Nauczyciel – mentor, tutor, coach Nauczyciel – mentor, tutor, coach. Modele doskonalenia nauczycieli – doświadczenia z wdrażania zmiany. Krzysztof Durnaś
Cele sesji przedstawienie doświadczeń i refleksji z podejmowanych w szkole działań w zakresie doskonalenia zespołu nauczycieli, zaprezentowanie modelu doskonalenia nauczycieli wypracowanego w szkole zaprezentowanie technik coachingowych przydatnych w szkole
Doskonalenie/wspomaganie Dwie drogi przed nami
Dlaczego wybraliśmy taką drogę ?
1 Dyrektor klient 2 Uwidoczniona zmiana 3 My też tak chcemy
Jak to robimy ? O naszej zmianie słów kilka
Kto jest w naszym zespole?
Dlaczego coaching?
Dlaczego coaching? Koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań dla wybranego problemu, a nie na poszukiwaniu jego przyczyn. Uwaga nakierowana jest na przyszłość, a nie na przeszłość. Natomiast problem zamieniany jest w cel do realizacji.
Coaching dobrze robi współpracy
Poziomy skutecznego coachingu w szkole Badanie potrzeb rozwojowych pracowników Organizacja procesu Budowanie relacji Tworzenie wizji i wyznaczanie celów Praca z motywacją i wartościami Pobudzanie do twórczego myślenia Pobudzanie do refleksji Przełamywanie impasu
Gdzie można wykorzystać elementy coachingu? Dyrektor szkoły – nauczyciel Dyrektor szkoły – zespół nauczycielski (np.: Rada Pedagogiczna) Lider zespołu – zespół nauczycielski (np.: zespół problemowy) Nauczyciel – uczeń Nauczyciel – zespoły uczniowskie NOWA FORMA PRACY Z UCZNIAMI Nauczyciel - klasa Nauczyciel - rodzic
Z czym się nam kojarzy słowo coaching?
Coaching nie jest doradztwem! W przypadku doradztwa klient traktuje ekspercką wiedzę i doświadczenie jako część dostarczanej usługi. Coaching jest doprowadzeniem klienta do decyzji, więc nie jest doradztwem.
Coaching nie jest terapią Coaching zakłada, że klient jest osobą posiadającą wystarczające zasoby, możliwości oraz zdolność do dokonywania zmian. Stanowi propozycję dla osób, które wystarczająco dobrze funkcjonują na co dzień.
Coaching nie jest mentoringiem Mentor wprowadza zna specyfikę działalności klienta. Mentor jest osobą, która osiągnęła wysoki poziom, jest specjalistą w te samej dziedzinie. W coachingu nie trzeba być ekspertem w jakiejś dziedzinie, by pomóc drugiej osobie w rozwoju.
Coaching to proces
Czy tak rozumiany coaching jest możliwy w edukacji?
Narzędziownia
3D
Poszerzanie perspektywy klienta – strategia 3D MOJA PERSPEKTYWA Co wtedy czułaś, co myślałaś? Jakie podjęłaś działania? Co sprawiło, że zdecydowałaś się tak zareagować? PERSPEKTYWA DRUGIEJ ZAANGAŻOWANEJ STRONY PERSPEKTYWA OBSERWATORA
Coaching zespołowy, grupowy
Metoda: Action learning
Zasady pracy sekcji Sekcję action-learning tworzy zespół 5-6 osób Cykliczność pracy Praca cały dzień Czas pracy dla jednej osoby ok 30-60 min. Zespół ma stały skład. Nikt nie dochodzi.
Przebieg spotkania Temat rozmów- sprawy zawodowe. Każdy opowiada o sytuacjach, które zadziały się w ostatnim okresie. Osoba, która mówi staje się "właścicielem problemu" Jedna osoba z zespołu zawsze pełni role Moderatora. Dba o to, aby nikt nie był w grupie oceniany, pilnuje porządku, zachęca do zadawania pytań Przy następnej rundzie zmieniamy osobę moderatora.
Sekwencja działań 1. moderator uzgadnia kolejność wystąpień i jaki jest czas na rozmowę 2. pyta pierwszą osobę z czym przychodzi? 3. osoba zapytana przedstawia problem 4. następnie inni członkowie zaczynają sesje pytań do osoby z problemem. Pytań nie zapisujemy, na każde pytanie odpowiada natychmiast osoba z problemem
5. Moderator aktywizuje wszystkich członków grupy do zadawania pytań 5. Moderator aktywizuje wszystkich członków grupy do zadawania pytań. Pilnuje aby wszyscy pytali, poszerza perspektywę. 6. Po serii pytań następuje wyłączenie właściciela problemu. 7. Gdy właściciel się wyłącza pozostała cześć grupy dyskutuje. Właściciel wsłuchuję się w dyskusje (może być odwrócony) zapisuje swoje refleksje. W tym czasie moderator pilnuje porządku, odchodzenia od tematu, zwraca uwagę na problem i poszukiwanie rozwiązań.
8. Po wyczerpaniu rozwiązań do kręgu wraca właściciel problemu. 9. Mówi co dla siebie zabiera, co usłyszał. 10. Właściciel problemu podejmuje decyzje, co zrobi, który pomysł wdroży w życie. Sam musi wybrać, warunkiem jest wprowadzenie w życie tego wyboru. 11. Na kolejnej sesji dzieli się doświadczeniem.
Dziękuję za uwagę