Nauczyciel – mentor, tutor, coach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Rodzice w szkole Andrzej Pery Warszawa, marzec 2012.
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Anna Paszkowska-Rogacz
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Etapy podejmowania decyzji
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Planowanie Hierarchia planów Irena Dzierzgowska Październik 2003.
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Szkoła Współpracy.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wprowadzenie do Coachingu Systemowego
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
TEMATY POSZCZEGÓLNYCH DNI SZKOLENIOWYCH:
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Wizja STARLIFE Uświadomić ludziom profilaktykę zdrowia w oparciu o skarby ziemi Pobudzać innych do niezależnej przedsiębiorczości Wypracować niezależność.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Praca w zespole.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
© 2005 by Łukasz Olek, Politechnika Poznańska Klub Liderów Innowacyjności Łukasz Olek -
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Podstawy edukacji coachingowej
Raport po ocenie 360° - fragment
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Nauczyciel – mentor, tutor, coach Nauczyciel – mentor, tutor, coach. Modele doskonalenia nauczycieli – doświadczenia z wdrażania zmiany. Krzysztof Durnaś

Cele sesji przedstawienie doświadczeń i refleksji z podejmowanych w szkole działań w zakresie doskonalenia zespołu nauczycieli, zaprezentowanie modelu doskonalenia nauczycieli wypracowanego w szkole zaprezentowanie technik coachingowych przydatnych w szkole

Doskonalenie/wspomaganie Dwie drogi przed nami

Dlaczego wybraliśmy taką drogę ?

1 Dyrektor klient 2 Uwidoczniona zmiana 3 My też tak chcemy

Jak to robimy ? O naszej zmianie słów kilka

Kto jest w naszym zespole?  

Dlaczego coaching?

Dlaczego coaching? Koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań dla wybranego problemu, a nie na poszukiwaniu jego przyczyn. Uwaga nakierowana jest na przyszłość, a nie na przeszłość. Natomiast problem zamieniany jest w cel do realizacji.

Coaching dobrze robi współpracy

Poziomy skutecznego coachingu w szkole Badanie potrzeb rozwojowych pracowników Organizacja procesu Budowanie relacji Tworzenie wizji i wyznaczanie celów Praca z motywacją i wartościami Pobudzanie do twórczego myślenia Pobudzanie do refleksji Przełamywanie impasu

Gdzie można wykorzystać elementy coachingu? Dyrektor szkoły – nauczyciel Dyrektor szkoły – zespół nauczycielski (np.: Rada Pedagogiczna) Lider zespołu – zespół nauczycielski (np.: zespół problemowy) Nauczyciel – uczeń Nauczyciel – zespoły uczniowskie NOWA FORMA PRACY Z UCZNIAMI Nauczyciel - klasa Nauczyciel - rodzic

Z czym się nam kojarzy słowo coaching?

Coaching nie jest doradztwem! W przypadku doradztwa klient traktuje ekspercką wiedzę i doświadczenie jako część dostarczanej usługi. Coaching jest doprowadzeniem klienta do decyzji, więc nie jest doradztwem.

Coaching nie jest terapią Coaching zakłada, że klient jest osobą posiadającą wystarczające zasoby, możliwości oraz zdolność do dokonywania zmian. Stanowi propozycję dla osób, które wystarczająco dobrze funkcjonują na co dzień.

Coaching nie jest mentoringiem Mentor wprowadza zna specyfikę działalności klienta. Mentor jest osobą, która osiągnęła wysoki poziom, jest specjalistą w te samej dziedzinie. W coachingu nie trzeba być ekspertem w jakiejś dziedzinie, by pomóc drugiej osobie w rozwoju.

Coaching to proces

Czy tak rozumiany coaching jest możliwy w edukacji?

Narzędziownia

3D

Poszerzanie perspektywy klienta – strategia 3D MOJA PERSPEKTYWA Co wtedy czułaś, co myślałaś? Jakie podjęłaś działania? Co sprawiło, że zdecydowałaś się tak zareagować? PERSPEKTYWA DRUGIEJ ZAANGAŻOWANEJ STRONY PERSPEKTYWA OBSERWATORA

Coaching zespołowy, grupowy

Metoda: Action learning

Zasady pracy sekcji Sekcję action-learning tworzy zespół 5-6 osób Cykliczność pracy Praca cały dzień Czas pracy dla jednej osoby ok 30-60 min. Zespół ma stały skład. Nikt nie dochodzi.

Przebieg spotkania Temat rozmów- sprawy zawodowe. Każdy opowiada o sytuacjach, które zadziały się w ostatnim okresie. Osoba, która mówi staje się "właścicielem problemu" Jedna osoba z zespołu zawsze pełni role Moderatora. Dba o to, aby nikt nie był w grupie oceniany, pilnuje porządku, zachęca do zadawania pytań Przy następnej rundzie zmieniamy osobę moderatora.

Sekwencja działań 1. moderator uzgadnia kolejność wystąpień i jaki jest czas na rozmowę 2. pyta pierwszą osobę z czym przychodzi? 3. osoba zapytana przedstawia problem 4. następnie inni członkowie zaczynają sesje pytań do osoby z problemem. Pytań nie zapisujemy, na każde pytanie odpowiada natychmiast osoba z problemem

5. Moderator aktywizuje wszystkich członków grupy do zadawania pytań 5. Moderator aktywizuje wszystkich członków grupy do zadawania pytań. Pilnuje aby wszyscy pytali, poszerza perspektywę. 6. Po serii pytań następuje wyłączenie właściciela problemu. 7. Gdy właściciel się wyłącza pozostała cześć grupy dyskutuje. Właściciel wsłuchuję się w dyskusje (może być odwrócony) zapisuje swoje refleksje. W tym czasie moderator pilnuje porządku, odchodzenia od tematu, zwraca uwagę na problem i poszukiwanie rozwiązań.

8. Po wyczerpaniu rozwiązań do kręgu wraca właściciel problemu. 9. Mówi co dla siebie zabiera, co usłyszał. 10. Właściciel problemu podejmuje decyzje, co zrobi, który pomysł wdroży w życie. Sam musi wybrać, warunkiem jest wprowadzenie w życie tego wyboru. 11. Na kolejnej sesji dzieli się doświadczeniem.

Dziękuję za uwagę