EURPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Czy polski sektor finansów publicznych jest w kryzysie? Mirosław Gronick i Warszawa 2 marca 2009 r.
Polska osiągnęła drugi najwyższy poziom inwestycji publicznych w całej UE
Wymiar budżetu unijnego w odniesieniu do szeroko pojętej działalności gospodarczej.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Budżet państwa.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Cena Państwa Warszawa, Ile płacimy podatków (1) Zarabiający średnią Krajową Polak zapłaci w 2012 roku łącznie złotych podatków czyli.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Finanse publiczne w świetle statystyk
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Rząd i prezydent.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Parlament Europejski.
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Polskie 10 lat w Unii. Z NACZĄCY AWANS POLITYCZNY W UE C ZĘŚĆ CENTRUM DECYZYJNEGO S ILNE WPŁYWOWE PAŃSTWO Większy budżet Bezpieczeństwo energetyczne Przełożenie.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Zasady generalne zarządzania finansami to: 1.Skupienie uwagi nie na kwotach, ale na tendencjach i strukturach. 2.Stała znajomość długoterminowego wpływu.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Minister Finansów Jan Vincent-Rostowski
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> PICTURE START.
DŁUG PUBLICZNY – BARIERA ROZWOJU?
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
WIELOLETNIE PLANOWANIE FINANSOWE
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Prawo finansowe MSFRiU II r. r.a. 2015/2016 grupy C 8, C 1, C 2 dzień zajęć – wtorek 6.10, 13.10, 20.10, 27.10, 3.11, 10.11, 17.11,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ
Sytuacja finansów JST wybrane wskaźniki
Zapis prezentacji:

EURPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY Panel: Efektywny audyt w administracji publicznej Mirosław Sekuła, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych, Przewodniczący Komisji Nadzoru Audytowego Katowice, 14 maja 2012 roku

Lingua latina Auditorium – sala wykładowa, publiczność Auditor – słuchacz, słuchający Audio – słyszeć, słuchać

Unia Europejska i Polska w gospodarce świata Produkt Światowy Brutto: 62 900 miliardów $ Produkt Unijny Brutto: 16 200 mld$ (12 256 mld €) Produkt Polski Brutto: 470 mld $ (354,3 mld € ) PUB to 25,7% PŚB PKB Polski stanowi: 0,75% PŚB i 2,90% PUB

Unia Europejska i Polska w gospodarce świata Produkt Brutto mld $ Ludność miliony Świat 62 900 7 000 Unia Europejska 12 200 502,5 25,8% 7,2% Polska 470 38,2 0,75% 0,55%

Wszystkie kraje Unii Europejskiej są małe, tylko nie wszystkie mają tego świadomość

KONTROLA czy AUDYT Kontrola to porównywanie rzeczywistości z przyjętymi wzorcami. Kontrola to proces, którego celem jest regulowanie i korygowanie czynności dla zapewnienia ich sprawności i skuteczności Kontrola to porównywanie informacji o tym, co rzeczywiście następuje w trakcie wdrażania planu, z wzorcami opracowanymi w trakcie planowania

KONTROLA czy AUDYT Audytor to doradca „wsłuchujący się” w działanie organizacji, informujący o jej niesprawnościach i słabościach oraz ryzykach zagrażających osiąganiu celów. Audyt określa najbardziej istotne ryzyka dla organizacji i koncentruje swoje oceny na obszarach w których one występują. Audyt wewnętrzny pomaga organizacji w osiąganiu celów poprzez ocenę skuteczności zarządzania ryzykiem i zarządzania organizacją

AUDYT a KONTROLA Audyt jest narzędziem zarządzania strategicznego a kontrola zarządzania operacyjnego. Kontrola sprawdza procedury Audyt wspomaga osiąganie celów bez jasnego określenia celów - audyt i audytorzy są bezużyteczni Budżet a budżet zadaniowy

Budżet a budżet zadaniowy Termin „budżet” pochodzi z łacińskiego „bulga”, oznaczającego skórzany mieszek do zbierania pieniędzy. Budżet tradycyjny to plan finansowy określający planowane dochody i wydatki, jest on narzędziem polityki organizacji. Budżet zadaniowy to zestawienie zadań i celów organizacji, określanych na podstawie priorytetów zawartych w programach i strategiach, z przypisanie im środków finansowych wraz z miernikami wykonania zadań osiągania celów.

Produkt Krajowy Brutto Polski W 2011 r. około: 1 520 miliardów zł czyli około 369,3 miliarda € W 2010 roku 1 415 miliardów zł czyli około 354,3 miliarda €

Budżet Państwa Dochody 250,3 277,6 Wydatki 294,9 302,7 w miliardach złotych 2010 2011 Dochody 250,3 277,6 Wydatki 294,9 302,7 Deficyt 44,6 25,1

W ostatnich 4 latach skumulowany wzrost PKB w Polsce był zdecydowanie najwyższy w UE

Państwowy dług publiczny (PDP) na koniec 2011 r. wyniósł 815,3 mld zł. w relacji do PKB wyniósł 53,5%. zadłużenie sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniosło 858,9 mld zł w relacji do PKB to 56,3% PKB.

Poziom długu/PKB jest w Polsce wyraźnie niższy niż w UE, szczególnie po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej

Główne źródła zadłużania się polskiego sektora finansów publicznych Rok 2011, miliardy zł FUS KRUS zebrane składki 101,6 1,4 wypłacone świadczenia 162,7 14,2 brakuje 61,1 12,8 deficyt budżetu państwa w ubiegłym roku wyniósł 25 mld zł te trzy główne źródła generują około 100 mld zł zadłużenia rocznie

Cel strategiczny - osiągnięcie MTO w 2015 r Cel strategiczny - osiągnięcie MTO w 2015 r. wymaga dalszego obniżania deficytu

Kalendarz polityczny 2012 bez wyborów 2013 bez wyborów 2014 wybory do Parlamentu Europejskiego i wybory samorządowe 2015 wybory Prezydenta RP i wybory parlamentarne DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!