Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy rehabilitacji wzroku
Advertisements

CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Lekcja fizyki w szkole ponadgimnazjalnej -dalekowzroczność -krótkowzroczność
Metoda kierowanego nauczania
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Specyficzne trudności w uczeniu się
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Wady wzroku Karol O..
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Dziecko dyslektyczne w szkole.
DOBRE PRAKTYKI PRACY Z UCZNIEM NA ZAJĘCIACH KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Dziecko z wadą wzroku w szkole ogólnodostępnej
Budowa oka, wady i leczenie wzroku
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA PRZYCIŚNIJ ENTER PO KAŻDEJ STRONIE
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
Percepcja wzrokowa.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Oko to narząd o niezwykle
Analizator wzrokowy to:
Integracja sensoryczna
Dysleksja.
Opracowała: Bożena Bełkot
Metoda Integracji Sensorycznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Sala Doświadczania Świata
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Wady wzroku KATEDRA I KLINIKA OKULISTYKI I WYDZIAŁ LEKARSKI AM W WARSZAWIE KIEROWNIK: PROF. DR HAB. DARIUSZ KĘCIK.
Procedury doboru pomocy wzrokowych
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
wzrokowo - przestrzenne
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA
Testy obuoczne Piotr Michałowski 2017.
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Szkodliwość hałasu w szkole
Integracja sensoryczna
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA JAKO ELEMENT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH W TERAPII DYSLEKSJI

DYSLEKSJA A FUNKCJONOWANIE NARZĄDU WZROKU SYMPTOMY DYSLEKSJI TYPU WZROKOWEGO Słaba pamięć wzrokowa Niechęć do układanek (puzzle) Pismo lustrzane Mylenie liter o podobnym kształcie Przestawianie, mylenie i opuszczanie liter, sylab i wyrazów Kłopoty z przepisywaniem z tablicy, książki Wolne tempo czytania Słabe rozumienie samodzielnie czytanego tekstu Trudności w odnajdowaniu informacji w tekście Trudności w nauce języków obcych, geografii, geometrii PRZEJAWY WAD I ZABURZEŃ W OBRĘBIE NARZĄDU WZROKU Przechylanie głowy lub całego ciała podczas czytania lub pisania Przekręcanie książki i zeszytu Mrużenie i tarcie oczu Częste mruganie Bóle głowy w czasie czytania i w podróży Problemy w orientacji przestrzennej Wodzenie nosem po książce i zeszycie Zła tolerancja ostrego światła Podwójne widzenie Zaburzenia równowagi (kłopoty z chodzeniem po schodach) Niezborność ruchowa Pismo lustrzane

Aspekty percepcji wzrokowej: PERCEPCJA WZROKOWA Zdolność do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych oraz interpretowania ich w oparciu o wcześniejsze doświadczenia Aspekty percepcji wzrokowej: Aspekty widzenia wpływające na czytanie ruchy gałek ocznych widzenie obuoczne i przestrzenne konwergencja akomodacja fiksacja pole widzenia koordynacja oko-ruchowa pamięć wzrokowa - stałość spostrzegania spostrzeganie figury i tła - spostrzeganie stosunków przestrzennych spostrzeganie położenia w przestrzeni - koordynacja wzrokowo- ruchowa

ORTOPTYKA Zajmuje się oceną ruchów gałek ocznych i badaniem cech narządu wzroku takich jak: konwergencja, akomodacja, widzenie obuoczne i przestrzenne oraz zakres widzenia Opanowanie techniki czytania i jej efektywność oraz poziom koordynacji oko-ruchowej zależy od właściwego funkcjonowania układu mięśniowego oczu Dzieci z nierozpoznanymi dysfunkcjami układu mięśniowego oczu często błędnie diagnozowane są jako dyslektyczne.

WSKAZANIA DO BADANIA zagrożona i patologiczna ciąża, wcześniactwo obniżone napięcie mięśniowe, opóźniony rozwój ruchowy przynależność do grupy ryzyka dysleksji brak efektów reedukacji bóle głowy i oczu zgłaszane podczas czytania choroby narządu wzroku występujące u rodziców

KONWERGENCJA Symetryczny, zbieżny ruch gałek ocznych Objawy niedomogi konwergencji: duża męczliwość oczu, łzawienie rozmazywanie się obrazu przy pracy z bliska („pływające litery”) dwojenie obrazu – kłopoty z utrzymaniem się w liniaturze brak precyzji ruchów niechęć do manipulowania małymi przedmiotami bóle głowy

AKOMODACJA nastawność oka Objawy zaburzeń akomodacji: - obniżenie ostrości wzroku - zmienna ostrość wzroku ( blisko- daleko) - bóle głowy i oczu - przekrzywianie głowy przy czytaniu - wrażliwość na kontrast między drukiem i tłem - kłopoty przy przepisywaniu z tablicy

ASTYGMATYZM Objawy: - niezborność ruchowa - problemy z oceną odległości - rozmywanie się obrazu ( jak na poruszonym zdjęciu) - wrażenie wypukłości lub wklęsłości tekstu

Widzenie obuoczne obrazy z obu oczu, na poziomie korowym, integrują się w jeden obraz Poziomy integracji widzenia: - jednoczesna percepcja - fuzja - stereopcja, czyli poczucie głębi Dzieci z zezem (jawnym lub ukrytym) odbierają obraz raz z jednego, raz z drugiego oka.

PRZYDATNE STRONY INTERNETOWE www.optometria.pl www.stereogramy.pl www.impuls-intergracja-rehabilitacja.com www.impulsgabinet.pl

Prezentację przygotowano z wykorzystaniem materiałów i za zgodą p. Bożeny Odowskiej – Szlachcic DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ