ROZWÓJ PRACOWNI MECHATRONIKI SAMOCHODOWEJ JANUSZ MOOS
Pierwsza Pracownia Mechatroniczna Osiąganie kwalifikacji w zakresie projektowania i montowania pneumatycznych systemów mechatronicznych w ujęciu laboratoryjnym
Pierwsza Pracownia Mechatroniczna Pneumatyka Elektropneumatyka Hydraulika Kompaktowe sterowniki programowalne
Druga Pracownia Mechatroniczna Osiąganie kwalifikacji w zakresie projektowania, programowania i konstruowania systemów mechatronicznych z wykorzystaniem modułów sterowników programowalnych w ujęciu przemysłowym i laboratoryjnym
Uczenie się przez wykonywanie zadań zawodowych Projektowanie, programowanie i konstruowanie: sterowanych napędów elektrycznych na bazie falowników i sterowników (falowniki Hitachi SJ100 i sterowniki programowalne S7-200 i S7-300 Siemens), przemysłowych systemów sterowania rozproszonego z wykorzystanie sieci Profibus DP, sterowników programowanych S7-300 Siemens i RX3i Fanuc, przemysłowych konstrukcji mechanicznych,
Uczenie się przez wykonywanie zadań zawodowych Projektowanie, programowanie i konstruowanie: przemysłowych procesów regulacji ciągłej z wykorzystaniem rozwiązań Festo i programatora Burkert, układów automatycznej regulacji procesów ciągłych przy pomocy regulatora PID (Festo) silnika pnaumatycznego (siłowniki typu „muskuł” Festo)
Uczenie się przez wykonywanie zadań zawodowych Ponadto, programowanie manipulatora pneumatycznego z wykorzystaniem sterowników S7-200 Siemens, modelowanie procesów przemysłowych z wykorzystaniem rozwiązań MPS (Festo), przemysłowych sterowników programowalnych S7-300 Siemens i RX3i Fanuc, programowanie paneli operatorskich (Festo).
Pracownia Obrabiarek Sterowanych Numerycznie w ramach działalności Ośrodka Kształtowania Umiejętności Praktycznych Obrabiarki sterowane numerycznie → tokarka TPS20N z układem sterowania numerycznego SINUMERIK; frezarka MIKRON WF21D z usn OBR Toruń – treningowa oraz Pionowe Centrum Frezarskie EXTRON z usn Fanuc
Pracownia Mechatroniki Pojazdowej Stanowiska techniczno – dydaktyczne do badania: układu sterowania silnikiem o zapłonie samoczynnym układów sterowania silnika o zapłonie iskrowym (wtrysk paliwa jednopunktowy i wielopunktowy) układów zapobiegających blokowaniu hamulców (ABS) i poślizgowi kół podczas ruszania (ASR)
Pracownia Mechatroniki Pojazdowej Stanowiska techniczno – dydaktyczne do badania: czujników stosowanych w pojazdach samochodowych, układów kontrolnych „Check-Control”, układu blokady centralnej samochodu, alternatora i rozrusznika.
Wykorzystanie samochodu treningowego w procesie osiągania kwalifikacji zawodowych
Zadania zawodowe na stacji techniczno-dydaktycznej “Wykorzystanie samochodu treningowego w procesie osiągania kwalifikacji zawodowych” w Pracowni Mechatroniki Pojazdowej • Identyfikowanie elementów pojazdu samochodowego • Obsługa urządzeń kontrolno-pomiarowych i diagnostycznych • Diagnozowanie instalacji elektrycznej i wyposażenia elektrycznego • Diagnozowanie osprzętu silnika samochodowego • Diagnozowanie elementów podwozia samochodowego • Diagnozowanie elementów nadwozia samochodowego • Identyfikowanie elementów mechatronicznych w pojeździe samochodowym
I. Technik pojazdów samochodowych 311[52] Z1.O1. Badanie elektrochemicznych źródeł energii - 6 godzin Z1.O2. Badanie mechanicznych źródeł energii - 18 godzin Z1.O3. Diagnozowanie systemu rozruchu silników spalinowych – 12 godzin Z1.O6. Badanie systemu wtrysku paliwa w silnikach spalinowych – 18 godzin Z1.O8. Analizowanie zasady działania samochodowych sieci informatycznych - 12 godzin Z2.O3. Badanie stanu technicznego silników spalinowych - 12 godzin Z3.O5. Badanie stanu technicznego układów kierowniczych - 12 godzin Z4.O3. Analizowanie budowy i konstrukcji pojazdów samochodowych - 6 godzin
II. Elektromechanik pojazdów samochodowych 724[02] Z2.O1. Identyfikowanie i przygotowanie aparatury diagnostycznej oraz urządzeń kontrolno-pomiarowych do wykonywania badań diagnostycznych – 56 godzin Z2.O2. Badanie i naprawa elementów elektrycznych i elektronicznych oraz podzespołów w podstawowych obwodach instalacji samochodowej – 90 godzin Z2.O3. Badanie i naprawa układów bezpieczeństwa biernego oraz układów ABS, ASR, ESP i EBD – 90 godzin Z2.O4. Badanie i naprawa elektronicznych elementów układów zasilania silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym – 110 godzin Z2.O7. Badanie i naprawa elektronicznych elementów klimatyzacji – 70 godzin S1.O1. Diagnozowanie elektrycznych i elektronicznych układów zasilania silników o zapłonie iskrowym – 72 godziny S1.O3. Diagnozowanie elektrycznych i elektronicznych układów ABS i ASR – 72 godziny
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO SZKOŁA ZAWODOWA PRZEDSIĘBIORSTWO CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO
MODEL IDEALNY CKP ZAŁOŻENIA IDEALIZUJĄCE – MODEL TEORETYCZNY KONKRETYZACJA MODELU CKP UZUPEŁNIENIA, UWZGLĘDNIENIE WPŁYWÓW ZEWNĘTRZNYCH I WEWNĘTRZNYCH WERYFIKACJA PRAKTYCZNA MODELU – UREALNIENIE MODELU
Przemiany gospodarcze Kierunki zmian systemowych w edukacji Zmiany w szkolnym kształceniu zawodowym i w CENTRACH KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO Dynamika rynku pracy
KWALIFIKACJA ZAWODOWA NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA DLA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO układ umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych warunkujących wykonanie zadań zawodowych
Kształcenie formalne szkolne i pozaformalne KWALIFIKACJE SPECJALISTYCZNE umożliwiające wykonywanie wyspecjalizowanych zadań KWALIFIKACJE PODSTAWOWE DLA ZAWODU umożliwiające efektywne wykonywanie typowych zadań zawodowych, charakterystycznych dla określonego zawodu Kształcenie formalne szkolne i pozaformalne KWALIFIKACJE OGÓLNOZAWODOWE ukierunkowujące do wykonywania prac w danym obszarze zawodowym – są wspólne dla wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w standardzie dla danego zawodu KWALIFIKACJE PONADZAWODOWE umiejętności, wiadomości i cechy psychofizyczne potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym – KP są wspólne dla danej branży zawodowej
POZIOM 1 POZIOM 3 POZIOM 4 POZIOM 5 WYKONYWANIE PROSTYCH, RUTYNOWYCH ZADAŃ POD KIERUNKIEM NAUCZYCIELA POZIOM 2 WYKONYWANIE ZADAŃ W SYTUACJACH TYPOWYCH POZIOM 3 WYKONYWANIE ZADAŃ ZŁOŻONYCH W WARUNKACH TYPOWYCH I NOWYCH POZIOM 4 WYKONYWANIE WIELU RÓŻNORODNYCH, SKOMPLIKOWANYCH ZADAŃ POZIOM 5 WYKONYWANIE ZADAŃ ZŁOŻONYCH W SYTUACJACH PROBLEMOWYCH WYMAGAJĄCYCH PODEJMOWANIA DECYZJI
SZKOŁA ZAWODOWA, CKP SZKOŁA ZAWODOWA SZKOŁA ZAWODOWA, CKP CKP KWALIFIKACJE PONADZAWODOWE SZKOŁA ZAWODOWA KWALIFIKACJE OGÓLNOZAWODOWE SZKOŁA ZAWODOWA, CKP KWALIFIKACJE PODSTAWOWE DLA ZAWODU KWALIFIKACJE SPECJALISTYCZNE CKP
STANDARD KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NORMA OPISUJĄCA KWALIFIKACJE KONIECZNE DO WYKONYWANIA TYPOWYCH ZADAŃ ZAWODOWYCH ZASTOSOWANIE SKZ = krajowe ramy kwalifikacji, standardy egzaminacyjne, programy kształcenia, doradztwo zawodowe i in.
EFEKTY UCZENIA SIĘ wg ERK PROCESY OSIĄGANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH W CKP ponadzawodowe – P ogólnozawodowe – O podstawowe dla zawodu – PZ specjalistyczne - S EFEKTY UCZENIA SIĘ wg ERK WIEDZA - ZBIÓR PRAKTYK, FAKTÓW, ZASAD - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - DEKLARATYWNA - co? PROCEDURALNA - jak? KONTEKSTOWA - dlaczego? FAKTOGRAFICZNA UMIEJĘTNOŚCI - ZDOLNOŚCI DO WYKONYWANIA ZADAŃ ZAWODOWYCH KLUCZOWE KOMPETENCJE DLA SPOŁECZEŃSTWA I GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY KOMPETENCJE → WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, POSTAWY POTRZEBNE DO ŻYCIA W ZMIENIAJĄCYM SIĘ ŚRODOWISKU
KWALIFIKACJI/KRAJOWE EDUKACJA FORMALNA EFEKTY UCZENIA SIĘ wiedza umiejętności kompetencje KWALIFIKACJI/KRAJOWE EUROPEJSKIE RAMY RAMY KWALIFIKACJI EDUKACJA POZAFORMALNA EDUKACJA NIEFORMALNA
KSZTAŁCENIE FORMALNE ZAWODOWE KSZTAŁCENIE POZAFORMALNE WSPÓŁPRACA Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI – PRACODAWCAMI I INSTYTUCJAMI RYNKU PRACY ORAZ EDUKACJI KSZTAŁCENIE FORMALNE ZAWODOWE WYKORZYSTANIE ZASOBÓW CKP DO PROWADZENIA DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI NAUCZYCIELI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO OŚRODEK EGZAMINACYJNY KSZTAŁCENIE POZAFORMALNE ORGANIZACJA DORADZTWA ZAWODOWEGO W RAMACH KSZTAŁCENIA PRZEDZAWODOWEGO, PROZAWODOWEGO I ZAWODOWEGO
KSZTAŁCENIE W CKP I SZKOLE ZAWODOWEJ KSZTAŁCENIE MODUŁOWE - ZADANIOWE UCZENIE SIĘ POPRZEZ WYKONYWANIE ZADAŃ ZAWODOWYCH „od identyfikacji zadania i jego wykonywania do struktury teoretycznej” tok indukcyjny kształcenia
Zadania zawodowe Organizacja procesu uczenia się w jednostkach modułowych (JM1, JM2, …JMn) Osiąganie kwalifikacji zawodowych (U, W, CPF) „cząstkowych”, pełnych
ZADANIE ZAWODOWE JAKO NAJWAŻNIEJSZA KATEGORIA EDUKACYJNA JEDNOSTKA MODUŁOWA – ZADANIE ZAWODOWE JAKO NAJWAŻNIEJSZA KATEGORIA EDUKACYJNA JM USŁUGA PRODUKT ISTOTNA DECYZJA ZADANIE – SAMOISTNY WYCINEK PRACY (nie podlega dalszym podziałom)
Osiągnięte kwalifikacje Efekty uczenia się Osiągnięte kwalifikacje WIEDZA →zbiór praktyk, zasad, faktów – deklaratywna co?, proceduralna jak?, kontekstowa dlaczego?, faktograficzna; UMIEJĘTNOŚCI → zdolność do wykonywania zadań zawodowych → praktyczne, kognitywne; KOMPETENCJE (W, U , P)
ORGANIZATOR PROCESU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO MODUŁOWEGO JAKO FACYLITATOR Role nauczyciela PRZEWODNIK PARTNER OPIEKUN UCZĄCEGO SIĘ TUTOR ORGANIZATOR PROCESU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO MODUŁOWEGO JAKO FACYLITATOR POMOC W PRZEKSZTAŁCANIU WIEDZY, PRACY LUB MYŚLENIA - MENTORING
Stanowiska dydaktyczne Mechatronika Pojazdowa
Stanowisko dydaktyczne – oświetlenie zewnętrzne
Stanowisko dydaktyczne – czujniki samochodowe
Stanowisko dydaktyczne – układ wtryskowy CFI
Stanowisko dydaktyczne – układ wtryskowy MPI
Stanowisko dydaktyczne – ABS/ASR
Stanowisko dydaktyczne – sterowanie silnikiem o ZS
Stanowisko dydaktyczne – Peugeot 1007
Stanowisko dydaktyczne – Peugeot 1007
ZAWODY, w których, między innymi, można osiągnąć kwalifikacje zawodowe w stacji techniczno-dydaktycznej Peugeot 1007 Technik pojazdów samochodowych 311[52], Technik mechatronik 311[50], Technik elektronik 311[07], Monter mechatronik, Elektromechanik pojazdów samochodowych 724 [02], kwalifikacje specjalistyczne w innych zawodach