Program SOCRATES i jego komponenty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
ERASMUS DLA PRACOWNIKÓW na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus ( )? Beata Skibińska Fundacja.
Wsparcie edukacji na poziome Unii Europejskiej
„Uczenie się przez całe życie”
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu uczenie się przez całe życie – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
ERASMUS… … czyli jak odbyć część studiów za granicą
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
Program Uczenie się przez całe życie COMENIUS edukacja szkolna Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
Wyjazdy zagraniczne studentów GWSP w ramach programu LLP-Erasmus.
Projekt Partnerski Grundtviga
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Spotkanie informacyjne dla studentów zakwalifikowanych do wyjazdu na studia w ramach Programu LLP- Erasmus w roku akad. 2009/10 Program spotkania: 1. Liczba.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
1.LLP/ERASMUS 2.LLP/COMENIUS 3.LLP/GRUNDTVIG 4.LLP/LEONARDO DA VINCI 5.FUNDUSZ STYPENDIALNY I SZKOLENIOWY 6.ERASMUS-MUNDUS 7.TEMPUS PROGRAMY EDUKACYJNE.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
REKRUTACJA 2012/2013 LLP/ERASMUS- STUDIA Wrocław, 23 lutego 2012r.
1.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
compulsory full-time education
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Pytania studentów dotyczące uczestnictwa w Programie LLP Erasmus.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Podstawowe informacje na temat programu
Dzień Erasmusa + Wydział Technologii Drewna
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Zmienia życie, otwiera umysły Inauguracja 2015/2016 WNEiZ.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Zmienia życie, otwiera umysły
Program ERASMUS+.
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Wyjazdy na studia w ramach programu Erasmus+
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Erasmus + Anna Kaminska-Abram.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Co dalej po zakwalifikowaniu?
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Zapis prezentacji:

Program SOCRATES i jego komponenty Anna Staszałek Narodowa Agencja Programu SOCRATES Bydgoszcz, 21 marca 2006

Program Socrates Jest programem edukacyjnym powołanym przez Wspólnotę Europejską – wspierającym współpracę szkół, uczelni oraz innych ośrodków związanych z edukacją – w celu poprawy jakości kształcenia i nadania edukacji wymiaru europejskiego. Program ten został ustanowiony w 1995 r., początkowo na pięć lat (1995-1999), następnie przedłużony jako SOCRATES II na lat siedem (2000-2006). Polska bierze udział w programie od 1998 r. Podstawą ustanowienia programu Socrates był art.149 Traktatu o Unii Europejskiej: ,,Wspólnota przyczynia się do rozwoju jakości edukacji poprzez zachęcanie państw członkowskich do współpracy i –jeżeli zajdzie taka konieczność- popiera ich działania przy pełnym poszanowaniu odrębności treści nauczania, organizacji systemów edukacji oraz kulturowej i językowej różnorodności”.

Cele Programu: wzmacnianie wymiaru europejskiego na wszystkich szczeblach edukacji oraz zapewnianie szerokiego dostępu do istniejących w Europie zasobów edukacyjnych, przy równoczesnym promowaniu szans we wszystkich dziedzinach edukacji, wdrażanie idei uczenia się przez całe życie, promowanie poprawy znajomości języków Unii Europejskiej, promowanie współpracy instytucjonalnej w edukacji i mobilności kadry edukacyjnej, uczniów i studentów, wdrażanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) do edukacji, zachęcanie do opracowywania innowacyjnych metod nauczania, materiałów edukacyjnych będących przedmiotem wspólnych zainteresowań, przeciwdziałanie marginalizacji społecznej, rasizmowi i ksenofobii.

Kraje uczestniczące w Programie Socrates Członkowie Unii Europejskiej (25 państw) Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Cypr, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Słowacja, Słowenia, Węgry, Malta Członkowie EFTA, należący do EOG Islandia, Lichtenstein, Norwegia Kraje kandydujące do członkostwa w UE Bułgaria, Rumunia, Turcja

Struktura programu Socrates Comenius – edukacja szkolna Erasmus – szkolnictwo wyższe Grundtvig – kształcenie dorosłych Lingua – promowanie nauki języków obcych Minerva – zastosowanie ICT w edukacji Arion – wizyty studyjne Eurydice – informacja o systemach edukacyjnych

SOCRATES - Comenius Comenius ma celu podniesienie jakości kształcenia i wzmocnienie wymiaru europejskiego w edukacji szkolnej, w szczególności poprzez promowanie międzynarodowej współpracy szkół oraz doskonalenie rozwoju zawodowego nauczycieli i kadry bezpośrednio zaangażowanej w proces edukacji szkolnej. Do zadań programu należy również promowanie nauki języków obcych oraz kształtowanie świadomości interkulturowej.

SOCRATES - Grundtvig Grundtvig przyczynia się do popularyzacji i wdrażania idei uczenia się przez całe życie, dąży do poprawy jakości edukacji dorosłych, wspiera inicjatywy oferujące dalsze ścieżki edukacyjne dla osób o niskich kwalifikacjach, sprzyja innowacjom w alternatywnych sposobach zdobywania wykształcenia.

SOCRATES - Lingua Lingua umożliwia placówkom kształcenia i doskonalenia w zakresie języków obcych przystąpienie do realizacji Międzynarodowych Projektów Współpracy przyczyniających się do promowania nauki języków obcych oraz opracowywania innowacyjnych narzędzi i materiałów edukacyjnych w zakresie języków obcych.

SOCRATES - Minerva Cel: promowanie kształcenia otwartego i na odległość (ODL) oraz technologii informacyjno - komunikacyjnych w edukacji Realizacja: Międzynarodowe Projekty Współpracy Uczestnicy: Wszelkiego typu instytucje i placówki (publiczne i niepubliczne) działające w dowolnym obszarze edukacji, na każdym poziomie kształcenia

SOCRATES - Arion Arion umożliwia kadrze kierowniczej placówek edukacyjnych oraz administracji oświatowej odbycie tygodniowych wizyt studyjnych za granicą. Tematyka wizyt studyjnych dotyczy najczęściej priorytetowych zagadnień dla rozwoju systemów edukacyjnych w Europie.

SOCRATES - Eurydice EUROPEJSKA SIEĆ INFORMACJI O EDUKACJI    Współpraca Polski w ramach Sieci umożliwia: Przekazywanie informacji o polskim systemie edukacji do Unii Europejskiej Udostępnianie polskim odbiorcom informacji o europejskich systemach edukacyjnych EURYDICE prezentuje nie tylko statyczny obraz systemów, ich struktury, sposoby zarządzania, legislację - lecz także dynamikę przemian, wszelkie działania reformatorskie i ich kierunki.

SOCRATES - Erasmus Erasmus, którego nazwa nawiązuje do Erazma z Rotterdamu, jest częścią programu SOCRATES. Erasmus to program, który pomaga uczelniom zapewniać wysoką jakość kształcenia, wprowadzać nowe, innowacyjne rozwiązania do treści i metod kształcenia, uatrakcyjniać studia. A wszystko to dzięki ułatwianiu szeroko pojętej współpracy między europejskimi szkołami wyższymi w formie wymiany studentów, wymiany nauczycieli akademickich, realizacji wspólnych międzynarodowych inicjatyw. Program jest dostępny dla wszystkich typów i rodzajów szkół wyższych, zarówno państwowych jak i niepaństwowych.

SOCRATES - Erasmus

KARTA UCZELNI ERASMUSa (Erasmus University Charter) Uczelnia zobowiązuje się respektować i przestrzegać zasad wymiany programu Erasmus, według których: - wymiana studentów i kadry dydaktycznej może być realizowana jedynie w ramach umów dwustronnych i wielostronnych zawartych między instytucjami szkolnictwa wyższego; - od studentów zagranicznych uczestniczących w wymianie nie będą pobierane żadne opłaty za studia (czesne, wpisowe), egzaminy czy dostęp do laboratoriów i bibliotek; - studenci uczestniczący w wymianie otrzymają od macierzystej uczelni pełne zaliczenie ustalonych w Porozumieniu o programie zajęć (Learning Agreement) kursów, które zaliczyli w uczelni zagranicznej.

KARTA UCZELNI ERASMUSa (Erasmus University Charter) Uczelnia zapewnia, że dołoży wszelkich starań, aby zapewnić wysoką jakość organizacji wymiany studentów i nauczycieli akademickich, w szczególności poprzez: niezwłoczne wydawanie Wykazów zaliczeń wszystkim zagranicznym studentom po zrealizowaniu przez nich ustalonego programu zajęć; stosowanie systemu ECTS lub porównywalnego systemu punktowego, który zapewnia przejrzystość w zaliczaniu okresów studiów;

Erasmus dzisiaj Obecnie w programie ERASMUS uczestniczy blisko 2 200 uczelni europejskich, w tym ponad 200 uczelni polskich. Na stypendia Erasmusa wyjeżdża co roku ponad 130 000 studentów z krajów europejskich. W latach 1998-2005 z wyjazdów Erasmusa skorzystało ponad 30 000 polskich studentów od roku 1998 do Polski przyjechało w ramach Erasmusa ponad 6 000 studentów zagranicznych.

Polskie uczelnie w Erasmusie

Wyjazdy polskich studentów w ramach Programu Erasmus

Wyjazdy polskich studentów w ramach Programu Erasmus

Wyjazdy polskich wykładowców w ramach Programu Erasmus

Wyjazdy polskich wykładowców w ramach Programu Erasmus

Erasmus dla studentów Co program Erasmus oferuje studentom? Możliwość odbycia części studiów – od trzech miesięcy do pełnego roku akademickiego – w wybranej uczelni zagranicznej, współpracującej z uczelnią macierzystą studenta w ramach Erasmusa Możliwość udziału w intensywnych kursach organizowanych przez współpracujące uczelnie w wybranych dziedzinach studiów, w kraju lub za granicą Możliwość wzięcia udziału w wykładach prowadzonych w polskich uczelniach przez wykładowców z uczelni zagranicznych Erasmus dla nauczycieli akademickich Erasmus stwarza także nauczycielom akademickim różne możliwości włączenia się do współpracy międzynarodowej: wyjazdy do partnerskich uczelni za granicą w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych, prowadzenie międzynarodowych projektów edukacyjnych, udział w prowadzeniu kursów intensywnych dla międzynarodowych grup studentów, udział w szeroko zakrojonych projektach typu „sieci tematyczne”.

Ułatwianie uznawania studiów Erasmus wspiera jak najszerszą wymianę studentów w Europie nie tylko oferując wyjazdy stypendialne, ale także ułatwiając uznawanie przez uczelnie okresów studiów odbytych przez studentów w zagranicznej szkole wyższej. Udział w programie Erasmus wymaga od uczelni stosowania spójnego w całej Europie systemu punktowego „ECTS” (European Credit Transfer System) ułatwiającego zaliczanie studentom studiów odbywanych w innych uczelniach. Gdzie starać się o wyjazd? Studenci ubiegają się o wyjazd z programu Erasmus w swojej uczelni macierzystej, która organizuje nabór kandydatów na wyjazdy oraz ich selekcję. Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę podczas selekcji kandydatów są wyniki w nauce i znajomość języka obcego w jakim prowadzone będą zajęcia na uczelni zagranicznej.

ERASMUS – projekty scentralizowane 1) Projekty typu Curriculum Development - projekty zmierzające do opracowania i wdrożenia zmian w programach nauczania (przedmiot, moduł, specjalizacja, kierunek studiów) realizowane przez konsorcjum uczelni/ instytucji. Minimalne konsorcjum: 3 różne kraje, w tym 2 kraje UE. (2) Kursy Intensywne (Intensive Programmes) Intensywny cykl zajęć dydaktycznych przygotowany przez międzynarodowe konsorcjum uczelni/ instytucji dla międzynarodowej grupy studentów, odbywający się w konkretnym czasie i konkretnym miejscu (3) Sieci Tematyczne Erasmusa (Thematic Networks) - to szeroko zakrojone projekty współpracy będące zarazem ogólnoeuropejskimi forami dyskusyjnymi w zakresie konkretnych dyscyplin akademickich lub konkretnego zagadnienia interdyscyplinarnego.

Przyszłość Erasmusa Integrated Programme for LifeLong Learning Komponenty programu zintegrowanego COMENIUS Edukacja szkolna ERASMUS Szkolnictwo wyższe & szkolenia zawodowe LEONARDO DA VINCI Kształcenie i szkolenie zawodowe GRUNDTVIG Kształcenie dorosłych Działania/ akcje międzysektorowe Polityka edukacyjna; Promocja nauki języków; ICT; Transfer rezultatów projektów Program JEAN MONNET Wsparcie badań nad integracją europejską; Wsparcie europejskich instytucji i stowarzyszeń

Dziękuję za uwagę