Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wsparcie polskich eksporterów w obszarze działalności ubezpieczeniowej KUKE Jarosław Kilijanek, specjalista ds. sprzedaży.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna
Zmiany na rynku energii elektrycznej
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Konferencja prasowa nr 4. SEP w roku 90-lecia Warszawa, 28 sierpnia 2009 r. Warszawa, 28 sierpnia 2009 r.
Rynek bilansujący = Rynek czasu rzeczywistego = Rynek spot
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
Efekty udostępnienia FCL i analiza potrzeb jego odnowienia
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Dr Tadeusz Lis Badania Systemowe „EnergSys”
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Finanse Zbigniew Kuryłek
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Model energetyki polskiej, a światowe i europejskie wzorce
Warunki do inwestowania w sektorze elektroenergetycznym Jan Kurp Prezes Zarządu Południowy Koncern Energetyczny SA Warszawa, 6 czerwca 2005 r.
1. II KONGRES NOWEGO PRZEMYSŁU ENERGETYKA - GAZ STANDARD MARKET DESIGN JAKO NARZĘDZIE DO EFEKTYWNEGO ROZWOJU RYNKU ENERGII ELEKTRYCZNEJ Warszawa, 6-7/06/2005.
Zofia Janiszewska Urząd Regulacji Energetyki
1. 2 Krzysztof Lipko EPC S.Awww.epc.pl Krzysztof Lipko EPC S.A.
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
,,Własność, czyli rzecz o wolności’’.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Finansowanie dla przedsiębiorstw - alternatywne źródła pozyskiwania finansowania
Makroekonomia I Ćwiczenia
Planowanie przepływów materiałów
Wpływ procesu prywatyzacji na przedsiębiorstwa stalowe
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Liberalizacja rynku energii elektrycznej - doświadczenia krajów europejskich 19 września 2005  *connectedthinking.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
 OSD   Sprzedawca  Odbiorca  – trójkąt konfliktów czy współpracy Jan Rakowski Partner na Rynku Energii sp. z o. o.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Efektywność w strategiach energetycznych
Otwarty rynek gazu ziemnego Wyzwania i bariery Waldemar Kamrat Politechnika Gdańska XVIII Konferencja GAZTERM Międzyzdroje, (11-13) maja 2015 r.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Artur Bodzioch & Jan Holub
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Monopol oferenta Założenia modelu:
Autonomiczne Regiony Energetyczne (ARE) – przegląd możliwych rozwiązań. prof. dr hab. inż. Zbigniew Gnutek mgr inż. Przemysław Smakulski This project is.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Problematyka Raportu Jakie mają być cele polityki surowcowej? Jakie powinny być jej podstawowe zasady? Jaki instytucjonalny model jest potrzebny do.
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
6. NADZÓR KORPORACYJNY W SPÓŁKACH KONTROLOWANYCH PRZEZ PAŃSTWO
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Zapis prezentacji:

Jak bezpieczeństwo energetyczne kraju łączyć z prywatyzacją i nadzorem właścicielskim Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP Agnieszka Błaszczyk – Manager

Definicje bezpieczeństwa energetycznego Ministerstwo Gospodarki i Pracy „(…) zdolność zaspokojenia w warunkach rynkowych popytu na paliwa i energię pod względem ilościowym i jakościowym, po cenie wynikającej z równowagi popytu i podaży, przy zachowaniu warunków ochrony środowiska” CEER „Bezpieczeństwo energetyczne oznacza ich odbiorcy mają dostęp do energii, w momencie i ilości, w jakiej jej potrzebują w zamian za przejrzystą i wynikającą z rachunku kosztów cenę” Nasza propozycja: (…) ciągła zdolność do zaspokojenia popytu na paliwa i energię pod względem ilościowymi i jakościowym po konkurencyjnych cenach.”

Kształtowanie bezpieczeństwa energetycznego Podmioty uczestniczące w kształtowaniu bezpieczeństwa energetycznego: Administracja państwowa Operatorzy Wytwórcy Odbiorcy Inwestorzy Ciężar kształtowania bezpieczeństwa energetycznego w aspektach czasowych: bezpieczeństwo długookresowe (strategiczne) – administracja państwowa i inwestorzy bezpieczeństwo krótko i średniookresowe – operatorzy, odbiorcy i wytwórcy

Rola państwa w sektorze energetycznym Funkcja państwa jako regulatora: Gwarantowanie bezpieczeństwa politycznego, Tworzenie regulacji systemowych, Stymulowanie procesów inwestycyjnych, Tworzenie mechanizmów zapewniających równe warunki dostępu odbiorców do energii Funkcja państwa jako właściciela/akcjonariusza: Kontrola strategiczna w warunkach monopolu lokalnego, Zapewnienie środków na realizację inwestycji w przypadkach nie gwarantujących wystarczającego poziomu zwrotu z aktywów lub związanych ze zbyt wysokim ryzykiem inwestycyjnym

Regulacyjna rola państwa Tworzenie regulacji systemowych: przejrzyste ramy prawne kształtowanie polityki energetycznej w skali makro mechanizmy wspierające wzrost konkurencji Stymulowanie procesów inwestycyjnych: polityka fiskalna wspieranie rozwoju nowych technologii tworzenie mechanizmów zmniejszających ryzyko inwestycyjne (kontrakty długoterminowe, akceptacja konsolidacji pionowej, przejrzyste systemy gwarancji)

Właścicielska rola państwa w aspekcie kontroli strategicznej Obszary kontroli strategicznej: System przesyłowy Monopole lokalne Narzędzia zapewnienia kontroli strategicznej: Większościowy pakiet akcji Kontrola poprzez zapisy statutowe Limity inwestycyjne „Złota akcja”

Przykłady działań ochronnych i ich konsekwencje w UE „Złota akcja” w Societe Nationale Elf-Aquitane oraz belgijskich spółkach energetycznych, Ograniczenia inwestycyjne w procesach prywatyzacyjnych w Portugalii, Ograniczenia w wykonywaniu praw głosu we włoskich i hiszpańskich spółkach energetycznych.

Cele prywatyzacji sektora energetycznego Cele realizacji procesu prywatyzacji: czynnik pozyskiwania środków na inwestycje i rozwój zwiększanie efektywności działania przedsiębiorstw Prywatyzacja, a specyfika elementów składowych sektora energetycznego Wytwarzanie i sprzedaż energii Dystrybucja

Prywatyzacja poprzez rynek publiczny jako optymalna forma prywatyzacji sektora dystrybucyjnego Duża przejrzystość realizacji procesu prywatyzacji Umożliwienie prywatyzowanym przedsiębiorstwom dostępu do środków finansowych inwestorów instytucjonalnych (na koniec czerwca 2004r. łączne inwestycje funduszy emerytalnych kształtowały się na poziomie ponad 51 miliardów złotych) Dystrybucja jako atrakcyjna forma stabilnej inwestycji poszukiwanej przez inwestorów instytucjonalnych, Wątpliwe zainteresowanie inwestorów strategicznych w przypadku braku możliwości pozyskania kontroli

Prywatyzacja a procesy konsolidacyjne Tendencje konsolidacyjne na rynkach światowych Wielkość transakcji w sektorze energetycznym w pierwszej połowie 2004r. – ponad 31 miliardów dolarów, z czego ponad 5,5 miliarda przypada na Europę (wzrost o ponad 100% w porównaniu do pierwszej połowy 2003) Konsolidacja ma miejsce nie tylko w aspekcie poszczególnych przedsiębiorstw, ale i całych rynków (NORDPOOL, MIBEL) Konsolidacja pionowa jako sposób zwiększania wartości dodanej

Argumenty za i przeciw konsolidacji pionowej Argumenty za konsolidacją pionową: Kreowanie wartości dodanej, Efekty skali, Łatwiejsze pozyskiwanie środków na realizację inwestycji Argumenty przeciw konsolidacji pionowej: Problem dystrybucji czyli skrośnego subsydiowania Zagrożenie powstaniem quazi-monopoli

Podsumowanie Rola skarbu państwa w zakresie zapewniania bezpieczeństwa energetycznego kraju powinna koncentrować się na tworzeniu solidnych rozwiązań systemowych oraz ram prawnych zwiększających przejrzystość i konkurencyjność rynku oraz tworzących warunki do inwestycji i rozwój nowych technologii, Państwo powinno zachować kontrolę nad strategicznymi elementami systemu energetycznego (systemy sieciowe), co nie wyklucza częściowej prywatyzacji, Powyższa kontrola powinna być realizowana w sposób bardzo przejrzysty i powinna być ograniczona czasowo. W przypadkach nie mających wpływu na bezpieczeństwo energetyczne powinny być realizowane procesy prywatyzacji ze szczególnym nakierowaniem na rynek publiczny