Być ekspertem Komisji Europejskiej - ogólne doświadczenia Berenika M. Marciniec Poznański Park Naukowo - Technologiczny Zostań ekspertem Komisji Europejskiej! - Akademia Rolnicza w Poznaniu Poznań, 5 kwietnia 2006
Kto to jest ekspert KE? doświadczony w danej dziedzinie fachowiec doświadczony w danej dziedzinie fachowiec dysponujący ponadprzeciętną wiedzą dysponujący ponadprzeciętną wiedzą niezależny, bezstronny niezależny, bezstronny samodzielny samodzielny kompetentny kompetentny gotowy do pracy w międzynarodowym zespole ekspertów gotowy do pracy w międzynarodowym zespole ekspertów objęty zasadą poufności objęty zasadą poufności brak konfliktu interesów brak konfliktu interesów
Praca w zespole ekspertów 4-5 osobowe interdyscyplinarne zespoły 4-5 osobowe interdyscyplinarne zespoły ocena kilkunastu wniosków ocena kilkunastu wniosków praca godzin dziennie praca godzin dziennie spotkania oceniające i raportujące projekty (consensus) spotkania oceniające i raportujące projekty (consensus) raport z każdego projektu przygotowywany przez raportera raport z każdego projektu przygotowywany przez raportera niezależna pozycja obserwatora niezależna pozycja obserwatora nadzór i pomoc pracownika KE dla każdego zespołu nadzór i pomoc pracownika KE dla każdego zespołu ranking ocenionych wniosków dla każdego zespołu ekspertów ranking ocenionych wniosków dla każdego zespołu ekspertów wybór i finansowanie najlepszych wniosków wybór i finansowanie najlepszych wniosków
Kryteria oceny wniosków 1/ Trafność projektu, związek z programem pracy 6PR Ocena projektu pod względem naukowym i technologicznym - innowacyjność pomysłu - nowatorstwo projektu - przełożenie do praktyki Potencjalny wpływ projektu na wzrost konkurencyjności Europy Kwalifikacje koordynatora konsorcjum i partnerów projektu - - dobór partnerów (doświadczenie, profil działalności, użyteczność) - - plan pracy i współpracy - - zaplecze partnerów Ocena organizacji realizacji projektu, koordynacji i jakości zarządzania Środki na realizację projektu (personel, finanse, wyposażenie)
Kryteria oceny wniosków 2/2 7.Uwagi końcowe proporcja udziału kobiet i mężczyzn w realizacji projektu zagadnienia etyczne oraz bezpieczeństwo wdrożenia i stosowania wyników/produktów projektu zaplanowanie działań edukacyjnych na wszystkich poziomach realizacji projektu uzasadnienie udziału w projekcie partnerów z państw spoza UE oraz uwzględnienie partnerów z nowych państw członkowskich UE
Jak oceniać? mieć otwarty umysł mieć otwarty umysł czytać uważnie i z głową czytać uważnie i z głową przeczytać przynajmniej 3 wnioski dla oceny poziomu ocenianych wniosków przeczytać przynajmniej 3 wnioski dla oceny poziomu ocenianych wniosków dawać w miarę rozbudowane komentarze do oceny dawać w miarę rozbudowane komentarze do oceny przyjąć indywidualny system oceny i raportowania wniosków przyjąć indywidualny system oceny i raportowania wniosków brać aktywny udział w dyskusjach nad poszczególnymi wnioskami brać aktywny udział w dyskusjach nad poszczególnymi wnioskami zgłaszać wszelki konflikt interesów zgłaszać wszelki konflikt interesów uczyć się i wykorzystywać nowe wiadomości uczyć się i wykorzystywać nowe wiadomości znaleźć swojego konika znaleźć swojego konika
Z życia wzięte 150 wniosków w konkursie (po ocenie formalnej) 150 wniosków w konkursie (po ocenie formalnej) 42 ekspertów – około 10 zespołów 42 ekspertów – około 10 zespołów 4-5 osobowe interdyscyplinarne zespoły 4-5 osobowe interdyscyplinarne zespoły każdy zespół około 15 wniosków do oceny każdy zespół około 15 wniosków do oceny w każdej grupie około 2 wnioski zatwierdzone do finansowania w każdej grupie około 2 wnioski zatwierdzone do finansowania ranking wszystkich wniosków ranking wszystkich wniosków około 35 wniosków ocenionych pozytywnie (próg 17/25) około 35 wniosków ocenionych pozytywnie (próg 17/25) najwyższa ocena 23,5 punktów (2 wnioski) najwyższa ocena 23,5 punktów (2 wnioski) w sumie 23 wnioski sfinansowane, czyli około 15% (w zależności od budżetu przewidzianego na dany konkurs) w sumie 23 wnioski sfinansowane, czyli około 15% (w zależności od budżetu przewidzianego na dany konkurs)
Uwagi podsumowujące nauka, nauka, nauka... nauka, nauka, nauka... biurokracja, biurokracja, biurokracja... biurokracja, biurokracja, biurokracja... ciężka, ale satysfakcjonująca intelektualnie praca ciężka, ale satysfakcjonująca intelektualnie praca doświadczenie dla pisania własnych wniosków doświadczenie dla pisania własnych wniosków budowa własnej pozycji zawodowej budowa własnej pozycji zawodowej nowe perspektywy rozwoju nowe perspektywy rozwoju
Kontakt Fundacja UAM Poznański Park Naukowo – Technologiczny ul. Rubież 46, POZNAŃ tel./fax: