Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza
Diagnoza pedagogiczna: rozpoznanie jakiegoś zdarzenia czy sytuacji w celu zdobycia dokładnych informacji i przygotowanie do działań naprawczych.
Funkcje diagnozy: poznawcza wyjaśniająca optymalizująca
Cechy dobrej diagnozy: trafność rzetelność komplementarność obiektywizm dokładność
Diagnoza: Element procesu ewaluacyjnego
Diagnozowanie: Pozwala na dostrzeżenie w porę luk, opóźnień, błędów w edukacji ucznia i podjęcie prób ich usunięcia.
Cele praktyczne diagnozowania: dostarczenie uczniom i nauczycielom informacji wyjaśniającej przebieg i wyniki uczenia się, podnoszenie trafności oceniania szkolnego.
Po co diagnozujemy? Kiedy diagnozujemy? Ocena poziomu wiedzy uczniów Planowanie dalszej pracy. Dostosowanie programu do potrzeb i możliwości uczniów. Prognozowanie sukcesów. Na początku roku szkolnego w każdej klasie i na każdym przedmiocie. Na koniec roku szkolnego w każej klasie i na każdym przedmiocie.
Ocenianie w trakcie diagnozy: Ocena diagnozy Ocena szkolna etykietuje wydaje opinię o uczniu symbol informacja opinia o wyniku
Rodzaje diagnoz ze względu na cel: wstępna formatywna sumatywna
„Dobra” diagnoza odpowiada na pytania: Jak jest ? porównując z tym Jak być powinno ? i wskazać Jak można wykonać to lepiej?
Diagnoza edukacyjna: rodzaj diagnozy ………………………….…… z zakresu ……………………………… (nazwa przedmiotu) klasa ………………………….…… upośledzenie ……………………………… opracował/a ……………………………… cel diagnozy: ………………………….…… rodzaj narzędzia ………………………….……
Diagnoza edukacyjna: Sprawdzane umiejętności Uzyskane punkty Punkty możliwe do uzyskania Współczynnik łatwości I umiejętność (wpisać nazwę) II umiejętność (wpisać nazwę) III umiejętność (wpisać nazwę)
Diagnoza edukacyjna: modalna rozstęp średnia klasy
Diagnoza edukacyjna: analiza rozwiązania poszczególnych zadań prognoza
Łatwość zadań: ŁATWOŚĆ umiejętności Badana umiejętność Współczynnik – przedział opis 0,00- 0,19 bardzo trudne 0,20- 0,49 trudne 0,50- 0,69 umiarkowanie trudne 0,70- 0,89 łatwe 0,90- 1,00 bardzo łatwe
Diagnoza jako kontrola postępów w nauce istota procesu kształcenia