Przyczynek do dyskusji na temat finansowania (współfinansowania) szkolnictwa wyższego w Polsce Witold Jurek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oferta dla doktorantów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Studenci zagraniczni w Polsce Konferencja Łódź, lutego 2007 r.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Reforma systemu zarządzania i finansowania nauki i szkolnictwa wyższego Parlament Studentów RP Nowe finansowanie. Większa dostępność. Lepsza jakość. Przewodniczący.
Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego zorganizowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stycznia 2008 roku Warszawa Szkoła Główna.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Serdecznie Witamy !. WSNSiT jest wyższą uczelnią niepubliczną działającą na podstawie ustawy z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U.
Polish Association of Medical Tourism
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Preferencyjny Kredyt Studencki (KS) 27 sierpnia
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
Proces Boloński Życie i twórczość.
Nauka w przestrzeni publicznej Edmund Wnuk-Lipiński Collegium Civitas, 2013.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Warunki dla konkurencyjności rynku szkolnictwa wyższego Gospodarka-Edukacja-Nauka Seminarium Otwartość, mobilność i umiędzynarodowienie uczelni, a konkurencyjność.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Dr hab. Agata Zagórowska, prof. PO
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kto? MNISW Dla kogo? studentów z dobrymi wynikami w nauce i posiadającymi osiągnięcia naukowe/artystyczne/sportowe/etc.
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Sprawozdanie z działań szkolnego doradcy zawodowego
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Jabłonna
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
1 16 września 2013 r..
w części dotyczącej wydatków
Krajowy fundusz szkoleniowy
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Przyczynek do dyskusji na temat finansowania (współfinansowania) szkolnictwa wyższego w Polsce Witold Jurek

W. Jurek2 OECD Reviews of Tertiary Education – Poland, September 2007 Podstawowe źródło problemów w Polsce Both teaching and research have been squeezed to the point of serious damage to the aspiration that Polish tertiary education and science should play a full part in the European higher education and research areas.

W. Jurek3

4

5

6 Wnioski Wydatki na studenta są na bardzo niskim poziomie W większości krajów wydatki na studenta nie spadły w okresie 1995 – 2004; w Polsce spadły (bardziej wzrosła liczba studentów niż nakłady na edukację) W Polsce relatywnie dużo środków na szkolnictwo wyższe pochodzi z gospodarstw domowych

W. Jurek7 Struktura kształcenia Rozwój odpłatnych form studiów przyczynił się do: upowszechnienia dostępu do studiów wyższych rozwoju mniej kosztownych kierunków kształcenia (szczególnie to widać wśród szkół niepublicznych)

W. Jurek8 Struktura kształcenia Rezultat: struktura kształcenia studentów odstaje od struktury w rozwiniętych krajach. Niski udział studentów, między innymi: Science & Engineering Medical Sciences Law Zbliżenie struktury studentów według obszarów studiów wyższych będzie wymagało rozwoju kierunków bardziej kosztownych (inżynierskich, medycznych, …)

W. Jurek9 Liczba studentów Przy utrzymaniu (lub niewielkim wzroście) poziomu skolaryzacji: spadek liczebności roczników zainteresowanych studiami będzie miał wpływ na sytuację finansową uczelni: uczelni publicznych (spadek liczby kandydatów na odpłatne studia niestacjonarne) uczelni niepublicznych (spadek liczby kandydatów na studia)

W. Jurek10 Finansowanie – schemat Nie ma studiów bez kosztów. Ktoś te koszty musi ponieść W finansowaniu studiów uczestniczą: studiujący i ich rodziny społeczeństwo (budżet centralny, budżety lokalne) instytucje (osoby) sponsorujące

W. Jurek11 Finansowanie studiów ze środków rodzin studentów

W. Jurek12 Finansowanie – schemat Można zaryzykować stwierdzenie, że obecnie w Polsce istnieje współfinansowanie studiów, ale w nietypowej – biorąc standardy współfinansowania – formie Wszyscy studenci ponoszą koszty utrzymania w czasie studiów Studiujący nieodpłatnie ponoszą koszty w formie podatków Studiujący odpłatnie ponoszą koszty podwójnie w formie podatków przeznaczonych między innymi na edukację płacąc czesne za studia

W. Jurek13 Finansowanie – schemat Polska należy do grupy krajów (w zasadzie Europa Centralna i Wschodnia), w których jest dualny (podwójny) system finansowania szkolnictwa (dotacje państwowe, czesne)

W. Jurek14 Geografia odpłatności za studia

W. Jurek15 Idea współpłatności Początek lat 80. – kryzys w finansowaniu szkolnictwa nawet w najzamożniejszych krajach Grupa krajów europejskich, gdzie od studentów nie pobiera się żadnych opłat i nie dyskutuje się o zmianie sposobu finansowania szkolnictwa wyższego jest coraz mniej liczna Idea współpłatności, w myśl zasady: płaci ten, kto korzysta (częściowo społeczeństwo, częściowo absolwent studiów wyższych) Problemy: proporcje podziału kosztów pomiędzy dwie strony rozłożenie kosztów (i ich zwrotu) w czasie

W. Jurek16 Zalety współfinansowania - państwo Możliwość wpływu państwa na sferę wykształcenia wyższego, nawet na strukturę kształcenia Zwolnienie środków na fundusze, które mogą być przeznaczone na: pomoc materialną różnego rodzaju stypendia, zwolnienia z opłat (lub spłat np. kredytów) kredyty studenckie

W. Jurek17

W. Jurek18 Wnioski Pomoc materialna stanowi (malejący) ułamek wydatków na szkolnictwo wyższe

W. Jurek19 Zalety współfinansowania - uczelnie Uzależnienie dochodów uczelni od oczekiwań kandydatów sprzyja, między innymi: konkurencji na rynku edukacyjnym dywersyfikacji (rozszerzeniu) oferty edukacyjnej

W. Jurek20 Zalety współfinansowania - studenci Materialna odpowiedzialność studenta za swoje decyzje Studia łatwiej dostępne – koniec z postawą:pochodząc z małego ośrodka nie dam sobie rady w dużym ośrodku akademickim Koniec z postawą:co nic nie kosztuje jest nic nie warte

W. Jurek21 Uczestnictwo środków społecznych - powody społeczne inwestowanie w rozwój społeczeństwa eliminowanie przedkładania interesu krótkoterminowego uczelni nad długoterminowy niedoinformowanie młodzieży

W. Jurek22 Uczestnictwo środków społecznych - powody z punktu widzenia jednostki kształcenie wyższe jest działalnością ryzykowną w tym sensie, że rezultat jest niepewny student może być niezdolny do zaabsorbowania korzyści z wyższego wykształcenia wyższe wykształcenie nie zapewnia automatycznie wyższego standardu (w tym: materialnego) życia

W. Jurek23 Zalecenia OECD dla szkolnictwa wyższego w Polsce Zasada podziału kosztów (państwo, beneficjenci) Preferowane rozwiązania: powszechne czesne + system grantów (zwolnienia z opłat) powszechnie dostępne kredyty: warunki spłaty uzależnione od sytuacji materialnej

W. Jurek24 Zalecenia OECD dla szkolnictwa wyższego w Polsce Preferencyjne finansowanie studiów (np. stanowiących nowatorskie przedsięwzięcia edukacyjne) Uproszczenie systemu pomocy materialnej (pomoc materialna według (wyłącznie) potrzeb materialnych) Zarządzanie pomocą materialną różnego typu – agencja rządowa (a nie np. banki czy uczelnie)

W. Jurek25 Rekomendacje OECD Związek kształcenia z rynkiem pracy System śledzenia karier absolwentów System informujący kandydatów na studia i studentów o przewidywaniach dotyczących rynku pracy (wymagania, kwalifikacje, wynagrodzenia, …) Mechanizmy zachęcające uczelnie do reagowania na rynek pracy

W. Jurek26 Mity współfinansowania studiów Fałszywy wybór studia bezpłatne – powszechnie dostępne studia płatne – dostępne dla najzamożniejszych Najbogatsi studiują za darmo Nieodpłatne studia – jednym z praw człowieka. Współfinansowanie – zamach na to prawo

W. Jurek27 Źródła Devising solid bases for funding tertiary education. Synthesis report, OECD 2007 (draft) O. Fulton, P. Santiago, Ch. Edquist, E. El-Khawas, E. Hackl, OECD Reviews of Tertiary Education, OECD J. Komljenovic, Tuition fees and student support in European Higher Education Area, EUA 2007 (provisional draft) A. Kraśniewski, Zalecenia OECD dla szkolnictwa wyższego w Polsce, Prezydium KRASP, październik 2007 Opinia KRASP o istniejących formach odpłatności ze usługi edukacyjne w publicznych szkołach wyższych, załącznik do uchwały Zgromadzenia Plenarnego KRASP, wrzesień 2000