Doświadczenia i funkcjonowanie systemu z perspektywy organizacji odzysku Janusz Ostapiuk Europejska Platforma Recyklingu Polska Organizacja Odzysku Sprzętu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Polska w strefie Schengen
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Zadania Głównego Inspektora Ochrony Środowiska związane z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Małgorzata Tomczak Główny Inspektorat.
Katowice, dnia 2 października 2012 roku
Walne Zgromadzenie Leaseurope
Warszawa, 25 października 2011 r.
Grupy producentów rolnych
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Energia wiatru w Polsce a reszta UE
SYSTEM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW RYNKU WEWNĘTRZNEGO Warszawa, 24 maja 2007r.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
WEEE PricewaterhouseCoopers Strona 1 Luty 2006 CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Obowiązki wynikające z ustawy o WEEE i rozporządzeń wykonawczych.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Ministerstwo Gospodarki Poland'sexperience Waldemar Pawlak Deputy Prime Minister, Minister of Economy March 2010.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Obowiązki przedsiębiorców wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005r
2009 Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych? EEN jako źródło informacji o warunkach podejmowania działalności na rynkach UE Justyna Kulawik Zespół Przedsiębiorczości.
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
ZAWODY ZAUFANIA PUBLICZNEGO W ŚWIADOMOŚCI POLAKÓW
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Informacje o Firmie - GP Industry Support
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym poddziałanie Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Ważniejsze kroki w drodze na parkiet Przygotowanie i przekształcenie spółki; Sporządzenie prospektu emisyjnego; Złożenie wniosku do KPWiG; Decyzja o upublicznieniu;
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Zielony Punkt Łódź, ul. Zachodnia 70, tel/fax: (42) , NIP REGON: Sąd Rejonowy dla.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
ODPADY – WIEM JAK Z NIMI POSTEPOWAĆ
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
ZAKRES ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEWOZU KRAJOWEGO TOWARÓW
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
System recyklingu wg propozycji FORS
Konferencja „Quo Vadis Recykling samochodów”
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Elementy geometryczne i relacje
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
ERP, Europa, Polska, nasze usługi. Mikołaj Józefowicz dyrektor
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działanie.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Michał Korkozowicz - Prezes Zarządu REBA O.O. S.A.
Zapis prezentacji:

Doświadczenia i funkcjonowanie systemu z perspektywy organizacji odzysku Janusz Ostapiuk Europejska Platforma Recyklingu Polska Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA

Co to jest Europejska Platforma Recyklingu Pierwsza paneuropejska organizacja zajmująca się WEEE a także bateriami oraz opakowaniami centrala: Paryż , Francja właściciele : Electrolux, Hewlett Packard, Procter & Gamble, Sony obszar działalności: Anglia , Irlandia ,Dania , Finlandia, Norwegia, Hiszpania, Portugalia, Austria, Włochy, Niemcy, Francja, Polska w przygotowaniu: Benelux, Europa środkowa Do dnia 20 października 2011 – 1 360 000 ton zebranych odpadów Obroty w roku 2010 ponad 83 mln €

Co to jest organizacja odzysku WEEE w Polsce? 1 Jest to Spółka Akcyjna o obowiązkowym kapitale 5 milionów złotych i może być założona przez utworzona przez wprowadzających sprzęt lub reprezentujące ich związki pracodawców lub izby gospodarcze w celu realizacji określonych w ustawie obowiązków przejętych na podstawie umów od wprowadzających sprzęt Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego wchodzi w prawa i obowiązki wprowadzającego sprzęt danej grupy, określonej zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy, wskazanej w zawartej z nim umowie. 2 2

Zadania organizacji odzysku zużytego sprzętu Na mocy ….. Umowy, działając zgodnie z art. 57 ust. 1 Ustawy, …klient… ERP Polska przenosi niniejszym na ERP Polska, a ERP Polska przejmuje, Odnośne Obowiązki …klienta… ERP Polska wynikające z tego aktu i zakładające uzyskanie określonych poziomów: zbierania, odzysku i recyklingu a także zgodnie z art.23a Ustawy prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych. Odnośne Obowiązki” oznaczają wszystkie przewidziane USTAWĄ obowiązki wprowadzającego sprzęt, związane z organizowaniem, zarządzaniem i prowadzeniem przedsięwzięć związanych z odbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem i innymi niż recykling procesami odzysku, jak również unieszkodliwianiem zużytego sprzętu w rozumieniu USTAWY, prowadzeniem publicznych kampanii edukacyjnych z wyjątkiem obowiązków przewidzianych art. 7 ust. 1 i 2, art. 8 ust. 4, 7 i 8, art. 9 ust. 2 i 3, art. 13 ust. 1, art. 21-23, art. 25 i art. 26 USTAWY, których zgodnie z art. 57 ust. 3 USTAWY OOSEE nie może przejąć.

Zadania wprowadzającego których organizacja odzysku nie może przejąć złożyć wniosek o wpisanie go jako „wprowadzającego sprzęt” do rejestru („Rejestr”) prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska („GIOŚ”), zgodnie z wymogiem art. 90 ust. 1 zgodnie z art. 6 i 7 ust. 1 USTAWY; uiścić opłatę rejestrową oraz uiszczać opłaty roczne, zgodnie z wymogami art. 9 USTAWY; złożyć w Rejestrze uwierzytelnioną kopię niniejszej Umowy, zgodnie z wymogiem art. 8 ust. 8 USTAWY; umieszczać numer rejestrowy na fakturach i innych dokumentach, zgodnie z wymogiem art. 21 USTAWY; dołączać do SEE przeznaczonego dla gospodarstw domowych informację w zakresie określonym w art. 22 USTAWY; umieszczać na SEE oznakowanie, zgodnie z wymogami art. 23 USTAWY; opracować informację dotyczącą ponownego użycia i przetwarzania SEE, zgodnie z wymogami art. 26 USTAWY;

uwagi ERP Polska SA względem wprowadzających polskich słabiutka wiedza producentów/importerów/przedsiębiorców odnośnie obowiązków wynikających z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, wyrażająca się w: problemach z właściwym wypełnieniem wniosku do GIOŚ problemach w zakwalifikowaniu sprzętu do właściwego przedziału kompletnym myleniu pojęć: odzysk, recykling, kgo, trudnościach z określeniem terminu wprowadzenia sprzętu na rynek niejasnościach dotyczących reeksportu handlu odpadami a ponad wszystko traktowanie ceny jako podstawowego elementu przy doborze partnerów (organizacji odzysku) do współpracy

uwagi ERP Polska SA względem wprowadzających zagranicznych brak oficjalnego tłumaczenia na język angielski ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych; aby podać klientowi zagranicznemu podstawę prawną, jesteśmy zmuszeni do radosnej twórczości, a jak to przy tłumaczeniach bywa…………. brak obsługi przez GIOŚ w języku angielskim, co nie pozwala klientom zagranicznym zasięgnąć opinii, czy też uzyskać informacji różnorodność dokumentów potwierdzających prawa do prowadzenia działalności gospodarczej w różnych krajach wykorzystywanie różnorodnych systemów podatkowych jako uzasadnienia do zmian firm wprowadzających nieregularne i niesprawdzalne dane raportowe generalnie – brak standardów  

„dokument rejestracyjny” belgijski

„dokument rejestracyjny ” irlandzki

„dokument rejestracyjny słowacki” Słowacki

Uwagi ERP Polska SA względem organizacji odzysku Organizacja odzysku – zakład przetwarzania - współwłasność Organizacja odzysku – zakład przetwarzania – punkty skupu i przetwarzania złomu – współwłasność Organizacja odzysku Spółką Akcyjną a misja ekologiczna Konkurencyjność - gdzie jest granica? Czy doświadczenia organizacji odzysku opakowań nie są wystarczającym powodem do opamiętania się i wystąpienia do władzy o ustalenie cen minimalnych/regulowanych lub o ustalenie minimalnego okresu obowiązywania umowy klient – organizacja odzysku. organizacja odzysku – kreatorem form edukacji ekologicznej

Uwagi ERP Polska SA względem zakładów przetwarzania Rozpiętość jakości i wielkości zakładów przetwarzania zużytego sprzętu w Polsce jest ogromna. Konieczność zdefiniowania i wdrożenia definicji i formuły zakładu przetwarzania Do tego czasu należy bezwzględnie poprawić podstawowe warunki techniczne w zakresie: warunków BHP, składowania odpadów na placach bez zadaszenia, braku uszczelnionego podłoża Poprawić znajomość prawa (np. sposobów liczenia wskaźników odzysku i recyklingu) Rozpocząć wdrażanie nowych technologii przetwarzania odpadów: np. paneli LCD, źródeł światła opartych na diodach led Dokładać większej staranności przy sporządzaniu dokumentów dla organizacji odzysku oraz dla GIOŚ.

Uwagi ERP Polska SA względem systemu w ogóle Pomimo 6 lat funkcjonowania systemu nie zostały wypracowane standardy które dotyczyłyby: rodzajów i jakości dokumentacji jaka winna znajdować się u wprowadzających, w organizacjach odzysku, zakładach przetwarzania. Analogicznie - nie zostały określone standardy techniczno-funkcjonalne zakładów przetwarzania w związku z szybkim rozwojem technologii i pojawianiem się nowych rozwiązań na rynku sprzętu elektrycznego i elektronicznego stałe są problemy związane z zaklasyfikowaniem sprzętu do określonych grup i rodzajów (jest ich za dużo); Pomimo jednoznacznych zapisów ustawowych, funkcjonuje i rozwija się rynek handlu odpadami przez placówki handlowe które winny odebrany od klientów odpad bezpłatnie przekazywać do zakładów przetwarzania. Zbieranie i przetwarzanie odpadów według 10 grup nie sprzyja osiągnięciu zakładanych 4 kilogramów/Obywatela.