11 Studium to zostało napisane przez Karola Siebyłę, doktoranta ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Analiza progu rentowności
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Próg rentowności.
Dobre polskie praktyki – biomasa
Bezpieczny Gaz Ziemny” Kogeneracja gazowa – ekologiczna przyszłość
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Grupy producentów rolnych
Źródło: NBP.
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
1 Podstawy analityczne polskiego stanowiska w sprawie zmiany dyrektywy EU ETS w okresie od sierpnia 2008 r. Wojciech Burkiewicz Zastępca Dyrektora Departament.
Energia odnawialna a ograniczenie emisji CO 2 Krzysztof Rybiński, Partner 19 listopada 2008.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Zagrożenia dla polskiego handlu
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A POLSKI PROGRAM EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA ENERGII W NAPĘDACH ELEKTRYCZNYCH (PEMP) Seminarium Racjonalna.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Koncepcja implementacji postanowień dyrektywy 2008/101/WE Joanna E. Bukowska Konrad Łuczak Zespół ds. Prawnych, KASHUE Warszawa, r.
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy
Politechnika Częstochowska Wydział Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej Katedra Pieców Przemysłowych i Ochrony Środowiska Struktura.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
CZYSTE TECHNOLOGIE WĘGLOWE. TECHNICZNE I EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WDROŻENIA W POLSCE PALIW CIEKŁYCH I GAZOWYCH Z WĘGLA KAMIENNEGO Warszawa 2009 Dr inż.
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Międzynarodowa Agencja Energetyczna
Koszty zbiórki Odpadów Opakowaniowych a dopłaty Organizacji Odzysku „SPOŁECZNY MONITORING GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI I POUŻYTKOWYMI” Osieczany.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
PROBLEM DUOPOLU Agnieszka Baraniak Karina Borkowska
Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes –
Giełda. Jak dobrze inwestować?
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Gospodarowanie a środowisko Wykład 13 WNE UW. Związek gospodarowania ze środowiskiem i zanieczyszczeniami Zasoby i środowisko naturalne Przetwarzanie.
Efekty zewnętrzne Varian roz
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Gospodarowanie a środowisko Konspekt 13 WNE UW Jerzy Wilkin.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
ZASADY USTALANIA CEN.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Zarządzanie portfelem i ryzykiem Optymalizacja kosztów energii i zabezpieczanie ryzyk Ralf Höper, Senior Portfolio Manager Vattenfall Europe Power Management.
Projektowanie systemów transportowych
Analiza CPV analiza koszty - produkcja - zysk
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Ile będzie kosztował prąd i dlaczego tak drogo?
SPOŁECZNE SKUTKI POLITYKI KLIMATYCZNEJ ŚWIATA
Zapis prezentacji:

11 Studium to zostało napisane przez Karola Siebyłę, doktoranta ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie SYSTEM HANDLU ZEZWOLENIAMI NA EMISJĘ DWUTLENKU WĘGLA I GAZÓW CIEPLARNIANYCH W UNII EUROPEJSKIEJ I W POLSCE © 2009 by Karol Siebyła Warszawa, wrzesień 2009 Efekty zewnętrzne to istotne dla osób postron- nych, niezwiązane z ceną, uboczne skutki czy- jegoś gospodarowania. B. Czarny, Wstęp do ekonomii, PWE, Warszawa 2006.

2 W 2008 r. w Unii Europejskiej zaczął działać w pełni system kontroli emisji dwutlen- ku węgla, czyli Europejski System Handlu Emisjami (ang. European Emissions Tra- ding Scheme, ETS). Wynikające z tego systemu ograniczenia, dotyczące państw człon- kowskich Unii, są o wiele większe od ograniczeń, które zostały uzgodnione w porozu- mieniach globalnych (protokół z Kioto). Najważniejsza zmiana polega na częściowym odejściu od bezpłatnego przydziału uprawnień do emisji na rzecz obowiązku ich zakupu. Emitenci, którzy otrzymali od państwa za mało darmowych uprawnień do emisji i nie dokupili ich odpowiedniej ilości, płacą karę w wysokości 100 euro za każdą wyemitowaną nielegalnie tonę, a ponadto są zmuszeni dokupić brakujące zezwole- nia. (Po 2013 r. państwo w zasadzie przestanie rozdawać uprawnienia za darmo i będzie je można nabyć już tylko na rynku uprawnień). Ogólnie, przedsiębiorstwo może wyemitować tyle gazów cieplarnianych, na ile ma pokrycie w uprawnieniach. Cenę uprawnienia wyznaczają popyt i podaż na rynku uprawnień. Dostarcza ona przedsiębiorstwom ważnej informacji o tym, co jest bardziej opłacalne: instalowanie filtrów czy kupowanie uprawnień. W efekcie to z tą ceną przedsiębiorstwa wyrównują swój krańcowy koszt ograniczenia emisji, co sprawia, że koszt ów jest taki sam we wszystkich przedsiębiorstwach. To ważne! Przecież, gdyby jedne przedsiębiorstwa mogły ograniczyć emisję, ponosząc niższe koszty niż inne, dochodziłoby do marnotrawstwa… Rynek zezwoleń rozwinął się już przed 2008 r., w fazie wdrażnia systemu. W 2005 r. obroty na nim wynosiły ponad 270 mln zezwoleń (w 2007 r. było to już około 2 mld zezwoleń). (Jedno zezwolenie na emisję (ang. European Emission Allo-wances, EUA) uprawnia do wyemitowania tony dwutlenku węgla). Szacuje się, że handel europejski stanowi około 80% światowego handlu uprawnieniami do emisji CO 2, którego wartość w 2007 r. wynosiła 64 mld dolarów 1. W Polsce systemem ETS zarządza Krajowy Administrator Systemu Han- dlu Uprawnieniami do Emisji. Urząd ten przygotowuje Krajowy Plan Rozdziału Up- rawnień do Emisji, za pomocą Krajowego Rejestru Uprawnień do Emisji rejestruje Opisywany system przed 2008 r., czyli w fazie pilotażowej, dotyczył tylko CO 2 emitowanego przez obiekty przemysłu energetycznego i ciepłowniczego. Następnie rozszerzono go na podtlenek azotu, powstający przy produkcji kwasu azotowego. Proponuje się., aby od 2013 r. europejski system handlu zezwoleniami na emisję objął dodatkowo: emisję CO 2 przez przemysł petrochemiczny; emisję CO 2, do której dochodzi przy produkcji amoniaku i aluminium; emisję podtlenku azotu, do której dochodzi przy produkcji kwasów: adypinowego i formylokarboksylowego; emisję tetrafluor- ku węgla, do której dochodzi przy produkcji aluminium, a także przedsiębiorstwa zajmujące się wy- chwytywaniem, transportem i geologicznym składowaniem gazów cieplarnianych.

3 obroty zezwoleniami, kontroluje przestrzeganie reguł gry. W Krajowym Rejestrze Uprawnień do Emisji zainteresowane emisją przedsiębiorstwo może otworzyć rachunek, a następnie kupować i sprzedawać zezwolenia przez internet. Każdy, np. organizacje ekologiczne, klasy szkolne, może wykupić zezwolenie, przyczyniając się w ten sposób do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska! Polskie przedsiębiorstwa mogą także uczestniczyć w globalnych syste- mach handlu gazami cieplarnianymi (które mogą być powiązane z ETS). (Systemy te, podobnie jak ETS, powstały w efekcie wejścia w życie w 2005 r. protokołu z Kioto, uzupełniającego Ramową Konwencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu). Na przykład, w 2008 r. Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach S.A. zain- stalowały w reaktorze wytwórni kwasu azotowego układ katalityczny, który likwiduje od 85% a 95% emisji podtlenku azotu. Zgodnie z Mechanizmem Wspólnych Wdrożeń spółka, która dobrowolnie ograniczy emisję podtlenku azotu, może sprzedać równo- ważną ilość emisji dwutlenku węgla krajom wysokorozwiniętym. Tarnowskie Azoty liczą, że w drugim półroczu 2009 r. przychody z tego tytułu będą zbliżone do przycho- dów z pierwszej połowy roku, kiedy to wyniosły one 16 mln zł.Ramową Konwencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatuZakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach S.A. Opracowano na podstawie: 1. Komisja Europejska, Działania U.E. przeciwko zmianom klimatu. Europejski System Handlu Emisjami (ETS), Wspólnoty Europejskie, Luxemburg Komisja Europejska, Działania U.E. przeciwko zmianom klimatu. Unia Europejska na czele działań międzynarodowych do roku 2020 i później, Wspólnoty Europejskie, Luxemburg Komisja Europejska, Działania U.E. przeciwko zmianom klimatu. Współpraca z krajami rozwijającymi się na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu, Wspólnoty Europejskie, Luxemburg Komisja Europejska, Streszczenie dla obywateli: Pakiet klimatyczno-energetyczny UE (źródło: dostęp: ) Krajowy Administrator Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji, Zadania wynikające z nowych regulacji dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Dyrektywa EU ETS & decyzja NON ETS, KASHUE Ustawa z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów ciep- larnianych i innych substancji, Dz.U. z 2004 r. nr 281, poz z pózniejszymi zmianami. A teraz… ODPOWIEDZ NA NASTĘPUJĄCE PYTANIA: Zmieniono przepisy o ochronie środowiska. Limity emisji zastąpiono wyemitowanymi przez państwo zbywalnymi zezwoleniami na emisję zanieczyszczeń. Zgodnie z prawem posiadanie tych kartek na trucie jest koniecznym warunkiem wypuszcze- nia do atmosfery określonej ilości dwutlenku węgla rocznie. Papiery te, rozkupione przez przedsiębiorstwa, stały się przedmiotem obrotu. Na rynku wolnorynkowa cena za zezwolenie na emisję jednej tony CO 2 wynosi 20 euro (P* na rysunku). Przedsię- biorstwo B kupiło uprawnienia do emisji 110 ton dwutlenku węgla, po czym wyemit- owało 110 ton dwutlenku węgla w ciągu roku.

4 1. Na rysunku powyżej poszczególnym tonom eliminowanej emisji, C, odpowiadają punkty na osi poziomej. Na przykład, punkt H 110 to 110 tona emisji. Z kolei punkty na osi pionowej rysunku wskazują poziom krańcowego kosztu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o kolejne tony w przedsiębiorstwach A, B i C (odpowiednio wykresy MC A, MC B i MC C ). Ten koszt obejmuje on m.in. zysk utracony przez przedsiębiorst- wo na skutek zmniejszenia produkcji. Jakim kosztem przedsiębiorstwo B mogło nie dopuścić do emisji 111. tony dwutlenku węgla? 2. Dlaczego firma B kupiła zezwolenia na emisję 110, a nie 111 ton CO 2 ? 3. Dlaczego firma B kupiła zezwolenia na emisję 110, a nie 109 ton CO 2 ? 4. Ile w przybliżeniu wynosi poziom emisji w firmach A i C. Dlaczego? 5. Ile wyniesie krańcowy koszt zmniejszenia emitowanej ilości CO 2 w poszczególnych przedsiębiorstwach? Odpowiedz po kolei, odwołując się do wykresów MC A, MC B i MC C na rysunku. 6. Czy można tańszym sposobem zmniejszyć emisję CO 2 do poziomu (C A C C ) równego łącznemu nominałowi wprowadzonej przez państwo do obiegu liczby zezwo- leń? Dlaczego? (Wykorzystaj odpowiedź na poprzednie pytanie). 7. Przypuśćmy, że zamiast zbywalnych zezwoleń na emisję wprowadzono podatek od wyemitowania tony CO 2, T*, równy P* (T*=P*). Jak zmieni się wielkość emisji w po- szczególnych przedsiębiorstwach na rysunku? Dlaczego? 8. Pomyśl o limitach, czyli polityce typu command and control, z której stosowania zre- zygnowano. Powiedzmy, że suma limitów także równała się (C A C C ). Czy limi- ty umożliwiłyby sprowadzenie emisji do poziomu (C A C C ) mniejszym kosz- tem? Uzasadnij odpowiedź. 9. Przyjmijmy, że szok popytowy spowodował silny wzrost ceny motorynek wytwarza- nych przez przedsiębiorstwo B. Czy całkowita ilość emitowanego CO 2 się zmieni: a) W sytuacji, gdy można truć na kartki? b) W sytuacji, gdy funkcję kartek na trucie przejmuje podatek? 10. Wskaż inne jeszcze różnice kartek na trucie i podatku. [Wskazówka: Pamię- tasz? Każdy, np. organizacje ekologiczne, klasy szkolne, może wykupić zezwolenie (...)]. C A C 110 C 111 C C Wielkość emisji, C (w tonach) P, MC, T MC 110 P*=20 MC MC A MC B MC C