2. Podstawy teoretyczne przedsiębiorczości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Analiza ryzyka projektu
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Przedsiębiorczość innowacyjna w praktyce
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Studenckie Koło Naukowe „Młody Przedsiębiorca” AE Poznań
Zarządzanie 1. Zarządzanie
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Zarządzanie projektami
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Charakterystyka przedsiębiorcy cz. I
INNOWACYJNI ZAŁOŻENIA I ZAPLANOWANE DZIAŁANIA. Projekt INNOWACYJNI realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet.
Moja przedsiębiorczość
Kluczowe czynniki sukcesu
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
INFORMACJA MARKETINGOWA
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
3. Kształtowanie przedsiębiorczości
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Technologia kształcenia zawodowego
5. Pedagogika pracy w zarządzaniu
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
MARKETING INTERNETOWY
Prezentacja biznesplanu
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Zapis prezentacji:

2. Podstawy teoretyczne przedsiębiorczości 2.1. Twórczość, kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość – pedagogika pracy. 2.2. Osobowość. Motywacje działalności społecznej, zawodowej, gospodarczej. 2.3. Indywidualność. Zespołowość. Praca zespołowa. 2.4. Relacje przedsiębiorczości z dyscyplinami nauki.

DLACZEGO PEDAGOGIKA PRACY WSPOMAGA KSZTAŁTOWANIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ? Aktywność zawodowa utożsamiana jest z przejawianiem pozytywnych postaw człowieka wobec zadań zawodowych i obowiązków pracowniczych w okresie, gdy praca zawodowa stanowi jeden z głównych rodzajów działalności i sens życia. Aktywność zawodowa zależy od wielu czynników, takich jak: cechy indywidualne pracownika, warunki pracy oraz stopień identyfikacji z zawodem wyznaczony linią rozwoju zawodowego pracownika. Pedagogika pracy – dyscyplina naukowa badająca relacje człowiek – wychowanie – praca Przedmiot pedagogiki pracy – problemy wychowania przez pracę, kształcenia politechnicznego, orientacji i poradnictwa zawodowego, kształcenia i wychowania zawodowego oraz problemy oświatowe i wychowawcze środowiska pracy. Rozwój zawodowy – droga rozwoju zawodowego jednostki od fazy zaznajamiania z obszarami ludzkiej działalności gospodarczej i kulturalnej, poprzez fazę przygotowania ogólnozawodowego, do okresu przygotowania zawodowego. Później następują okresy rozwoju zawodowego, awansów i osiągnięć aż do zakończenia pracy zawodowej (rozwój osobowości). Rozwój zasobów ludzkich Edukacyjna strategia rozwoju Wielopoziomowy system ustawicznej edukacji zawodowej

Akademickie Biuro Karier – Laboratorium Pedagogiki Pracy CZYM WYRÓŻNIA SIĘ NASZ MODEL KSZTAŁCENIA PEDAGOGIKI PRACY W KSZTAŁTOWANIU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI? Przedmioty: Socjologia pracy Psychologia pracy i zarządzania Technologie kształcenia zawodowego Integracja Europejska Podstawy wiedzy o gospodarce Nowe technologie i materiały Organizacja i zarządzanie Marketing Przedsiębiorczość Komunikacja interpersonalna Praktyka; Seminarium dyplomowe; Praca dyplomowa Specjalności: Pedagogika pracy z doradztwem zawodowym; z zarządzaniem; z praktyczną nauka zawodu Akademickie Biuro Karier – Laboratorium Pedagogiki Pracy

CO ROZUMIEMY PRZEZ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ? Przedsiębiorczość – zdolność do tego, żeby być przedsiębiorczym; posiadanie ducha inicjatywy; obrotność, rzutkość, zaradność. Odznaczać się przedsiębiorczością. Okazać przedsiębiorczość Kreatywność – umiejętności i twórcza postawa przy rozwiązywaniu problemów oraz potrzebie podejmowania trafnych decyzji. Zdolność obmyślania oryginalnych pomysłów dotyczących najrozmaitszych dziedzin życia Pomysłowość Twórczość – uzdolnienie do tworzenia i prezentowania oryginalnych rozwiązań w rozmaitych dziedzinach działalności ludzkiej: w literaturze, technice, plastyce, organizacji, nauce. Innowacja – wprowadzenie czegoś nowego, rzecz nowo wprowadzona, nowość reforma. Miernikiem innowacji jest postęp rozumiany jako rezultat procesu ukierunkowanych przemian, zastępujących dotychczasowe stany rzeczywistości. Kto jest przedsiębiorczy. . . Czy tylko przedsiębiorcy? Heurystyka. Czy możemy nauczyć się być przedsiębiorczym?

Model układu podmiotów, przepływu i oddziaływania na przedsiębiorczość w wymiarze społecznym i ekonomicznym Źródło: Chmieliński P., Wspieranie przedsiębiorczości w działalności gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw… [w:] Strużycki M., (2006), Przedsiębiorczość w teorii i praktyce. Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa, s. 172.

Model konkurencyjności przedsiębiorstwa Źródło: Stankiewicz M.J,. (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstw. Dom Organizatora, Toruń, s. 87.

Instrumenty działania Elementy marketingu Instrumenty działania Produkt jakość głębokość asortymentu szerokość asortymentu ekonomiczność użytkowania innowacje produktowe makra gwarancje obsługa opakowanie Cena dostosowanie poziomu ceny do warunków rynkowych rabaty i upusty warunki płatności sprzedaż na kredyt Dystrybucja kanały bezpośrednie kanały pośrednie lokalizacja sprawność i koszty dystrybucji formy sprzedaży i obsługa klienta franchising usługi dodatkowe Promocja reklama promocja sprzedaży public relation and publicity sprzedaż osobista marketing bezpośredni Personel kwalifikacje indywidualne cechy utożsamianie się z firmą motywacja Marketingowe kluczowe czynniki sukcesu małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) Źródło: Sobczyk G.,(2006), Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw. Wyd. UMCS, Lublin, s. 68.

Podstawowe cechy konkurencyjności sprzedaż wyrobów z zyskiem w kraju i za granicą, zdolność do utrzymania i powiększania udziałów w rynkach, zdolność do zrównoważonego rozwoju w długim okresie.

KOMERCJALIZACJA PRODUKTU INNOWACYJNEGO TRANSFER OPRACOWANIE PROTOTYPU TRANSFORMACJA BADANIA NAUKOWE CEL Zadania przełomowe MECHANIZM GENEROWANIA STRUKTURY GENEROWANIA CELÓW STRUKTURY REALIZACYJNE MECHANIZMY REALIZACJNE MECHANIZMY APLIKACYJNE STRUKTURY UPOWSZECHNIANIA I WDROZEŃ przyrostowe Mechanizmy i struktury w procesie transformacji wiedzy i transferu rozwiązań do zastosowań gospodarczych Źródło: Mazurkiewicz A., Trzos M., (2008), Kreowanie mechanizmów i struktur wspomagających rozwój innowacji, [w:] Mazurkiewicz A., Frejtag-Mika E. (red.), (2008), Innowacyjność i konkurencyjność mikroprzedsiębiorstw. ITeE - PIB, PR, Radom, s. 25.

Przedsiębiorczość – proces tworzenia i wykorzystywania szans Wyróżniki przedsiębiorczości: Szansa – prawdopodobieństwo, możliwość odniesienia sukcesu w jakiejś dziedzinie, widoki powodzenia, sposobność osiągnięcia czegoś. Proces społeczny. Spójny zbiór (proaktywność, innowacyjność, skłonność do sensownego ryzyka). Przedsięwzięcie – szansa – uruchomienie przedsięwzięcia, dynamika wzrostu, współpraca i zaspokajanie potrzeb „interesariuszy”, zysk, wartość dodana, zainteresowanie środowiskiem, otoczniem, powodzeniem przedsięwzięcia. Użytkowanie zasobów. Długofalowe ukierunkowanie. Tworzenie bogactwa. Całościowość. Źródło: A. Czarlińska-Wężyk. Przedsiębiorczość. Program nauczania dla liceów ogólnokształcących liceów profilowanych i techników.

Człowiek – filar przedsiębiorczości Podejmuje zorganizowanie własnego przedsięwzięcia i zarządzania: rozpoznaje i wykorzystuje szanse, przekształca szanse w sprawdzające się pomysły, tworzy wartość dodaną, inwestując talent, wiedzę i majątek, uwzględnia ryzyko rynku, uzyskuje premie, zysk i rozwój.

Cechy człowieka przedsiębiorczego intuicja, wytrwałość i patrzenie w przyszłość podejmowanie działań na podstawie sygnałów otoczenia uczenie się na błędach (własnych i cudzych, korygowanie) inicjatywa, kreatywność i pasja kompetencje zarządzania orientowanie na cele i szanse wiara w siebie i w powodzenie podejmowanych przedsięwzięć dążenie do niezależności podejmowanie ryzyka

Problemy, zakres przedsiębiorczości Oferowanie nowych produktów Wprowadzanie nowych technologii i metod produkcji Kreowanie nowych rynków Odkrywanie nowych sposobów rozszerzania podaży istniejących zasobów Reorganizowanie istniejących przedsiębiorstw

Podstawowe teorie przedsiębiorczości Psychologia twórczości, przedsiębiorczości Psychologia ekonomiczna Motywacje Indywidualność – zespołowość Podstawy organizacji i zarządzania Ekonomia Nauki o pracy

J. Schumpeter jest twórcą podstaw teorii przedsiębiorczości związanej z nią teorii innowacji. Według niego innowacje są zawsze związane z narodzinami przywództwa nowych ludzi. Funkcja przedsiębiorcy polega na reformowaniu lub rewolucjonizowaniu wzorca produkcji poprzez wykorzystanie nowych pomysłów czy – ogólnie mówiąc, nierozpoznanej dotąd technicznej możliwości produkcji nowego towaru lub wytwarzanego znanego towaru za pomocą nowych metod, poprzez udostępnienie nowych źródeł podaży surowców lub nowych rynków zbytu dla wytwarzanej produkcji, poprzez zmiany organizacyjne w przemyśle (Schumpeter, 1960, s. 60). Przedsiębiorca potrafi podejmować i akceptować ryzyko związane z podejmowanymi przedsięwzięciami gospodarczymi.

Przedsiębiorczość to proces tworzenia nowej wartości dokonujący się przez poświęcanie niezbędnego czasu i wysiłku oraz przyjmowanie finansowego, psychicznego i społecznego ryzyka, który powoduje otrzymywanie rezultatów w postaci zysku pieniężnego oraz poczucia osobistej satysfakcji i niezależności. Drucker P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE Hirish R.D., Peters M.P. (1998). Entrepreneurship: Starting, Developing and Managing a New Venture (wyd. IV). Chicago: Irwin–McGraw–Hill. Kent C.A. (1991). Rola przedsiębiorcy w gospodarce. W: Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia (s. 542–543). Gdańsk: Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność” Shumpter J. (1995). Kapitalizm, socjalizm i demokracja. Warszawa: PWN

Pytania kontrolne Literatura Wymienić różnice między podstawowymi pojęciami Dyscypliny naukowe związane z przedsiębiorczością Dokonać analizy jednej z teorii przedsiębiorczości Podstawowe cechy człowieka przedsiębiorczego Literatura Adamkiewicz-Drwiłło H. (red.) (2007): Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Determinanty i narzędzia zdobywania przewagi konkurencyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Strużycki M. (red.) (2006): Przedsiębiorczość w teorii i praktyce. SGH, Warszawa. Makieła Z., Rachwał T. (2003): Podstawy przedsiębiorczości, Nowa Era, Warszawa. Tyszka T. (2004): Psychologia Ekonomiczna. GWP, Sopot. Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki (2010) MG, Warszawa