Ryzyko podatkowe Jerzy Martini Rada Podatkowa przy PKPP Lewiatan

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Interpretacje przepisów prawa podatkowego
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
POSTĘPOWANIE KARNE SKARBOWE W PRAKTYCE
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Gałęzie prawa wewnętrznego
Powstawanie i wymiar zobowiązań podatkowych
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Wojciech Krok Członek Rady Podatkowej PKPP Lewiatan
Ujęcie i zatrzymanie nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka
Policja została uprawniona przez przepisy Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich do samodzielnego (tj. bez zlecenia sędziego rodzinnego) dokonywania.
POLICJA.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
OPTYMALIZACJA PODATKOWA
D ORADZTWO P ODATKOWE Jak skutecznie zaplanować i zrealizować strategię firmy w przypadku kontroli podatkowej K WIECIEŃ 2006.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Andrzej Nikończyk Wiceprzewodniczący Grupy VAT Rady Podatkowej
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Podstawa prawna prowadzenia działalności gospodarczej
PODSTAWOWE AKTY PRAWNE
OUTSOURCING USŁUG PODATKOWYCH (W ASPEKCIE REDUKCJI POZIOMU RYZYKA PODATKOWEGO SPÓŁKI) Kraków, 7 listopada 2007 r. dr hab. Krzysztof G. Szymański Biegły.
  „Zakres i przesłanki związania sądu administracyjnego wyrokiem sądu w sprawie karnoskarbowej” dr Piotr Stanisławiszyn Zakład Prawa Finansowego.
Postępowanie podatkowe
DOKUMENTACJA CEN TRANSFEROWYCH
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W USTAWACH Z ZAKRESU PRAWA SPOŁECZNEGO W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I „ZASAD TECHNIKI PRAWODAWCZEJ” Serock, 18 września.
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Nauki penalne: Prawo karne (materialne, formalne i wykonawcze)
Odstąpienie od wymierzenia kary lub środka karnego:
STADIA PROCESU KARNEGO
Kara ograniczenia wolności za przestępstwa skarbowe
Formy popełnienia czynu zabronionego:
Ćwiczenia II dr Katarzyna Łucarz. Jest to czyn Zawiniony - zachodzi możliwość przypisania winy sprawcy czynu zabronionego pozbawienia wolności. grzywny.
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
Cje dr Karolina Kremens, LL.M. Katedra Postępowania Karnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski Współpraca prokuratora z organami.
1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
D ORADZTWO P ODATKOWE Jak efektywnie zarządzać podatkami?
Kary , środki karne i zasady ich wymiaru
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Wybrane zagadnienia Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Ćwiczenia VII dr Katarzyna Łucarz. Zaniechanie ukarania Kodeks karny skarbowy ujął w rozdziale 2 tytułu l - dotyczącym przestępstw skarbowych oraz wykroczeń.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Temat 4: Obowiązywanie kodeksu karnego skarbowego w przestrzeni (co do miejsca i osób)
Specjalność: Rachunkowość i podatki Katedra Finansów Publicznych Katedra Rachunkowości Katowice, czerwiec 2016 r.
Temat 3: Zasadność utrzymania odrębności kodeksu karnego skarbowego (prawa karnego skarbowego)
P ROCEDURY PODATKOWE Z AGADNIENIA OGÓLNE dr hab. H. Dzwonkowski, prof. nadzw. UŁ.
Upadłość konsumencka w świetle obecnych przepisów
Potrącanie wierzytelności
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Podstawy procesu karnego
Ochrona baz danych.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
Związki prawa finansowego z prawem karnym
Przedawnienie i zatarcie skazania
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia a zawiadomienie podatnika
Penalizacja przestępczości podatkowej w ujęciu historycznym
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Przestępstwa i wykroczenia podatkowe
Doradca podatkowy nieodłączny partner Twojego biznesu
Zapis prezentacji:

Ryzyko podatkowe Jerzy Martini Rada Podatkowa przy PKPP Lewiatan Pierwszy Wiceprzewodniczący, grupa ds.VAT

Ryzyko Podatkowe jest istotnym elementem ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej. Minimalizacja ryzyka podatkowego jest kluczowa z punktu widzenia działalności gospodarczej – skutki błędów podatkowych mogą być bardzo kosztowne a nawet prowadzić do likwidacji działalności gospodarczej podatnika.

Ryzyko Podatkowe w Polsce Zwiększone ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej ze względu na: Wysoki poziom skomplikowania przepisów podatkowych, często wadliwa ich konstrukcja (wady legislacyjne) i ich niejednoznaczność Brak stabilności (częste zmiany przepisów) Dosyć agresywne podejście organów podatkowych Rozbieżności interpretacyjne (interpretacje podatkowe oraz orzecznictwo sądów administracyjnych).

Skutki błędów podatkowych: odsetki od zaległości podatkowych sankcje przewidziane w Kodeksie karnym skarbowym, kary przewidzianych w innych ustawach (ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, ustawa o rachunkowości),

Skutki błędów podatkowych: wystąpienia sankcji związanych z nieprawidłowym zastosowaniem przepisów podatkowych: sankcji orzekanych na podstawie szczególnych ustaw podatkowych (np. art. 111 ust. 2 ustawy o VAT), podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nieujawnionych dochodów w wysokości 75%.

Skutki błędów podatkowych: inne sankcje wynikających z odrębnych przepisów lub zwyczajów handlowych (np. istnienie zaległości podatkowej lub karalność może być przeszkodą w otrzymaniu kredytu lub zamówienia publicznego),

Podmioty narażone na ryzyko podatkowe Przedsiębiorca podatnik (osoba fizyczna w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej czy spółek osobowych lub osoba prawna), płatnik (np. jako pracodawcy lub potrącającego podatek u źródła), podmiot odpowiedzialny za naruszenie przepisów szczególnych np. ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, Członek zarządu Osoba odpowiedzialna za rozliczenia podatkowe spółki (sankcje na podstawie Kodeksu karnego skarbowego)

Czynniki zwiększające ryzyko po stronie podatnika: niewystarczająca wiedza pracowników, błędy w systemach informatycznych lub brak odpowiednich systemów, niekorzystanie z doradztwa podatkowego, brak jasnych procedur podatkowych obowiązujących u podatnika, Nieprawidłowości w organizacji i komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa.

Konieczność aktywnego zarządzania ryzykiem podatkowym Budowanie świadomości podatkowej w przedsiębiorstwie (również wśród osób, które nie zajmują się bezpośrednio podatkami, lecz których działania mogą mieć wpływ na podatki) oraz kompetencji osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe, konieczność szkoleń (również szkolenia zwłaszcza wewnętrzne dla „niepodatkowców”), literatura fachowa.

Konieczność aktywnego zarządzania ryzykiem podatkowym monitorowanie zmian w przepisach, interpretacji organów podatkowych oraz orzecznictwa sądów (również ETS) Korzystanie z „alertów” wysyłanych przez spółki doradztwa podatkowego Prasa fachowa tworzenie procedur rozliczeń podatkowych, korzystanie z doradztwa podatkowego, korzystanie z interpretacji podatkowych.

Interpretacje podatkowe kluczowe przedstawienie stanu faktycznego w sposób rzetelny i kompletny (wyczerpujący) – negatywne skutki „podrasowania” stanu faktycznego, wymogi formalne, korzyści dla podatnika, w przypadku „negatywnej” interpretacji możliwość „odwołania się” a następnie ew. spór przed sądami administracyjnymi (WSA, NSA).

Ograniczanie ryzyka KKS – „Czynny żal” Art. 16. § 1 KKS Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca, który po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ powołany do ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu. Zawiadomienie powinno być złożone na piśmie albo przekazane ustnie do protokołu.

Ograniczanie ryzyka KKS – „Czynny żal” „Czynny żal” działa tylko wtedy, gdy w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ postępowania przygotowawczego uiszczono w całości wymagalną należność publicznoprawną uszczuploną popełnionym czynem zabronionym. Jeżeli czyn zabroniony nie polega na uszczupleniu tej należności, a orzeczenie przepadku przedmiotów jest obowiązkowe, sprawca powinien złożyć te przedmioty, natomiast w razie niemożności ich złożenia - uiścić ich równowartość pieniężną.

Ograniczanie ryzyka KKS – „Czynny żal” Zawiadomienie jest bezskuteczne, jeżeli zostało złożone: 1) w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego; 2) po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony.

Dziękuję za uwagę