Warsztat 4: Dobór mierników dla procesu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
Michał Żwinis s3472.
Warsztat z pomysłem, cz. III
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
badania rynku turystycznego
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Warsztat 3: Mierniki w procesach
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Jakość i parametry procesu kształcenia
Adam Walicki - 30 września 2010
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Jak optymalizować procesy. Jak działać efektywniej
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Zarządzanie jakością projektu
Zmapowane, opisane, zmierzone, niezarządzane - stan zarządzania procesami w polskich organizacjach Łukasz Tartanus – PROCESOWCY.PL Katarzyna Szołtys –
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Zarządzanie zagrożeniami
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
CENTRUM ROZWOJU REGIONALNEGO I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Mirosław Gębski.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Diagnozowanie i analizowanie problemów kryminalnych występujących w środowisku lokalnym oraz ich rozwiązywanie Ćwiczenia 3 P_U01: …student potrafi analizować.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Funkcja planowania.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w badaniu satysfakcji
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Warsztat 4: Dobór mierników dla procesu

Cel warsztatu Cel warsztatu: Czas trwania ok. 3,5 godz. Uczestnicy Praktycznie przećwiczenie doboru mierników procesu na przykładzie wybranego procesu MG - „Prowadzenie spraw w zakresie polityki gospodarczej” Rezultatem warsztatu będzie dokumentacja definiująca mierniki opracowane podczas warsztatu. Czas trwania ok. 3,5 godz. Uczestnicy Ernst & Young – Bartosz Nowak Ministerstwo Gospodarki – Krzysztof Grymm, Beata Lubos, Michał Drobniak, Przemysław Strzemieczny Ministerstwo Edukacji Narodowej – Grzegorz Cwalina Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – Grzegorz Wolszczak

Przebieg warsztatu 1.Omówienie procesu „Prowadzenie spraw w zakresie polityki gospodarczej” 2.Analiza i zweryfikowanie celu procesu zgodnie z modelem SMART (wykorzystanie narzędzia SMART) 3.Opracowanie listy mierników (praca koncepcyjna/burza mózgów) 4.Wybór najistotniejszych mierników do dalszego opracowania (2-3 mierniki) 5.Zdefiniowanie najistotniejszych mierników (wypełnienie pliku - Definicje mierników) 6.Przetestowanie/zatwierdzenie zdefiniowanych mierników

Wprowadzenie Organizacja powinna przekładać cele strategiczne na cele operacyjne, jednocześnie przekładając je na cele procesów. Należy dokonać klasyfikacji i wyboru procesów kluczowych (np. na podstawie kryteriów związanych ze strategią, potrzebami klientów, pracochłonnością, zagrożeniami, itp.), które będą mierzone. Takie podejście do wyznaczania mierników procesów pozwala skupić się na procesach o największym wpływie na cele organizacji oraz zidentyfikować nowe procesy, które należy uruchomić.

Wprowadzenie Przy opracowywaniu mierników należy zachować rozwagę oraz wziąć pod uwagę parametry, takie jak np. możliwość zastosowania, niezawodność danych do obliczania wartości lub związek z celami procesu. Podczas opracowywania mierników, ich parametry powinny być stale kwestionowane: Czy mierniki mają sens? Czy jest możliwe ich porównanie z innymi istniejącymi miernikami? Czy tworzą one kompletny zestaw (np. czy pokrywają obszary krytyczne dla organizacji, takie jak np. czas, koszt, jakość i zadowolenie klientów)? Czy wzmacniają pożądane zachowania/doskonalenie procesów?

Wprowadzenie – cechy dobrego miernika Powinien jasno precyzować co mierzy. Powinna być również wskazana osoba odpowiedzialna za podejmowanie działań naprawczych kiedy wystąpią odchylenia od standardu. Jasny/zrozumiały Miernik, aby był efektywny i spełniał swoją rolę, musi być zarówno wymierny jak i obiektywny. Wymierny i obiektywny Miernik musi mieć znaczenie dla perspektyw rozwoju organizacji. Dostosowany do celów i potrzeb organizacji Dostępność miernika w określonym czasie pozwala na rozpatrzenie jego wartości i odpowiednio wczesne podjęcie działań naprawczych. Dostępny w określonym czasie

Omówienie procesu Proces „Prowadzenie spraw w zakresie polityki gospodarczej” Aby dobrać odpowiednie mierniki do procesu należy zrozumieć przebieg i elementy procesu: cel, właściciela, klientów, produkty, wejścia, wyjścia. Należy również określić, jakie będą oczekiwane efekty realizacji procesów z punktu widzenia potrzeb klientów oraz sprawności/skuteczności działania ministerstwa, np. jaka dokumentacja, informacje, wielkości i stany powinny być osiągane w wyniku ich realizacji.

Analiza celu procesu Wybór odpowiednich mierników powinien wynikać z celów procesów, a te z kolei z celów na poziomie całego Ministerstwa. Cel procesu: Realizacja zadań MG w zakresie kreowania rozwiązań służących poprawie konkurencyjności gospodarki, w tym: 1.Opracowanie strategii i programów kształtowani polityki gospodarczej oraz monitorowanie przebiegu ich realizacji. 2.Odentyfikowanie i analizowanie barier wzrostu konkurencyjności gospodarki 3.Opracowanie analiz i trendów rozwoju konkurencyjności gospodarki 4.Opracowanie lub współpraca w opracowywaniu propozycji instrumentów wsparcia w obszarze polityki gospodarczej

Analiza celu procesu – model SMART Specyficzny (ang. specific) - rezultatu celu nie należy formułować zbyt ogólnie, ale również nie należy wdawać się w szczegóły, które zostaną zdefiniowane przy określaniu mierników. Cel powinien być opisany precyzyjnie i konkretnie. Celem nie powinno być samo działanie , ale przedstawienie zakładanego rezultatu/efektu działań. M Mierzalny (ang. measurable ) - cel powinien pozwalać na dobór miernika który jednoznacznie określi czy został on osiągnięty. musi istnieć możliwość podania normy każdego celu, określając go w liczbach lub procentach, ewentualnie w postaci jakościowego opisu. A Osiągalny (ang. achievable) - inaczej realistyczny, możliwy do osiągnięcia przy danych warunkach. Powinien zakładać postęp w obszarze który go dotyczy. R Istotny ( ang. relevant) - powinien odnosić się do najważniejszych obszarów działalności Ministerstwa. T Określony w czasie (ang. time related) - posiada określone terminy rozpoczęcia i ostatecznej realizacji; jest umiejscowiony w pewnym horyzoncie czasowym.

Przykładowe mierniki Przykładowe mierniki poziom satysfakcji klienta jakość realizacji zadań terminowość stopień realizacji celów użyteczność tworzonych dokumentów i/lub informacji produktywność wykorzystania zasobów, w tym czasu, miejsca liczba błędów czas akceptacji

Opracowanie listy mierników Przed opracowaniem listy mierników, należy się zastanowić nad zakresem mierzenia i określić obszary mierzenia np. Obszar procesowy Satysfakcja Obszar produktowy Na czym zależy bezpośredniemu wykonawcy? Na czym zależy klientowi? Na czym zależy przełożonemu?

Opracowanie listy mierników Cele procesów Obszary mierzenia Mierniki Cel procesu Obszary mierzenia Potencjalne mierniki Czas potrzebny na opracowanie (K=krótki, Ś=średni, D=długi)

Wybór mierników Z opracowanej listy potencjalnych mierników należy wybrać 2-3 najistotniejsze mierniki dla każdego procesu, do dalszego opracowania. Cel procesu Obszary mierzenia Potencjalne mierniki Czas potrzebny na opracowanie (K=krótki, Ś=średni, D=długi) Istotność miernika (ranking)

Zdefiniowanie mierników Wybrane mierniki należy zdefiniować zgodnie z zestawem wybranych kryteriów – omówienie pliku „Definicje mierników”.

Przetestowanie/zatwierdzenie mierników Na podstawie danych zebranych w ramach pierwszego cyklu monitorowania należy przetestować i ostatecznie zatwierdzić zdefiniowane mierniki. Można dokonać również ewentualnych zmian w sposobie mierzenia/zbierania danych.

Monitorowanie mierników Efektywne monitorowanie mierników wiąże się z wdrożeniem systemu informatycznego BI (Business Inteligence) do raportowania i analiz, który umożliwia monitorowanie mierników procesów biznesowych i ich wpływu na wyniki organizacji. Mierniki procesów powinny być automatycznie pozyskiwane z systemów informatycznych organizacji. Podstawowym rozwiązaniem jest zastosowanie Excela/Accessa. Najczęstszymi problemami związanymi z raportowaniem mierników są: brak systematycznego pomiaru mierników procesu, jakość zbieranych danych, czas pozyskania danych, koszt pozyskania danych.