Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Co inicjuje rozpoczęcie postępowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Advertisements

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 LKA Berlin-K-No 1 Drogi zwalczania.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Prawo administracyjne
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Ochrona danych osobowych
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Dochodzenie Bankgesellschaft.
Fenomen korupcji   Korupcja zagraża społecznemu i demokratycznemu porządkowi naszego społeczeństwa, ponieważ narusza zasady równości wobec prawa niezawisłość.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Działanie 2.4 Optymalizacja polskiego.
Projekt twinningowy Wzmocnienie procesu implementacji działań antykorupcyjnych Transition Facility 2004 Zwalczanie korupcji w sektorze prywatnym Zwalczanie.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Whistleblower / Informatorzy.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Manipulacje w udzielaniu zamówień
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Modele dot. najlepszej praktyki.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Definicje pojęć : § 331 KK :
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Zwalczanie korupcji w administracji.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Prewencja Część I Walka z korupcją
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Ochrona informatorów Propozycje.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Oznaki korupcji, traktowanie.
Śledztwa finansowe w Berlinie
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Zwalczanie korupcji w anonimowym.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Europejskie modele dot. najlepszej.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 OLAF Europejski Urząd ds. Zwalczania.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Workshop Konstelacje kazusówKorupcja.
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Lista dla osób na stanowiskach.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility Korupcja - -Korupcja - (Nie)
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Prewencja Część II Konkretne.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Dochodzenia z implikacjami politycznymi.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Definicja: Sponsoring jest to.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Przegląd zagadnień - Wprowadzenie.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Polizeiliche Konzeption zur Bekämpfung.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Rejestr korupcyjny/Blokada zamówień
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Odzyskiwanie mienia/dochodzenia.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Whistleblower Osoby, które z.
Ryzyko podatkowe Jerzy Martini Rada Podatkowa przy PKPP Lewiatan
Policja została uprawniona przez przepisy Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich do samodzielnego (tj. bez zlecenia sędziego rodzinnego) dokonywania.
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
System recyklingu wg propozycji FORS
ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność pracodawcy?
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
WARSZAWA May 2006 J. P. BUEB - Conseiller au SCPC1 WYSPECJALIZOWANE SŁUŻBY DO WALKI Z KORUPCJĄ? Jean Pierre BUEB CENTRALNY URZĄD ds. ZAPOBIEGANIA KORUPCJI.
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
Cje dr Karolina Kremens, LL.M. Katedra Postępowania Karnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski Współpraca prokuratora z organami.
Cje Struktura organizacyjna prokuratury
Postępowanie egzekucyjne w administracji
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Dostęp do informacji niejawnych
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Służby informatyczne wspomagające bezpośrednio użytkowników w TPSA
Projektowane zmiany k.p. w zakresie przetwarzania danych osobowych
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Co inicjuje rozpoczęcie postępowania karnego? izby obrachunkowe urzędy sprawdzające rachunki organy skarbowe postępowania innych prokurator / przypadkowe odkrycia informacje od organizacji dotkniętych korupcją zawiadomienia konkurencji lub innych osób prywatnych zawiadomienia anonimowe

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Furtki dla korupcji niedostateczny nadzór służbowy i merytoryczny brak kontroli zbytnie usamodzielnienie się poszczególnych pracowników lub resortów koncentracja zadań w ręku pojedynczych pracowników zbyt duża uznaniowość zbyt dużo lub zbyt trudno zrozumiałe przepisy przy braku wiedzy fachowej brak przejrzystości niedostateczne działania doszkalające

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 rezygnacja z kontroli umowy wiążące urząd długoterminowo lub które z innych powodów wydają się niekorzystne rezygnacja z organizowania przetargów publicznych Furtki dla korupcji zaniżanie kosztów ogólnych, w celu zachowania kompetencji samodzielnego rozstrzygania o przyznawaniu zleceń

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Furtki dla korupcji dzielenie zleceń z tego samego powodu przekazywanie informacji o dokumentacjach ofertowych na rzecz konkretnego oferenta wybór niedopuszczalnego trybu przetargowego częste uzupełnianie lub rozszerzanie zleceń

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 częste zlecenia przyznawane aneksem do umowy nie zrozumiałe dopłaty szczególne rozliczenia i kosztorys różnią się od siebie, przyjmując za miernik doświadczenie życiowe, w sposób nieproporcjonalny niewytłumaczalne rezygnowanie z reklamacji / kar umownych Furtki dla korupcji niewytłumaczalne przedłużanie terminów przy przetargach zawężenie konkurencji poprzez formułowanie zbędnych wymogów technicznych; tym samym praktyczne wyłączenie określonych firm

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Ochrona informatorów Wprowadzenie / Problematyka

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Skuteczna ocena rachunków bankowych

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Problem korupcji zanik zaufania liczba niewykrytych spraw ogromne szkody materialne rozgrywa się w tajemnicy sprawcami są dający i biorący nie zgłaszają się świadkowie nieprzejrzyste struktury organów złożone procedury brak przejrzystości wysokie kompetencje sprawców brak świadomości bezprawności

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Ochrona informatorów Propozycje rozwiązań

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Możliwości biuro adwokata zaufania obowiązki informowania wirtualna skrzynka pocztowa centralne biuro doradcze

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Biuro adwokata zaufania Sektor prywatny bierze odpowiedzialność oferuje osobę kontaktową chroni informatora przed nieuzasadnionymi atakami tworzy sieć ekspertów oferuje gwarancję zatrudnienia oferuje ochronę osobistą poprzez anonimowość

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Biuro adwokata zaufania è świadkowie bądź informatorzy nie ponoszą opłat, è jest prowadzone przez adwokata specjalistę od prawa karnego è na życzenie oferuje anonimowość, è zbiera wskazówki i informacje, è w uzgodnieniu z informatorem składa doniesienie organom ścigania è zapewnia ochronę informatora aż po fazę postępowania sądowego.

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Funkcjonowanie biura adwokata zaufania ð telefon do sekretariatu w godzinach urzędowania ð działania budujące zaufanie poprzez informację ð skontaktowanie z adwokatem ð weryfikacja logiczności i ocena prawna ð sprawdzenie, czy możliwe jest składanie zeznań w sposób jawny ð jeśli tak, ewaluacja stanu faktycznego, złożenie zawiadomienia

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Funkcjonowanie biura adwokata zaufania ð jeżeli nie jest możliwe jawne zeznanie sprawdzenie, czy możliwe jest zdobycie dowodów rzeczowych ð jeśli tak, zbieranie dowodów rzeczowych ð ewaluacja stanu faktycznego, złożenie zawiadomienia powołując się na prawo do odmowy składania zeznań ð jeśli brak dowodów rzeczowych, sprawdzenie, czy istnieje możliwość złożenia zawiadomienia bez narażania informatora ð jeśli tak, ewaluacja stanu faktycznego, złożenie zawiadomienia powołując się na prawo do odmowy składania zeznań ð jeśli nie, rezygnacja ze złożenia zawiadomienia

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Obowiązki informowania/jednostki centralne Zalecenie GRECO : Funkcjonariuszom publicznym należy zapewnić możliwość składania zawiadomienia o uzasadnionym podejrzeniu korupcji bezpośrednio na policji Problem : Tajemnica służbowa obowiązek informowania

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Obowiązki informowania/jednostki centralne Regulacja obowiązująca w Hamburgu: Przepis administracyjny dotyczący Działań mających na celu zwalczanie korupcji (w szczególności zapobieganie korupcji) obowiązek informowania w przypadku podejrzenia o korupcję powołanie rzeczników ds. antykorupcujnych

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Obowiązki informowania/jednostki centralne Podstawa obowiązku informowania: Niniejszy przepis administracyjny konkretyzuje istniejące już obowiązki urzędników doradzania i wspierania wprowadzając ogólny obowiązek informowania o podejrzeniu korupcji, tak by dzięki temu przeciwdziałać korupcji oraz zagwarantować pewność działań i procedur. To samo dotyczy pracowników nie posiadających statusu urzędnika.

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Obowiązki informowania/jednostki centralne Kiedy należy informować? Jeżeli pracownicy w trakcie pełnienia obowiązków służbowych pozyskają informacje, które według ich osobistej oceny nogą świadczyć o dokonaniu czyny korupcyjnego lub przestępstwa powiązanego, zobowiązani są do poinformowania o tym fakcie, o ile inne przepisy prawa tego nie zabraniają.

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Obowiązki informowania/jednostki centralne Obowiązki jednostek centralnych: - przyjmowanie i przekazywanie stosownych informacji - doradzanie innym jednostkom - doradzanie i opieka nad osobami, które się do nich zwrócą Stosowne organy i urzędy muszą zapewnić, by jednostki centralne dysponowały niezbędnymi dla wykonywania swych zadań kompetencjami merytorycznymi i socjalnymi. Muszą one w szczególności zagwarantować gruntowną poradę/opiekę prawną i uwzględniać w wymagany w danej sytuacji sposób problemy wiążące się często z przestępstwami korupcyjnymi, o których doniesiono.

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Obowiązki informowania/jednostki centralne Postępowanie: podejrzenie korupcji (pracownik lub podmiot zewnętrzny) niesformalizowane poinformowanie przełożonego lub jednostki centralnej sprawdzenie wiarygodności i logiczności doniesienia podejrzenie uzasadnione -> prokuratura / wydział spraw wewnętrznych podejrzenie nieuzasadnione -> zniszczenie informacji

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Wirtualna skrzynka pocztowa wzrost ilości informacji zmniejszenie ilości niewykrytych przestępstw informator przekazuje organowi informacje o przypadkach korupcji zachowując anonimowość poprzez założenie skrzynki pocztowej możliwa jest komunikacja z informatorem (zadawanie mu pytań) łatwo zrozumiała obsługa pole tekstowe na wpisanie dowolnego tekstu możliwość wysyłania załączników w formacie WORD i innych brak możliwości zapisu adresu IP i innych danych internetowy system zgłaszania informacji i komunikacji pomiędzy informatorem a organem

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Wirtualna skrzynka pocztowa Wady: Wysokie koszty użytkowania (ca rocznie) Ryzyka techniczne i gospodarcze

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Wirtualna skrzynka pocztowa anonimowość zmniejsza opór przed składaniem zawiadomień możliwość dotarcia do każdego informatora niezależność od terminów urzędowania podawane są informacje o takich zdarzeniach, o których inaczej nigdy by nie poinformowano brak możliwości błędnej interpretacji, ponieważ komunikacja odbywa się w formie pisemnej (wzrost jakości) dialog (skrzynka pocztowa) zapewnia, że forma wypowiedzi jest otwarta (wzbudzanie zaufania) istnienie systemu ma również skutek prewencyjny Walory systemu

Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Centralna jednostka doradcza Wydziału Dochodzeń Wewnętrznych funkcjonuje w strukturze Wydziału Dochodzeń Wewnętrznych doradzanie pracownikom administracji i osobom prywatnym telefon obywatelski – odpowiadanie na pytania z zakresu prewencji korupcji i karalności poszczególnych czynów wykłady prewencyjne mające na celu uczulanie pracowników i przełożonych na kwestie korupcji wykłady prewencyjne wdrażające rekomendacje Konferencji Antykorupcyjnej