ROZWÓJ PRACOWNI MECHATRONIKI SAMOCHODOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Od kompetencji do kwalifikacji
Advertisements

Zespół Szkół Mechanicznych
Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 ul. Zamkowa 16 a
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
TECHNIKUM Kształcąc się w technikum po czterech latach nauki będziesz mógł/mogła przystąpić do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
1 1.
Publiczna Policealna Szkoła Nowoczesnych Technologii dla Dorosłych w Łodzi ŁÓDZKIE Urząd Marszałkowski w Łodzi.
E-learning w kształceniu technicznym
ROLA STANDARDÓW KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH W PRZYGOTOWANIU MŁODZIEŻY DO WEJŚCIA NA RYNEK PRACY JANUSZ MOOS.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Publikacje zawodowe WSiP 2013
TECHNIKUM Kształcąc się w technikum po czterech latach nauki będziesz mógł/mogła przystąpić do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
W poszukiwaniu nowego kształtu edukacji zawodowej
Zespó ł Szkó ł Nr 5 im. M. T. Hubera Tytuł projektu: Adam Borowik Łukasz Grzyb Krystian Waszczak Michał Kulig Stanowiska dydaktyczne do sterowania i projektowania.
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy
Struktura egzaminu zawodowego
Zespół Szkół Technicznych i Hutniczych im
Pracownie w Poznańskim Centrum Edukacji Ustawicznej i Praktycznej
WYDZIAŁ ELEKTRYCZNY PB
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
Dolnośląski Zakład Doskonalenia Zawodowego Zespół Szkół al
MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH
Nie bać się mechatroniki
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Katedra Silników Spalinowych i Pojazdów: Zakład Silników Spalinowych
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Technik Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 im. Jadwigi Markowej
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Mechanik Pojazdów Samochodowych
„Myśl przyszłościowo – kształć się zawodowo”
KONFERENCJA „oferta edukacyjna zs nr 1 w Olkuszu”
ZNANE ZAWODY NOWE MOŻLIOWOŚCI PEWNA PRZYSZŁOŚĆ.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
Automatyka i Technika Mikroprocesorowa
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Praca naukowa wykonana w ramach realizacji Programu Strategicznego pn. „Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki”
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
studia trzeciego stopnia (doktoranckie) studia drugiego stopnia (magisterskie) stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
Technik mechatronik Monter mechatronik
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 22 Technikum nr 22 Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 22.
Technik pojazdów samochodowych Bezpłatny kurs prawa jazdy kat. B !!!
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
PREZENTACJA ZAWODÓW ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 20 w Łodzi, ul. Warecka 41.
ELEKTROMECHANIK Kwalifikacja: montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych (E.7)
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH Gdy samochód „zachoruje”, Mechanik go uratuje ;)
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Technik pojazdów samochodowych Bezpłatny kurs prawa jazdy kat. B !!! M.18. Diagnozowanie i naprawa podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych M.12.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
„Kwalifikacje zawodowe sukcesem na rynku pracy”
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

ROZWÓJ PRACOWNI MECHATRONIKI SAMOCHODOWEJ JANUSZ MOOS

Pierwsza Pracownia Mechatroniczna Osiąganie kwalifikacji w zakresie projektowania i montowania pneumatycznych systemów mechatronicznych w ujęciu laboratoryjnym

Pierwsza Pracownia Mechatroniczna Pneumatyka Elektropneumatyka Hydraulika Kompaktowe sterowniki programowalne

Druga Pracownia Mechatroniczna Osiąganie kwalifikacji w zakresie projektowania, programowania i konstruowania systemów mechatronicznych z wykorzystaniem modułów sterowników programowalnych w ujęciu przemysłowym i laboratoryjnym

Uczenie się przez wykonywanie zadań zawodowych Projektowanie, programowanie i konstruowanie: sterowanych napędów elektrycznych na bazie falowników i sterowników (falowniki Hitachi SJ100 i sterowniki programowalne S7-200 i S7-300 Siemens), przemysłowych systemów sterowania rozproszonego z wykorzystanie sieci Profibus DP, sterowników programowanych S7-300 Siemens i RX3i Fanuc, przemysłowych konstrukcji mechanicznych,

Uczenie się przez wykonywanie zadań zawodowych Projektowanie, programowanie i konstruowanie: przemysłowych procesów regulacji ciągłej z wykorzystaniem rozwiązań Festo i programatora Burkert, układów automatycznej regulacji procesów ciągłych przy pomocy regulatora PID (Festo) silnika pnaumatycznego (siłowniki typu „muskuł” Festo)

Uczenie się przez wykonywanie zadań zawodowych Ponadto, programowanie manipulatora pneumatycznego z wykorzystaniem sterowników S7-200 Siemens, modelowanie procesów przemysłowych z wykorzystaniem rozwiązań MPS (Festo), przemysłowych sterowników programowalnych S7-300 Siemens i RX3i Fanuc, programowanie paneli operatorskich (Festo).

Pracownia Obrabiarek Sterowanych Numerycznie w ramach działalności Ośrodka Kształtowania Umiejętności Praktycznych Obrabiarki sterowane numerycznie → tokarka TPS20N z układem sterowania numerycznego SINUMERIK; frezarka MIKRON WF21D z usn OBR Toruń – treningowa oraz Pionowe Centrum Frezarskie EXTRON z usn Fanuc

Pracownia Mechatroniki Pojazdowej Stanowiska techniczno – dydaktyczne do badania: układu sterowania silnikiem o zapłonie samoczynnym układów sterowania silnika o zapłonie iskrowym (wtrysk paliwa jednopunktowy i wielopunktowy) układów zapobiegających blokowaniu hamulców (ABS) i poślizgowi kół podczas ruszania (ASR)

Pracownia Mechatroniki Pojazdowej Stanowiska techniczno – dydaktyczne do badania: czujników stosowanych w pojazdach samochodowych, układów kontrolnych „Check-Control”, układu blokady centralnej samochodu, alternatora i rozrusznika.

Wykorzystanie samochodu treningowego w procesie osiągania kwalifikacji zawodowych

Zadania zawodowe na stacji techniczno-dydaktycznej “Wykorzystanie samochodu treningowego w procesie osiągania kwalifikacji zawodowych” w Pracowni Mechatroniki Pojazdowej • Identyfikowanie elementów pojazdu samochodowego • Obsługa urządzeń kontrolno-pomiarowych i diagnostycznych • Diagnozowanie instalacji elektrycznej i wyposażenia elektrycznego • Diagnozowanie osprzętu silnika samochodowego • Diagnozowanie elementów podwozia samochodowego • Diagnozowanie elementów nadwozia samochodowego • Identyfikowanie elementów mechatronicznych w pojeździe samochodowym

I. Technik pojazdów samochodowych 311[52] Z1.O1. Badanie elektrochemicznych źródeł energii - 6 godzin Z1.O2. Badanie mechanicznych źródeł energii - 18 godzin Z1.O3. Diagnozowanie systemu rozruchu silników spalinowych – 12 godzin Z1.O6. Badanie systemu wtrysku paliwa w silnikach spalinowych – 18 godzin Z1.O8. Analizowanie zasady działania samochodowych sieci informatycznych - 12 godzin Z2.O3. Badanie stanu technicznego silników spalinowych - 12 godzin Z3.O5. Badanie stanu technicznego układów kierowniczych - 12 godzin Z4.O3. Analizowanie budowy i konstrukcji pojazdów samochodowych - 6 godzin

II. Elektromechanik pojazdów samochodowych 724[02] Z2.O1. Identyfikowanie i przygotowanie aparatury diagnostycznej oraz urządzeń kontrolno-pomiarowych do wykonywania badań diagnostycznych – 56 godzin Z2.O2. Badanie i naprawa elementów elektrycznych i elektronicznych oraz podzespołów w podstawowych obwodach instalacji samochodowej – 90 godzin Z2.O3. Badanie i naprawa układów bezpieczeństwa biernego oraz układów ABS, ASR, ESP i EBD – 90 godzin Z2.O4. Badanie i naprawa elektronicznych elementów układów zasilania silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym – 110 godzin Z2.O7. Badanie i naprawa elektronicznych elementów klimatyzacji – 70 godzin S1.O1. Diagnozowanie elektrycznych i elektronicznych układów zasilania silników o zapłonie iskrowym – 72 godziny S1.O3. Diagnozowanie elektrycznych i elektronicznych układów ABS i ASR – 72 godziny

CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO SZKOŁA ZAWODOWA PRZEDSIĘBIORSTWO CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO

MODEL IDEALNY CKP ZAŁOŻENIA IDEALIZUJĄCE – MODEL TEORETYCZNY KONKRETYZACJA MODELU CKP UZUPEŁNIENIA, UWZGLĘDNIENIE WPŁYWÓW ZEWNĘTRZNYCH I WEWNĘTRZNYCH WERYFIKACJA PRAKTYCZNA MODELU – UREALNIENIE MODELU

Przemiany gospodarcze Kierunki zmian systemowych w edukacji Zmiany w szkolnym kształceniu zawodowym i w CENTRACH KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO Dynamika rynku pracy

KWALIFIKACJA ZAWODOWA NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA DLA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO układ umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych warunkujących wykonanie zadań zawodowych

Kształcenie formalne szkolne i pozaformalne KWALIFIKACJE SPECJALISTYCZNE umożliwiające wykonywanie wyspecjalizowanych zadań KWALIFIKACJE PODSTAWOWE DLA ZAWODU umożliwiające efektywne wykonywanie typowych zadań zawodowych, charakterystycznych dla określonego zawodu Kształcenie formalne szkolne i pozaformalne KWALIFIKACJE OGÓLNOZAWODOWE ukierunkowujące do wykonywania prac w danym obszarze zawodowym – są wspólne dla wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w standardzie dla danego zawodu KWALIFIKACJE PONADZAWODOWE umiejętności, wiadomości i cechy psychofizyczne potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym – KP są wspólne dla danej branży zawodowej

POZIOM 1 POZIOM 3 POZIOM 4 POZIOM 5 WYKONYWANIE PROSTYCH, RUTYNOWYCH ZADAŃ POD KIERUNKIEM NAUCZYCIELA POZIOM 2 WYKONYWANIE ZADAŃ W SYTUACJACH TYPOWYCH POZIOM 3 WYKONYWANIE ZADAŃ ZŁOŻONYCH W WARUNKACH TYPOWYCH I NOWYCH POZIOM 4 WYKONYWANIE WIELU RÓŻNORODNYCH, SKOMPLIKOWANYCH ZADAŃ POZIOM 5 WYKONYWANIE ZADAŃ ZŁOŻONYCH W SYTUACJACH PROBLEMOWYCH WYMAGAJĄCYCH PODEJMOWANIA DECYZJI

SZKOŁA ZAWODOWA, CKP SZKOŁA ZAWODOWA SZKOŁA ZAWODOWA, CKP CKP KWALIFIKACJE PONADZAWODOWE SZKOŁA ZAWODOWA KWALIFIKACJE OGÓLNOZAWODOWE SZKOŁA ZAWODOWA, CKP KWALIFIKACJE PODSTAWOWE DLA ZAWODU KWALIFIKACJE SPECJALISTYCZNE CKP

STANDARD KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NORMA OPISUJĄCA KWALIFIKACJE KONIECZNE DO WYKONYWANIA TYPOWYCH ZADAŃ ZAWODOWYCH ZASTOSOWANIE SKZ = krajowe ramy kwalifikacji, standardy egzaminacyjne, programy kształcenia, doradztwo zawodowe i in.

EFEKTY UCZENIA SIĘ wg ERK PROCESY OSIĄGANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH W CKP ponadzawodowe – P ogólnozawodowe – O podstawowe dla zawodu – PZ specjalistyczne - S EFEKTY UCZENIA SIĘ wg ERK WIEDZA - ZBIÓR PRAKTYK, FAKTÓW, ZASAD - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - DEKLARATYWNA - co? PROCEDURALNA - jak? KONTEKSTOWA - dlaczego? FAKTOGRAFICZNA UMIEJĘTNOŚCI - ZDOLNOŚCI DO WYKONYWANIA ZADAŃ ZAWODOWYCH KLUCZOWE KOMPETENCJE DLA SPOŁECZEŃSTWA I GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY KOMPETENCJE → WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, POSTAWY POTRZEBNE DO ŻYCIA W ZMIENIAJĄCYM SIĘ ŚRODOWISKU

KWALIFIKACJI/KRAJOWE EDUKACJA FORMALNA EFEKTY UCZENIA SIĘ wiedza umiejętności kompetencje KWALIFIKACJI/KRAJOWE EUROPEJSKIE RAMY RAMY KWALIFIKACJI EDUKACJA POZAFORMALNA EDUKACJA NIEFORMALNA

KSZTAŁCENIE FORMALNE ZAWODOWE KSZTAŁCENIE POZAFORMALNE WSPÓŁPRACA Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI – PRACODAWCAMI I INSTYTUCJAMI RYNKU PRACY ORAZ EDUKACJI KSZTAŁCENIE FORMALNE ZAWODOWE WYKORZYSTANIE ZASOBÓW CKP DO PROWADZENIA DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI NAUCZYCIELI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO OŚRODEK EGZAMINACYJNY KSZTAŁCENIE POZAFORMALNE ORGANIZACJA DORADZTWA ZAWODOWEGO W RAMACH KSZTAŁCENIA PRZEDZAWODOWEGO, PROZAWODOWEGO I ZAWODOWEGO

KSZTAŁCENIE W CKP I SZKOLE ZAWODOWEJ KSZTAŁCENIE MODUŁOWE - ZADANIOWE UCZENIE SIĘ POPRZEZ WYKONYWANIE ZADAŃ ZAWODOWYCH „od identyfikacji zadania i jego wykonywania do struktury teoretycznej” tok indukcyjny kształcenia

Zadania zawodowe Organizacja procesu uczenia się w jednostkach modułowych (JM1, JM2, …JMn) Osiąganie kwalifikacji zawodowych (U, W, CPF) „cząstkowych”, pełnych

ZADANIE ZAWODOWE JAKO NAJWAŻNIEJSZA KATEGORIA EDUKACYJNA JEDNOSTKA MODUŁOWA – ZADANIE ZAWODOWE JAKO NAJWAŻNIEJSZA KATEGORIA EDUKACYJNA JM USŁUGA PRODUKT ISTOTNA DECYZJA ZADANIE – SAMOISTNY WYCINEK PRACY (nie podlega dalszym podziałom)

Osiągnięte kwalifikacje Efekty uczenia się Osiągnięte kwalifikacje WIEDZA →zbiór praktyk, zasad, faktów – deklaratywna co?, proceduralna jak?, kontekstowa dlaczego?, faktograficzna; UMIEJĘTNOŚCI → zdolność do wykonywania zadań zawodowych → praktyczne, kognitywne; KOMPETENCJE (W, U , P)

ORGANIZATOR PROCESU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO MODUŁOWEGO JAKO FACYLITATOR Role nauczyciela PRZEWODNIK PARTNER OPIEKUN UCZĄCEGO SIĘ TUTOR ORGANIZATOR PROCESU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO MODUŁOWEGO JAKO FACYLITATOR POMOC W PRZEKSZTAŁCANIU WIEDZY, PRACY LUB MYŚLENIA - MENTORING

Stanowiska dydaktyczne Mechatronika Pojazdowa

Stanowisko dydaktyczne – oświetlenie zewnętrzne

Stanowisko dydaktyczne – czujniki samochodowe

Stanowisko dydaktyczne – układ wtryskowy CFI

Stanowisko dydaktyczne – układ wtryskowy MPI

Stanowisko dydaktyczne – ABS/ASR

Stanowisko dydaktyczne – sterowanie silnikiem o ZS

Stanowisko dydaktyczne – Peugeot 1007

Stanowisko dydaktyczne – Peugeot 1007

ZAWODY, w których, między innymi, można osiągnąć kwalifikacje zawodowe w stacji techniczno-dydaktycznej Peugeot 1007 Technik pojazdów samochodowych 311[52], Technik mechatronik 311[50], Technik elektronik 311[07], Monter mechatronik, Elektromechanik pojazdów samochodowych 724 [02], kwalifikacje specjalistyczne w innych zawodach