Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia) Zajęcia nr 6 dr Tomasz Wójtowicz
Infrastruktura transportowa – morska i rzeczna Polski – jej stan techniczny i ekonomiczny, bezpieczeństwo w transporcie kolejowym
Warto przeczytać
Plan prezentacji Infrastruktura kolejowa w Polsce – aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa; Infrastruktura rzeczna w Polsce – aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa; Infrastruktura morska w Polsce – aspekty ekonomiczne i bezpieczeństwa;
Infrastruktura kolejowa w Polsce – aspekty ekonomiczne i prawne
Prędkość połączeń kolejowych w Europie
Tytułem wstępu: transport jako istotny czynnik determinujący rozwój gospodarczy; wzrost mobilności ludzi; ewolucja transportu kolejowego na przestrzeni ostatnich 25 lat; restrukturyzacja przemysłu kolejowego i przedsiębiorstw kolejowych (problemy zarządzania); liberalizacja rynku kolejowego; dominacja w Polsce transportu samochodowego (79%-83%);
Tytułem wstępu: PKP Polskie Linie Kolejowe SA: zarządza 19 tyś liniami kolejowymi; 43 tyś pojazdów; dobry stan techniczny – 36% linii; 5,6 % linii może poruszać się z max prędkością 160 km/h;
Komentarz: zahamowanie spadku ilości przewozów pasażerskich; kolej jako alternatywa dla komunikacji samochodowej w zatłoczonych aglomeracjach miejskich; znaczenie transportu kolejowego w ograniczeniu dewastacji środowiska naturalnego;
W kierunku dużych prędkości
W kierunku dużych prędkości
W kierunku dużych prędkości
W kierunku dużych prędkości
Czynniki wpływające na stan bezpieczeństwa ruchy kolejowego: stan techniczny infrastruktury kolejowej; stan techniczny taboru kolejowego; funkcjonowanie przejazdów kolejowych; przygotowanie personelu;
Wypadki w transporcie kolejowym Ponad 70% wypadków ma miejsce na przejazdach kolejowych
Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym
Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym
Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym
Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym
Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym
Infrastruktura śródlądowa w Polsce – aspekty techniczne i prawne
Funkcje rzek, a żegluga śródlądowa: funkcja przeciwpowodziowa (organizacyjne i techniczne zabiegi mające na celu łagodzenie skutków powodzi), funkcja transportowa (przewozy wodne śródlądowe oraz funkcjonowanie portów i stoczni rzecznych), funkcja przemysłowa i komunalna (zrzuty i ujęcia wody dla przemysłu i ludności), funkcja rolnicza (utrzymywanie właściwych stosunków wodno – glebowych na terenach przyległych oraz nawadnianie gruntów), funkcja energetyczna (wykorzystanie energii przepływającej wody do produkcji energii elektrycznej), funkcja sportowo – rekreacyjna (miejsce spędzania wolnego czasu, w tym wypoczynku na wodzie).
Polskie tradycje żeglugi śródlądowej
Infrastruktura morska w Polsce – aspekty techniczne i prawne
Rosnące znaczenie transportu morskiego
Dziękuje za uwagę