Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

Kształcenie zawodowe w Europie
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
„Wizyta Studyjna – Dobre Praktyki w Niemczech”
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Sześciolatek idzie do szkoły
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Rodzic jako doradca zawodowy
Rekrutacja w kierunku kształcenia zawodowego Badania przeprowadzone pośród 800 uczniów Co i kto wpływa na wybór wykształcenia i zawodu wśród młodzieży.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
e-learning – Jak włączyć go w proces dydaktyczny
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Studium Podyplomowe Nauczania Języka Polskiego jako Obcego
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
WARSZTATY ZAWODOZNAWCZE KLASY 3 B z GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE 24 PAŹDZIERNIKA 2011 DROGA EDUKACYJNA W ZAWODZIE FRYZJERA.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY W SISLI
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
JEST TYLE MOŻLIWOŚCI TA PREZENTACJA POMOŻE CI WYBRAĆ NAJLEPSZĄ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
MALTA
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
System edukacyjny w Hiszpanii
System edukacji w Polsce
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Język obcy w przedszkolu
Informator dla rodziców
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
PORADNICTWO ZAWODOWE w WIELKIEJ BRYTANII
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Wizyta studyjna w Finlandii w ramach projektu Coaching i Tutoring – w stronę nowoczesnej dydaktyki Anna Rudnicka-Ostrowska 2015.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Program ERASMUS+.
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Dualne kształcenie zawodowe
Sześciolatek idzie do szkoły
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Wojciech Kreft Dyrektor Instytutu Rozwoju Kariery

Austria Wszyscy uczniowie promowani do siódmej i ósmej klasy muszą odbyć 32 godziny poradnictwa zawodowego każdego roku. W większości wypadków są one połączone z normalnymi zajęciami i prowadzone przez zwykłych nauczycieli, z których wielu przeszło tylko podstawowe szkolenie w tym zakresie. W szkole podstawowej (Hauptschule) zajęcia takie prowadzone są jako oddzielny przedmiot w około 45% przypadków.

Kanada Występuje duże zróżnicowanie w obrębie różnych obszarów i prowincji oraz pomiędzy nimi. Dla przykładu w Kolumbii Brytyjskiej uczniowie muszą poświęcić 60 godzin na naukę i planowanie kariery zawodowej każdego roku od przedszkola do ukończenia 12 klasy i aby zdać, zaliczyć muszą 4 semestry w tym zakresie; w Saskatchewan wymagane jest 30 godzin poradnictwa zawodowego w klasach 6 – 9; w Ontario program poradnictwa zawodowego obowiązuje w klasie 10 –tej i jest obowiązkowy przez pół semestru; w Albercie obowiązkowy jest kurs zarządzania rozwojem kariery zawodowej w klasie 11-tej.

Czechy Poradnictwo zawodowe włączone jest w programy nauczania wszystkich uczniów od klasy 7, aż do klasy 12. Pozostawia się wolnemu wyborowi szkół, czy zajęcia takie prowadzić jako oddzielny przedmiot, czy włączyć je w zakres innych przedmiotów. W 25% procentach szkół podstawowych utworzono z niej oddzielny przedmiot.

Dania Orientacja edukacyjna i zawodowa na rynku pracy jest obowiązującym tematem w klasach 1 – 9. W każdej szkole funkcjonuje szkolny doradca zawodowy!

Finlandia Poradnictwo zawodowe jest obowiązkowe w klasach 7 – 9, a nowe wytyczne odnośnie programów nauczania wymagają, aby włączona była w całość nauczania podstawowego. W klasach 7 – 9 prowadzone są dwie godziny nauczania tygodniowo i jedna godzina tygodniowo, jako opcja w klasie dziesiątej i szkołach średnich. Uczniowie szkół zawodowych mają półtora tygodnia doradztwa i poradnictwa zawodowego.

Niemcy Szkoły włączyły w programy nauczania Arbeitslehre (naukę o świecie pracy): albo w konkretne przedmioty jak na przykład technologia; albo bardziej ogólnie w zakres programu nauczania. Nauka tego przedmiotu rozpoczyna się często w dwóch ostatnich latach szkoły podstawowej, ale może rozpocząć się także dużo wcześniej. W gimnazjach jest rzadziej prowadzony niż w innych typach szkół. Zajęcia uzupełniane są przez wizyty w zakładach pracy lub praktykę zawodową. Przedmiot ten bardziej skupia się na dostarczaniu informacji o świecie pracy, niż na samoświadomości i umiejętnościach planowania i rozwoju kariery zawodowej.

Irlandia Poradnictwo zawodowe nie jest obowiązkowe. W wyższych klasach szkół średnich prowadzone są dwa programy, które łącznie obejmują około 24% uczniów – Certyfikat Kończący (Zawodowy) i Certyfikat Kończący (Stosowany) – zawierają one moduły poradnictwa zawodowego. W każdej szkole jednakże jest tam doradca zawodowy (jeden na 500 uczniów)

Korea Poradnictwo zawodowe jest obecnie włączane w programy szkolne. Zatrudnienie i kariera może być włączona jako nadobowiązkowy, ekstra – programowy przedmiot i wykładany dwie godziny w tygodniu przez jeden semestr (łącznie 68 godzin), tak w szkole podstawowej, jak i wyższej. Prowincje i szkoły decydują czy będzie on obowiązkowy i jak włączyć go w program nauczania.

Norwegia W zakresie programów kształcenia dąży się, aby doradztwo zawodowe i edukacyjne było przedmiotem interdyscyplinarnym postrzeganym jako odpowiedzialność szkoły jako całości. Nauczanie o życiu zawodowym jest w zasadzie włączone w programy przedmiotów dla każdej klasy w obrębie narodowego programu nauczania dla szkół podstawowych i niższych szkół średnich, ale bywa często bardzo ogólnikowe. W praktyce główny nacisk następuje od klasy 8, a ilość godzin zmienia się znacznie: oblicza się, że przeciętnie może wynosić tylko 6 godzin w klasie 8, 8 godzin w klasie 9 i 10 godzin w klasie 10

Hiszpania Jedna lekcja doradztwa tygodniowo włączona jest w obowiązkowe nauczanie ponadpodstawowe i dwa lata wyższego nauczania średniego. Uczniowie średnich szkół zawodowych wyższego stopnia mają zajęcia ze szkolenia i doradztwa zawodowego w liczbie 65 godzin rocznie.

Wlk. Brytania Od roku 1997 poradnictwo zawodowe stało się obowiązkową częścią narodowego programu nauczania dla grupy wiekowej 14 – 16 lat., mimo że jego rozmiar i zawartość nie do końca jest określona i szkoły zaadaptowały znacznie różniące się między sobą zagadnienia. Na początku roku 2003 rząd ogłosił, że poradnictwo zawodowe będzie nauczane od jedenastego roku życia i przygotował wskazówki pożądanych wyników nauczania uzyskiwanych jako jego efekt.

Polska ?

Rynek pracy Edukacja przepaść Przejście...