPRACOWANY PRZEZ FIRMĘ INFORMATYCZNĄ PIM
Technik Organizacji Reklamy
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Twój pomysł na biznes!.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Strategie promocji.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
TECHNIK HANDLOWIEC.
PRODUKT.
Dr Małgorzata Ganczar. Przedsiębiorstwo elektroniczne Przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w dokonywaniu transakcji kupna/sprzedaży produktów poprzez.
MARKETING MIX mgr Agata Wiznerowicz.
REKLAMA WYSTAWIENNICZA
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
Segmentacja rynku Dr hab. Grażyna Śmigielska. Segmentacja rynku podział rynku na grupy konsumentów (segmenty), które jeżeli chodzi o stosunek do danego.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Pośrednicy w kanałach dystrybucji
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Mój zawód SPRZEDAWCA Sprzedawca sprzedaje towary swoje. Kasuje czasami za dwoje!
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
Sprzedaż bezpośrednia jako instytucja handlu Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof.UEK.
Istota informacji w e - handlu Tomek Marszał Wsinf 2016.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
SEGMENTACJA RYNKU.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Marketing w Firmie.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
MARKETING INTERNETOWY
Handel i zarządzanie sprzedażą
Istota informacji w e - handlu
Zapis prezentacji:

MARKETING W HANDLU Zajęcia nr 6 Tematyka: Wybrane elementy marketingu w handlu detalicznym Literatura: „Marketing”; Autorzy; L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek. PWE, Warszawa 2000. „Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych”; B. Pilarczyk, M. Sławińska, H. Mruk. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.

Głównym zadaniem handlu detalicznego jest ciągłe i rytmiczne dostarczanie towarów i usług dla ostatecznych nabywców (przede wszystkim konsumentom dóbr finalnych). Marketingowe podejście we współczesnym handlu detalicznym, czyli zorientowanie go na klienta przejawia się szczególnie w dywersyfikacji sposobów oferowania towarów poprzez: Politykę asortymentową Politykę kształtowania sieci

Polityka asortymentowa Asortyment towarów podlega ciągłemu różnicowaniu i wzbogacaniu oferty. Polityka asortymentowa powinna pogodzić prowadzenie dwóch pozornie odwrotnych trendów, które faktycznie się uzupełniają: uniwersalizacji pogłębiania specjalizacji Przykłady: wielkopowierzchniowe uniwersalne sklepy z bardzo wyspecjalizowanymi działami; Specjalizacja asortymentowa w zakresie cech surowcowo-produktowych (np. sklepy spożywcze, czy odzieżowe), lub cenowych (np. wszystko po 5 zł) obiekty kompleksowo zaspokajające dane potrzeby (np. wszystko dla domu, ogrodu, dzieci, itp.)

Polityka kształtowania sieci Ma ona służyć dążeniu do lepszego dostosowania się warunków zakupów do potrzeb i wymagań klientów. Przejawia się to m.in. w sposobie oferowania towarów do sprzedaży, który zależy głównie od: formy sprzedaży rodzaju i lokalizacji punktów sprzedaży Poziomu obsługi formy prezentacji i warunków wyboru produktów zakresu i treści informacji o produktach usług przed- i posprzedażowych Każda jednostka handlowa musi stworzyć swoją własną kombinację tych czynników, tak aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Ze sposobem oferowania towarów wiąże się tzw. merchadising.

Merchandising – właściwa prezentacja i wystawa towarów w sklepie, porcjowanie produktu w różnych opakowaniach jednostkowych, podawanie informacji o produkcie w miejscu jego sprzedaży (w formie multimedialnej, ulotek, folderów, z wykorzystaniem pomocy hostess). Działalność ta rozszerza się także na samych sprzedawców, aby byli oni bardziej zainteresowani sprzedażą konkretnych towarów, co wiąże się z: zwiększeniem marży handlowej w wyniku okresowej obniżki cen dla handlu, Partycypowaniem przez producentów w kosztach szkolenia personelu sprzedającego i pomoc w ekspozycji towarów w sklepie, Premiowanie sprzedawców i organizowanie wśród nich konkursów związanych ze sprzedawanymi towarami.

We współczesnym handlu detalicznym bardzo widoczny jest trend do dywersyfikacji typów punktów sprzedaży oraz ich technicznego wyposażenia. Ponadto zmiany dotyczące form oferowania towarów i punktów sprzedaży wpływają na modyfikacje metod obsługi klienta, i dlatego coraz częściej tradycyjna sprzedaż jest zastępowana przez samoobsługę i preselekcję.

Formy sprzedaży sklepowej: Domy towarowe Domy handlowe Sklepy masowej sprzedaży (super- i hipermarkety) Domy dyskontowe (często wykorzystujące system „cash and carry”) Sklepy specjalistyczne lub branżowe Przedsiębiorstwa wielosklepowe (filialne) należące do producentów lub grup detalistów. Inne: butiki, sklepy ogólnospożywcze, sklepy spożywczo-przemysłowe

Formy sprzedaży pozasklepowej: Handel ruchomy (sprzedaż obnośna, obwoźna, targowiska, handel uliczny) Handel wysyłkowy tradycyjny (domy wysyłkowe, sklepy katalogowe) Sprzedaż z automatów Marketing sieciowy Telemarketing (aktywny i pasywny) Telewizja interaktywna (wykorzystująca reklamę bezpośredniej reakcji, lub emitujące specjalne kanały tv z programami nakłaniającymi do zakupów w domu) Zakupy elektroniczne (wideotekst – z wykorzystaniem przystosowanych odbiorników tv, zakupy w Internecie – z wykorzystaniem komputerów lub innych urządzeń mających połączenie z globalną siecią www)

Zadania do wykonania: 1. Co to jest system „cash and carry”? Na czym polega różnica między sklepami dyskontowymi a innymi detalistami? 2. Podaj wady i zalety: - telemarketingu - zakupów w internecie 3. Jakie są korzyści osiągane przez wielkich detalistów (domy towarowe, sklepy masowej sprzedaży, itp.) 4. Przygotuj szczegółową charakterystykę sklepowych i poza sklepowych form sprzedaży detalicznej.