Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Europejski Fundusz Społeczny Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006, Działanie 1.3. Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego.
Poradnictwo zawodowe świadczone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze stan aktualny i projekty na przyszłość.
Indywidualne Plany Działania
Rodzic jako doradca zawodowy
TERAZ MY Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 6.3 Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Wybór zawodu - proces ciągły czy jednorazowa decyzja
Poradnictwo zawodowe w Niemczech
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Poradnictwo zawodowe w resorcie pracy
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2011 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Nazwa projektu: Centrum Edukacji i Aktywizacji Okres realizacji projektu: –
Doradztwo zawodowe dla młodzieży jako system profesjonalnego przygotowania do wejścia na rynek pracy mgr Mirosław Górczyński /psycholog, doradca.
Indywidualny plan działania
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Instytucje rynku pracy. Ich oferta
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Zespół projektowy Bliżyn, 19 grudnia 2008 r.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
Szkolenie dla opiekunów Centów
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
1 Podsumowanie realizacji projektu „Czas nowych możliwości” na koniec 2013 roku Projekt „Czas nowych możliwości” współfinansowany przez Unię Europejską.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
PORTFOLIO GIMNAZJALISTY
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Krok 2. Moje zasoby – w czym jestem dobry?
Zapraszamy!.  Nauczysz się pisać profesjonalne dokumenty aplikacyjne.  Przygotujesz się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą.  Rozwiniesz umiejętności.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Indywidualne Plany Działania
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Jak to się zaczęło…? pilotażowy projekt i system bonów szkoleniowych w Małopolsce.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak Cele poradnictwa Rola poradnictwa Tendencje w poradnictwie.

Cele poradnictwa (prof. J. B. Ertelt 2002) dla jednostki : właściwe wybory edukacyjne i zawodowe (trafne decyzje), złagodzenie problemu startu zawodowego młodzieży ( tranzycja ), lepsza znajomość oferowanych możliwości kształcenia i zatrudnienia.

dla rządów i społeczeństw: racjonalne gospodarowanie kadrami (zasobami ludzkimi), zmniejszenie dystansu między podażą siły roboczej a wymaganiami rynku pracy.

Rola poradnictwa (dotychczas): peryferyjna, wybór zawodu raz na całe życie, zgodność właściwości jednostki z wymaganiami zawodu ("dopasowanie"), efekt procesu doradczego - porada zawodowa

Rola poradnictwa (obecnie): centralna, poradnictwo kariery zawodowej: wielokrotność wyborów (przekwalifikowanie, nabywanie nowych kompetencji), rozwój kariery zawodowej w ciągu całego życia, efekt procesu doradczego - Indywidualny Plan Działania.

Poradnictwo kariery zawodowej - proces, którego celem jest towarzyszenie jednostce w sytuacji rozwoju kariery (D. Brown, L. Brooks 1990) Pomoc doradców w: samopoznaniu (wartości, zainteresowania, zdolności, potrzeby, doświadczenie zawodowe), rozwoju umiejętności podejmowania decyzji (informacje, opcje), przygotowywaniu i realizacji Indywidualnego Planu Działania (określanie celów), nabyciu umiejętności radzenia sobie ze zmianą (elastyczność), nabyciu umiejętności poszukiwania pracy.

Trzy tendencje charakteryzujące poradnictwo kariery: poradnictwo jako proces ciągły otwarty model profesjonalny klient aktywnym podmiotem procesu doradczego

Pomocne teorie: Cechy i czynnika (J. Holland), Rozwojowe (D. Super), Poznawczo - społeczne (J. Krumboltz, R. O'Hara) podejmowanie decyzji, doświadczenia związane z uczeniem się.

Podsumowanie Obserwujemy wzrost zainteresowania poradnictwem rozumianym jako przeciwieństwo "dawania rad" lecz tworzenie warunków dla powstawania Indywidualnego Planu Działania.

Faza I. Tworzenie przez klienta IPD Aktualna struktura sesji: Cele Metoda (opis: struktura i treść) Techniki doradcy "Osobisty Planer Kariery" - ćwiczenia dla klienta Podsumowanie, ocena procesu doradczego Załączniki (techniki doradcy, ćwiczenia "Osobistego Planera Kariery") - wszystkie techniki i ćwiczenia powiązane z poszczególnymi sesjami

Indywidualny Plan Działania (IPD) definicje pomoc świadczona klientowi w ramach procesu doradczego, ułatwiającego podejmowanie konkretnych przedsięwzięć w celu rozwiązania problemu zawodowego, zaplanowana aktywność klienta w kierunku zmiany sytuacji zawodowej umożliwiającej uzyskanie zatrudnienia.

Cel i rola IPD identyfikacja własnych zasobów: mocnych i słabych stron, ograniczeń i możliwości, nabycie umiejętności poszukiwania i uzyskiwania zatrudnienia, nabycie nowych kompetencji (szkolenie zawodowe, doświadczenie zawodowe), podejmowanie działań przedsiębiorczych związanych z utworzeniem własnej firmy (samozatrudnienie)

Indywidualny Plan Działania opis i schemat. Analiza potrzeb klienta Rynek pracy i warsztat edukacyjny Warsztat samopoznania Indywidualna ocena zawodowa Przygotowanie indywidualnego planu działania Techniki poszukiwania pracy Szkolenia IT rynek pracy Kursy jednorazowe lub otwarte Kursy u pracodawcy Zatrudnienie tymczasowe poza powiatem Szkolenie do samozatrudnienia

Indywidualny Plan Działania opis i schemat. Techniki poszukiwania pracy Szkolenia IT rynek pracy Kursy jednorazowe lub otwarte Kursy u pracodawcy Zatrudnienie tymczasowe poza powiatem Szkolenie do samozatrudnienia Warsztat poszukiwania pracy Usługi pośrednictwa pracy (PUP) Bilans uczestnictwa w projekcie Osiągnięty cel NIE TAK Zatrudnienie Niezmieniony cel Wyznaczony nowy cel