Czas wolny osób niepełnosprawnych w Łodzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Prezentacja wyników badań
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Animatorzy Społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Piechowice 2008.
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Zespół Szkół Miejskich Nr 3 – Gimnazjum Nr 2 z O.I. im. Ignacego Łukasiewicza w Jaśle.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Centrum Badań Edukacyjnych Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi Badanie efektywności działań władz samorządowych Piotrkowa Trybunalskiego w.
Instytut Statystyki i Demografii
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
kobiet – „Kobieta pracująca…”
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Europejski Przegląd Szkół Technologie Informacyjno-Komunikacyjne w Edukacji. Edukacja informatyczna.
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Gimnazjum Nr 9 im. Jana Pawła II w Kaliszu Samorząd lokalny Kalisza w latach miasta na prawach powiatu Miasto Kalisz.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Możliwości wsparcia osób niepełnosprawnych ze środków PFRON
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Miasto przyszłości a polityka demograficzna Wizja miasta - Łódź 2035
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Środowiskowy Dom Samopomocy
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Dojazdy do pracy w województwie wielkopolskim - zróżnicowanie przestrzenne Skąd i dokąd Wielkopolanie dojeżdżali do pracy w 2011 r.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Sytuacja materialna i problemy życia codziennego mieszkańców Gdańska w aspekcie utworzenia Centrum Integracji Społecznej.
Opracowania towarzyszące Strategii Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej Białegostoku Raport z badań opinii mieszkańców Białegostoku Raport z badań.
Czas wolny dawniej a dziś.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
WSKAŹNIKI JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW POZNANIA 2010 Prof. dr hab. Ryszard Cichocki Dr Piotr Jabkowski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Centrum.
OPINIE MIESZKAŃCÓW CZĘSTOCHOWY NA TEMAT ROZWOJU I PROMOCJI MIASTA JAKO CENTRUM TURYSTYCZNEGO Dr hab. Felicjan Bylok (kierownik badań) Dr Leszek Cichobłaziński.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Dzielnica V Miasta Krakowa Krowodrza
Dzielnica XIV Miasta Krakowa Czyżyny
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Losy absolwentów publicznego gimnazjum nr 24 w Białymstoku
Zapis prezentacji:

Czas wolny osób niepełnosprawnych w Łodzi Prezentacja wyników badań zebranych pod przewodnictwem dr Anny Kacperczyk

CEL I PROBLEMATYKA BADANIA Badanie miało charakter poznawczy. Chcieliśmy przede wszystkim poznać zwyczaje osób niepełnosprawnych, dotyczące spędzania czasu wolnego. Podejrzewamy, że niepełnosprawni mają pewne ograniczenia, bariery, z którymi muszą codziennie walczyć. I tu rodzą się pewne pytania: Jakie są utrudnienia? Czy można coś zrobić, by je usunąć?

Pytania problemowe Czy rehabilitacja jest jednym ze sposobów spędzania wolnego czasu? Czy osoby niepełnosprawne są zadowolone ze sposobu, w jaki spędzają czas wolny? Czy istnieje utarty schemat spędzania wolnego czasu przez niepełnosprawnych? Czy istnieją ograniczenia dla niepełnosprawnych w wyborze form spędzania wolnego czasu? W jaki sposób spędzają swój wolny czas? Czy niepełnosprawni spędzają swój czas biernie, czy aktywnie? Czy nabycie niepełnosprawności wpływa na zadowolenie ze sposobu w jaki spędzają wolny czas, i formę spędzania wolnego czasu? W jaki sposób samodzielność respondentów, wpływa na wybór spędzania wolnego czasu? Jakie utrudnienia napotykają na swojej drodze niepełnosprawni, chcący aktywnie spędzać swój wolny czas? Czy rehabilitacja wpływa na formę spędzania wolnego czasu? Czy osoby z nabytą niepełnosprawnością częściej korzystają z rehabilitacji niż osoby z wrodzoną? Czy osoby z wrodzoną niepełnosprawnością, są bardziej zadowoleni ze spędzania wolnego czasu niż ci z nabytą? Czy dostosowanie mieszkania zależy od dochodu? Czy osoby ze znaczną niepełnosprawnością rzadko mieszkają samotnie? Czy sytuacja materialna wpływa na zadowolenie z wolnego czasu?

Dlaczego zainteresowała nas sytuacja osób niepełnosprawnych w Łodzi? Brakuje badań czysto socjologicznych, przez co populacja osób niepełnosprawnych pod wieloma względami pozostaje populacją niezbadaną Kampanie promujące równouprawnienie osób niepełnosprawnych Wzrost przystępności przestrzeni miejskiej Postęp technologiczny w sferze sprzętu wspomagającego dla niepełnosprawnych Promowanie w mediach sukcesów osób niepełnosprawnych

Prawnie i Biologicznie Osoby niepełnosprawne według kategorii w województwie łódzkim w 2002 r. Biologicznie 89,5 tys. 3,4% ludności województwa Prawnie i Biologicznie 186,6 tys. 7,2% ludności województwa Prawnie 89,0 tys. Źródło: Urząd Statystyczny w Łodzi Raport z wyników Spisów Powszechnych. Województwo Łódzkie, Łódź 2003

Przyjęte przez WHO pojęcie niepełnosprawności definiowane jest jako: Na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. przyjęto 3 stopnie niepełnosprawności: Uszkodzenie  Niepełnosprawność Upośledzenie  Znaczny Umiarkowany  Lekki 

Pilotaż Przeprowadziliśmy badanie pilotażowe techniką wywiadu swobodnego. Zebraliśmy 16 wywiadów z osobami niepełnosprawnymi, na podstawie których skonstruowaliśmy właściwe narzędzie badawcze.

Narzędzie badawcze i osoby badane Zastosowanym podczas zasadniczego badania narzędziem badawczym, był kwestionariusz ankiety realizowany wśród osób niepełnosprawnych ruchowo w Łodzi Udało nam się zebrać 160 ankiet od osób niepełnosprawnych Dobór respondentów był przypadkowy (wymogiem było posiadanie niepełnosprawności fizycznej)

Charakterystyka respondentów według płci

Podział respondentów ze względu na wiek

Charakterystyka respondentów cd. 38 % ankietowanych odpowiedziało, że mieszkają z obojgiem rodziców/opiekunów 34 % respondentów zadeklarowało się jako osoba pracująca Najwięcej, bo 42,7% oraz 44% respondentów utrzymuje się odpowiednio z renty i dzięki pomocy rodziny Przeciętny dochód naszych respondentów mieści się kwotach od 500 do 1500 zł miesięcznie

W jaki sposób najczęściej spędza Pan/i swój czas wolny? Potwierdza się hipoteza, że osoby niepełnosprawne najczęściej spędzają czas biernie

Poziom zadowolenia ze sposobu spędzania wolnego czasu Aż 86,79 % respondentów jest bardziej, lub mniej zadowolonych ze sposobu spędzania wolnego czasu Nie zachodzi korelacja pomiędzy poziomem zadowolenia, a stopniem niepełnosprawności Nie występuje także zależność pomiędzy zadowoleniem, a wiekiem ankietowanych

Z kim najczęściej spędza Pan/i czas wolny? Nie potwierdziła się hipoteza mówiąca o tym, że ludzie niepełnosprawni przeważnie spędzają czas samotnie

Ile czasu wolnego ma Pan/i w ciągu dnia? Możemy przyjąć, że hipoteza dotycząca tego, że osoby niepełnosprawne mają dużo czasu wolnego, nie może zostać odrzucona, ale też nie możemy jej bezwarunkowo zatwierdzić.

Hipotezy które nie znalazły potwierdzenia w badaniu Osoby pracujące, częściej spędzają czas wolny z rodziną lub samotnie, niż na spotkaniach z przyjaciółmi Osoby pracujące mają niewiele czasu wolnego Osoby o znacznej niepełnosprawności mają niższe wykształcenie Osoby pracujące mają najwięcej czasu wolnego wieczorem

Zależności dostrzeżone na etapie analizy danych Między elementami infrastruktury miejskiej i ich wpływem na stopień swobody poruszania się (Vk oscyluje w granicach 0,127 – 0,179) Pomiędzy sposobem utrzymywania się, a tym że dostrzegają oni problem w realizacji swoich planów (Vk = 0,247) Pomiędzy stopniem niepełnosprawności, a korzystaniem z transportu publicznego bez pomocy innych osób, a także z pomocą innych osób. (Vk oscyluje w granicach 0,255 – 0,283)

Wnioski Infrastruktura miejska jest nadal wysoce niedostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych Osoby z niepełnosprawnością nabytą, spędzają czas wolny mniej aktywnie, niż przed nabyciem niepełnosprawności, tęsknią najbardziej za sportem Respondenci podkreślają liczne ograniczenia związane z możliwościami spędzania przez nich wolnego czasu Opinia ankietowanych o przystosowaniu miejskich usług komunikacyjnych do potrzeb niepełnosprawnych jest niezadowalająca

Bibliografia T. Gałkowski: Wokół definicji pojęcia „osoba niepełnosprawna” - doświadczenia europejskie http://www.idn.org.pl/sonnszz/def_on.htm Sytuacja społeczna osób niepełnosprawnych, [w:] Polityka społeczna, A. Hulek, 1980r. Wobec niepełnosprawności, Janusz Kirenko, Mariusz Korczyński, Wydawnictwo Akademickie. Ośrodek Usług Edukacyjnych, 2008r. Pedagogika specjalna, W.Dykcik, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2001r. Balcerzak-Paradowska B., red., Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce. 2002 Osoby niepełnosprawne w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, A. Ostrowska, J. Sikorska, B. Gąciarz, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001r. http://www.cbe.ahe.lodz.pl/archiwalna_cbrk/sytuacja%20osob.pdf http://www.stat.gov.pl/lodz/69_175_PLK_HTML.htm

Zespół badawczy pod kierownictwem dr Anny Kacperczyk w składzie: Grzegorz Cieślak Wojciech Stępień Michał Czapliński Klaudia Górniak Sylwia Górska Magda Kaczorowska Wojciech Kornatowski Bartłomiej Lisiak Łopuszyński Adam Katarzyna Paś Krzysztof Piątkowski Michał Przydatek Zuzanna Słomczewska Paulina Sobczak Magdalena Wojciechowska Dziękujemy za uwagę!