11. 2 Lekarz jako źródło wiedzy o szczepieniach dla dzieci: czego w komunikacji z lekarzami oczekuje rodzic? Warszawa, 22.07.2010.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWO DO OCHRONY ZDROWIA
Advertisements

Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Zgoda pacjenta na zabieg, leczenie – zagadnienia prawne i etyczne.
Badania operacyjne. Wykład 1
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
FINANSOWANIE OPIEKI ZDROWOTNEJ (2) Prof. dr hab. med. Jacek Ruszkowski
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Internet jako źródło informacji dla pacjenta na temat schorzeń i leków
Usługi dodane dla produktów bankowości detalicznej - standard idealizacyjnej teorii Piotr Szawiec Marcin Idzik luty ‘2006.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Etapy podejmowania decyzji
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Warszawa, grudzień 2013 r. 16 programów 16 programów adresowanych do: 1.Kobiet w ciąży 1.Kobiet w ciąży – Szkoła Rodzenia - blisko odbiorców rocznie.
Badanie uczestników Targów Mieszkaniowych Raport z badania przeprowadzonego w dniach Warszawa, styczeń 2011 © 2010 Research International.
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Referencje w procesie selekcji kandydatów do pracy
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Ocena użyteczności metody CAF 2006 Prezentuje: Marek Jefremienko.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Młodzież i jej autorytety
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Autoprezentacja.
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Prezentacja Medicover dla ING Dlaczego Medicover?
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Idea oceniania kształtującego
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
Opieka farmaceutyczna
Moduł 3 Wszystko co potrzebujesz wiedzieć, żeby mieszkać i pracować za granicą.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szybkość załatwiania formalności związanych z przyjęciem do szpitala – rejestracja, długość oczekiwania.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
8 zasad postępowania lidera
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
dr Inż. Teresa Kupczyk Prorektor ds. naukowo-badawczych Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu Joanna Przemyślańska Włosek Marketing Manager, OTTO Workforce.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Aspekty nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii: Badania dotyczące skuteczności przeprowadzane.
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Analiza ankiety przeprowadzonej w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej na temat zdrowego żywienia -Ankieta przeprowadzona we wrześni 2015r -Badanie miało.
Instytut Eurotest BADANIE OPINII OSÓB PROWADZACYCH GOSPODARSTWA DOMOWE NA TERENIE GDAŃSKA DOTYCZACYCH ZMIANY SPOSOBU ZBIERANIA SELEKTYWNEGO ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Michał Stanikowski Warszawa, Marzec 2011 Raport z sondażu dotyczący projektu ograniczenia refundacji leków.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
DEBATA: Rzucamy wyzwanie cukrzycy. Walczymy o dłuższe życie z cukrzycą, dn , Sejm RP.
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
JAKIEGO DIALOGU SPOŁECZNEGO POTRZEBUJEMY W OCHRONIE ZDROWIA?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Zapis prezentacji:

11

2 Lekarz jako źródło wiedzy o szczepieniach dla dzieci: czego w komunikacji z lekarzami oczekuje rodzic? Warszawa,

3 Źródła informacji o szczepieniach dla dzieci Rodzice czerpią informację o szczepieniach dla dzieci z następujących źródeł: Lekarz/ pediatra Położna/ położna środowiskowa Bliscy (rodzina, przyjaciele) posiadający podobne doświadczenia. Internet Telewizja Prasa parentingowa Lekarz pediatra jest spośród wszystkich wyżej wymienionych traktowany jako najbardziej wiarygodne i rzetelne źródło informacji. Lekarz traktowany jest jak ekspert, którego wiedza jest największa i najbardziej kompletna. Dzięki temu może weryfikować informacje pochodzące z innych źródeł (potwierdzać ją lub obalać).

4 Lekarz jako źródło wiedzy: oczekiwania Warto zauważyć, że rodzice oczekują wsparcia ze strony lekarza na każdym etapie rozwoju dziecka. Postawa lekarza-pediatry – począwszy od opieki prenatalnej – powinna cechować: Proaktywność: to lekarz wybiega w przyszłość, przedstawia jak powinny wyglądać kolejne kroki w opiece nad dzieckiem. Proponuje określone rozwiązania, wyznacza terminy wizyt, rekomenduje metody leczenia i pielęgnacji. Indywidualne podejście: empatia i ogólnoludzkie wyczucie, które pozwoli lekarzowi zrozumieć indywidualne potrzeby rodziców oraz dziecka. Czas: który pozwoli rodzicom odczuć, że ich dziecko jest otoczone troskliwą i wnikliwą opieką Cierpliwość: dla wszystkich, nawet najbardziej drobiazgowych i dociekliwych pytań rodziców oraz wyrażanych obaw (często irracjonalnych); dla dziecka, które bywa niewdzięcznym pacjentem Otwartość – na pytania, wątpliwości i potrzeby rodziców i dziecka

5 Lekarz jako źródło wiedzy: ocena stanu obecnego Mimo, że łatwa dostępność do wiedzy i coraz większe wyrobienie pacjentów sprawia, że lubią i chcą sami podejmować decyzje dotyczące własnego zdrowia, w przypadku kwestii tak istotnej jak zdrowie dziecka oczekiwania względem lekarzy są ponadstandardowe. Decyzja o szczepieniu jest obarczona dużym bagażem emocjonalnym. Rodzice czują potrzebę podzielenia się tym bagażem ze specjalistą, który: wyręczy ich w podjęciu decyzji (postawa dominująca w mniejszych miastach) utwierdzi ich w podjętej decyzji (postawa dominująca w większych miastach) Obecnie postawa lekarzy nie jest w odczuciu respondentów w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Dominuje przekonanie, że lekarze w zbyt niewielkim stopniu angażują się w proces decyzyjny dotyczący szczepień. Dystans i pozostawianie całości decyzji rodzicom ci ostatni oceniają jako coś niemal niestosownego, co całkowicie kłóci się z wyobrażeniem o roli lekarza w procesie decyzyjnym dotyczącym szczepienia dzieci. To postawa, która odczytywana jest jako uciekanie od odpowiedzialności za zdrowie pacjenta, coś co całkowicie kłóci się z etyką lekarską.

6 Lekarz jako źródło wiedzy: ocena stanu obecnego Oczekiwania wobec lekarza to: Wsparcie merytoryczne: przedstawienie wiedzy z zakresu szczepień, ujętej w formie merytorycznych argumentów konkretne (a nie ambiwalentne) wypowiedzi – wsparte osobistymi rekomendacjami (gdybym ja szczepiłbym dziecko zrobiłbym…) Wsparcie emocjonalne - odniesienie się do emocjonalnych potrzeb rodzica Zaangażowanie w jego problemy, obawy Poczucie zaopiekowania, indywidualnego traktowania W zależności od etapu procesu decyzyjnego związanego ze szczepieniami rodzice oczekują nieco innych konkretnych wskazówek dotyczących szczepień dziecka. Zależność ta zostanie przedstawiona na następnym slajdzie.

7 Lekarz jako źródło wiedzy: oczekiwania Etap 1: Czy szczepić? Etap 2: Na jakie choroby szczepić? Etap 3: Jaką szczepionką szczepić? Przy świadomości istnienia wyboru – duża rola lekarza na tym etapie procesu decyzyjnego: to on ma specjalistyczną wiedzę z zakresu oferty rynkowej, składu szczepionek, różnic pomiędzy poszczególnymi produktami. Przy konieczności wykupienia szczepionki w aptece rodzice oczekują zatem konkretnych wskazań jaką szczepionkę zakupić Ale… ponieważ rodzice często nie są świadomi, że istnieje parę producentów jednej szczepionki – wyrażają gotowość, by zaszczepić daną chorobę szczepionkami dostępnymi w przychodni: to najwygodniejsze rozwiązanie Duża rola lekarza – na kluczowym – bo dotyczącym ogólnej postawy etapie procesu decyzyjnego powinna sprowadzać się do: Przedstawienia wad i zalet szczepień jako takich Rozwianie wątpliwości - nawet jeśli nie zostaną zwerbalizowane w trakcie wizyty, rodzice posiadają szereg obaw dotyczących szczepień. Rodzice mogą wstydzić się wątpliwości, mogą traktować je jako zbyt zabobonne by dzielić się nimi z lekarzem. Lekarz powinien ubiegać rodzica i rozwiewać jeszcze nie wypowiedziane obawy (wiem, że krąży opinia…. Ale w rzeczywistości..) Przestawienie korzyści Przedstawienie przebiegu procesu szczepienia – począwszy od możliwych powikłań po zabiegu skończywszy na długofalowej perspektywie cyklu szczepień; Kalendarz szczepień Koszt szczepień Przedstawienie wad i zalet szczepień na poszczególne choroby Przestawienie poziomu ryzyka zachorowania na poszczególne choroby Odpowiedź na wątpliwości rodziców dotyczących szczepień na wszystko/ na wybrane choroby W przypadku ograniczeń finansowych: przedstawienie hierarchii ważności szczepień (ułożenie indywidualnego kalendarza szczepień dla dziecka)

88