Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM"— Zapis prezentacji:

1 ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM
NOWE UREGULOWANIA ORAZ ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM

2 NAJWAŻNIEJSZE PODSTAWY PRAWNE:
USTAWA Z DNIA DZIENNIK USTAW przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe 14 grudnia 2016 r. (Dz.U r. poz. 60 ze zm.). ustawa - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U r. poz. 1148). ustawa - Karta Nauczyciela 26 stycznia 1982 r. (t. j. Dz. U r. poz. 967 ze zm.). ustawa o systemie oświaty 7 września 1991 r. (t. j. Dz. U r. poz ze zm.). ustawa o systemie informacji oświatowej 15 kwietnia 2011 r. (t. j. Dz. U r. poz ze zm.). ustawa o finansowaniu zadań oświatowych 27 października 2017 r. (Dz. U r. poz ze zm.).

3 ORAZ ZMIANY W OBOWIĄZUJĄCYCH AKTACH WYKONAWCZYCH
NOWE ROZPORZĄDZENIA ORAZ ZMIANY W OBOWIĄZUJĄCYCH AKTACH WYKONAWCZYCH OZNACZENIA: kolor niebieski- podstawa prawna kolor zielony- delegacja ustawowa kolor czerwony- zmiana

4 Data wejścia w życie: 2019-09-01
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY ZASADNICZE ZMIANY DOTYCZĄ: Dostosowania do 30 listopada 2019 r. działalności szkół do przepisów ustawy w tym w szczególności treści statutu szkoły; Stosowania organizacji roku szkolnego ustalonej dla szkół publicznych Ustawa Z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U r. poz. 1148). Data wejścia w życie:

5 Ustawa z dnia 25 kwietnia 2019 r .
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Określenia zasad wykonania zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w przypadku niewykonania tych zadań przez nauczyciela, wychowawcę oddziału, osobę prowadzącą praktyczną naukę zawodu lub radę pedagogiczną. Ustawa z dnia 25 kwietnia 2019 r . o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy – Prawo oświatowe (Dz.U r. poz. 761). Data wejścia w życie:

6 o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, oraz niektórych innych ustaw
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY ZASADNICZE ZMIANY DOTYCZĄ: Awans zawodowy: Skrócenie stażu na stopień nauczyciela kontraktowego do 9 miesięcy; Ocena dorobku zawodowego po zakończeniu stażu; Skrócenie okresu przerwy między uzyskaniem stopnia awansu zawodowego, a otwarciem stażu na kolejny stopień awansu zawodowego (2 lata po kontraktowym, 1 rok po mianowanym); Skrócenie dyrektorskiej ścieżki awansu zawodowego (4 lata od nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela ze stopniem doktora, po upływie 3 lat od mianowania); W przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego staż rozpoczęty w roku szkolnym 2018/2019 trwa 12 miesięcy. Ocena pracy: Rezygnacja z: kryteriów oceny pracy ustalonych w rozporządzeniu; okresowej oceny pracy; dokonywania oceny pracy po zakończeniu stażu (powrót do oceny dorobku zawodowego); wyłączenia okresu ferii z czasu na dokonanie oceny dorobku zawodowego po zakończeniu stażu. Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r . o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, oraz niektórych innych ustaw (Dz.U r. poz. 1287). Data wejścia w życie: Uwagi: Daty wejścia w życie poszczególnych artykułów: art. 5 oraz art. 7 pkt 8, wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; art. 7 pkt 5 i art. 9 wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia; 3) art. 7 pkt 2 lit. a wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.

7 o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, oraz niektórych innych ustaw
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY ZASADNICZE ZMIANY DOTYCZĄ: 3. Wynagrodzenie nauczycieli.: Wprowadzenie minimalnej wysokości dodatku funkcyjnego dla wychowawcy klasy w wysokości 300 zł; Wprowadzenie jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli stażystów odbywających staż na stopień nauczyciela kontraktowego , w wysokości zł; Odstąpienie od wprowadzenia dodatku za wyróżniającą pracę dla nauczycieli dyplomowanych; 4. Zatrudnianie nauczycieli: Umowa dla nauczyciela stażysty na 1 rok szkolny; Limit czasu trwania umów o pracę na czas określony – 36 miesięcy. Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r . o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, oraz niektórych innych ustaw (Dz.U r. poz. 1287). Data wejścia w życie: Uwagi: Daty wejścia w życie poszczególnych artykułów w art. 5 oraz art. 7 pkt 8, wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; art. 7 pkt 5 i art. 9 wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia; Art.. 7 pkt 2 lit. a wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.

8 o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, oraz niektórych innych ustaw
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY ZASADNICZE ZMIANY DOTYCZĄ: Kary dla nauczycieli: Wykluczenie możliwości ukarania nauczyciela karą porządkową za popełnienie czynu naruszającego prawa i dobro dziecka; Wprowadzenie obowiązku zawiadomienia rzecznika dyscyplinarnego o popełnieniu przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka; Z powodu ukarania nauczyciela karą porządkową za popełnienie czynu naruszającego prawa i dobro dziecka postępowanie wyjaśniające i dyscyplinarne nie będzie mogło zostać umorzone, ani także komisja dyscyplinarna nie będzie mogła odmówić wszczęcia postępowania z tej przyczyny; Wydłużenie okresu wszczęcia postępowania dyscyplinarnego w sytuacji, gdy czyn narusza prawo i dobro dziecka. Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r . o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, oraz niektórych innych ustaw (Dz.U r. poz. 1287). Data wejścia w życie: Uwagi: Daty wejścia w życie poszczególnych artykułów: art. 5 oraz art. 7 pkt 8, wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; art. 7 pkt 5 i art. 9 wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia; 3) art. 7 pkt 2 lit. a wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.

9 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY ZASADNICZE ZMIANY DOTYCZĄ: Egzamin przed komisją egzaminacyjną na stopień nauczyciela kontraktowego zostanie zastąpiony rozmową przeprowadzoną przez komisję kwalifikacyjną; Opiekun stażu, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu; Nauczyciel do wniosku o wszczęcie postępowania załączy kopię oceny dorobku zawodowego, a nie oceny pracy; ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U r. poz. 1574). Data wejścia w życie:

10 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, sposób realizacji doradztwa zawodowego oraz zadania doradcy zawodowego. Doradztwem zawodowym zostają objęci uczniowie wszystkich szkół publicznych i niepublicznych, z wyjątkiem szkół artystycznych oraz wychowankowie publicznych i niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325). Data wejścia w życie: -> art. 26a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

11 doprecyzowano przepisy § 5 (liczba dzieci i uczniów w oddziałach);
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Zasadnicze zmiany: dostosowano przepisy w zakresie organizacji tygodnia pracy szkoły (art. 111 pkt 14 ustawy – Prawo oświatowe) – § 21; doprecyzowano przepisy § 1 ust. 3 pkt 3 i 4 w zakresie nazw przedszkoli; doprecyzowano przepisy § 5 (liczba dzieci i uczniów w oddziałach); wprowadzono regulację dotyczącą oddziałów integracyjnych (§ 6 ust. 2-3); uregulowano kwestie organizowania nauczania w klasach łączonych (§ 13); doprecyzowano przepisy § 17 w zakresie informacji, jakie powinien zawierać arkusz organizacji oraz terminu zatwierdzania zmian do arkusza; ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U r. poz. 502). Data wejścia w życie: -> art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

12 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY cd. dostosowano przepisy do zmian w zakresie kształcenia zawodowego (§ ); doprecyzowano przepisy § 19 i § w zakresie dni, w których odbywają się zajęcia lub konsultacje w szkołach kształcących w formach stacjonarnej i zaocznej; zamieszczono przepis przejściowy (§ 26), dotyczący kontynuacji nauczania w oddziale specjalnym w szkole podstawowej. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U r. poz. 502). Data wejścia w życie: -> art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

13 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY W przypadku szkół ponadgimnazjalnych zachowane zostaje stosowanie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych zostają utrzymane w mocy do czasu zakończenia kształcenia przez uczniów branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, którzy rozpoczęli kształcenie w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 oraz uczniów dotychczasowych szkół policealnych dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy szkół policealnych dla dorosłych, czyli uczniów, którzy rozpoczęli kształcenie przed rokiem szkolnym 2019/2020. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U r. poz. 373). Data wejścia w życie: -> art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty

14 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 stycznia 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa formy doskonalenia zawodowego nauczycieli i rodzaje wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli, które mogą być dofinansowywane ze środków, o których mowa w art. 70 a ust i ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela oraz szczegółowe kryteria i tryb przyznawania środków. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 stycznia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli (Dz. U. z 2019 r. poz. 136). Data wejścia w życie: z wyjątkiem: § 6 i § 7 pkt 3, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2019 r. -> art. 70 a ust. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela

15 doprecyzowano przepisy § 5 (liczba dzieci i uczniów w oddziałach);
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Zasadnicze zmiany: dostosowano przepisy w zakresie organizacji tygodnia pracy szkoły (art. 111 pkt 14 ustawy – Prawo oświatowe) – § 21; doprecyzowano przepisy § 1 ust. 3 pkt 3 i 4 w zakresie nazw przedszkoli; doprecyzowano przepisy § 5 (liczba dzieci i uczniów w oddziałach); wprowadzono regulację dotyczącą oddziałów integracyjnych (§ 6 ust. 2-3); uregulowano kwestie organizowania nauczania w klasach łączonych (§ 13); doprecyzowano przepisy § 17 w zakresie informacji, jakie powinien zawierać arkusz organizacji oraz terminu zatwierdzania zmian do arkusza; ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U r. poz. 502). Data wejścia w życie: -> art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

16 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY cd. dostosowano przepisy do zmian w zakresie kształcenia zawodowego (§ ); doprecyzowano przepisy § 19 i § w zakresie dni, w których odbywają się zajęcia lub konsultacje w szkołach kształcących w formach stacjonarnej i zaocznej; zamieszczono przepis przejściowy (§ 26), dotyczący kontynuacji nauczania w oddziale specjalnym w szkole podstawowej. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U r. poz. 502). Data wejścia w życie: -> art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

17 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 marca 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa na 2019 r. sposób przekazywania przez dyrektorów szkół podstawowych informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji celowej w zakresie kwot refundacji oraz wzór formularza zawierającego te informacje. Uwaga: Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2018 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2018 r. (Dz. U. poz. 655). ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 574). Data wejścia w życie: -> art. 60 i art. 113 ust. 11 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych

18 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U poz.703), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Niektóre zmiany wprowadzone rozporządzeniem: dyrektorzy 4 - letniego liceum i 5 - letniego technikum od roku szkolnego 2020/2021 będą ustalali jeden przedmiot spośród czterech: filozofia, plastyka, muzyka, język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U r. poz. 639). Data wejścia w życie: -> art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

19 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY zwiększono liczbę godzin do dyspozycji dyrektora szkoły; Uwaga: jeżeli kształcenie w zawodzie szkolnictwa branżowego tego wymaga, ww. godziny będą mogły być przeznaczone na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym. doprecyzowano zapis dotyczący obowiązkowego podziału na grupy w oddziałach integracyjnych i oddziałach specjalnych, podczas zajęć, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1–3 oraz brzmienie załączników nr 7 i 8, dookreślając, dla jakiej grupy uczniów niepełnosprawnych przeznaczona jest branżowa szkoła I stopnia. c. d ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U r. poz. 639). Data wejścia w życie: -> art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

20 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa: szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i uczniom objętym Rządowym programem pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021; formy i zakres pomocy; tryb postępowania w sprawie udzielania pomocy. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021 (Dz. U. z 2019 r. poz. 1075). Data wejścia w życie: -> art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

21 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 czerwca 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Ustanowienie Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, do zadań którego należy: analiza obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w szczególności przepisów prawa i rozwiązań dotyczących wspomagania przez szkołę i placówkę wychowawczej roli rodziny; analiza propozycji zgłaszanych przy „Okrągłym stole edukacyjnym” w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki; przygotowanie propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w tym projektów programów rządowych w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki oraz profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki (Dz.U r. poz. 1194). Data wejścia w życie: -> art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171).

22 Wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym:
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym: w § 1 w ust. 1 w pkt 1 uchylono lit. e; w § 3 uchylono ust. 4; dostosowano brzmienie § 3 ust. 1 i i § 4; w załączniku nr 1 dostosowano brzmienie tytułu oraz uchylono stawkę dotyczącą egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Wprowadzono zmiany dostosowujące lub doprecyzowujące, a także ustalono warunki wynagradzania egzaminatorów egzaminu ósmoklasisty. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 marca 2012 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego (Dz.U r. poz ze zm.). Zmiana z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz. U r. poz. 419). Data wejścia w życie: -> art. 22 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

23 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Dostosowano terminologię rozporządzenia do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, wprowadzonej ustawą z dnia 22 listopada 2018 r o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245). Pojęcie „szkoły policealne dla młodzieży” zastąpiono pojęciem „szkoły policealne”, jednocześnie w rozporządzeniu do katalogu szkół, w których nie tworzy się rad rodziców, dodane zostały „branżowe szkoły II stopnia”, w których co do zasady kształcić się będą osoby pełnoletnie, które kontynuują kształcenie w tym typie szkoły po ukończeniu branżowej szkoły I stopnia. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców (Dz.U r. poz. 1478). Zmiana z dnia 15 lutego 2019 r. (Dz.U r. poz. 319). Data wejścia w życie: -> art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

24 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Dostosowano terminologię do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, wprowadzonej ustawą z dnia 22 listopada 2018 r o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245). Wśród jednostek organizacyjnych systemu oświaty, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego, wskazano centra kształcenia zawodowego, które, zgodnie z ww. nowelizacją ustawy, zastąpiły dotychczasowe placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego (Dz.U r. poz. 1498). Zmiana z dnia 15 lutego 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 311). Data wejścia w życie: -> art. 85 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

25 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Doprecyzowano, że oddziały sportowe i oddziały mistrzostwa sportowego mogą być tworzone jedynie w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży, liceach ogólnokształcących dla młodzieży, w technikach i branżowej szkole I stopnia. Analogicznie szkołami sportowymi i szkołami mistrzostwa sportowego mogą być ww. szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe, prowadzące kształcenie w formie dziennej. Określono, jaki organ opracowuje program szkolenia, również dla sportowców niepełnosprawnych - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, a także procedurę jego zatwierdzenia. Dotychczasową podstawę programową kształcenia w zawodach zastąpiono nową podstawą programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz.U r. poz. 671). Zmiana z dnia 25 lutego 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 413). Data wejścia w życie: -> art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

26 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 marca 2017 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY cd. W pozostałych klasach branżowej szkoły I stopnia oraz technikum, a także w klasie I branżowej szkoły I stopnia dla uczniów będących absolwentami gimnazjum, którzy rozpoczęli naukę 1 lutego 2019 r. będą realizowane dotychczasowe podstawy programowe kształcenia w zawodzie (art. 94 ust. 4 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw oraz art. 282 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.). Wprowadzone zmiany mają charakter porządkujący, a ich celem jest dostosowanie treści tego aktu wykonawczego do zmienionego brzmienia ustawy – Prawo oświatowe. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz.U r. poz. 671). Zmiana z dnia 25 lutego 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 413). Data wejścia w życie: -> art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

27 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Uporządkowano wymagania kwalifikacyjne: uaktualniono terminologię zawartą w słowniczku w zakresie dotyczącym kierunku studiów; uwzględniono kwalifikacje nauczycieli języków obcych legitymujących się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy i posiadają przygotowanie pedagogiczne; uznano kształcenie dwustopniowe na kierunku psychologia za odpowiadające jednolitym studiom magisterskim na kierunku psychologia. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575). Zmiana z dnia 1 marca 2019 r. (Dz.U r. poz. 465). Data wejścia w życie: z wyjątkiem: § 1 pkt 1 w zakresie § 2 pkt 9 oraz § 1 pkt 4 i 6, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2019 r. -> art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela

28 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY cd. określono kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego; uregulowano kwestie kwalifikacji do prowadzenia zajęć resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych i rewalidacyjnych. Uwaga: wprowadzone zmiany wymagań kwalifikacyjnych nie dotyczą nauczycieli zatrudnionych w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575). Zmiana z dnia 1 marca 2019 r. (Dz.U r. poz. 465). Data wejścia w życie: z wyjątkiem: § 1 pkt 1 w zakresie § 2 pkt 9 oraz § 1 pkt 4 i 6, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2019 r. -> art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela

29 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Wprowadzono zmiany dostosowujące przepisy rozporządzenia do regulacji zawartych w ustawie z dnia 14 grudnia r. – Prawo oświatowe, wprowadzonych ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245). Uwaga: zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe, rozporządzenie to zachowuje moc do czasu zakończenia kształcenia odpowiednio w szkołach i klasach starego typu oraz może być zmieniane na podstawie tych przepisów. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U r. poz ze zm.). Zmiana z dnia 28 marca 2019 r. (Dz.U r. poz. 666). Data wejścia w życie: -> art. 94a ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

30 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2017 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Jeżeli w czwartek bezpośrednio poprzedzający najbliższy piątek po dniu czerwca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, to w takim przypadku zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w środę poprzedzającą ten dzień. Ferie letnie rozpoczynają się w dniu następującym po dniu zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i kończą się z dniem sierpnia. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U r. poz ze zm.). Zmiana z dnia 12 czerwca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1093). Data wejścia w życie: -> art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ i SPORTU z dnia 18 kwietnia 2002 r. (Dz.U r. poz. 432 ze zm.). (Dz. U. z 2019 r. poz. 1094). -> art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

31 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Dostosowanie przepisów do stanu prawnego w zakresie ochrony danych osobowych zaistniałego od 25 maja 2018 r. (od dnia rozpoczęcia stosowania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/ z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.). Zniesienie obowiązku publikowania na liście ekspertów informacji o stanowiskach zajmowanych przez ekspertów w okresie ostatnich pięciu lat. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy (Dz.U r. poz. 354). Zmiana z dnia 26 czerwca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1327). Data wejścia w życie: -> art. 9g ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela

32 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Nowelizacja rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania przepisów rozporządzenia dotyczących zajęć realizowanych przez doradców zawodowych do rozwiązań przyjętych w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, wprowadzonych ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245, ze. zm.). Od 1 września 2019 r. zgodnie z nowym art. 26 a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, doradztwo zawodowe będzie realizowane w szkołach, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej i innych formach wychowania przedszkolnego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U r. poz. 1601). Zmiana z dnia 2 lipca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1322). Data wejścia w życie: -> art. 42 ust. 7b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela


Pobierz ppt "ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM"

Podobne prezentacje


Reklamy Google