Grudzień 2012. STRUKTURA STRATEGII A CHARAKTER PROPONOWANYCH ZMIAN STRUKTURA STRATEGII I. Wyodrębnienie a) czterech OBSZARÓW FUNKCJONALNYCH (OF), tj.:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
Konsultacje społeczne projektu strategii
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
I. posiedzenie Zespołu Zarządzającego
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
WROCŁAW, 27 MAJA 2010 PRODUKT TURYSTYCZNY, CZYLI JAK WĘDROWAĆ KOŁO WROCŁAWIA.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Agata Zemska Zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
System Ewidencji Inicjatyw Projektowych (SEIP) dla realizacji Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Zaprojektujmy naszą przyszłość.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Włocławski Obszar funkcjonalny
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Dokumenty strategiczne niezbędne do pozyskiwania środków
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Program wyborczy PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI RADA POWIATU SOKÓLSKIEGO CZAS NA ROZWÓJ POWIATU SOKÓLSKIEGO.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Wydział Gospodarki UMWD Luty Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Cel: Rozwój gospodarki opartej na wiedzy Makrosfera: Edukacja, nauka,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Grudzień 2012

STRUKTURA STRATEGII A CHARAKTER PROPONOWANYCH ZMIAN STRUKTURA STRATEGII I. Wyodrębnienie a) czterech OBSZARÓW FUNKCJONALNYCH (OF), tj.: Wrocławski OF (A), Legnicko-Głogowski OF (B), Przedgórze Sudeckie i Sudety (C), Obszar Zachodni (D) Uwaga: jesteśmy w trzech z nich, tj. w B, C i D. b) dziesięciu OBSZARÓW INTERWENCJI ((OI) oraz przypisanie im CELÓW ROZWOJU (których jest 8). Uwaga: obszar powiatu objęto dwoma OI nr 8 i 9 (8. Obszar Transgraniczny i 9. Autostrada Nowej Gospodarki). c) sześciu MAKROSFER: 1. INFRASTRUKTURA, 2. ZASOBY, 3. TURYSTYKA, 4. BEZPIECZEŃSTWO, 5. EDUKACJA, KULTURA I INFORMACJA, 6. PARTNERSTWO I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, którym również przypisano cele rozwoju. Uwaga: w ramach każdej MAKROSFERY zaproponowano katalog przedsięwzięć (zadań, przy pomocy których cele mają być osiągnięte). Proponowane zmiany dotyczą wszystkich wskazanych poziomów strategii.

WNIOSEK NR 1 (ZMIANA) 1) Przestrzeganie w Strategii zasady opierania jej rozwiązań na zasadniczym podziale terytorialnym kraju. W szczególności dotyczy to Obszarów Funkcjonalnych (OF) oraz Obszarów Interwencji (OI). Uzasadnienie, ad.1: Uznanie zasady przeprowadzenia granic obszarów funkcjonalnych województwa zgodnie z granicami terytorialnymi (administracyjnymi) powiatów jest tożsame ze sposobem przy- porządkowania powiatów Dolnego Śląska do Obszarów Strategicznej Interwencji (OSI) wyodrębnionych w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010 – 2020 (por. Mapa 6, str. 18 Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020). Co więcej, ponieważ Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 – obok unijnych i krajowych dokumentów strategicznych – będzie podstawowym dokumentem programowania perspektywy finansowej 2014 – 2020, należy założyć, iż przyporządkowanie całych powiatów w ich granicach terytorialnych do obszarów funkcjonalnych i obszarów interwencji uporządkuje kwestię aplikowania przez powiaty do programów operacyjnych w nowym okresie programowania.

WNIOSEK NR 2 i 3 (ZMIANY) 2) Włączenie całego powiatu bolesławieckiego w jego granicach terytorialnych do Obszaru Funkcjonalnego B, czyli Legnicko-Głogowskiego Obszaru Funkcjonalnego (obszaru zagłębia miedziowego oraz jego zaplecza). 3) Objęcie całego terenu powiatu bolesławieckiego – pozostającego w większości w obszarze interwencji nr 9 (Autostrada Nowej Gospodarki), ale też OI nr 8 - oddziaływaniem obszaru interwencji nr 2 (Legnicko-Głogowski Okręg Miedziowy). Uzasadnienie – ad.2 i 3: plany inwestycyjne KGHM (występowanie złóż surowców mineral. w tym rud miedzi). związki Powiatu Bolesławieckiego z przemysłem miedziowym (funkcjonowanie w przeszłości Kopalni Konrad i występowanie rud miedzi w tzw. starym zagłębiu); aktualne powiązania społeczno-gospodarcze (np. część mieszkańców powiatu ciągle pracuje w zakładach KGHM.), oferta kształcenia zawodowego dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw LGOM. WNIOSEK: zasadne jest, aby teren powiatu bolesławieckiego zdefiniować jako zaplecze obszaru miedziowego) (por. definicja OF B). Ad.2Ad.3

WNIOSEK NR 4a (UZUPEŁNIENIE) 4) Uzupełnienie wykazu dziesięciu Obszarów Interwencji o obszar nr 11, któremu proponuje się nadać nazwę Bory Dolnośląskie. Obszar ten charakteryzuje się subregionalną specyfiką, do której zaliczyć należy – z jednej strony – bogactwo zasobów naturalnych (największy, zwarty kompleks leśny w Polsce o bardzo dużym potencjale turystycznym) oraz unikatowe w skali kraju występowanie glin białowypalających się, na bazie których wytworzył się w tym regionie przemysł ceramiczny (z posiadającą walory marki promocyjnej ceramiką bolesławiecką). Uzasadnienie, ad.4a: Kryterium wyznaczenia takiego obszaru jest zdolność do zawiązywania koalicji sąsiadujących JST, których celem będzie realizacja wspólnych zadań. Obszar Borów Dolnośląskich spełnia ten wymóg (w obu w/w sytuacjach) a) P owiaty północno-zachodniej części województwa (zgorzelecki, bolesławiecki, legnicki, polkowicki i lubiński), wykorzystując potencjał przyrodniczy (26 parków krajobrazowych, obszarów chronionych i użytków ekologicznych) - stają przed szansą zbudowania systemu atrakcji turystycznych: od turystyki kwalifikow. (trasy rowerowe, szlaki konne i wodne) po rekreację osób z problemami zdrowotnymi i osób starszych (trasy piesze). Ten ponadlokalny system walorów turystycznych stać się może jednym z narzędzi rozwoju gospodarczego, tym bardziej że naturalnym partnerem do działań tego typu stają się południowe powiaty województwa lubuskiego (żarski i żagański) OI

WNIOSEK NR 4b (UZUPEŁNIENIE) 4) Uzupełnienie wykazu dziesięciu Obszarów Interwencji o obszar nr 11, któremu proponuje się nadać nazwę Bory Dolnośląskie. Obszar ten charakteryzuje się subregionalną specyfiką, do której zaliczyć należy – z jednej strony – bogactwo zasobów naturalnych (największy, zwarty kompleks leśny w Polsce o bardzo dużym potencjale turystycznym) oraz unikatowe w skali kraju występowanie glin białowypalających się, na bazie których wytworzył się w tym regionie przemysł ceramiczny (z posiadającą walory marki promocyjnej ceramiką bolesławiecką). Uzasadnienie, ad.4b: Kryterium wyznaczenia takiego obszaru jest zdolność do zawiązywania koalicji sąsiadujących JST, których celem będzie realizacja wspólnych zadań. b) Występujące natomiast w subregionie (w Niecce Bolesławieckiej) złoża piaskowców kaolinowych oraz iłów biało wypalających się są bazą do rozwoju zakładów wydobywczych na terenie sąsiadujących ze sobą powiatów (np. lwóweckiego i bolesławieckiego). 11. OI

WNIOSEK NR 5 (UZUPEŁNIENIE) 5) Uwzględnienie utworzenia 11. Obszaru Interwencji (Borów Dolnośląskich) wiązać się powinna z przypisaniem mu – zgodnie z metodologią tworzenia strategii – katalogu celów rozwoju (por. Tabela Realizacja celów rozwoju w obszarach interwencji, str. 23 projektu SRWD). OBSZARY INTERWENCJI: Bory Dolnośląskie CELE ROZWOJU 1 CEL1 Rozwój gospodarki opartej na wiedzy CEL 2 Zrównoważony transport i poprawa dostępności transportowej X CEL3 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP CEL4 Ochrona środowiska naturalnego, efektywne wykorzystanie zasobów oraz dostosowanie do zmian klimatu i poprawa poziomu bezpieczeństwa X CEL5 Zwiększenie dostępności technologii komunikacyjno- informacyjnych X CEL6 Wzrost zatrudnienia i mobilności pracowników X CEL7 Włączenie społeczne i podnoszenie poziomu życia CEL8 Podniesienie poziomu edukacji, kształcenie ustawiczne X Proponuje się zatem przypisanie w/w obszarowi następujących celów: - nr 2: Zrównoważony transport i poprawa dostępności transportowej; - nr 4: Ochrona środowiska naturalnego, efektywne wykorzystanie zasobów […]; - nr 5: Zwiększenie dostępności technologii komunikacyjno- informacyjnych; - nr 6: Wzrost zatrudnienia i podnoszenie poziomu życia; - nr 8: Podniesienie poziomu edukacji, kształcenie ustawiczne.

OBSZARY INTERWENCJI Wrocławski Obszar Metropoidalny Legnicko-Głogowski Obszar Funkcjonalny Kotlina Kłodzka Aglomeracja Wałbrzyska Aglomeracja Jeleniogórska Worek Turoszowski Kraina Baryczy Obszar transgraniczny Autostrada Nowej Gospodarki Dolina Odry CELE ROZWOJU CEL1 Rozwój gospodarki opartej na wiedzy XX CEL 2 Zrównoważony transport i poprawa dostępności transportowej XXX XX CEL3 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP XXXXX X CEL4 Ochrona środowiska naturalnego, efektywne wykorzystanie zasobów oraz dostosowanie do zmian klimatu i poprawa poziomu bezpieczeństwa XXXXXXXX X CEL5 Zwiększenie dostępności technologii komunikacyjno- informacyjnych XXXXXXXXXX CEL6 Wzrost zatrudnienia i mobilności pracowników XXXXX CEL7 Włączenie społeczne i podnoszenie poziomu życia XXXX CEL8 Podniesienie poziomu edukacji, kształcenie ustawiczne XXXXXXX

WNIOSEK NR 6 (UZUPEŁNIENIE) 6) Przypisanie istniejącym Obszarom Interwencji celów rozwoju. I tak: Legnicko- Głogowskiemu Obszarowi Miedziowemu (OI nr 2) – celu nr 2, natomiast Autostradzie Nowej Gospodarki (OI nr 9) – celu nr 4. OBSZARY INTERWENCJI Legnicko-Głogowski Obszar Funkcjonalny Autostrada Nowej Gospodarki Bory Dolnośląskie CELE ROZWOJU 2911 CEL1 Rozwój gospodarki opartej na wiedzy X CEL 2 Zrównoważony transport i poprawa dostępności transportowej XXX CEL3 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP X CEL4 Ochrona środowiska naturalnego, efektywne wykorzystanie zasobów oraz dostosowanie do zmian klimatu i poprawa poziomu bezpieczeństwa XX X CEL5 Zwiększenie dostępności technologii komunikacyjno- informacyjnych XXX CEL6 Wzrost zatrudnienia i mobilności pracowników X CEL7 Włączenie społeczne i podnoszenie poziomu życia CEL8 Podniesienie poziomu edukacji, kształcenie ustawiczne X X Uzasadnienie, ad.6. Postulowane objęcie terenu powiatu bolesławieckiego oddziaływaniem obszaru interwencji nr 2 (Legnicko- Głogowski Okręg Miedziowy) – jako naturalnego zaplecza dla LGOM – wiąże się z koniecznością właściwego skomunikowania obu obszarów, zaś umieszczenie powiatu bolesławieckiego w strefie oddziaływania OI nr 9 (Autostrada Nowej Gospodarki) skutkować powinno przypisaniem do tego obszaru celu nr 4 (ochrona środowiska naturalnego […]).

WNIOSEK NR 7a (UZUPEŁNIENIE) 7)Uwzględnienie w katalogu przedsięwzięć w ramach wyszczególnionych w projekcie strategii Makrosfer następujących modyfikacji i uzupełnień: 7a) str. 31 – przedsięwzięcia (Infrastruktura transportowa) w Makrosferze Infrastruktura; postulowany zapis:Kompleksowe remonty i modernizacje dróg wojewódzkich i powiatowych łączących miasta Dolnego Śląska, w tym drogi wojewódzkiej nr 297 i przeprawy mostowej w Świętoszowie w ciągu drogi nr 2271 D. Uzasadnienie, ad. 7a Droga wojewódzka 297 posiada charakter drogi ponadregionalnej będącej najkrótszym połączeniem Sudetów z województwem lubuskim i zachodniopomorskim. Jest ponadto drogą komunikującą kilka miast subregionu (Bolesławiec – Lwówek Śląski – Gryfów – Jelenia Góra). Warto zauważyć, że droga ta łączy miejscowości południowo-zachodniej części Dolnego Śląska z autostradami A4 i A18.

WNIOSEK NR 7b (UZUPEŁNIENIE) 7)Uwzględnienie w katalogu przedsięwzięć w ramach wyszczególnionych w projekcie strategii Makrosfer następujących modyfikacji i uzupełnień: 7b) str przedsięwzięcia w Makrosferze Edukacja, kultura i informacja postulowany zapis: Budowa systemów obsługujących zintegrowane produkty turystyczne na Dolnym Śląsku, np. Produkt Turystyczny Sudety, Szlak cysterski, Bory Dolnośląskie – zielone serce Polski. Uzasadnienie, ad. 7b Strategia oparta została na określeniu modelu gospodarczego składającego się z dwu obszarów: produkcji (technologii) i turystyki (środowiska), przy czym do zdefiniowania obszarów o wybitnych wartościach przyrodniczych posłużono się przykładami Przedgórza Sudeckiego i Sudetów oraz – cytat – północnego bieguna Doliny Baryczy (por. str. 5 projektu strategii). Faktem jest, iż południowa część województwa posiada niekwestionowane walory turystycznego ze względu na jej górski charakter. Należy jednak zwrócić uwagę, że obszarem o dużym potencjale promocyjno-turystycznym jest również północna, a w zasadzie północno-zachodnia część Dolnego Śląska, czyli – obok wskazanej Doliny Baryczy – właśnie teren Borów Dolnośląskich (największy w Polsce zwarty kompleks leśny o powierzchni ok km²).

WNIOSEK NR 8 (POSTULAT) 8) Zapewnienie udziału przedstawicieli samorządu lokalnego w koordynowaniu działań związanych z wdrażaniem strategii.

WNIOSKI RADY POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO O MODYFIKACJE STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLASKIEGO - PODSUMOWANIE L.p.Treść wniosku 1OF - uwzględnienie podziału terytorialnego 2Włączenie powiatu do OF B (LGOF) 3Objęcie powiatu oddziaływaniem OI nr 2 (LGOM) 4Uzupełnienie wykazu OI o Bory Dolnośląskie (OI nr 11) 5Przypisanie OI nr 11 (B.D.) pięciu celów rozwoju 6Przypisanie OI nr 2 (LGOM) i OI nr 9 (ANG) uzupełniających celów rozwoju: celu nr 2 (dostępność transportowa) i celu nr 4 (ochrona środowiska naturalnego) 7Uzupełnienia katalogu przedsięwzięć w ramach Makrosfer: Infrastruktura – droga wojewódzka 297 oraz Edukacja […] – Bory Dolnośląskie 8Zapewnienie udziału przedstawicieli samorządu lokalnego w koordynowaniu działań związanych z wdrażaniem strategii.