Pragmatyka zawodowa – czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Sześciolatek idzie do szkoły
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
DEPARTAMENT STRATEGII
Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki status dyrektora szkoły?” Warszawa, 21 lipca 2010 r.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Awans zawodowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w świetle obowiązujących przepisów Autor: Joanna Dembowa.
Zmiana miejsca pracy w okresie trwania stażu.
Nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego w trybie art. 9a ust
REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 stan na 31 lipca 2012 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Lobbing Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich na rzecz bibliotekarzy i bibliotek Elżbieta Stefańczyk – przewodnicząca SBP 1.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
koncepcja MEN (propozycje)
Przedszkole Nr 17 - ogólne informacje
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Informacja o oddziałach przedszkolnych zorganizowanych na terenie Szkoły Podstawowej nr 273 w Warszawie ul. Balcerzaka 1.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
BIBLIOTEKI SZKOLNE Aktualna sytuacja prawna próby likwidowania bibliotek szkolnych i zastępowania ich filiami bibliotek publicznych (Związek Gmin.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
Język obcy w przedszkolu
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Rozmowy o bibliotekarzach (dyplomowanych) Monika Curyło Uniwersytet Jagielloński.
Zasady i kryteria oceny pracownika i jego awansu na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Olsztynie Katarzyna Maćkiewicz Biblioteka Uniwersytecka Uniwersytet.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Kształcenie dualne.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
Awans zawodowy nauczycieli
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Dodatkowe rozwiązania dla nauczycieli. Rozmowy ze związkami zawodowymi
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Pragmatyka zawodowa – czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy? Jerzy Krawczyk

Pragmatyka zawodowa – czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy? projekt „Strategia Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich na lata 2010-2021”, artykuł E. Stefańczyk w nrze 5 „Bibliotekarza” „Program działania SBP na lata 2009 - 2013” - projekt Komitetu Programowego Krajowego Zjazdu Delegatów

Zawód czy zawody bibliotekarskie? Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie stażu adaptacyjnego … do wykony-wania zawodów bibliotekarskich z 13 listopada 2008 (Dz. U. Nr 207 poz. 1303) mówi o kwalifikacjach ustalonych w rozporządzeniu MKiSz (Dz. U. 1999 nr 41 poz. 419) oraz … Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Zawód czy zawody bibliotekarskie? … rozporządzeniu MNiSzW (Dz. U. 2006 nr 251 poz. 1852 i Dz. U. 2007 nr 98 poz. 650), a także rozporządzeniu MNiSzW w sprawie kandydatów na bibliotekarza dyplomowanego (Dz. U.2006 nr 155 poz. 1112) czyli nie ma jednego zawodu bibliotekarza! Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Podstawowe grupy bibliotekarzy - Nauczyciele – bibliotekarze w szkołach i bibliotekach pedagogicznych Bibliotekarze bibliotek publicznych Bibliotekarze w szkołach wyższych Bibliotekarze PAN/PAU Bibliotekarze bibliotek resortowych i JBR Bibliotekarze dyplomowani (szkoły wyższe, PAN, PAU) Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Zróżnicowane systemy awansowania Nauczyciele – bibliotekarze stanowiska i zasady awansowania wg Karty Nauczyciela - nauczyciel stażysta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany, nauczyciel dyplomowany. Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Zróżnicowane systemy awansowania c.d. Bibliotekarze bibliotek publicznych wg ustawy o bibliotekach; stanowiska: młodszy bibliotekarz, bibliotekarz, starszy bibliotekarz, kustosz, starszy kustosz awansowanie na najwyższe stanowisko po minimum 6 latach pracy brak systemu wynagrodzeń dla bibliotekarzy dyplomowanych mimo, że już w 1999 powstało rozporządzenie o systemie ich awansowania Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Zróżnicowane systemy awansowania c.d. Bibliotekarze PAN/PAU; stanowiska i system awansowania taki, jak w bibliotekach publicznych istnieje grupa bibliotekarzy dyplomowanych Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Zróżnicowane systemy awansowania c.d. Bibliotekarze szkół wyższych; stanowiska: młodszy bibliotekarz, bibliotekarz (3), starszy bibliotekarz (6), kustosz (10) awans na najwyższe stanowisko po minimum 10 latach i miesięcznej praktyce w innej bibliotece naukowej awans na stanowisko starszego bibliotekarza po 6 latach i praktyce w innych oddziałach biblioteki Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Zróżnicowany system awansowania - podsumowanie Biblioteki publiczne i PAN/PAU najwyższe stanowisko (starszy kustosz) możliwe już po 6 latach Biblioteki szkół wyższych najwyższe stanowisko (kustosz) możliwe po 10 latach i m.in. miesięcznej praktyce w innej bibliotece naukowej Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Zróżnicowany czas pracy Nauczyciele-bibliotekarze – 30 lub 35 godzin tygodniowo Bibliotekarze bibliotek publicznych i PAN – 40 godzin tygodniowo Bibliotekarze szkół wyższych – młodszy bibliotekarz i bibliotekarz – 40 godzin tygodniowo; starszy bibliotekarz i kustosz – 36 godzin tygodniowo Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Płace – rozbicie resortowe MEN – dla nauczycieli bibliotekarzy MK – dla bibliotekarzy z bibliotek publicznych MNiSzW – dla bibliotekarzy z bibliotek uczelnianych MPiSS – dla bibliotekarzy PAN

Uposażenie maksymalne w bibliotekach publicznych kustosze 3.300; st. kustosze – 5.000 w bibliotekach PAN/PAU kustosze 2.900; st. kustosze – 3.260 w bibliotekach szkół wyższych kustosze 2.940; brak starszych kustoszy Pragmatyka zawodowa - czy wspólna dla wszystkich grup bibliotekarzy?

Pułapki ujednolicenia czy bibliotekarze uczelniani będą musieli zrezygnować z krótszego tygodnia pracy (36 h)? co ze stanowiskiem starszego kustosza? czy resort nauki zrezygnuje z wymagań kwalifikacyjnych przy awansie na st. bibliotekarza i kustosza i skróci okres awansowania np. do 6 lat? czy inne resorty wprowadzą wymagania kwalifikacyjne przy awansie np. na kustosza?

Czy możliwe jest opracowanie jednolitej pragmatyki zawodowej? w l. 1974 – 1985 funkcjonowało rozporzą-dzenie Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1974 r. w sprawie wynagradzania pracow-ników placówek upowszechniania kultury, archiwów państwowych i Filmoteki Polskiej (Dz. U. nr 30 poz. 176), które stosowano m.in. do pracowników zatrudnionych w bibliotekach publicznych i szkół wyższych te przepisy, jednolite i obowiązujące we wszystkich bibliotekach, regulowały pro-blemy związane ze stanowiskami, wyma-ganiami kwalifikacyjnymi i wynagrodze-niami wszystkich bibliotekarzy.

Czy możliwe jest opracowanie jednolitej pragmatyki zawodowej? opracowanie takiej ujednoliconej pragmatyki jest możliwe, ale … wprowadzenie jej w życie może rodzić opór środowiska, bo … które grupy zyskają, a które stracą? ułatwieniem powinno być uchwalenie wcześniej nowej, ponadresortowej ustawy o bibliotekach