TWORZENIE TEKSTÓW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edycja tekstu – MS WORD Podstawowe zasady korzystania z edytora tekstu - zasady poprawnego zapisu tekstu. Edytor tekstu MS WORD- możliwości edytora tekstu.
Advertisements

Skróty klawiaturowe.
Opracował: Nowak Paweł
Procesor tekstu Word część 1
Komputerowa edycja tekstu – materiały na zajęcia z metodyki nauczania informatyki Ewa Kołczyk.
Edytor tekstu.
„Zasady formatowania plików w formacie Microsoft Word”
Poznajemy edytor tekstu Word
GRAFICZNE ROZMIESZCZANIE TEKSTU W KORESPONDENCJI
program służący do tworzenia, modyfikowania i drukowania tekstów
Budowa i układ strony dokumentu
Podstawy grafiki komputerowej
Programy z pakietu biurowego Microsoft Office
Technologie informatyczne dla socjologów
Treść w dobrej formie opracowali: Joanna Marlicka – (język polski) Krzysztof Dzierbicki – (informatyka)
Czym są HTML i XHTML? Skrót HTML pochodzi od słów Hypertext Markup Language (język znakowania hipertekstu). Język HTML jest podstawą każdej strony WWW.
Podstawy redagowania dokumentów tekstowych
Strona formalna tekstu
Edytor tekstu MS WORD.
Tajemnice klawiatury.
Tajemnice klawiatury Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
WORD Mgr inż. Jolanta Hopciaś
Opracowanie Anna Madeksza nauczyciel bibliotekarz
Sekrety klawiatury czyli jak sobie poradzić bez myszki
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Korespondencja biurowa
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Ćwiczenia z Worda
(C) Studenckie Koło Naukowe Bibliotekoznawców UŁ Kurs komputerowy dla słuchaczy Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku Zajęcia drugie Obsługa edytora tekstu.
Opracowała Urszula Guzikowska
Word to proste!.
Informatyka Pisanie na ekranie.
Poznajemy edytor tekstu Word
Kurs komputerowy - podstawy
Poznajemy edytor tekstu Microsoft Word
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6
Edytor tekstu Word.
Opracowała: Iwona Kowalik
Tworzenie prezentacji
zasady edycji, rodzaje i formy czcionek, formatowanie tekstów,
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wiadomości wstępne
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Podstawowe zasady pisania tekstu za pomocą klawiatury komputera
Jak napisać podanie w Wordzie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
MS Word – „proste” akapity
MS Word – problemy efektywności
prezentacja multimedialna
ZASADY WPROWADZANIA TEKSTU DO KOMPUTERA Magdalena Szorc Mirosław Brozio
Kolumny, tabulatory, tabele, sortowanie
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
Formatowanie dokumentów
Procesor tekstu Word część 3
Temat: Edytor tekstu Word – redagowanie tekstu. Szukanie i zamiana tekstu Znajdowanie tekstu w dokumencie Znajdowanie tekstu i jego zamiany dokonujemy.
Style i szablony w MS Word 2010
Microsoft® Office Word
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
Formatowanie tekstu w Wordzie. Potencjalne efekty są oczywiście widoczne na ekranie jeszcze przed zastosowaniem zmian. 4. Nowy Word ułatwia także korzystanie.
Dariusz Nikiel. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia akapitu, a nie na końcu każdej linijki tekstu lub zdania. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia.
Zasady redagowania pism
EDYTOR TEKSTU.
Zasady formatowania szkolnej pracy pisemnej
Piotr Grzegorzewski klasa 1GB (rok szkolny 2011/2012)
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
W przypadku studiów pierwszego stopnia praca dyplomowa może mieć formę projektu,
Poznajemy edytor tekstu Word
Interlinia i odstępy między akapitami
Zasady edycji tekstów.
Zapis prezentacji:

TWORZENIE TEKSTÓW

Zasady redagowania tekstów Podczas wprowadzania tekstu ważną rolę pełnią następujące klawisze: TAB, SPACJA, ENTER. Ich użycie wymaga stosowania określonych zasad, które skła­dają się na prawidłowe formatowanie tekstu.

Ogólne zasady pisania tekstów są następujące: Klawisza SPACJA używamy wyłącznie do rozdzielania wyrazów, nie należy go używać do wcinania akapitu lub odsuwania tekstu od lewego marginesu; Klawisz TAB służy do wcinanie tekstu od lewego marginesu;

Klawisz ENTER służy do zakończenia akapitu i rozpoczęcia nowego akapitu lub wstawiania pustego wiersza. Nie należy wciskać klawisz ENTER na zakończenie każdego wiersza tekstu. Łamanie tekstu w wiersze i wyrównywa­nie ich do marginesów odbywa się automatycznie, według wybranego stylu. W edytorze Word, przy włączeniu opcji Pokaż/Ukryj, użycie klawisza ENTER zaznaczone jest symbolem; Na końcu linii tekstu nie może pozostać słowo mniejsze niż trzy-czteroznakowe. Nie wolno więc pozostawiać spójników oraz wyrazów typu „lub", „ale" na końcu wiersza tekstu. Należy przenieść je do następnej linii przez związanie z następnym wyrazem „twardą spacją" ([Crtl]+[Shift]+[spacja]);

Przed znakami typu kropka, przecinek, dwukropek, średnik nie wstawia się spacji. Wstawiana po nich jest spacja; Przed nawiasem oraz cudzysłowiem otwierającym wstawiana jest spacja, natomiast po nich nie. Przy wstawianiu nawiasu i cudzysłowiu zamykającego nie wstawiamy spacji Nie należy rozdzielać między wiersze tekstu imion i nazwisk oraz temu podobnych wyrażeń;

W wierszu nie powinno być mniej niż siedem znaków W wierszu nie powinno być mniej niż siedem znaków. Zwłaszcza w ostatnim wierszu akapitu; Akapit nie może być podzielony między strony tak, aby jedna linia była samotna na stronie. Edytory z reguły same pilnują takiego sformatowania, ale warto pamiętać o ustawieniu tej możliwości; Pierwsza strona tekstu nie ma numeru, (pusty nagłówek lub pusta stopka). Często umieszcza się autora i tytuł w nagłówku, a numery strony w stopce.

AKAPIT Jest to obszar tekstu ograniczony dwoma wciśnięciami klawisza [Enter]. [Enter] kończy poprzedni akapit i zaczyna bieżący. Po napisaniu akapitu - naciskamy klawisz ENTER. Akapit może być jedną linią- wierszem tekstu. Akapit to fragment tekstu stanowiący całość pod względem treści.

Rodzaje pisma maszynowego Małe litery - np. „technika biurowa" Małe litery rozstawne (rozstrzelone) - np. „t e c h n i k a biurowa" Wielkie litery - np. „TECHNIKA BIUROWA" Wielkie litery rozstawne - np. „T E C H N I K A B I U R OWA".

Rodzaje czcionek: czcionki bezszeryfowe to np. Arial, Tahoma, Verdana itp. M - czcionka bezszeryfowa, czcionki szeryfowe to Courier, Times New Roman, posiadają u góry i u dołu liter dodatkowe zakończenia, M - czcionka szeryfowa. Istnieje pewna zasada, że dla uzyskania „ładnych" wydruków warto stosować do tytułów oraz wyróżnionych tekstów czcionki bezszeryfowe, natomiast do zwykłego tekstu czcionki szeryfowe.

Ustalanie marginesów w maszynopisach Przy przepisywaniu tekstów należy prawidłowo ustawić marginesy, które określają obowiązujące normy. W pismach przepisywanych jednostronnie marginesy ustawia się następująco: górny - 2,5 cm (10 kresek podziałki), dolny - 2,5 cm (10 kresek podziałki), lewy - 2,5 cm (10 kresek podziałki), prawy - 1,25 cm (5 kresek podziałki). W pismach dwustronnych stosuje się marginesy jak wyżej, w odbiciu lustrzanym.

Estetyka rozmieszczania tekstu Estetyka rozmieszczania tekstu polega na: ustaleniu odpowiedniego odstępu między wierszami („1", „1,5" i „2"), ustaleniu odpowiednich marginesów, właściwym rozmieszczeniu tytułów, podtytułów oraz śródtytułów, prawidłowej numeracji stron, prawidłowa numeracja punktów i podpunktów. 5.

Tytuły, podtytuły, śródtytuły w maszynopisach: tytuły pisze się wielkimi literami, podtytuły i śródtytuły małymi literami, po tytule nie stawia się kropek, tytuły, podtytuły i śródtytuły w całej pracy (piśmie) powinny być pisane tą samą odmianą pisma, przy tytułach i podtytułach nie stosuje się pisma rozstawnego, tytuł od podtytułu lub tekstu należy oddzielić zwiększonym odstępem - dodatkową interlinią podtytuł i śródtytuły oddziela się od tekstu 1,5 odstępu a nową myśl jednym.

Podstawowe funkcje edytora tekstu wprowadzanie tekstu, poruszanie się po nim i jego poprawianie: poruszanie się kursorem po dokumencie przy wykorzystaniu klawiszy strzałek i PageUp, Pagedown, Home i End, tryby pracy edytora: wstawianie (ang. insert) znaków pomiędzy istniejący tekst lub nadpisywanie (ang. overwrite) znaków w miejsce istniejących, usuwanie (ang. delete) znaków, słów, linii, akapitów, bloków i całego doku­mentu przy użyciu klawisza Delete lub Backspace, wyszukiwanie (ang. search) w tekście podanego ciągu znaków, zastępowanie (ang. replace) podanego ciągu znaków innym, zaznaczanie (ang. mark) fragmentu tekstu (bloku) oraz możliwość przeprowadzania na nim operacji blokowych: kasowania, wycinania, kopiowania, przenoszenia, wklejania,

formatowanie akapitu, fragmentu tekstu, całego dokumentu: wyrównywanie tekstu między marginesami (do lewego marginesu, do prawego marginesu, na środek - centrowanie, do obu marginesów - justowanie, ustalenie akapitu, wcięć akapitowych, odstępów po akapicie i przed akapitem, interlinii (odstępu między liniami wierszy), zastosowanie tabulatorów, ustawianie wielkości marginesów (górny, dolny, prawy, lewy, na nagłówek i stopkę), zaznaczanie fragmentu tekstu w celu zmiany jego stylu (np. kroju czcionki, marginesów) - operacje na sekcjach,

zapisywanie dokumentu na nośniku i jego odczytywanie, zabezpieczenie przed otwarciem i nieautoryzowanym nanoszeniem poprawek: zapisywanie i odczytywanie dokumentu w formacie typowym dla danego edytora, zapisywanie i odczytywanie dokumentu w formacie innym niż typowy (np. formacie innych edytorów), dołączanie do edytowanego dokumentu rysunków, tabel, innych plików tekstowych, tworzenie, podczas zapisywania, kopii zapasowych zapisywanego dokumentu, ochrona dokumentu przed nieautoryzowanym otwieraniem i wprowadzaniem poprawek (np. dokument tylko do odczytu, hasło dostępu do dokumentu),

określenie rozmiaru, rodzaju czcionki, jej kroju: wyświetlanie listy dostępnych czcionek z podglądem ich wyglądu, wyświetlanie listy dostępnych miar punktowych dla czcionek, możliwość stosowania pogrubienia (ang. bold), kursywy (ang. italica), pod­kreślenia (ang. underline), możliwość stosowania indeksów górnych i dolnych, wersalików itp.

definiowanie formatu i układu strony: ustalenie formatu papieru (np. A4, A5, A6), wielkość marginesów, ich wzajemne położenie na stronach parzystych i nie­parzystych, ustalenie sposobu wyświetlania nagłówków i stopek (np. inne na stronie tytułowej), Zdefiniowanie układu strony - układ pionowy (ang. portrait) lub poziomy (ang. landscape), podgląd strony przed wydrukiem (ang. print preview), pozwalający na obej­rzenie całego dokumentu przed jego wydrukowaniem i naniesienie ewentualnych poprawek,

możliwość dołączania elementów graficznych, tabel itp.: dołączanie dowolnych plików graficznych i możliwość ich skalowania dla potrzeb dokumentu, dołączanie tabel i wykresów arkusza kalkulacyjnego z możliwością ich przeskalowywania i dynamiczną zmianą zawartości w przypadku wniesienia poprawek w dokument źródłowy, dołączanie wcześniej zapisanych plików tekstowych jako elementów własnych tworzonego dokumentu, współpraca z bazami danych przy tworzeniu korespondencji seryjnej,

drukowanie dokumentu oraz możliwość przekazywania go do wydruku w profesjonalnych drukarniach: wybór drukarki, określenie jakości druku, określenie kolorystyki wydruku, wybór stron drukowania i kolejności ich drukowania (np. strony parzyste, od ostatniej strony), określenie ilości kopii i sposobu ich drukowania (np. każda strona w żądanej ilości, cały dokument i następnie jego kopia), skali odwzorowania dokumentu na kartce papieru (np. 100%, dwie strony dokumentu na jednej kartce), wybór formatu papieru do drukowania i jego jakości, sposób podawania papieru do druku, możliwość druku „do pliku" i wydruku post scriptowego w celu przekazania pliku do profesjonalnych drukarni.