O aktywności dorosłych i seniorów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Studia stacjonarne i niestacjonarne
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Uzależnienia a rozwój dziecka
Rozwój zawodowy człowieka
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Gerontologia edukacyjna
W trosce o godność starości
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
I. Gerontologia społeczna jako nauka
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Pedagogika ogólna.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
Osoba niepełnosprawna
Publiczny wizerunek starości
Osoby starsze na rynku pracy
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wykład Prof. UWM dr hab. Ewa Kantowicz Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
środowisko wychowawcze
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Psychologia rozwojowa wieku dojrzałego
AKTYWNOŚĆ OSÓB STARSZYCH Agnieszka Trela. Aktywność osób starszych w istotny sposób łączy się z potrzebami: osobistego rozwoju, poczucia własnej wartości,
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Studia stacjonarne i niestacjonarne
POLITYKA SENIORALNA Tadeusz Adamejtis
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Edukacja Fizyczna w Późnej Dorosłości specjalność na kierunku Wychowanie Fizyczne studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne.
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Koncepcja promocji zdrowia w pracy
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

O aktywności dorosłych i seniorów Oprac. Katarzyna Uzar-Szcześniak na podst. Z. Pietrasinski, Rozwój człowieka dorosłego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990

PERIODYZACJA OKRESU DOROSŁOŚCI (D. L. LEVINSON)

WCZESNA DOROSŁOŚĆ – 17-40 r. ż. Okres pełni sił fizycznych i sprawności intelektualnej, samodzielności życiowej oraz twórczej ekspansji, prowadzącej jednostkę do samorealizacji zawodowej, małżeństwie i wychowaniu dzieci. Czas podejmowania najważniejszych decyzji życiowych i ustalania swojego miejsca w społeczeństwie. Era wielkich sukcesów ale i stresów – spiętrzenie zadań, obowiązków, planów trudnych często do pogodzenia oraz podjęcie odpowiedzialności za brzemienne w skutkach decyzje.

Zadania rozwojowe – WIEK ŚREDNI (40-65 r. ż.) „Kryzys wieku średniego”: weryfikacja planów życiowych – stopnia ich realizacji i związanej z tym konieczności zmian pewnego rodzaju stagnacja w życiu zawodowym i małżeńskim nowe działania vs zachowanie i utrzymanie aktualnej pozycji zawodowej, społecznej napięcia wewnętrzne wynikające z ukształtowanej struktury życiowej zmiany w pełnionych rolach rodzinnych i społecznych – wspomaganie startu życiowego dorosłych dzieci, opieka nad starzejącymi się rodzicami; większa odpowiedzialność społeczna Rozwój wewnętrzny – „orientacja introspektywna” oraz nastawienie na świat wewnętrzny, odmienna percepcja czasu, nabywanie mądrości życiowej.

Zadania rozwojowe – PÓŹNA DOROSŁOŚĆ/STAROŚĆ (od 60/65 r. ż.) Wysokie zróżnicowanie sprawności fizycznej i umysłowej – różnice między wiekiem kalendarzowymi i funkcjonalnym. Szeroko rozumiana aktywność jako znaczący czynnik dobrostanu psycho-fizycznego. Struktura życiowa kontynuacją wcześniejszej lub odmienna w wyniku zaprzestania pracy zawodowej oraz doświadczeń egzystencjalnych. Czas osiągania pełnej dojrzałości, mądrości i inteligencji wewnętrznej – akceptacja starości i związanych z nią ograniczeń. Okres bilansu życiowego i wypracowania dojrzałej postawy wobec śmierci.

TEORIA WYCOFANIA TEORIA AKTYWNOŚCI (E. Cumming, W. Henry) TEORIA AKTYWNOŚCI (R. Atchley) Starość jako naturalny, nieuchronny proces wycofania z dotychczasowych form aktywności społecznej. Jest to zarazem ważna potrzeba rozwojowa starości. Motywy: eliminacja stresu związanego z nowymi zadaniami i ryzykiem niepowodzenia, zastępowanie pokoleń. Wycofanie się ma charakter pozytywny – sprzyja refleksji i reinterpretacji zdarzeń życiowych. Aktywność jako znaczący czynnik podtrzymywania dobrostanu psychofizycznego osób starszych. Rodzaje aktywności: Nieformalna – kontakty społeczne z rodziną, przyjaciółmi, sąsiadami Formalna – uczestnictwo w stowarzyszeniach społecznych, polityce Samotnicza – indywidualna, samodzielna realizacja pasji, zainteresowań, hobby

Style życia na emeryturze (O. Czerniawska)

Przemiany aktywności człowieka na przestrzeni życia Osoby w okresie późnej dorosłości rzadko podejmują nowe rodzaje aktywności – starają się utrzymać dotychczasowy poziom aktywności lub intensyfikują te jego obszary, które są jeszcze możliwe do realizowania (R. Atchley) Zmiany w mikrostrukturze aktywności (Z. Pietrasinski) Przemiany aktywności człowieka na przestrzeni życia Przesunięcie na linii wartości witalne (materialne) – w kierunku wartości egzystencjalnych (duchowych) – bilans życia (kompensacja w sferze działań społecznych)

Determinanty podejmowania aktywności przez osoby dorosłe i starsze Zjawisko wysoko zróżnicowane Dorośli – życie zawodowe (chęć dokształcania) i rodzinne, ilość czasu, zainteresowania, intensywność życia i pracy (odpoczynek) Starsi – środowisko rodzinne, stan zdrowia, status ekonomiczny, płeć i miejsce zamieszkania, status i pełnione role społeczne Zmiany w stopniu sprawności psychofizycznej Przeszłe doświadczenia, oczekiwania społeczne oraz stereotypy Negatywne czynniki sytuacyjne Brak dostępu do infrastruktury kulturalnej Status materialny Bariery w podejmowaniu aktywności przez osoby dorosłe i starsze