Podział funkcjonalny i strukturalny operatora o znaczącej pozycji rynkowej Punkt widzenia KIGEiT.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Warszawa, 12 lipca 2006 r. AC-X Rewolucja na rynku usług dla ISP i portali.
Modele i przykłady separacji operatora zasiedziałego Koszty, korzyści i wpływ na konkurencyjność rynku Emil Konarzewski Partner Zarządzający Audytel S.A.
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok, r. KONFERENCJA.
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
POŁĄCZONY REGULATOR BRYTYJSKI: OFCOM
Tomasz Sondej Uniwersytet Szczeciński
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ POLSKI WSCHONIEJ Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
CO DALEJ Z LIBERALIZACJĄ RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO W POLSCE? Debata przedwyborcza z udziałem Przedstawicieli Komitetów Wyborczych: LPR, PSL, PPP, LiD,
Bezprzewodowy szerokopasmowy dostep do internetu w pasmie 3,6-3,8 GHz (WiMAX)
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
SYSTEM ODSYŁANIA SPRAW MIEDZY KOMISJĄ EUROPEJSKĄ A ORGANAMI OCHRONY KONKURENCJI PAŃSTW CZŁONKOWSKICH JAKO ELEMENT WSPÓŁPRACY ORGANÓW KRAJOWYCH I UNIJNYCH.
PODKARPACKIE SAMORZĄDOWE KONSORCJUM ZAKUPOWE „RAZEM” Dom Brokerski VECTOR Sp. z o.o. ul. Hoffmanowej 19, Rzeszów tel. (17) , fax (17)
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Systemy IPTV 2008 © Cyfrowe Systemy Telekomunikacyjne Sp. z o.o. Efektywna komunikacja ze światem.
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
PRZYSZŁOŚĆ ZAKRESU CZĘSTOTLIWOŚCI 470 – 790 MHz
Robert Kroplewski Dyrektor Biura Prawnego TVP, radca prawny
Usługi Enterprise Europe Network
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
Efekty zarządzania w modelu „utrzymaj standard”
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Dr.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Konflikt interesów.
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Podział funkcjonalny i strukturalny operatora o znaczącej pozycji rynkowej Punkt widzenia KIGEiT

Agenda Definicja i różne rodzaje podziału Co mówi UE i ERG Przykłady z Europy i świata Co dla Polski?

Definicje Podział funkcjonalny – podział organizacyjny operatora o znaczącej pozycji rynkowej na: jednostkę odpowiedzialną za usługi hurtowe (bądź dostarczanie sieci) i jednostkę odpowiedzialną za usługi detaliczne (bądź dostarczanie usług), przy czym ta pierwsza świadczy usługi tej drugiej na identycznych zasadach jak wszystkim innym dostawcom usług. Podział strukturalny – podział operatora na ww. dwie jednostki, ale uzyskują one oddzielną osobowość prawną

Różne rodzaje podziału

Różne rodzaje podziału Rodzaj podziału Wpływ na Finansowy Funkcjonalny Strukturalny Rynek i konkurencję Ograniczony, nie usuwa podstawowych problemów Pozytywny, ale wciąż będą problemy wynikające z konfliktu interesów Bardzo pozytywny – brak konfliktu interesów, zarząd i właściciele dążą do maksymalizacji wartości przez efektywne świadczenie usług Inwestycje Neutralny Operatorzy SMP twierdzą, że negatywny, co nie znajduje jednak potwierdzenia w rzeczywistości Wartość operatora SMP Potencjalne łatwiejsze warunki dla konkurentów, ale kompensowane przez mniejsze obciążenie regulacyjne dla detalu. Możliwy realny wzrost wartości (BT!) Możliwy wzrost wartości (Irlandia, Nowa Zelandia, inni) Wdrożenie Preferowany, gdy są jasne możliwości prawne i jeżeli operator SMP ma historię realizacji obowiązków regulacyjnych, ofert czy umów Łatwiejsze do przeprowadzenia politycznie, wspierane przez KE, inne kraje Gdy incumbent ma historię obstrukcji, nie wykonywania obowiązków regulacyjnych Łatwiejsze do wykonania (paradoksalnie) i nie do odwrócenia, ale większy opór polityczny

Co mówi UE? Konferencja regulacyjna ECTA (V. Reding) “I believe that functional separation could indeed serve to make competition more effective.” Czerwiec 2007 (V. Reding, Ateny) „One of the changes I am looking at in the context of this year’s reform of the EU Telecom rules is to give regulator a mandatory power to impose functional separation on telecom companies with significant market power.” 12 lipiec 2007 (Wall Street Journal) V. Reding popiera podział we Francji, Polsce, Słowacji, Rumunii, Grecji, Bułgarii i Irlandii 30 sierpień 2007 (Financial Times) V. Reding popiera podział w Niemczech i w Hiszpanii Podział operatorów SMP będzie najprawdopodobniej jednym z kluczowych elementów nowych ram prawnych dla telekomunikacji, które Komisja zaproponuje w październiku/listopadzie 2007

Co mówi ERG ERG Opinion on Functional Separation, 3 październik 2007 Środki zaradcze w zakresie dostępu […] oraz wspierające środki zaradcze takie jak rozdzielność księgowa mają na celu zapewnienie niedyskryminacji poprzez nałożenie regulacji na wyznaczonego operatora. Te środki zaradcze mogą być niewystarczające we wszystkich państwach członkowskich, aby zapobiegać dyskryminacyjnemu zachowaniu operatora zintegrowanego pionowo.

Co mówi ERG ERG Opinion on Functional Separation, 3 październik 2007 […] Badania naukowe również wykazały istnienie zarówno w Europie jak i gdzie indziej strategicznych zachowań operatorów zintegrowanych pionowo, którzy [..] popierają swoją własną działalność detaliczną w sposób przynoszący szkodę klientom konkurującym z nimi na rynku hurtowym. Przykładowo takie zachowanie przybiera formę opóźniania wprowadzenia nowych usług, wstrzymywania realizacji zamówień bądź też przekazywania szczegółowych informacji ofertowych do spółki detalicznej operatora zintegrowanego pionowo z wyprzedzeniem w stosunku do innych konkurentów na rynku detalicznym po to, aby własna powiązana spółka rynku detalicznego w sposób nieuczciwy zyskała przewagę.

Co mówi ERG ERG Opinion on Functional Separation, 3 październik 2007 ERG […] jest przekonana, iż podział funkcjonalny wzmocni istniejące środki zaradcze i uzupełni je, zapewniając że krajowe organy regulacyjne będą mogły interweniować, w szczególności gdy nie można zaradzić zachowaniom dyskryminacyjnym poprzez zastosowanie innych środków zaradczych […].

Przykłady z innych krajów Kraj i operator Podział Termin Komentarz Wlk Brytania Funkcjonalny 2005 (Openreach) Wdrożone w wyniku presji Ofcom, ale w oparciu o dobrowolne porozumienie; pozytywny wpływ na wartość BT; nie spowodowało spowolnienia inwestycji w BB; funkcjonuje relatywnie dobrze, ale wciąż są problemy z brakiem obiektywności i konfliktem interesów w ramach grupy BT (vide CEI Cable & Wireless) Szwecja 2007-2008 Presja ze strony szwedzkiego regulatora PT, przy oporze ze strony TeliaSonera; w czerwcu 2007 PTS opublikował propozycję podziału funkcjonalnego wraz z raportem wskazującym, iż jest to jedyna droga dla rozwiązania strukturalnych problemów ograniczających konkurencji; 25.09.2007 TeliaSonera ogłosiła, że wdroży podział (WSJ, Reuters) Włochy W 2006 Telecom Italia zainicjowało dyskusję w oparciu o własną analizę strategiczną; AGCOM w maju 2007 poddał konsultacjom propozycję podziału funkcjonalnego; trwają negocjacje pomiędzy AGCOM a TI, AGCOM oczekuje konkluzji do końca roku

Przykłady z innych krajów Kraj i operator Podział Termin Komentarz Irlandia Strukturalny 2007-2008 Właściciel eircom, fundusz PE Babcock & Brown, sam ogłosił chęć do strukturalnego podziału, który ma przynieść wzrost wartości, obniżyć obostrzenia regulacyjne Holandia Funkcjonalny 2006-2007 OPTA w wyniku analiz oceniła, iż w przypadku Holandii podział nie jest optymalny z powodu bardzo dużej penetracji telewizji kablowej, dobrze rozwiniętej konkurencji (w tym LLU) oraz zaawansowanych inwestycji KPN w NGN/sieć IP Nowa Zelandia 2006-2008 Telecom New Zeland sam zaproponował podział strukturalny (04.2007) zamiast podziału funkcjonalnego narzuconego w 2006; ostateczne decyzje regulatora oczekiwane do końca 2007

Czy podział hamuje inwestycje? Wzrost liczby linii ADSL i uwolnionych linii – przyśpieszenie po utworzeniu Openreach tys. linii „Pierwsze wnioski wskazują, że strategia ta sprawdziła się w praktyce. Openreach przeszło od teorii do praktyki w ciągu sześciu miesięcy. Jego powstanie spowodowało nową falę inwestycji na rynku komunikacji elektronicznej w Wielkiej Brytanii, co z kolei wywołało wojnę cenową na detalicznym rynku dostępu szerokopasmowego i zapoczątkowało szereg innowacyjnych usług szerokopasmowych oferowanych użytkownikom końcowym.” ERG Opinion on Functional Separation, 3 październik 2007

Czy podział powoduje spadek wartości? Przejęty przez fundusz Babcock&Brown w 2006 roku W opinii właściciela, podział strukturalny: Zmniejszy utrudnienia regulacyjne dla detalu Zwiększy wartość całości Pomimo podziału, ceny akcji BT od 2005 rosną szybciej niż rynek

Model dla Polski - stanowisko KIGEiT Najprostszym sposobem, zdaniem KIGEiT, byłoby wprowadzenie zakazu sprzedaży usług detalicznych przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej Efektem powyższego może być podział strukturalny Podział jest niezbędny ze względu na nieefektywność obecnych rozwiązań! Nie wpłynie negatywnie na inwestycje (przypadek BT) Nie powinien wpłynąć negatywnie na wartość TP (przypadek Eircom) Jest możliwy w ramach obecnych rozwiązań prawnych Preferowany model: Dobrowolny ze strony TP Strukturalny, ze względu na: Rozległą historię obstrukcji przez TP Prostotę Możliwość wzrostu wartości TP