Warsztat 3: Mierniki w procesach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Czym jest zarządzanie operacyjne
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Warsztat 4: Dobór mierników dla procesu
Jakość i parametry procesu kształcenia
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zarządzanie projektami
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Prof. Aleksander Surdej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Analiza kluczowych czynników sukcesu
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Zarządzanie zagrożeniami
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Wstęp do interpretacji algorytmów
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
Funkcja planowania.
Kontrolowanie.
T9. Jak wybrać odpowiednią metodologię reengineeringu
Zapis prezentacji:

Warsztat 3: Mierniki w procesach

Cel warsztatu Cel warsztatu: Czas trwania ok. 3,5 godz. Uczestnicy Przedstawienie dobrych praktyk w zakresie doboru mierników Zrozumienie obecnego podejścia doboru mierników dla procesów w MG Identyfikacja możliwych usprawnień do zastosowania w procesie doboru mierników w MG Rezultat warsztatu: lista rekomendacji/dobrych praktyk do zastosowania w procesie określania mierników, która będzie mogła zostać zastosowana w „Metodyce podejścia procesowego w Ministerstwie Gospodarki”. Czas trwania ok. 3,5 godz. Uczestnicy Ernst & Young – Bartosz Nowak Ministerstwo Gospodarki – Krzysztof Grymm, Elżbieta Sułczyńska Ministerstwo Edukacji Narodowej – Grzegorz Cwalina Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – Grzegorz Wolszczak

Czym są mierniki? Mierniki są miarą stopnia, w jakim proces, komponent lub system posiada daną cechę. Mierniki obejmują wszelkie miary, które organizacja uważa za istotne. Ułatwiają pomiar wskaźników, które dostarczają ważnych informacji dla decydentów. Pomagają w identyfikacji problemów i ich zakresu, a także ich przyczyn oraz potencjalnych rozwiązań. Mogą stanowić podstawę kontroli, która z kolei jest podstawą do zarządzania.

Mierniki vs. wskaźniki (benchmarki) Mierniki jako takie nie przekazują informacji wystarczającej do podejmowania decyzji – wymagają punktu odniesienia - wskaźnika (standardu/ wzorca), środków umożliwiających ich pomiar oraz efektywnego raportowania wyników. Odniesienie miernika do standardu umożliwia jego interpretację. Standard/wzorzec jest zazwyczaj ustanawiany na stałym poziomie, na podstawie historycznych wyników procesu lub wystąpienia określonego warunku. Standard/wzorzec może być ustanawiany na podstawie podsumowywania i analizy kluczowych wskaźników efektywności w reprezentatywnym okresie. Należy uważać by wskaźnik nie był ustanowiony na zbyt wysokim poziomie, co może mieć negatywny wpływ na motywację. Zbyt niski poziom również nie jest wskazany, gdyż to z kolei osłabi skłonności do rywalizacji.

Potrzeba i znaczenie mierników Mierniki dostarczają obiektywnych danych do podejmowania decyzji, a także różnorodnych informacji niezbędnych do monitorowania wydajności, ryzyk oraz kontroli. Mierniki dzięki porównaniu ze wzorcami ukazują obszary, które działają niezgodnie ze wyznaczonymi standardami. Stanowią podstawę do podjęcia działań naprawczych. Mierniki mogą być stosowane w celu obliczenia wartości odchyleń od normy poprzez porównanie ze standardem/wzorcem. Często organizacje są zobowiązane do mierzenia i raportowania kluczowych mierników ze względu na wymogi prawne lub regulacyjne, takie jak np. KPA.

Problemy we wdrażaniu i stosowaniu mierników Częstymi problemami we wdrażaniu mierników są: Brak wsparcia kierownictwa Niejasno określone cele procesów Brak akceptacji użytkowników Brak procesu dostosowywania mierników do zmian w organizacji Nadmiar informacji Trudności w obliczaniu mierników Trudności w interpretacji Podatność na manipulację

Cechy dobrego miernika Przy opracowywaniu mierników należy zachować rozwagę oraz wziąć pod uwagę parametry, takie jak np. możliwość zastosowania, niezawodność danych do obliczania wartości lub związek z celami procesu. Podczas opracowywania mierników, ich parametry powinny być stale kwestionowane: Czy mierniki mają sens? Czy jest możliwe ich porównanie z innymi istniejącymi miernikami? Czy tworzą one kompletny zestaw (np. czy pokrywają obszary krytyczne dla organizacji, takie jak np. czas, koszt, jakość i zadowolenie klientów)? Czy wzmacniają pożądane zachowania/doskonalenie procesów?

Cechy dobrego miernika Powinien jasno precyzować co mierzy. Powinna być również wskazana osoba odpowiedzialna za podejmowanie działań naprawczych kiedy wystąpią odchylenia od standardu. Jasny/zrozumiały Miernik, aby był efektywny i spełniał swoją rolę, musi być zarówno wymierny jak i obiektywny. Wymierny i obiektywny Miernik musi mieć znaczenie dla perspektyw rozwoju organizacji. Dostosowany do celów i potrzeb organizacji Dostępność miernika w określonym czasie pozwala na rozpatrzenie jego wartości i odpowiednio wczesne podjęcie działań naprawczych. Dostępny w określonym czasie

Rodzaje mierników Mierniki można dzielić na kilka sposobów, przykładowe klasyfikacje mogą opierać się o obszar funkcjonalny, okres czasu lub cel, np.: Obszar funkcjonalny Kadry Finanse Okres czasu Krótkookresowe Średniookresowe Długookresowe Cel Wydajność: Jak dobrze proces działa przy zakładanych zasobach. Przykład: koszt transakcji, czas akceptacji. Skuteczność: stopień, w jakim rzeczywiste wyniki osiągane są, w stosunku do wyników planowanych. Przykład: liczba błędów w formularzu na 1000 formularzy

Które procesy należy monitorować? Zakres monitorowanych procesów powinien zależeć od ich wpływu na realizację celów organizacji: Na ile działania w procesie wnoszą wartość w organizacji (value-added activities)? Jakie przełożenie ma proces na wyniki organizacji? Jakie jest ryzyko dla organizacji związane jest z realizacją procesu? Jak proces wpływa na satysfakcję klienta wewnętrznego/zewnętrznego? Wskazówką określającą, które procesy monitorować, jest odniesienie do wartości do których dąży organizacja, poprzez udoskonalenie praktyk działania. Organizacja powinna przekładać cele strategiczne na cele w poszczególnych obszarach operacyjnych, jednocześnie przekładając je na cele procesów. Oczekiwane rezultaty: skupienie uwagi na procesach o największym wpływie na cele organizacji oraz identyfikacja nowych procesów

Proces tworzenia mierników Proces tworzenia miernika powinien składać się z następujących kroków: 1) Praca koncepcyjna/ sesja burzy mózgów Krok ten ma na celu zrozumienie problemu oraz znalezienie i spisanie jego potencjalnych rozwiązań. Krok ten stanowi podstawę do dalszych prac nad tworzeniem miernika. 2) Określenie zakresu miernika Zakres miernika powinien być ściśle powiązany z procesem i jego oczekiwanymi wynikami 3) Zdefiniowanie miernika Definicja miernika powinna dostarczać jego użytkownikowi informacje pozwalające na zrozumienie miernika, jego typu i kategoryzacji, sposobu jego obliczania, wymaganych zmiennych wejściowych, sposobu jego stosowania, sposobu interpretacji miernika oraz jego wymiarów do dalszej analizy. 4) Przetestowanie i zatwierdzenie miernika Celem tego kroku jest ocena czy stworzony miernik rzeczywiście mierzy to co zgodnie z założeniami powinien mierzyć. Krok ten powinien również pomóc ustalić jak miernik zachowuje się w środowisku testowym oraz jak wpływa na inne mierniki oraz procesy. Należy pamiętać, że zbyt duża ilość mierników może prowadzić do poświęcania zbyt dużej ilości czasu do ich obliczania.

Odniesienie do „Metodyki podejścia procesowego w Ministerstwie Gospodarki”

Odniesienie do „Metodyki podejścia procesowego w Ministerstwie Gospodarki”

Przykładowe mierniki w wybranym procesie MG Proces: „Autoryzacja i notyfikacja jednostek oceny zgodności”