Rynki konkurencji niedoskonałej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Plan wykładów z mikroekonomii
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Popyt, podaż, rynek.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
P O P Y T , P O D A Ż.
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Rynek: popyt, podaż, cena
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Prawo Saya i ekonomia klasyczna
Skąd się biorą ceny?!.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Równowaga długookresowa (brak zysku nadzwyczajnego)
Popyt i podaż jako regulatory rynku
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
PRODUKT.
Krótki i długi okres: „przestrzelenie” kursu i model Dornbusha
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
TEORIE RYNKU I KONKURENCJI
Rodzaje struktur rynkowych
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Segmentacja rynku.
Profesor Stefan Markowski
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Profesor Stefan Markowski
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Model „pięciu sił” M.Portera
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
Publiczne prawo konkurencji
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

Rynki konkurencji niedoskonałej Rynki konkurencji monopolistycznej Rynki oligopolistyczne dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady

dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady Cechy rynku uwzględniane przy budowie różnych modeli rynków konkurencji niedoskonałej Rozproszenie popytu i podaży. Charakter produktu: jednorodność lub zróżnicowanie. Preferencje nabywców lub/i sprzedawców. → Wpływ firmy na cenę rynkową oferowanych dóbr. → Sposoby konkurowania na rynku Swoboda wejścia na rynek (bariery wejścia) → zysk ekonomiczny w długim okresie Przejrzystość rynku. Współzależność wyborów rynkowych poszczególnych przedsiębiorstw. dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady

Rynki konkurencji monopolistycznej dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady

dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady Problemy do omówienie Właściwości rynku konkurencji monopolistycznej. Swoboda działań firmy na rynku Sposoby zróżnicowania produktów. Równowaga przedsiębiorstwa działającego na rynku konkurencji monopolistycznej w krótkim okresie. Równowaga przedsiębiorstwa działającego na rynku konkurencji monopolistycznej w długim okresie. dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady

Właściwości rynku konkurencji monopolistycznej Na rynku działa wielu producentów - sprzedawców i wielu kupujących. Każdy z oferentów zaspakaja jedynie niewielką cząstkę ogólnego popytu. Produkty są zróżnicowane i posiadają bliskie substytuty. Nabywcy mają preferencje co do dostawców i produktów. Oferenci również mają preferencje co do nabywców. Rynek charakteryzuje się względną swobodą wchodzenia na rynek i wyjścia z rynku. Firmy wchodzące na rynek muszą ponieść koszty różnicowania produktu. Rynek jest przejrzysty w tym sensie, ze oferenci znają popyt na swoje produkty, natomiast kupujący mogą być dobrze poinformowani o ofercie innych producentów, ale tak być nie musi. dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady

Właściwości rynku konkurencji monopolistycznej Istotą konkurencji monopolistycznej jest dążenie poszczególnych producentów do uzyskania monopolu we własnym segmencie rynku Różnicowania produktu (dyferencjacja produktu) – producenci poszczególnych dóbr nadają swoim produktom pewne specyficzne właściwości, odróżniających je od produktów innych firm zaspakajających daną potrzebę. dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady

2. Swoboda działań firmy na rynku Popyt na produkty poszczególnych firm jest cząstką ogólnego popytu rynkowego. Każda firma ma wyodrębniony segment rynku (mikrorynek). Na rynku występują indywidualne krzywe popytu na produkty wytwarzane przez poszczególne przedsiębiorstwa, co odzwierciedla zjawisko różnicowania produktów i możliwości różnicowania cen. Firma decyduje o cenie i wielkości sprzedaży własnych produktów lub usług. Firma nie może wpływać bezpośrednio na ceny i wybory konkurentów. Popyt na produkty danej firmy jest elastyczna, ponieważ produkty różnych firm są substytutami (niedoskonałymi) Popyt na produkty danej firmy, dla określonego poziomu ceny, jest bardziej elastyczny niż popyt rynkowy na daną grupę wyrobów. dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady

3. Sposoby zróżnicowania produktów różnicowanie właściwości produktu takich jak: jakość produktów, ich forma, kolor, opakowanie, znak firmowy, marka, nazwa firmy, reputacja sprzedawców itp. różnicowanie usługi dostarczania towaru nabywcy: lokalizacja punktów sprzedaży, różne formy obsługi klienta, dodatkowe usługi świadczone przez sprzedawców, okres gwarancji, zakres obsługi serwisowej, dogodne systemy sprzedaży ratalnej, stosowanie marż i upustów cenowych, itp. dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady

dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady 4. Równowaga przedsiębiorstwa działającego na rynku konkurencji monopolistycznej w krótkim okresie Firmy mają indywidualne krzywe popytu na produkty wytwarzane przez siebie produkty, co jest następstwem różnicowania produktów. Firma, działająca na rynku konkurencji monopolistycznej, dążąc do maksymalizacji zysku, dokonuje wybory wysokości ceny i wielkości produkcji, podobnie jak czyni to monopol czysty. dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady

dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady 5. Równowaga przedsiębiorstwa działającego na rynku konkurencji monopolistycznej w długim okresie. Różnicowanie produktu i swoboda wejścia prowadzą do tego, że popyt na produkty poszczególnych przedsiębiorstw zmniejsza się i staje się bardziej elastyczny. Warunku równowagi przedsiębiorstwa: MR = LMC. Równowaga zachodzi przy zrównaniu się ceny długookresowym kosztem przeciętnym: P = LAC. Firmy nie osiągają wówczas zysków nadzwyczajnych i nie ponoszą strat. TP =0 dr Irena Rumianowska: Mikroekonomia - wykłady