Rola nauczyciela w szkole wychowującej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Wychowawca klasy- role i zadania
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Program wychowawczy szkoły
Planowanie pracy nauczyciela
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Opracował J. Stryjkowski
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Regulamin szkolnego konkursu „Super klasa”
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualny plan resocjalizacji
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
z Oddziałami Integracyjnymi
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
ORGANIZOWANIE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO W SZKOLE ĆWICZENIA
Treści kształcenia.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Doskonalenie nauczycieli granty
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KLASA Społeczno-prawna
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

Rola nauczyciela w szkole wychowującej Maja Nowacka

Czym jest nauczanie wychowujące? Podstawą tej koncepcji jest założenie, iż uczniowie w toku procesu nauczania – uczenia się pełnią cały system ról społecznych, dzięki którym równolegle ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, kształtują swoje przekonania, poglądy i system wartości.

Nauczanie wiąże się z kształtowaniem tzw Nauczanie wiąże się z kształtowaniem tzw. sfery instrumentalnej osobowości człowieka, czyli wiadomości, umiejętności, zdolności, inteligencji, sprawności emocjonalno-motywacyjnych, czyli określonych postaw, przekonań, ideałów, wartości. Obie te sfery osobowości człowieka należy widzieć oddzielnie, zaś w praktyce edukacyjnej starać się je ze sobą wiązać.

Nauczanie wychowujące traktowane jest jako proces osobotwórczy dla stron uczestniczących w tym edukacyjnym spotkaniu Uczeń przez współpartnerstwo i pełnione role społeczne rozwija swoją osobowość zarówno w zakresie dyspozycji kierunkowych jak i instrumentalnych

Nauczyciel wychowujący Posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej dziecka Doskonali swoje umiejętności komunikacyjne Rozumie zachowania dziecka i motywy jego postępowania Tworzy sytuacje dydaktyczne i wychowawcze Cechuje go kreatywność

Zadania nauczyciela, podejmującego nauczanie wychowujące, jest: 1.     Przygotowanie dzieci i młodzieży do udziału w funkcjonowaniu lokalnego społeczeństwa (zbiorowości) 2.     Budowanie podmiotowych stosunków interpersonalnych 3.     Ustawiczne wzbogacenie infrastruktury dydaktycznej swego przedmiotu 4.     Aktualizowanie i wzbogacenie swojej wiedzy ogólnej, przedmiotowej i pedagogiczno-psychologicznej 5.     Doprowadzenie do dialogu między nauczycielem i uczniem oraz między nauczycielem a rodzicami 6.     Uświadamianie sobie nadrzędnego celu edukacyjnego szkoły: wizji szkoły oraz misji na dany okres etapu edukacyjnego

Zaangażowanie całej osobowości wychowanka w działalność związaną z uczestnictwem w życiu szkoły i klasy, stanowi zatem jeden z istotnych warunków nadających działalności nauczyciela charakter wychowujący.

Nauczyciel wychowujący musi być przekonany o tym, że to co czyni w toku każdej lekcji, jest najważniejszym oddziaływaniem wychowawczym w czasie pobytu w szkole

Warunki realizacji nauczania wychowującego Aby nauczanie wychowujące stało się strategią efektywną i rozszerzającą się , muszą zostać spełnione co najmniej cztery podstawowe warunki: 1.     Wychowanie stanowi integralną część działalności każdego nauczyciela 2.     Wobec uczniów musi dominować podejście podmiotowe 3.     Między nauczycielem a uczniem na lekcji musi występować prawidłowy proces komunikowania się 4.     Proces kształtowania osobowości ucznia musi mieć harmonijny przebieg

Każdy nauczyciel pracujący w danej szkole przejmuje rolę wychowawcy. Wychowanie stanowi integralną część działalności każdego nauczyciela.