Wojskowa Akademia Techniczna Wydział Techniki Wojskowej Instytut Optoelektroniki Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR 2004 - SUPPORTING.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Advertisements

Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Andrzej Sławiński 7. Program Ramowy Wstęp
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Anna Wiśniewska- koordynator
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Analiza wyników konkursu z 14 maja 2003.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
KPK, Wiesław Studencki. Research infrastructures Instytuty badawcze Naukowcy Główni zainteresowani.
Jak włączyć się w projekty europejskie? Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Fundacja UAM – Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Jak zostać ekspertem UE ? Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.: (61) , fax: (61)
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Ministerstwo Gospodarki
Szkolenie nt.6 Programu Ramowego UE [ ] Lokalny Punkt Kontaktowy 5PR Szkoła Główna Handlowa Przedstawienie źródeł informacji nt. programów.
1 REALIZACJA PROJEKTU W RAMACH DZIAŁANIA 2.6 ZPORR Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Wrocław, dnia 19 kwietnia 2007 roku Urząd Marszałkowski.
Politechnika Warszawska PASR, Akcja Przygotowawcza do Programu Badań nad Bezpieczeństwem Preparatory Action on Security Research (PASR) Wzrost.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
1. Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata Szkolenie współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Szósty Program Ramowy Unii Europejskiej IST 6PR-3 call Krajowy Punkt Kontaktowy 6PR UE Tematyka 3 Konkurs Priorytetu Tematycznego.
Jak wniosek będzie oceniany? Warsztaty Jak przygotować wniosek o stypendium Marie Curie? Poznań, 27 lutego 2003r.
Jak napisać dobry projekt w 7. Programie Ramowym
Stypendia Transferu Wiedzy - Jak napisać wniosek?
RODZAJE GRANTÓW ERC.
Warsztaty, października 2002 ERA i 6. Program Ramowy w Internecie Jerzy A.Supel Krajowy Punkt Kontaktowy UE Elżbieta Książek Regionalny Punkt Kontaktowy.
Być ekspertem Komisji Europejskiej - ogólne doświadczenia Berenika M. Marciniec Poznański Park Naukowo - Technologiczny Zostań ekspertem Komisji Europejskiej!
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej? Experts Management Module for FP6 Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań
Jak zostać ekspertem? Experts Management Module for FP6 Paweł Bartoszek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.: (61) 827.
Zostać ekspertem UE Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
Program POMYSŁY i Europejska Rada Badań. Program Pomysły Cel: zwiększenie dynamiki, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych przekraczających.
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań European Research Council - ERC.
KPK, Wiesław Studencki Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy 6 PR IPPT, PAN ul. Świętokrzyska 21, Warszawa tel: 22/ , 0/
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Zostać ekspertem UE Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań. Program Pomysły Cel: zwiększenie dynamiki, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych przekraczających.
Być ekspertem – najlepsza szkoła pisania projektów
Udział MSP w 6.Programie Ramowym oraz poszukiwanie partnerów do współpracy Aneta Maszewska, Ewelina Słysz – Krajowy Punkt Kontaktowy Poznań,
Jak ewaluator odróżnia dobry projekt od złego?
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
S e a o f a d v e n t u r e Krok ku demokracji Bałtycki projekt młodzieżowy A Step towards Democracy Baltic Youth Project.
Projekty CRAFT Projekty Collective Research Warszawa 6 Października 2004.
SMAS Single Market Assistance Services Prezentacja na spotkanie dotyczące współpracy Centrum Polska z koordynatorami Ministerstwo Gospodarki 22 kwietnia.
Przyjazne Społeczeństwo Informacyjne Information Society Technologies Dzień Informacyjny IST PTI, Krajowy Punkt Kontaktowy 5PR UE
Podsumowanie trzeciego spotkania NUG_PL w dniu 6 września 2010 Sławomir Panasiuk Wiceprezes Zarządu KDPW SA Warszawa 14 grudnia 2010.
European teens speak through the art. Europejscy nastolatkowie wypowiadają się poprzez sztukę.
Politechnika Wrocławska
Jak ewaluator odróżnia dobry projekt od złego?
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Centra Doskonałości FP5 EESD NAS-2 S.Sagan, Polska w Programach Ramowych UE Warszawa, 25 kwietnia 2006 Doświadczenia Centers of Excellence -
Dzień informacyjny Programu Pomysły (IDEAS) Warszawa, EKSPERCI W 7 PROGRAMIE RAMOWYM Agata Wiśniewska Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych.
Program POMYSŁY i Europejska Rada Badań Dzień informacyjny Programu POMYSŁY Warszawa, Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy.
1 7 Program Ramowy Zasady uczestnictwa.
Marta Kozal Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Warszawa, Grant.
"Polska w Programach Ramowych UE". Analiza uczestnictwa w 6.PR - przygotowania do 7.PR "Polska w Programach Ramowych UE". Analiza uczestnictwa w 6.PR -
How to make an application on Step by Step Instructions
Inteligentne Specjalizacje Pomorza - zmiany w regulaminie Spotkanie dot. II etapu Konkursu na wybór Inteligentnych Specjalizacji Pomorza Gda ń sk, 17 październik.
Badania podstawowe w Siódmym Programie Ramowym Andrzej Sławiński Krajowy Punkt Kontaktowy PB UE IPPT PAN Warszawa, Świętokrzyska 21 tel fax.
Jak aplikować w Programie Europa dla Obywateli Jak aplikować w Programie Europa dla Obywateli.
1 Polskie ośrodki naukowo-badawcze w programie ESPON  Rozmieszczenie instytucji biorących udział w programie ESPON  Dotychczasowe uczestnictwo Polski.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Seminarium informacyjno – lobbingowe NMP Zbigniew Turek Krajowy Punkt Kontaktowy Warszawa
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
Gini index measures the extent to which the distribution of income (or, in some cases, consumption expenditure) among individuals or.
15. POLISH INSOLVENCY PROCEEDINGS AND THE EIR DR MAREK PORZYCKI European Insolvency Regulation.
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
EMPOWEREMENT IN ICT SKILLS. I CREATED MY WEBSITE TO USE IT FOR TEACHING.
POLSKA IZBA GOSPODARCZA ZAAWANSOWANYCH TECHNOLOGII
Równościowe zarządzanie projektem
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Zapis prezentacji:

Wojskowa Akademia Techniczna Wydział Techniki Wojskowej Instytut Optoelektroniki Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR SUPPORTING ACTIVITY (S.A.) Bruksela 5-10 lipca 2004 Bruksela 5-10 lipca 2004 r. Preparatory Action on the enhancement of the European industrial potential in the field of Security Research, towards a programme to advance European security through Research and Technology Prezentuje: płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKI Zakład Systemów Optoelektronicznych Instytut Optoelektroniki Wydział Techniki Wojskowej Wojskowa Akademia Techniczna

Wojskowa Akademia Techniczna Wydział Techniki Wojskowej Instytut Optoelektroniki Zasady: Zasady: Bezpieczeństwo, wolność i sprawiedliwość to kluczowy obszar odpowiedzialności europejskiej wobec obywateli UE, jej nowych sąsiadów oraz na scenie globalnej. Bezpieczeństwo, wolność i sprawiedliwość to kluczowy obszar odpowiedzialności europejskiej wobec obywateli UE, jej nowych sąsiadów oraz na scenie globalnej. Wobec nowych wyzwań problematyki bezpieczeństwa technologia odgrywa kluczową rolę. Wobec nowych wyzwań problematyki bezpieczeństwa technologia odgrywa kluczową rolę. Rozwój technologii jest kluczowy również dla wzrostu gospodarczego. Model wzrostu PKB (R.Solow) jest następujący: Rozwój technologii jest kluczowy również dla wzrostu gospodarczego. Model wzrostu PKB (R.Solow) jest następujący: Y/Y = 1.0 A/A L/L K/K Stopa wzrostu produkcji Y to stopa wzrostu technologii (wiedzy) A z wagą 1 i stopy wzrostu nakładów pracy L z wagą 0.7 oraz stopy wzrostu kapitału K z wagą 0.3. Wzrost PKB – bezpieczeństwo ekonomiczne, socjalne i podstawa siły obronnej państwa obecnie bardziej zależy od technologii (wiedzy) niż od pracy i kapitału razem wziętych.

Wojskowa Akademia Techniczna Wydział Techniki Wojskowej Instytut Optoelektroniki Cytaty: New technologies are key in the fight against terrorism - in fact, they can save lives, A strong European security research programme is critical for our security and it will enhance Europe's competitive edge in many areas. Europe simply cannot afford to ignore this critical area.New technologies are key in the fight against terrorism - in fact, they can save lives, A strong European security research programme is critical for our security and it will enhance Europe's competitive edge in many areas. Europe simply cannot afford to ignore this critical area. said the former European Research Commissioner Philippe Busquin. Events have pushed security to the top of the political agenda both in Europe and across the globe. Nevertheless, EU Member States invest less than half as much as US in defence, whilst only achieving a fifth of the capabilities, added the former Enterprise and Information Society Commissioner Olli Rehn.

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów SA PASR pierwszej edycji Skład narodowy i zawodowy grupy oceny projektów SA Skład grupy oceny Estella EMERIAU Francja Komisja Europejska Wlk. Brytania, Holandia, Włochy, Francja, Dania, Portugalia x2, Grecja, Polska. 50% grupy to zajmujący stanowiska doradcze i administracyjne w zakresie badań i rozwoju; 50% grupy to czynni badacze. Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Regulacje formalne sposobu oceny projektów Przedstawienie zasad ogólnych na pierwszym spotkaniu (briefing): Herbert von BOSE, Head of Unit for Security Research at the Commissions DG Research, Jacques BUS, Head of Unit for ICT for Trust and Security Research at the Information Society DG. Szczególy: Mr. J. De VRIES and Mrs. Estella EMERIAU Podstawowe dokumenty normujące: Guidance_notes_for evaluators The Commission Communication: COM(2004)072 The Call for proposals: OJL -Official Journal of the European Communities /C 81/08 of 31 March 2004 The Commission Decision on the implementation of the enhan- cement of the European industrial potential in the field of Security research, 2004/213/EC; OJ L 67 of 5 March 2004 plus Annex_2004_247 Vademecum Handbook for Evaluation and selection of Proposals PASR_ Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Sposób oceny projektów SA Estella EMERIAU - mediator Komisja Europejska 32 wnioski do oceny (4/5 dni) Każdy wniosek oceniany przez 3 niezależnych ekspertów Każdy ekspert średnio ma do oceny 32*3/9 = 9-10 projektów Eksperci do oceny wniosku dobierani są przez Mrs. Estella EMERIAU Po zaopiniowaniu każdego wniosku przez 3 niezależnych ekspertów następuje spotkanie ekspertów w obecności mediatora w celu sporządzenia oceny wspólnej i protokołu uzgodnień lub przy braku porozumienia, sporządzenia protokołu rozbieżności W przypadku drastycznej rozbieżności ocen powoływany jest kolejny niezależny od wcześniejszych ocen ekspert, który od tego momentu w pełni uczestniczy we wszystkich procedurach oceny projektu Z grupy wychodził 1 (jeden) projekt SA z propozycją do sfinansowania oraz dwa projekty SA z możliwym finansowaniem Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Zasady (wymagania) pracy zespołu ekspertów Podczas pracy: Eksperci są niezależni od wszystkich instytucji, pracodawców, rządów i każdej osoby z wyłączeniem własnego sumienia, podlegają pisa- nemu kodeksowi etycznemu przed, w trakcie i po ocenie. Podpisują deklaracje o konflikcie interesów i zachowaniu poufności. W ocenie kierują się profesjonalizmem. Zespół Komisji Europejskiej nie ma prawa wpływać na oceny nawet zapytany. Każda ocena musi znaleźć uzasadnienie w sporządzonym protokole indywidualnym, szczególnie dobrze musi się uzasadnić wysokie i niskie oceny Protokół indywidualny winien proponować (formułować) propozycje zapisów do protokołu uzgodnień Ocena indywidualna podlega obronie w czasie consensus meeting (uzgadniania oceny zespołu i pisania protokołu oceny projektu) Podczas oceny nie wolno informować jaki projekt podlega ocenie Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Zasady (wymagania) pracy zespołu ekspertów Podczas pracy: Nie wolno wymieniać między sobą uwag o projektach w trakcie oceny, po ocenie oraz później Nie wolno oceniać projektów, które mogą powodować bezpośredni konflikt interesów (w zespole był oceniany projekt składany przez WAT) Można oceniać projekty z Polski Tryb pracy: Step 1: Briefing of the evaluators All evaluators are briefed verbally or in writing before the evaluation by representatives of the Commissions services in charge of the call, to inform them of the general evaluation guidelines and the objectives of the research area under consideration. Step 2: Individual evaluation of proposals Each proposal is independently evaluated against the relevant criteria by a number of evaluators who complete individual evaluation forms, both marking and providing a commentary. Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Zasady (wymagania) pracy zespołu ekspertów Tryb pracy: Step 3: Consensus For each proposal a consensus report is prepared by the group of evaluators who read the proposal. The report shall faithfully reflect the views of the evaluators resulting from Step 2. Step 4: Panel evaluation If necessary, a panel discussion may be convened for all or some of the evaluators of the different specific group of proposals, - to examine and compare consensus reports and marks, - in specific cases (e.g. equal marks), to make recommendations on a priority order and, - to make recommendations on possible clustering or combination of proposals if appropriate. Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Uwagi ogólne oceny projektów SA 1.Rozpiętość ocen 0-25 (w grupie wystąpiły oceny od 7-25) 2.Rozpiętości ocen 3 ekspertów - nie były duże; 3.Najwyższe uzgodnione oceny 25 4.Oceny środkowe Rozbieżność ocen eksperta z WAT W ocenie projektów bardzo dobrych w dyskusji zaczynają odgrywać kryteria, które nie są do końca znormalizowane (czy jest z Unii (!), geograficzne rozłożenie wykonawców wewnątrz Unii, skład wg udziału mocnych i słabych krajów, opinia o wykonawcach) Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Uwagi ogólne do projektów systemowych 1.Objętość projektów SA wynosiła przeciętnie stron 2.Oceniający – naukowiec, manager ma mało czasu na ocenę projektu 3.Projekt musi być przygotowany zgodnie(!) z wymaganiami oraz kryteriami ocen (nie do końca kryteria ocen odpowiadają wymaganiom ale są zbliżone i do składającego wniosek należy czytelne przygotowanie projektu) 4.W treści projektu winny znaleźć się sformułowania uzasadniające jego wysoką ocenę 5.Projekt musi być przejrzysty klarowny – nie może budzić wątpliwości 6.Cele projektu, harmonogram, odpowiedzialność, podział zadań i pozostałe podstawowe elementy muszą być niezwykle przejrzyste 7. W krajach zachodnich do przygotowania projektów (pośrednictwa między firmami, uczelniami, instytucjami, a Unią) służą wyspecjalizowa- ne firmy lub projekty przygotowywane są przez zespoły z dużych firm Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Uwagi ogólne do projektów SA cd. 1.Projekty które były wysoko ocenianie przygotowywane były przez: 1-7 krajów (z grupy 32 projektów 1 (jeden) wszedł do finansowania) 2.Ważne jest aby firmy (uczestnicy) były w miarę równo rozłożone między krajami południa, a północy Unii 3.Ważne jest aby projekt przygotowany (firmowany) był przez renomowaną firmę (uczelnię, instytut) lub bardzo dobrze znaną w środowisku Unii osobę (znaną z solidności) 4.Ważne jest aby rozkład firm proponujących rozwiązania i je wdrażających oraz FINAL USERS(!)(zainteresowani wynikami) był równomierny 5.Projekt musi być zorientowany na przyrost wartości dodanej Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Uwagi ogólne do projektów SA cd. 1.Podmioty realizujące projekt winny tworzyć wspólnotę interesów – konsorcjum podmiotów, współwykonawców i końcowych użytkowników 2.Wykluczone jest uczestnictwo krajów i firm spoza Unii (choć dyrektywy dopuszczają taką możliwość, ale nie w PASR) 3.Daje się zauważyć, że kraje północnej Europy łączą się ze sobą, a z południowej ze sobą 4.Opiniujący starają się być obiektywni. Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Uwagi na temat kryteriów i zasad oceny projektów PASR pierwszej edycji Ogólne odczucia z pracy ekspertów SA 1.Ponad 40% projektów dotyczyła środków bezzałogowych – niezwykła różnorodność pomysłów i zastosowań – Podczas ostatniego spotkania w listopadzie pojawiły się nawet opinie aby środki bezzałogowe stały się priorytetem w Security, już w PASR 2005! 2.Poza M. Mroczkowskim wszyscy już wielokrotnie uczestniczyli w opiniowaniu projektów w ramach FP 3.Wszyscy doświadczeni eksperci wyrazili opinię, że praca w ramach PASR jest zdecydowanie trudniejsza (około trzy razy tyle projektów do oceny w tym samym czasie), a kryteria do oceny znacznie ostrzejsze 4.Dzień pracy kończył się o godzinie 19, czasem 21 Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel

Przydatne linki do PASR O2004/2005 Baza danych: Bieżące nowości: Prezentuje: Płk dr inż. Maciej MROCZKOWSKItel