FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 14 czerwca 2007 Poznań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Kraków
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Andrzej Sławiński 7. Program Ramowy Wstęp
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Co trzeba wiedzieć, aby napisać budżet projektu w 7PR
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zasady podstawowe (1): Budżet powinien być rzeczywisty i efektywny;
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE na podstawie Model Contract i Financial Guidelines IPPT.
HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Marie Curie ChairsKatedry FP Mobility-10
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE na podstawie Model Contract i Financial Guidelines IPPT.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
Finansowanie projektów w 7. Programie Ramowym UE Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Fundacja UAM – Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Zasady uczestnictwa i finansowania w 7. Programie Ramowym Badań i Rozwoju Technologicznego UE (lata )
KRYSTYNA BANDAU-PALKA GŁ. SPECJALISTA DIE - MN i I
JAK WŁĄCZYĆ SIĘ W PROJEKTY EUROPEJSKIE?. POMYSŁ NA PROJEKT – ALE JAKI? Projekty realizowane w ramach współpracy (collaborative projects) Sieci doskonałości.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Dzień Informacyjny Programu IDEAS 23 stycznia 2007r. WARSZAWA Iwona Kucharczyk Iwona Kucharczyk Krajowy Punkt.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Finansowanie projektów w 7. PR UE
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
1 Aspekty finansowe w 7. Programie Ramowym UE. Tworzenie budżetu projektu Joanna Bosiacka-Kniat Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Poznański.
Finansowanie projektów w 7. PR UE Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
Uczestnictwo w 7 PR. Podstawy prawne 7 PR Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (art.166 TWE) Decyzja nr 1982/2006.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE na podstawie Model Contract i Financial Guidelines Warszawa.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Stypendium Marii Curie
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią Konferencja Informacyjna, 2 marca 2010 Uniwersytet.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Możliwości finansowania projektów badawczych
1 7 Program Ramowy Zasady uczestnictwa.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Dzień Informacyjny Programów Nauki społeczno-ekonomiczne i humanistyczne (SESH) oraz Nauka w społeczeństwie.
ASPEKTY FINANSOWE 7.PROGRAMU RAMOWEGO PROGRAM POMYSŁY Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 22 czerwca 2007 SGH Barbara Trammer Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Marta Kozal Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Warszawa, Grant.
Procedury związane ze zgłaszaniem, uczestnictwem, rozliczaniem i raportowaniem projektów VOUCHER BADAWCZY BIURO UPOWSZECHNIANIA NAUKI UKW.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 17 kwietnia 2007 Barbara Trammer Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Wsparcie przygotowania wniosku i realizacji projektu IAPP Piotr Bednarek Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
ASPEKTY PRAWNE I FINANSOWE W 7. PR „7. Program Ramowy szansą rozwoju” Koszalin, 14 czerwca 2007 Piotr Bednarek Krajowy Punkt Kontaktowy.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego Etap Wdrażania Projektu.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Zapis prezentacji:

FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 14 czerwca 2007 Poznań Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE barbara.trammer@kpk.gov.pl

DOKUMENTY NA STRONACH KE (także w polskiej wersji językowej) Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) Rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. ustanawiające zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013) http://ec.europa.eu/research/fp7/documents_en.html

DOKUMENTY NA STRONACH KE Model Grant Agreement: http://cordis.europa.eu/fp7/calls-grant-agreement_en.html Guide to Financial Issues (draft): http://cordis.europa.eu/fp7/find-doc_en.html

ZMIANY W TERMINOLOGII W PORÓWNANIU Z FP6 CONTRACT GRANT AGREEMENT (kontrakt) (umowa o dotację) CONTRACTOR BENEFICIARY (wykonawca) (beneficjent) INSTRUMENTS FUNDING SCHEMES (instrumenty) (systemy finansowania) CERTIFICATE ON AUDIT CERTIFICATE FINANCIAL STATEMENT (certyfikat audytora) (świadectwo kontroli sprawozdań (finansowych)

KWALIFIKOWANIE DO FINANSOWANIA Podmioty prawne mające siedzibę w państwie członkowskim lub stowarzyszonym, lub które zostały stworzone na mocy prawa wspólnotowego Podmioty prawne mające siedzibę w kraju partnerskim współpracy międzynarodowej (ICPC) Organizacje międzynarodowe o znaczeniu europejskim (organizacja międzynarodowa, której większość członków stanowią państwa członkowskie lub państwa stowarzyszone i której głównym celem jest wspieranie współpracy naukowej i technologicznej w Europie)

KWALIFIKOWANIE DO FINANSOWANIA W przypadku podmiotów innych, niż wymienione w poprzednim slajdzie, dofinansowanie KE może być przyznane pod warunkiem spełnienia przynajmniej jednego z poniższych warunków: W programach szczegółowych lub w odpowiednim programie pracy przewidziano taką możliwość Dofinansowanie to ma istotne znaczenie dla realizacji projektu Finansowanie takie jest przewidziane w dwustronnej umowie o współpracy naukowej i technicznej lub w innej umowie zawartej między Wspólnotą a państwem, w którym podmiot prawny ma swoją siedzibę

ICPC countries Lista krajów partnerskich współpracy międzynarodowej (International cooperation partner countries - ICPC) http://ec.europa.eu/research/iscp/pdf/icpc_countries_en.pdf

PODOBIEŃSTWA DO 6.PR Kontrakt podopisuje koordynator i KE Partnerzy przystępują do kontraktu za pomocą podpisania „Form A” W trakcie trwania projektu partnerzy przystępują do kontraktu za pomocą podpisania „Form B” Kontrakt wchodzi w życie w momencie podpisania przez koordynatora i KE Obowiązkowe podpisanie Consortium Agreement, chyba że Call for proposals stanowi inaczej

KOSZTY BEZPOŚREDNIE I KOSZTY POŚREDNIE W PROJEKTACH koszty bezpośrednie są to koszty poniesione bezpośrednio w związku z realizacją projektu, np. wynagrodzenia personelu zatrudnionego do wykonania poszczególnych zadań, koszty podróży, materiałów, zakupu sprzętu itp. koszty pośrednie są to koszty ogólne funkcjonowania jednostki związane z realizacją danego projektu, np. koszty administracji i zarządzania, wynajęcia lub amortyzacji budynków i aparatury, usług telekomunikacyjnych i pocztowych, wody, elektryczności, ogrzewania, ubezpieczenia, wyposażenia biurowego, zatrudnienia personelu administracyjnego itp.

SPOSOBY SPRAWOZDAWANIA KOSZTÓW W PROJEKTACH jednostka wylicza i sprawozdaje rzeczywistą wartość swoich kosztów pośrednich. Model ten mogą stosować instytucje posiadające system księgowy pozwalający na wyodrębnienie tego typu kosztów, często w rzeczywistości przewyższających ryczałt naliczany wg sposobu 2. (ew. możliwość stosowania tzw. metody uproszczonej dla podmiotów, które nie posiadają księgowości analitycznej) koszty pośrednie są rozliczane jako ryczałt w/g stawki ustalonej przez KE, przy czym są one liczone jako procent od poniesionych kosztów bezpośrednich z wyłączeniem usług obcych (subcontractingu)

WYSOKOŚĆ RYCZAŁTU NA KOSZTY POŚREDNIE (liczony jako procent od kosztów bezpośrednich z wyłączeniem subcontractingu) PODSTAWOWA STAWKA – 20% DLA ORGANÓW PUBLICZNYCH O CHARAKTERZE NIEZAROBKOWYM, SZKÓŁ ŚREDNICH I WYŻSZYCH, ORGANIZACJI BADAWCZYCH I MŚP, (które nie są w stanie wyliczyć rzeczywistych kosztów pośrednich przypadających na projekt), gdy uczestniczą w projektach zawierających działania w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz działania demonstracyjne - ryczałt na koszty pośrednie wynosi: - 60% dla dotacji przyznanych na podstawie zaproszeń do składania wniosków zamykających się przed 1 stycznia 2010r. - nie mniej niż 40 % dla dotacji przyznanych na podstawie zaproszeń do składania wniosków zamykających się po 31 grudnia 2009r. W projektach typu Akcje koordynujące i wspierające - 7% W badaniach pionierskich (program Pomysły) - 20% Projekty badawczo-szkoleniowe Marie Curie (program Ludzie) – 10%

Przydatne definicje (aneks II do Grant Agreement, Guide for applicants - definicje) „Organ publiczny” – oznacza dowolny podmiot prawny ustanowiony w tej formie na podstawie krajowego prawa publicznego lub organizację międzynarodową (np.ONZ) Podmiot prawny jest uznawany za „organizację o charakterze niezarobkowym” jeśli jest traktowany jako tego rodzaju organizacja w świetle przepisów prawa krajowego lub międzynarodowego „Organizacja badawcza” oznacza podmiot prawny ustanowiony jako organizacja o charakterze niezarobkowym, której jednym z głównych celów jest prowadzenie działalności w zakresie badań lub rozwoju technologicznego (Jednostki PAN, Instytuty Badawczo-Rozwojowe)

Guide for applicants INDIRECT COSTS – DECISION TREE

REALIZACJA PROJEKTU TO PRACA ZESPOŁOWA REALIZACJA ZADAŃ MERYTORYCZNYCH OBSŁUGA ADMINISTRACYJNO-KSIĘGOWA

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA KE (liczona procentowo od całkowitych kosztów kwalifikowanych) Działania badawczo-rozwojowe lub innowacyjne (badania skierowane na zdobycie nowej wiedzy, która będzie wykorzystana w celu rozwoju nowych produktów, procesów lub usług lub też doprowadzi do znaczącej poprawy istniejących produktów, procesów lub usług) – do 50% (ale dla organów publicznych o charakterze niezarobkowym, szkół średnich i wyższych, organizacji badawczych i MŚP do 75%) Działania demonstracyjne (działania związane ze sprawdzeniem w badaniach przemysłowych nowych lub poprawionych produktów, procesów lub usług, włącznie z prototypami, jeśli nie mogą być one bezpośrednio skomercjalizowane) – do 50%

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA KE (liczona procentowo od całkowitych kosztów kwalifikowanych) Inne działania – do 100% obejmują między innymi działania: w zakresie zarządzania upowszechniania wiedzy (np. stworzenie strony internetowej, prezentacja projektu podczas konferencji, publikacje) koordynacji, sieci współpracy (np. organizacja spotkań, seminariów, koszty podróży dot. koordynacji i rozwoju współpracy) ochrona praw własności intelektualnej badania dot. społeczno-ekonomicznych oddziaływań wyników szkoleniowe UWAGA: Koordynacja naukowa zalicza się do działań RTD, w związku z tym jest finansowania przez KE w 50% lub 75%

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA KE (liczona procentowo od całkowitych kosztów kwalifikowanych) Projekty typu Akcje koordynacyjne i wspierające – do 100% Badania pionierskie (program Pomysły) – do 100% Projekty badawczo-szkoleniowe Marii Curie (program Ludzie) – do 100%. (dla poszczególnych akcji określone są różne maksymalne stawki na zarządzanie projektem. Różne typy kosztów (np. wynagrodzenia, koszty podróży, koszty badań) są finansowane na zasadzie tzw. fixed amount, czyli stawek o ustalonej przez KE wysokości.

PRZEWIDYWANE DOFINANSOWANIE ZE STRONY MNISW PROJEKT USTAWY I ROZPORZĄDZENIA Nowelizacja Ustawy o zasadach finansowania nauki Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą §11.4 Wniosek o finansowanie projektu międzynarodowego współfinansowanego (projekty w ramach programów UE) może obejmować finansowanie ze środków na naukę kosztów nie większych niż wysokość kosztów ponoszonych na ten cel przez jednostkę naukową ze środków krajowych… §11.5 W ramach wniosków o pokrycie kosztów uczestnictwa w projekcie międzynarodowym jednostka naukowa może ponadto wystąpić o pokrycie kosztów podatku VAT od działalności przewidzianej w projekcie

ZARZĄDZANIE KONSORCJUM Wydatki związane z obsługą/utrzymaniem umowy konsorcjum, o ile jest ona obowiązkowa Ogólne zarządzanie prawno-finansowo-administracyjne (w tym uzyskiwanie świadectw kontroli sprawozdań finansowych, świadectw metodologii) oraz koszty związane z kontrolami finansowymi i przeglądami technicznymi (financial audits and technical reviews) Organizacja przetargów wyłaniających nowych beneficjentów (competitive calls) o ile wymaga tego umowa (aneks1) Wszelkie pozostałe działania w zakresie zarządzania przewidziane w umowie z wyjątkiem działań w zakresie badań i rozwoju technologicznego

ZADANIA KOORDYNATORA (nie może ich podzlecać, ani też nie mogą być one wykonywane przez pozostałych partnerów) Przesłanie płatności otrzymanych z KE na rzecz beneficjentów Prowadzenie dokumentacji pozwalającej na stwierdzenie w dowolnym momencie, jaka część dofinansowania KE została wypłacona na rzecz każdego z beneficjentów Informowanie KE o rozdysponowaniu płatności w wypadku , gdy jest to wymagane na podstawie umowy lub gdy zażąda tego Komisja Kontrolowanie sprawozdań w celu zweryfikowania ich zgodności z zadaniami projektu przed przekazaniem sprawozdań Komisji Monitorowanie wypełniania przez beneficjentów ich zobowiązań wynikających z umowy

EPSS – przykład tabeli (A3 EPSS – przykład tabeli (A3.1 – budżet) dla projektu współpracy malej lub średniej skali (collaborative project) RTD Demonstration Training Coordination Support Management Other Total Personnel costs (€) Subcontracting (€) Other direct costs (€) Indirect costs (€) Lump sum, flat rate or scale of unit (option only for ICPC) (€) KOLUMNY NIEAKTYWNE Total budget (€) Requested EC contribution (€) Total receipts (€)

KOSZTY KWALIFIKOWALNE Muszą być obliczone zgodnie ze zwyczajnymi zasadami rachunkowości i zarządzania i praktykami beneficjenta oraz z zasadami rachunkowości państwa, w którym beneficjent ma swoją siedzibę Koszt związany z przygotowaniem i złożeniem wniosku projektowego nie jest kosztem kwalifikowalnym Dające się określić podatki pośrednie, w tym podatek od wartości dodanej (VAT) nie jest kosztem kwalifikowalnym

Wpływy na rzecz projektu (1) Zasoby udostępnione przez strony trzecie na rzecz beneficjenta w postaci nieodpłatnych transferów finansowych i aportów - są one uznawane za wpływy na rzecz projektu jeśli zostały wniesione przez strony trzecie specjalnie w celu wykorzystania ich w ramach projektu - nie są uznawane za wpływy na rzecz projektu o ile sposób ich wykorzystania pozostawiono do uznania beneficjenta Dochód wygenerowany w ramach projektu (nie jest uznawany za wpływy na rzecz projektu, o ile został wygenerowany w wyniku wykorzystania nowej wiedzy uzyskanej w ramach projektu) Wpływy na rzecz projektu powinny być wzięte pod uwagę na etapie konstruowania budżetu, jeśli można je przewidzieć w tym momencie

Wpływy na rzecz projektu (2) Dofinansowanie KE nie może stanowić podstawy do osiągania zysku i z tego względu w momencie przedkładania ostatniego sprawozdania finansowego, ostateczna kwota dofinansowania uwzględniać będzie wszelkie wpływy na rzecz projektu uzyskane przez każdego beneficjenta W przypadku każdego beneficjenta dofinansowanie KE nie może przekraczać kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o wpływy na rzecz projektu Jeśli: CAŁKOWITE DOFINANSOWANIE KE + WPŁYWY < CAŁKOWITE KOSZTY KWALIFIKOWALNE DOFINANSOWANIE KE NIE ULEGNIE ZMNIEJSZENIU

PŁATNOŚCI (1) Zaliczka będzie wypłacona w ciągu 45 dni od wejścia w życie umowy o dotację. Zaliczka ta ma zapewnić beneficjentom zachowanie płynności finansowej w trakcie trwania całego projektu, jej wysokość zostanie ustalona w trakcie negocjacji i zapisana w art. 6 umowy. Generalnie dla projektów z więcej niż dwoma okresami sprawozdawczymi, wysokość tej zaliczki będzie wynosiła 160% średniej wysokości dofinansowania KE przypadającego na okres sprawozdawczy (średnia wysokość dofinansowania przypadająca na okres = całkowite dofinansowanie / ilość okresów sprawozdawczych) Płatności okresowe będą wypłacane na podstawie przedstawianych sprawozdań (płatność = zaakceptowane koszty x stawka dofinansowania) Płatność końcowa Suma płatności wynikających z wypłaconej zaliczki i płatności okresowych nie może przekroczyć 90% maksymalnego dofinansowania ze strony KE

PŁATNOŚCI (2) Dla projektów z jednym lub dwoma okresami sprawozdawczymi zaliczka będzie w wysokości 60%-80% dofinansowania KE Termin płatności – 105 dni od momentu wpłynięcia raportów do KE

Odsetki od zaliczki wypłaconej przez KE W odnośnym raporcie finansowym koordynator (i tylko koordynator) ma obowiązek zgłosić KE odsetki uzyskane z zaliczki, którą otrzymał na rzecz konsorcjum, jeśli jej wartość przekracza 50.000 Euro. W konsekwencji przy określaniu przez KE kwoty kolejnej płatności, kwota uzyskanych przez koordynatora z odsetek od zaliczki zostanie wzięta pod uwagę. Koordynator do KE sprawozdaje jedynie odsetki od zaliczki, nie od kolejnych płatności okresowych

Certificate on Financial Statements (świadectwo kontroli sprawozdań finansowych) Świadectwo kontroli sprawozdań finansowych jest obowiązkowe tylko wtedy, gdy łączna żądana wysokość dofinansowania do danego projektu z KE na rzecz pojedynczego uczestnika, w ujęciu kumulatywnym za wszystkie okresy, za które świadectwo kontroli sprawozdań finansowych nie było przedstawiane, wynosi 375 000 euro lub więcej. Jednak w przypadku projektu trwającego dwa lata lub krócej, od uczestnika wymaga się nie więcej niż jednego świadectwa kontroli sprawozdań finansowych na zakończenie projektu.

Certificate on the methodology (1) Dla instytucji, które zgłoszą do KE chęć przedstawienia „Certificate on the methodology” i KE wyrazi na to zgodę Możliwość skierowana głównie do instytucji , które realizują dużą ilość projektów w 7.PR (szczegółowe zasady określone zostaną w Financial Guide) Potwierdzenie metodologii kalkulacji kosztów osobowych i kosztów pośrednich Świadectwo ważne na cały czas trwania FP7 Przedstawiane nie wcześniej niż 6 miesięcy po rozpoczęciu realizacji pierwszego projektu KORZYŚCI DLA INSTYTUCJI Zniesienie konieczności przedstawiania okresowych świadectw kontroli sprawozdań finansowych w sytuacji, kiedy jednostka jest zobowiązana do tego wg ogólnych zasad Uproszczona forma końcowego świadectwa kontroli sprawozdań finansowych

Certificate on the methodology (2) Możliwość stosowania przy raportowaniu przeciętnych wynagrodzeń dla personelu biorącego udział w projekcie, o ile: Przeciętne wynagrodzenia są skalkulowane zgodnie metodologią zaakceptowaną przez KE („Certificate on the methodology”) Jest to zgodne z zasadami zarządzania i rachunkowości instytucji Przeciętne wynagrodzenia nie różnią się w sposób znaczący od wynagrodzeń rzeczywistych Przedstawiane nie wcześniej niż 6 miesięcy po rozpoczęciu realizacji pierwszego projektu

FUNDUSZ GWARANCYJNY Nie obowiązuje zasada wspólnej odpowiedzialności finansowej, w celu zarządzania ryzykiem związanym z nie odzyskanymi kwotami należnymi KE stworzono Fundusz Gwarancyjny Fundusz składa się z wkładów wnoszonych przez uczestników (wszystkich bez wyjątku), które wynoszą 5% maksymalnego dofinansowania KE należnego uczestnikowi (o tę kwotę pomniejszana jest pierwsza zaliczka wypłacana konsorcjum). Odsetki wygenerowane przez fundusz gwarancyjny dodawane są do funduszu. Wkłady z różnych projektów trafiają do wspólnej puli Funduszu

FUNDUSZ GWARANCYJNY (c.d.) Przy końcowym rozliczeniu projektu: Organy publiczne, podmioty prawne, których udział w działaniu jest gwarantowany przez państwo członkowskie lub państwo stowarzyszone oraz szkoły średnie i uczelnie wyższe odzyskują zawsze wkład do Funduszu w całości Inne organizacje: Jeśli index Funduszu, który określany będzie przez EBI comiesięcznie, będzie wyższy niż 1 (odsetki >bilansu operacji) – odzyskują całość wkładu Jeśli index funduszu będzie mniejszy niż 1 (odsetki < bilansu operacji) – odzyskują wkład pomniejszony, z tym, że redukcja wkładu nie może wynieść więcej niż 1% całkowitego dofinansowania KE dla danego beneficjenta Potencjalna możliwość odzyskania pomniejszonego wkładu do Funduszu zależy więc nie od sytuacji w danym projekcie, ale od wysokości indexu i od daty końcowej płatności

FUNDUSZ GWARANCYJNY (c.d.) Fundusz gwarancyjny uznaje się za wystarczające zabezpieczenie i na beneficjentów nie będzie nakładany obowiązek składania dodatkowych zabezpieczeń lub gwarancji Komisja w drodze oceny ex ante weryfikować będzie jedynie: - zdolność finansową koordynatorów - zdolność finansową beneficjentów występujących o dofinansowanie KE do projektu przekraczające 500 000 Euro (nie dotyczy to organów publicznych, podmiotów prawnych, których udział w działaniu jest gwarantowany przez państwo członkowskie lub państwo stowarzyszone, oraz szkół średnich i uczelni wyższych) KE pozostawia sobie możliwość przeprowadzenia weryfikacji zdolności finansowej ex ante, o ile wystąpią dodatkowe okoliczności, w świetle których na podstawie dostępnych informacji istnieją uzasadnione wątpliwości co do zdolności finansowej danego beneficjenta.

REGULACJE W SYSTEMIE WYNAGRADZANIA W PROJEKTACH PROGRAMÓW RAMOWYCH Obliczanie kosztów osobowych w projektach Programów Ramowych Pismo Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego do Rektorów Szkół Wyższych i Dyrektorów Instytutów Naukowych z dnia 7 września 2006 roku http://www.nauka.gov.pl/mein/_gAllery/18/43/18433/list.pdf

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE +48 22 828 74 83 wewn.349 E-mail:barbara.trammer@kpk.gov.pl