Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA JAKO ELEMENT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH W TERAPII DYSLEKSJI
DYSLEKSJA A FUNKCJONOWANIE NARZĄDU WZROKU SYMPTOMY DYSLEKSJI TYPU WZROKOWEGO Słaba pamięć wzrokowa Niechęć do układanek (puzzle) Pismo lustrzane Mylenie liter o podobnym kształcie Przestawianie, mylenie i opuszczanie liter, sylab i wyrazów Kłopoty z przepisywaniem z tablicy, książki Wolne tempo czytania Słabe rozumienie samodzielnie czytanego tekstu Trudności w odnajdowaniu informacji w tekście Trudności w nauce języków obcych, geografii, geometrii PRZEJAWY WAD I ZABURZEŃ W OBRĘBIE NARZĄDU WZROKU Przechylanie głowy lub całego ciała podczas czytania lub pisania Przekręcanie książki i zeszytu Mrużenie i tarcie oczu Częste mruganie Bóle głowy w czasie czytania i w podróży Problemy w orientacji przestrzennej Wodzenie nosem po książce i zeszycie Zła tolerancja ostrego światła Podwójne widzenie Zaburzenia równowagi (kłopoty z chodzeniem po schodach) Niezborność ruchowa Pismo lustrzane
Aspekty percepcji wzrokowej: PERCEPCJA WZROKOWA Zdolność do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych oraz interpretowania ich w oparciu o wcześniejsze doświadczenia Aspekty percepcji wzrokowej: Aspekty widzenia wpływające na czytanie ruchy gałek ocznych widzenie obuoczne i przestrzenne konwergencja akomodacja fiksacja pole widzenia koordynacja oko-ruchowa pamięć wzrokowa - stałość spostrzegania spostrzeganie figury i tła - spostrzeganie stosunków przestrzennych spostrzeganie położenia w przestrzeni - koordynacja wzrokowo- ruchowa
ORTOPTYKA Zajmuje się oceną ruchów gałek ocznych i badaniem cech narządu wzroku takich jak: konwergencja, akomodacja, widzenie obuoczne i przestrzenne oraz zakres widzenia Opanowanie techniki czytania i jej efektywność oraz poziom koordynacji oko-ruchowej zależy od właściwego funkcjonowania układu mięśniowego oczu Dzieci z nierozpoznanymi dysfunkcjami układu mięśniowego oczu często błędnie diagnozowane są jako dyslektyczne.
WSKAZANIA DO BADANIA zagrożona i patologiczna ciąża, wcześniactwo obniżone napięcie mięśniowe, opóźniony rozwój ruchowy przynależność do grupy ryzyka dysleksji brak efektów reedukacji bóle głowy i oczu zgłaszane podczas czytania choroby narządu wzroku występujące u rodziców
KONWERGENCJA Symetryczny, zbieżny ruch gałek ocznych Objawy niedomogi konwergencji: duża męczliwość oczu, łzawienie rozmazywanie się obrazu przy pracy z bliska („pływające litery”) dwojenie obrazu – kłopoty z utrzymaniem się w liniaturze brak precyzji ruchów niechęć do manipulowania małymi przedmiotami bóle głowy
AKOMODACJA nastawność oka Objawy zaburzeń akomodacji: - obniżenie ostrości wzroku - zmienna ostrość wzroku ( blisko- daleko) - bóle głowy i oczu - przekrzywianie głowy przy czytaniu - wrażliwość na kontrast między drukiem i tłem - kłopoty przy przepisywaniu z tablicy
ASTYGMATYZM Objawy: - niezborność ruchowa - problemy z oceną odległości - rozmywanie się obrazu ( jak na poruszonym zdjęciu) - wrażenie wypukłości lub wklęsłości tekstu
Widzenie obuoczne obrazy z obu oczu, na poziomie korowym, integrują się w jeden obraz Poziomy integracji widzenia: - jednoczesna percepcja - fuzja - stereopcja, czyli poczucie głębi Dzieci z zezem (jawnym lub ukrytym) odbierają obraz raz z jednego, raz z drugiego oka.
PRZYDATNE STRONY INTERNETOWE www.optometria.pl www.stereogramy.pl www.impuls-intergracja-rehabilitacja.com www.impulsgabinet.pl
Prezentację przygotowano z wykorzystaniem materiałów i za zgodą p. Bożeny Odowskiej – Szlachcic DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ